
به گزارش صبح الوند، متن زیر برشی از کتاب «معرفت امام زمان» اثر ابراهیم شفیعی سروستانی است که در ادامه میخوانید؛
یکی از پرسشهای مطرح درباره امام مهدی (عج) این است که آیا آن حضرت در دوران غیبت یاران و همراهانی دارد یا خیر؟ در پاسخ این پرسش باید گفت: از برخی روایات و سخنان دانشوران بزرگ شیعه چنین برمیآید که در این دوران، گروههای برگزیدهای از مؤمنان راستین، مسئولیت یاری امام عصر (عج) و انجام دستورهای ایشان را برعهده دارند.
برای روشنتر شدن این موضوع، ابتدا به برخی از این روایات و سخنان اشاره میکنیم و در ادامه نیز به بررسی طبقات مختلف یاران آن حضرت میپردازیم.
الف) بررسی روایات و سخنان علمای شیعه
در روایتی که از امام محمدباقر (ع) نقل شده است، در این زمینه چنین میخوانیم: لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ فِی غَیْبَتِهِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ نِعْمَ الْمَنْزِلُ طَیْبَةُ وَ مَا بِثَلَاثِینَ مِنْ وَحْشَةٍ. [۱]
صاحب این امر [امام مهدی (عج)] ناگزیر از کنارهگیری است و او در [زمان] کنارهگیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.
از این روایت برمیآید که در دوران غیبت، حداقل سی نفر در خدمت امام مهدی (ع) هستند و آن حضرت را یاری میکنند. در روایت دیگری که از آن بزرگوار نقل شده است، ایشان به ترکیب یاران آن حضرت اشاره کرده، میفرماید: یُبَایِعُ الْقَائِمَ بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ نَیِّفٌ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ فِیهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْیَارُ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَیُقِیمُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یُقِیمَ. [۲]
سیصد و اندی به عدد اهل بدر، بین رکن و مقام با قائم بیعت میکنند. در میان آنها، برگزیدگان (نجبا) از اهل مصر، مردان صالح و پرهیزکار (ابدال) از اهل شام و نیک مردان (اخیار) از اهل عراق وجود دارند. پس آنگاه برپا میدارد آنچه را که خدا خواسته برپا دارد.
اگرچه این روایت درباره زمان ظهور است، ولی از برخی کلمات بزرگان میتوان استفاده کرد که همین گروهها در دوران غیبت هم در خدمت آن حضرت هستند.
شیخ کفعمی (ره) در حاشیه کتاب المصباح در شرح بخشی از دعای «ام داوود» که در آن از «اوتاد» و «ابدال» سخن به میان آمده است، [۳] مطلبی نقل میکند که در زمینه پرسش مورد نظر ما بسیار راهگشاست. ایشان میگوید:
شیخ گفته شده است زمین هرگز از [یک] قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجبا و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمیماند. پس قطب همان مهدی است که درود خدا بر او باد. اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهند بود؛ زیرا جهان مانند خیمهای است و [امام] مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طنابهای آن هستند. البته گاهی اوتاد از چهار نفر هم بیشتر میشوند. ابدال بیش از چهل نفر، نجبا بیش از هفتاد نفر و صالحان بیش از سیصد و شصت نفرند. چنین به نظر میرسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند. [۴]
گفتنی است، محدث نوری [۵] و شیخ عباس قمی [۶] نیز در کتابهای خود این مطلب را از شیخ کفعمی نقل کردهاند.
حضرت آیتالله ناصری نیز درباره گروههای مختلف یاران امام عصر (ع) میفرماید: همواره پنج گروه از اولیا در محضر آن ولی مطلق به سر میبرند و در خدمتشان از جان و دل میکوشند. اینان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغیب و صلحا هستند. [۷]
ب) گروههای مختلف یاران امام مهدی (ع)
از روایات و سخنان یاد شده دانستیم که یاران امام مهدی (ع) در دوران غیبت، همه در یک سطح نیستند و به گروههای مختلفی تقسیم میشوند. در اینجا به اجمال هر یک از این گروهها را بررسی میکنیم:
اول) اوتاد
«اوتاد» جمع «وَتِد» یا «وَتَد» و در اصل به معنای تکه چوب یا فلزی بوده است که برای بستن طناب خیمه در زمین فرو میکردهاند و موجب پایداری و استواری آن میشده است، با توجه به این معنا، در زبان عرب به هر چیز که مایه پایداری و استواری چیز دیگری میشود، اوتاد گفته میشود. چنان که کوهها را اوتاد زمین، دندانها را اوتاد دهان و رؤسا و بزرگان را اوتاد شهرها مینامند. [۸]
در دایر ة المعارف بزرگ اسلامی، اوتاد این گونه معرفی شدهاند: اوتاد در لغت به معنی میخهاست. در قرآن کریم از کوهها به عنوان اوتاد ارض یاد شده است که در کتب روایات آن را به گروههای مختلف اولیا تعبیر و تفسیر کردهاند. در روایات شیعه واژه اوتاد گاه به پیامبر (ص) و ائمه دوازدهگانه (ع) و گاه به گروهی از اولیا اطلاق شده است که در سلسله مراتب ابدال و عبّاد و سیاح قرار دارند و از محبوبترین بندگان خدا هستند ….
در روایات صوفیه اهل سنت اوتاد گروهی از اولیا شمرده شدهاند که شمار آنها چهار یا هفت و یا چهل تن هستند که بر خُلق موسی (ع) و یا بر قلب جبرئیل خلق شدهاند و یا دارای یقینی همچون یقین ابراهیم (ع) هستند که به برکت ایشان باران میبارد و بلا از زمین دور میشود و مردم به واسطه ایشان روزی مییابند ….
ابن عربی گاهی الیاس، عیسی، ادریس و خضر (ع) را از اوتاد معرفی میکند که با جسم خود در دنیا حضور دارند. [۹]
در مورد ویژگیهای اوتاد، مطالب گوناگونی در روایات و سخنان بزرگان نقل شده است که از جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
در قسمتی از «حدیث معراج» خدای متعال، خطاب به رسول گرامی اسلام میفرماید: یَا أَحْمَدُ هَلْ تَدْرِی لِأَیِّ شَیْءٍ فَضَّلْتُکَ عَلَی سَائِرِ الْأَنْبِیَاءِ قَالَ اللَّهُمَّ لَا قَالَ بِالْیَقِینِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ سَخَاوَةِ النَّفْسِ وَ رَحْمَةٍ بِالْخَلْقِ وَ کَذَلِکَ أَوْتَادُ الْأَرْضِ لَمْ یَکُونُوا أَوْتَاداً إِلَّا بِهَذَا. [۱۰]
ای احمد! میدانی به خاطر چه چیز تو را بر دیگر پیامبران برتری دادم؟» رسول گرامی اسلام عرض میکند: به خدا سوگند، نه. پس خداوند میفرماید: «به خاطر [نوع] آفرینش، خوشخلقی، بخشندگی و مهربانی نسبت به مردمان. این چنین هستند اوتاد زمین و کسی از جمله اوتاد نمیشود مگر به واسطه وجود این صفات».
امام علی (ع) در یکی از خطبههای خود در وصف اوتاد میفرماید: عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَیْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَی فِی قَلْبِهِ وَ أَعَدَّ الْقِرَی لِیَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ فَقَرَّبَ عَلَی نَفْسِهِ الْبَعِیدَ وَ هَوَّنَ الشَّدِیدَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ ذَکَرَ فَاسْتَکْثَرَ ….
فَهُوَ مِنَ الْیَقِینِ عَلَی مِثْلِ ضَوْءِ الشَّمْسِ قَدْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ فِی أَرْفَعِ الْأُمُورِ مِنْ إِصْدَارِ کُلِّ وَارِدٍ عَلَیْهِ وَ تَصْیِیرِ کُلِّ فَرْعٍ إِلَی أَصْلِهِ ….
فَهُوَ مِنْ مَعَادِنِ دِینِهِ وَ أَوْتَادِ أَرْضِهِ قَدْ أَلْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ فَکَانَ أَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْیُ الْهَوَی عَنْ نَفْسِهِ.... [۱۱]
ای بندگان خدا، دوست داشتنیترین بندگان خدا بندهای است که خداوند وی را علیه نفس یاری دهد. پس اندوه را شعار خود سازد و خوف از عذاب را تنپوش خویش، از این رو چراغ هدایت در دلش افروخته و برای روز قیامت خود توشهای مهیا کرده، مرگی را که دیگران دورش میپندارند نزدیکش انگاشته، تن به سختیها سپرده، نگریسته و نیکو نگریسته، خدا را یاد کرده و فراوان یاد کرده....
به مرحلهای از یقین رسید که چهره یقین را که چون آفتاب تابان بود مشاهده کرد. خود را وقف برترین کارها یعنی فرمان خدا کرد تا هر وظیفه که بر عهده اوست به انجام رساند و هر فرعی را به اصلش باز گرداند….
او یکی از معادن دین و اوتاد زمین است. خود را ملزم ساخته به داد رفتار کند و نخستین گام در این راه نفی هواهای نفسانی است از خود….
شیخ کفعمی (ره) نیز اوتاد را این گونه توصیف میکند: آنها گروهی هستند که یک چشم بر هم زدن هم از پروردگارشان غافل نمیشوند و از مال دنیا مگر به اندازه لازم و ضروری جمع نمیکنند و لغزشهای بشری از آنها سر نمیزند در آنها عصمت شرط نشده، ولی در قطب شده است. [۱۲]
دوم) ابدال
«ابدال» از نظر لغوی جمع «بَدَل»، «بِدل» یا «بدیل» به معنای جانشین و نیز به معنای کریم و شریف است. [۱۳]
علامه فخرالدینی طریحی (م ۱۰۸۵ ق.) درباره معنای اصطلاحی «ابدال» مینویسد: ابدال گروهی از صالحان هستند که هرگز جهان از وجود آنها خالی نمیماند. هرگاه یکی از آنها بمیرد، خداوند فرد دیگری را به جای او قرار میدهد. در [کتاب] قاموس آمده است: «ابدال گروهی هستند که خداوند به وسیله آنان زمین را برپا میدارد. آنها هفتاد نفرند؛ چهل نفر در شام و سی نفر در دیگر سرزمینها. یکی از آنها نمیمیرد مگر اینکه فرد دیگری از مردم جایگزین او میشود. [۱۴]
در برخی منابع در معرفی ابدال چنین آمده است: این اسم بر جمعی از بندگان خاص خدا اطلاق میشود که در میان اولیا دارای مرتبتی مخصوص بودهاند. تعداد ابدال ثابت و معیّن است و هرگاه عمر یکی از آنان به پایان رسد، فرد دیگری از طبقة فروتر اولیا جایگزین او میگردد. درباره وجه تسمیه این گروه به ابدال اختلاف است. به موجب برخی از روایات شیعه اینان از آن رو که جانشینان انبیا شمرده میشوند، ابدال نامیده شدهاند. بعضی گفتهاند که چون تعداد ابدال ثابت است و به محض درگذشت یکی از آنان، فرد دیگری جانشین او میگردد، چنین نامیده شدهاند. گاه نیز گفته شده است که چون آنان میتوانند به هنگام ضرورت صورتی مثالی و یا شخصی روحانی را به عنوان بدل به جای بگذارند و جایگاه خود را ترک کنند، ابدال خوانده شدهاند….
در روایات و ادعیه شیعه این کلمه گاه بر اوصیای پیامبر اسلام (ص) که خداوند آنان را بدل و جانشین انبیا قرار داده، اطلاق شده است و گاه مراد از آن اصحاب خاص ائمه (ع) بوده است. اهل سنت نیز روایاتی نقل کردهاند که در آنها ویژگیهایی برای ابدال به دست دادهاند. از علی (ع) نقل کردهاند که گفت: «ابدال، که شماره آنان چهل نفر است در شام هستند، هرگاه یکی از آنان وفات کند، خداوند یک تن دیگر را جایگزین او میکند».
خداوند به برکت وجود آنان باران بر زمین میباراند و به سبب آنان مسلمانان بر دشمنان پیروز میگردند و عذاب الهی از اهل شام برداشته شود. [۱۵]
برخی اهل تحقیق نیز ابدال را این گونه تعریف کردهاند: «در نظام صوفیه، یکی از طبقات اولیا و خاصان خدا که مردم آنها را نمیشناسند و به همین جهت رجالالغیب نیز خوانده میشوند». [۱۶]
در منابع اهل سنت احادیث و آثار متعددی در زمینه ویژگیهای ابدال نقل شده است که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
در یکی از این روایات، ابن مسعود از پیامبر گرامی اسلام (ص) چنین نقل میکند: لَا یَزَالُ أَرْبَعُونَ رَجُلًا مِنْ أُمَّتِی قُلُوبُهُمْ عَلَی قَلْبِ إِبْرَاهِیمَ، یَدْفَعُ اللهُ بِهِمْ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ، یُقَالُ لَهُمُ الْأَبْدَالُ»، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّهُمْ لَمْ یُدْرِکُوهَا بِصَلَاةٍ وَلَا بِصَوْمٍ وَلَا صَدَقَةٍ»، قَالُوا: یَا رَسُولَ اللهِ، فَبِمَ أَدْرَکُوهَا؟ قَالَ: «بِالسَّخَاءِ وَالنَّصِیحَةِ لِلْمُسْلِمِینَ».
پیوسته چهل نفر از امت من هستند که قلبهایشان همانند قلب حضرت ابراهیم است. خداوند به وسیله آنها بلاها را از اهل زمین دور میگرداند که به آنان ابدال گفته میشود. سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا! پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: به وسیله جود و بخشش و خیرخواهی برای مسلمانان. [۱۷]
از معاذ بن جبل نیز در این زمینه چنین نقل شده است: ثَلَاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ فَهُوَ من الأبدالِ الَّذین بهم قوام الدُّنْیَا وَأَهْلهَا الرِّضَا بِالْقضَاءِ وَالصَّبْر عَن محارم الله وَالْغَضَب فِی ذَات الله عزَّ وَجلَّ. [۱۸]
سه چیز است که در هر کس وجود داشته باشد، او از ابدال (همان کسانی که پایداری دنیا و اهل آن به وجود آنهاست) به شمار میآید؛ راضی بودن به قضای [الهی]، صبر بر محارم خدا و خشمگین شدن برای خدای صاحب عزت و جلال.
در مورد جایگاه و مرتبه ابدال گفتهاند: ابدال از نظر مراقبه، در مرتبهای پایینتر از اوتاد قرار دارند و گاه از آنان غفلت سر میزند، ولی با یاد کردن [از خدا] آن را جبران میکنند و عمداً از آنها گناهی سر نمیزند. [۱۹]
گفتنی است در مورد تعداد ابدال روایات متفاوتی نقل شده است. حداقل تعداد نقل شده در روایات سی نفر و حداکثر آنها هشتاد نفر است. [۲۰]
سوم) نجبا
«نجبا» جمع «نجیب» و در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند، اطلاق میشود. [۲۱]
در فرهنگ معارف اسلامی [۲۲] و دایر ة المعارف معارف و معاریف [۲۳] نیز بر همین معنا تأکید شده است.
نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجهای پایینتر از ابدال قرار دارند. [۲۴]
چهارم) صلحا (صالحان)
«صلحا»، جمع «صلیح»، به معنای صالح است. [۲۵] این واژه در بر گیرنده عموم انسانهای شایستهای است که به وظایف و تکالیف شرعی خود عمل و از گناهان پرهیز میکنند.
شیخ کفعمی درباره این گروه مینویسد: صالحان، مردمان پرهیزکاری هستند که به صفت عدالت آراسته شدهاند. گاه از آنان گناه سرمیزند، ولی با طلب آمرزش و پشیمانی آن را جبران میکنند. خدای تعالی میفرماید: «در حقیقت، کسانی که [از خدا] پروا دارند، چون وسوسهای از جانب شیطان بدیشان برسد [خدا را] به یاد آورند و به ناگاه بینا شوند. [۲۶]
گفتنی است، شیخ کفعمی (ره) پس از بیان مراتب چهارگانه یاد شده، اضافه میکند: گفته شده است: هرگاه یکی از اوتاد چهارگانه کم شود، یک نفر از گروه چهل نفره (ابدال) جانشین او میشود. و هنگامی که یک نفر از گروه چهل نفره کاسته شود، فرد دیگری از گروه هفتاد نفره (نجبا) به جای او قرار میگیرد. و اگر یکی از گروه هفتاد نفره از دست برود، به جای او کسی از گروه سیصد و شصت نفره (صالحان) گذاشته میشود. در صورتی که یکی از این گروه سیصد و شصت نفره کم شود، شخصی از سایر مردم جایگزین او میشود. [۲۷]
افزون بر گروههای چهارگانه یاد شده، در کلمات برخی بزرگان به عناوین دیگری برای گروههای مختلف یاران امام زمان (ع) اشاره شده است که به نظر میرسد با گروههای قبلی همپوشانی داشته باشد. عناوین این گروهها به قرار زیر است:
پنجم) نقبا (نقیبان)
«نقبا»، از نظر لغوی، جمع «نقیب» به معنای سالار، پیشوا، رئیس، سرپرست گروه، سردسته، بزرگتر و کسی است که معرفت به احوال مردم داشته باشد. [۲۸]
در لغتنامه دهخدا در بیان معنای اصطلاحی نقبا چنین آمده است: نقبا، در اصطلاح صوفیه، کسانی هستند که بر خفایای باطن مردم اشراف دارند و خفایای ضمایر مردم بر ایشان آشکار است، چه پردهها از برابر چشم باطن ایشان برداشته شده است و ایشان سیصد تن هستند. [آنها] از اصناف اولیا و رجال الغیب باشند که مأمور دستگیری بندگان خدایند. [۲۹]
ششم) رجال الغیب
برخی علمای لغت، «رجال الغیب» را این گونه معنا کردهاند: «گروهی از مردان خدا که از نظر مردم دنیا پوشیدهاند و جهان به وجود ایشان قوام دارد». [۳۰] نویسنده کتاب معارف و معاریف نیز در تعریف این واژه مینویسد: «رجال الغیب یا نجبا هفت تناند که در عالم پراکنده و از دید همگان پنهاناند». [۳۱] با توجه به مطالب یاد شده شاید بتوان گفت که رجال الغیب همان ابدال یا نجبا هستند.
پی نوشتها:
[۱]. الکافی، ج ۱، ص ۳۴۰، ح ۱۶؛ کتاب الغیبة (طوسی)، ص ۱۰۲؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، ح ۶.
[۲]. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۴، ح ۶۴.
[۳]. در بخشی از این دعای شریف که از امام صادق (ع) نقل شده و از اعمال روز نیمه رجب به شمار میآید، چنین آمده است: «اللّهمّ! صَلِّ علی الأبدالِ وَالأوتادِ، وَالسُّیّاحِ وَالعُبّادِ وَالمُخلِصینَ وَالزُّهّادِ، وَأهلِ الجِدِّ وَالاجتِهاد؛ خدایا بر ابدال، اوتاد، روزهداران، عبادتکنندگان، مخلصان، زاهدان و اهل کوشش و تلاش [در راه اطاعت خدا] درود فهرست». (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمه رجب و دعای ام داوود).
[۴]. ابراهیمبن علی کفعمی، المصباح، قم، الرضی و زاهدی، ۱۴۰۵ ه. ق، ص ۵۳۴.
[۵]. میرزا حسن نوری، جنة المأوی، مندرج در: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۱.
[۶]. شیخ عباس قمی، سفینة البحار، چاپ اول: قم، دارالاسوة، ۱۴۱۴ ه. ق، ج ۷، ص ۳۲۷.
[۷]. آب حیات: مجموعه سخنرانیهای حضرت آیتالله ناصری در مورد امام زمان (ع)، ص ۳۵۹.
[۸]. ر. ک: محمدبن مکرم بن منظور، لسان العرب، چاپ اول: بیروت، دار احیا التراث العربی و مؤسسة التاریخ العربی، ۱۴۱۶ ه. ق، ج ۱۵، ص ۲۰۴؛ محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، چاپ اول: بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۴ ه. ق، ج ۵، ص ۲۹۱، ماده «وتد»؛ فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، بیروت، دار احیا التراث العربی، ۱۴۰۳ ه. ق، ج ۳، صص ۱۵۳ و ۱۵۴، ماده «وتد»؛ علیاکبر دهخدا، لغتنامه، چاپ اول از دوره جدید: تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۳، ج ۳، ص ۳۶۲۰، ماده «اوتاد»؛ سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف: دایرة المعارف جامع اسلامی، چاپ سوم: تهران، مؤسسه فرهنگی آرایه، ۱۳۷۹، ج ۲، ص ۶۳۷.
[۹]. دائرة المعارف بزرگ اسلامی، چاپ اول: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۰، ج ۱۰، ص ۴۱۰.
[۱۰]. حسنبن محمد دیلمی، إرشاد القلوب إلی الصواب، قم، الشریف الرضی، ۱۴۱۲ ه. ق، ج ۱، ص ۲۰۵؛ شیخ حر عاملی، الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة، قم، مکتبة المفید، ص ۲۰۰.
[۱۱]. نهجالبلاغه، ترجمه: محمدمهدی فولادوند، چاپ سوم: تهران، صائب، ۱۳۸۴، خطبه ۸۶، صص ۹۸و۹۹.
[۱۲]. المصباح، ص ۵۳۴؛ همچنین ر. ک: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۱.
[۱۳]. ر. ک: ابن منظور، لسان العرب، ج ۱، ص ۳۴۴؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج ۱۴، ص ۴۶، ماده «بدل».
[۱۴]. مجمع البحرین، ج ۵، ص ۳۱۹، ماده «بدل».
[۱۵]. دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج ۲، ص ۳۸۴، همچنین ر. ک: لغتنامه (دهخدا)، ج ۱، ص ۲۸۹، ماده «ابدال».
[۱۶]. غلامحسین مصاحب، دائرة المعارف فارسی، چاپ دوم: تهران، امیرکبیر، کتابهای جیبی، ج ۱، ص ۵، ماده «ابدال».
[۱۷]. أبو القاسم سلیمانبن أحمد الطبرانی، المعجم الکبیر، تحقیق: حمدی بن عبد المجید السلفی، چاپ دوم: قاهره، مکتبة ابن تیمیة، بی تا، ج ۱۰، ص ۱۸۱.
[۱۸]. ابوشجاع شیرویهبن شهردار الدیلمی، الفردوس بمأثور الخطاب (فردوس الأخبار)، تحقیق: سعید بن بسیونی، چاپ دوم: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۰۶ ه. ق.، ج ۲، ص ۸۴. برای مطالعه بیشتر در زمینه ویژگیهای ابدال، ر. ک: محمدجواد مروجی طبسی، «ابدال یا پیشکاران امام زمان (ع)»، موعود، سال دوازدهم، ش ۸۶، فروردین ۱۳۸۷.
[۱۹]. ر. ک: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۰۳.
[۲۰]. ر. ک: «ابدال یا پیشکاران امام زمان (ع)».
[۲۱]. ر. ک: لسان العرب، ج ۱۴، ص ۴۱؛ لغتنامه (دهخدا)، ج ۱۴، ص ۲۲۳۴۵.
[۲۲]. سید جعفر سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم: تهران، کومش، ۱۳۷۳، ج ۳، ص ۱۹۹۰.
[۲۳]. معارف و معاریف، ج ۱۰، ص ۷۸.
[۲۴]. ر. ک: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۱.
[۲۵]. لغتنامه (دهخدا)،ج ۱۰، ص ۱۵۰۲۶.
[۲۶]. سوره اعراف (۲۷)، آیه ۲۰۱؛ المصباح، ص ۵۳۵، همچنین ر. ک: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۱.
[۲۷]. همان.
[۲۸]. لغتنامه (دهخدا)، ج ۱۴، ص ۲۲۶۸۱، ماده «نقیب»، همچنین ر. ک: معارف و معاریف، ج ۱۰، صص ۱۹۶ و ۱۹۷.
[۲۹]. لغتنامه (دهخدا)، ص ۲۲۶۵۴، ماده «نقبا».
[۳۰]. محمد معین، فرهنگ فارسی، چاپ هشتم: تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۱، ج ۲، ص ۱۶۳۹.
[۳۱]. معارف و معاریف، ج ۵، ص ۶۲۸، همچنین ر. ک: لغتنامه (دهخدا)، ج ۸، ص ۱۱۹۲۸، ماده «رجال الغیب»؛ فرهنگ معارف اسلامی، ج ۲، صص ۹۰۳ و ۹۰۴.

به گزارش صبح الوند، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی کشور و پدر مددکاری اجتماعی ایران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اظهار کرد: برخی از افراد مدعی در کشور هیچ شناختی نسبت به فرهنگ ایرانی نداشته و تنها در این عرصه مدعی هستند، این گونه نیست که دعوایی در میان خانواده ها نباشد و هیچ خانواده ای را هم نمی توان بدون اختلاف پیدا کرد، اما باید ریشه این اختلافات را پیدا کرد و اتفاقا چنین موضوعاتی می تواند به استحکام بنیان خانواده ها کمک کند.
وی افزود: در فرهنگ ایرانی دوست داشتن به این معناست که اگر فردی را دوست داشته باشیم گاها او را مورد آزار قرار دهیم، این رویه را نمی توان با هیچ نقطه ای از دنیا مقایسه کرد.
اقلیما با اشاره به برخی رفتارهای افراد خانواده، این نوع از کارکردها را متوجه نوع زندگی افراد دانست و خاطرنشان کرد: طبیعی است که در یک خانه 60 متری فرزند کوچک خانواده با رفتار بیش فعالی احساس بی قراری کند و سعی کند پرخاشگری کند اما نباید اینها را متوجه اختلافات خانوادگی دانست.
این جامعه شناس با رد برخی اظهارات درباره افزایش نرخ طلاق در پی خانه نشینی و قرنطینه خانگی، اظهار کرد: چنین اظهارنظری بسیار زود است و باید تا ماه ها صبر کرد،جامعه شناختی ایرانی ها نشان می دهد زنان و مردان خانواده با صحبت کردن درباره اختلافات موجود زندگی، مشکل را حل می کنند پس با این نگاه می توان گفت بسیاری از مشکلات خانواده ها پس از پایان قرنطینه ویروس کرونا حل و فصل خواهد شد.
وی مدل خانه نشینی افراد را بهترین درمان برای حل اختلافات زنانشویی دانست و عنوان کرد: این در کنار هم قرار گرفتن زن و مرد و هم نشینی می تواند موجب آرامش و هم فکری در بسیاری از مسائل شود، این در حالی است که غرب چنین دیدگاهی ندارد و افراد با همدیگر صحبت نمی کنند و نوع ارتباطی آنها سطحی و بدون اعمال محبت است.
اقلیما یادآور شد: در کشورهای غربی فرزند پس از رسیدن به سن بلوغ خانواده را رها و به زندگی شخصی تن می دهد و تنها در زمان عید بزرگ به دیدار خانواده می روند.
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران آمارهای برخی سازمانها درباره تلفن های مردمی و افزایش خشونتها و یا بالا رفتن سطح استرس و ... را ناشی از بالا بودن سطح عاطفه ایرانی ها دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ادامه داد: مردم هیچ گاه افسرده نخواهند شد، باید میان بی حوصلگی و افسردگی تفاوتی را قائل شویم، مردم ما در اثر بیکاری و بی پولی و یا مسائل دیگر بی حوصله می شوند.
اقلیما حضور افراد در منازل و قرنطینه خانگی را یک نعمت بزرگ برای خانواده ها دانست و گفت: حضور مداوم و چند روزه خانواده ها در کنار هم موجب شده تا پدر، پسر را بیشتر بشناسد و مادر دختر و فرزندان والدین را، این به طور قطع سطح اختلافات را کاهش می دهد.
این جامعه شناس تأکید کرد: مردم ایران هنگام بروز مشکلات در کشور با اتحاد و همدلی برای رفع آن تلاش می کنند، در ماجرای مقابله با ویروس کرونا می بینیم که علی رغم تمامی مشکلات برای مقابله این ویروس تلاش می کنند.
وی ابراز کرد: این در کنار هم قرار گرفتن مردم در مشکلات پیش روی کشور یک اقدام ستودنی است، در آمریکا و کشورهای غربی مردم را با پول و هزینه های گزاف در مشکلات کمک می کنند، اما در کشور ما نه تنها دولت ها به مردم کمک های گزافی نمی کنند بلکه این مردم هستند که همیشه در مشکلات پای دولت ها هستند و به یاری می آیند، در همین کرونا ببنید چه همبستگی بزرگی رخ داده است.
پدر مددکاری اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که آیا قرنطینه خانگی در ایام مقابله با ویروس کرونا موجب مشکلاتی در میان خانواده ها شده است، تصریح کرد: این نوع رفتار در جامعه نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی نشده بلکه موجب شده تا خانواده ها بیشتر یکدیگر را بشناسند و آرامش کلی خانواده فراهم شود و پس از پایان کرونا صفا و صممیت بیشتری در خانواده ها حس می شود و ارتباط صمیمی تری وجود خواهد داشت.
وی در پاسخ به برخی رسانه ها که ادعا کرده اند در ایام قرطنینه دعواهای خانوادگی بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این گونه نیست بنده به شما قول خواهم داد که روند اختلافات میان خانواده کاهش شدیدی داشته باشد و محبت ها بیشتر خواهد شد. کرونا نعمتی بزرگ برای مردم و در کنار هم قرار گرفتن خانواده ها است و باید قدر چنین روزهایی را دانست.
انتهای پیام/ا

به گزارش صبح الوند، مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در 9ماهه سال 1398 را بهترتیب منفی 7.6 و صفر درصد اعلام میکند. این مرکز نرخ تورم کشور را نیز در سال 1398 معادل 34.8 درصد گزارش نموده است.
پرده دوم: رئیسکل بانک مرکزی در اینستاگرام نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در 9ماهه سال 1398 را بهترتیب 6.7 منفی و مثبت 1.3 درصد اعلام مینماید، علاوه بر این بانک مرکزی در گزارشی نرخ تورم سال 1398 را معادل 41.2 درصد اعلام نموده است.
چنانچه ملاحظه میگردد اختلاف آمارهای گزارششده مرکز آمار ایران و بانک مرکزی درباره دو مورد از کلیدیترین متغیرهای اقتصادی کشور بسیار جدی است.
مثلاً بیش از 6 درصد اختلاف در ارقام نرخ تورم سال 1398 در کشور موضوعی نیست که بهسادگی بتوان از آن عبور کرد. این اختلافات دیرینه تا همین الآن هم ضربه بزرگی به اعتماد عمومی کارگزاران اقتصادی کشور نسبت به آمارهای اقتصادی رسمی وارد نموده است.
عباس علوی راد کارشناس اقتصادی معتقد است، آزاردهندهتر اینکه رئیس دولت هم در موضعگیریهای اقتصادی رسانهای عمدتاً (بهغیر از نرخ تورم 41.2درصدی بانک مرکزی) آمارهای مرکز آمار ایران را وتو میکند و به آمارهای بانک مرکزی ارجاع میدهند.
بهنظر میرسد چشمانداز روشنی برای پایان تناقض آمارهای اقتصادی در دولت قابل تصور نیست و باید منتظر ماند دید در آینده چگونه به این اختلافات دیرینه پرداخته خواهد شد.
انتهای پیام

به گزارش صبح الوند، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت:از روز فردا در تمام استانهای کشور طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا می شود.
وی ادامه داد: البته در تهران به دلیل وجود جمعیت و شاهراه بودن اقتصادی در کشور این طرح از 30 فروردین اجرا می شود.
فرهادی افزود: از فردا همه مالکان و مدیران واحد های صنفی و صنعتی البته مسئولان این واحدها باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و در این سامانه SALAMAT.GOV.IR ثبت نام کرده و اطلاعات خود را شامل کدملی، مشخصات و آدرس واحد صنفی اعلام کنند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود:کسانی که اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری نکنند در مسیر صدور مجوز قرار نمیگیرند.
فرهادی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح نیوری انتظامی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بازرسان مراکز بهداشت محیط مشارکت دارند، گفت: اگر کسی در این سامانه ثبت نام نکرده از فعالیش ممانعت به عمل میآید و واحد آن پلمب و تعطیل میشود.
ممنوعیت دریافت وجه نقدی در نانوایی ها
وی با اشاره به فعالیت نانوایان، ادامه داد:هرگونه دریافت وجد نقد در نانوایی ها ممنوع است و باید از پز و آپ های بانکی استفاده شود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: هیچ فردی نباید وارد نانوایی شود و مردم نیز باید تشویق به رعایت فاصله لازم در نانوایی شوند.
شرایط فعالیت نانوایان
فرهادی با بیان اینکه شخصی که نان میفروشد باید از ماسک و دستکش استفاده کنند، گفت: وزارت صمت اعلام کرده است همه افرادی که در فضای الکترونیکی و مجازی می خواهند فعالیت کنند باید همان واحدهای صنفی معروف و دارای پروانه باشند و فعالیت و عرضه خانگی و زیر زمینی صنفی ممنوع است.
امکان وجود ویروس در پساب خروجی فاضلاب
وی افزود: امکان حضور ویروس کرونا در آب و پساب خروجی فاضلاب است و باید در پروتکلهای این دیده شود که ما در 81 پروتکل خود این موضوع را لحاظ کردهایم.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شرایط انجام مراحل تغسیل و تدفین مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: این افراد باید تمامی موارد در نظر گرفته شده حفاظتی را رعایت کنند.
فرهادی بیان داشت: کارفرمایی کافرمایی که در سایت ثبت نام میکند متعهد میشود که یکی از آن این است که موظف است همه کارکنان واحد فرم اظهار نامه را پر کنند و اگر کارفرمایی قصور کند، حتما با آن برخورد می شود.
مخالف اجرای طرح ترافیک هستیم
وی یادآور شد: ما مخالف انجام طرح ترافیک در تهران هستیم؛ ضمن اینکه در تاکسی نیز در قسمت عقب آن باید دونفر سوار شوند و در اتوبوسها نیز حداکثر 50 نفر و با فاصله یک متر باشند.
تعهد واحدهای صنفی به سلامت نیروهای خود
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره چگونگی و اطمینان از سلامت افراد شاغل در واحدهای صنفی، تصریح کرد: اگر واحد کوچک است مانند خواروبار فروشی فرد فروشنده باید فرم خود اظهاری درباره بیماری کرونا را تکمیل کند و به اتحادیه مربوطه اعلام کند و اعلام شود که تعهد میدهم قبل از شروع کار از سلامت خود مطمئن هستم.
فرهادی اضافه کرد: البته در طرح فاصله گذاری نیز حتی فرد مبتلا نیز باید فاصله یک تا دومتری را رعایت کنند و از ماسک و دستکش استفاه کند.
هنوز انتقال از طریق حیوانات تأیید نشده است
وی با بیان اینکه برای بازگشت شاغلین نیز راهنمایی در نظر گرفته شده ،افزود: درباره انتقال از طریق حیوانات اکنون در حد نظریههای علمی است و سازمان دامپزشکی نیز اعلام کرده است که انتقال از حیوان نداشته ایم.
عدم انتقال ویروس از طریق هوا
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد اما انتقال از طریق شیرآب ، روشویی، سرویس بهداشتی وجود دارد و باید ضدعفونی کردن انجام شود؛ ضمن اینکه گفته میشود که ویروس از راه ادرار و مدفوع افراد مبتلا به کرونا نیز انتقال پیدا میکند.
نظارت دامپزشکی بر فروشگاههای عرضه مواد خام غذایی
فرهادی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نظارت لازم را بر مراکز عرضه مواد پروتئنی خام را بر عهده دارند، گفت: در ماده 18 قانون واحد صنفی اعلام شده که فرد موظف به رعایت الزامات لازم است و اکنون نیز با توجه به شرایط بروز کرونا رعایت این نکات الزامی است؛ یعنی مسئول باید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش را در اختیار افراد فعال در واحد صنفی قرار دهند.
وی با اشاره به ماه رمضان، افزود: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن زمان نیز موارد لازم در نظر گرفته میشود.
فعال بودن سرویسهای بهداشتی در پارکها مطابق با دستورالعمل/افزایش میزان کلر در آب
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در پارکها و مبلمان شهری نیز سرویسهای بهداشتی باید با رعایت نکات لازم فعالیت کنند، تصریح کرد: در آب مصرفی نیز میزان کلر را از نیم درصد به 8 دهم درصد افزایش داده ایم تا اگر ویروسی باشد غیر فعال شود.
فرهادی با اشاره به ارسال دستورالعملهای مختلف برای فعالیت اتوبوس های بین شهری، قطارها و هواپیما ، گفت: برای دانشگاه ها نیز راهنمای فعالیت در نظر گرفته ایم ؛ ضمن اینکه قرار نیست تا تالارها و رستورانها فعالیت کنند و در گام دوم طرح عرضه مواد غذایی در آنها فقط بیرون برخواهد بود.
بلامانع بودن عرضه مواد غذایی به صورت بیرون بر در رستورانها
وی متذکر شد: تالارها درخواست کردهاند تا شکل کار خود را تغییر دهند و به شکل عرضه بیرون بر مواد غذایی فعالیت کنند که مشکلی در این خصوص نداریم اما باید با رعایت کامل موارد و نکات لازم باشد.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر رعایت نکات لازم در ادارات و شرکتها، خاطرنشان کرد: این مراکز باید محدوده فعالیت خود را ضدعفونی کنند و از الکل 70 درصد و در صورت نبود آن از آب ژاول استفاده کنند.
جلوی زباله گردی گرفته شود
فرهادی با اشاره به فعالیت زباله گردان و امکان انتقال ویروس از این طریق، ابراز داشت: ما در همان ابتدا نامهای به شهرداری و سازمان محیط زیست ارسال کردیم تا جلوی زباله گردی را بگیرند و مسئولیت این موضوع بر عهده متولینا آن است.
وی افزود: درخواست میکنیم که با هر تمهیدی که لازم است این موضوع را متوقف کنند؛ ضمن اینکه مردم در شهرها و روستاها نیز باید پساب و زباله خود را در درون کیسههای در بسته قرار دهند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: بازیافت و جداسازی به صورت دستی کاملا ممنوع است.
انتهای پیام/

به گزارش صبح الوند، ماه مبارک شعبان المعظّم به نیمه رسیده است. پانزدهمین روز از این ماه با عظمت مصادف با سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) است. برای این شب و روز این عید با عظمت، آداب و اعمالی ذکر شده است که در ادامه میخوانید.
شب نیمۀ شعبان:
شب بسیار مبارکی است، از امام صادق علیهالسلام روایت شده: که از امام باقر علیهالسلام از فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، ایشان فرمود:
این شب پس از شب قدر برترین شبهاست. در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر میکند و آنان را به بخشش و کرم خویش میآمرزد، پس در تقرّب جستن به سوی خدای تعالی در آن بکوشید که آن شبی است که خدا به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی بازنگرداند، مادام که انجام معصیتی را درخواست نکند.
شب نیمه شعبان شبی است که حقتعالی آن را برای ما قرار داد و در عوض شب قدر که آن را مخصوص پیامبر (ص) فرمود، پس در دعا و ثنا بر خدای تعالی کوشش کنید ...
از جمله برکات این شب مبارک، ولادت باسعادت حضرت سلطان عصر امام زمان (ارواحنا له الفداء) است که در سحر چنین شبی در سال 255 هجری قمری در سُرَّمنرأی [سامرّای کنونی] واقع شد و باعث فزونی شرافت این شب مبارک شد.
برای این شب چند عمل وارد است:
اوّل:
غسل کردن که باعث تخفیف گناهان است.
دوّم:
شبزندهداری به نماز، دعا و استغفار، چنانکه امام زینالعابدین علیهالسلام انجام میدادند و در روایت آمده: هرکه این شب را به راز و نیاز و عبادت بپردازد دل او نمیرد در روزی که دلها بمیرند.
سوّم:
زیارت امام حسین علیهالسلام که افضل اعمال این شب است و باعث آمرزش گناهان است و هرکه میل دارد تا ارواح 124 هزار پیامبر با او دست آشنایی دهند، در این شب، امام حسین علیهالسلام را زیارت کند.
کمترین حدّ زیارت آن حضرت آن است که بر بالای بامی برود و به جانب راست و چپ نظر کند، سپس سر به طرف آسمان برآورد و با این کلمات حضرت را زیارت کند:
«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبا عَبْدِاللّه، السَّلامُ عَلَیْکَ وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ.
چهارم:
خواندن دعایی که شیخ و سید نقل کردهاند و به منزله زیارت امام زمان صلواتاللهعلیه است:
اللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا هذِهِ وَمَوْلُودِها وَحُجَّتِکَ وَمَوْعُودِهَا، الَّتِى قَرَنْتَ إِلى فَضْلِها فَضْلاً، فَتَمَّتْ کَلِمَتُکَ صِدْقاً وَعَدْلاً، لَامُبَدِّلَ لِکَلِماتِکَ، وَلَا مُعَقِّبَ لِآیاتِکَ، نُورُکَ الْمُتَأَ لِّقُ، وَضِیاؤُکَ الْمُشْرِقُ، وَالْعَلَمُ النُّورُ فِى طَخْیاءِ الدَّیْجُورِ، الْغائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ، وَکَرُمَ مَحْتِدُهُ، وَالْمَلائِکَةُ شُهَّدُهُ، وَاللّهُ ناصِرُهُ وَمُؤَیِّدُهُ، إِذا آنَ مِیعادُهُ، وَالْمَلائِکَةُ أَمْدادُهُ، سَیْفُ اللّهِ الَّذِى لَا یَنْبُو، وَنُورُهُ الَّذِى لَایَخْبُو، وَذُو الْحِلْمِ الَّذِى لَایَصْبُو، مَدارُ الدَّهْرِ، وَنَوامِیسُ الْعَصْرِ، وَوُلاةُ الْأَمْرِ، وَالْمُنَزَّلُ عَلَیْهِمْ مَا یَتَنَزَّلُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَأَصْحابُ الْحَشْرِ وَالنَّشْرِ، تَراجِمَةُ وَحْیِهِ، وَوُلاةُ أَمْرِهِ وَنَهْیِهِ؛
خدایا بهحق این شب و مولود در آن و بهحق حجّتت و موعود او که به فضیلتش فضیلت دیگری را قرین کردی، پس کامل شد کلمهات به راستی و عدالت، برای کلماتت دگرگون سازی نیست و برای آیاتت پس زنندهای نمیباشد، نور درخشانت و پرتو فروزانت و نشانه روشنت در شب تاریک، آن غایب پوشیده از نظر که عظیم بوده ولادتش و شریف است اصل و نسبش، فرشتگان گواه اویند و خدا یاور و تأیید کنندهاش، آنگاه که وعده ظهورش در رسد و فرشتگان مددکاران اویند، شمشیر خداست که کند نشود و نور حق است که خاموش نگردد و با بردباری است که کاری بیمنطق انجام ندهد، مدار روزگار است. [پدرانش] نوامیس عصر و متولّیان حکومت حقاند، نازل شده بر آنان آنچه در شب قدر نازل میشود، اصحاب حشر و نشرند و مفسّران وحی خدا و والیان امر و نهی حق؛
اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خاتِمِهِمْ وَقائِمِهِمُ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوالِمِهِمْ. اللّهُمَّ وَأَدْرِکْ بِنا أَیَّامَهُ وَظُهُورَهُ وَقِیامَهُ، وَاجْعَلْنا مِنْ أَنْصارِهِ، وَاقْرِنْ ثارَنا بِثارِهِ، وَاکْتُبْنا فِى أَعْوانِهِ وَخُلَصائِهِ، وَأَحْیِنا فِى دَوْلَتِهِ ناعِمِینَ، وَبِصُحْبَتِهِ غانِمِینَ، وَبِحَقِّهِ قائِمِینَ، وَمِنَ السُّوءِ سالِمِینَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، وَصَلَواتُهُ عَلَى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیِّینَ وَالْمُرْسَلِینَ وَعَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الصَّادِقِینَ وَعِتْرَتِهِ النَّاطِقِینَ، وَالْعَنْ جَمِیعَ الظَّالِمِینَ، وَاحْکُمْ بَیْنَنا وَبَیْنَهُمْ یَا أَحْکَمَ الْحاکِمِینَ؛
خدایا! بر خاتم و قائمشان که پوشیده از عوالم ایشان است درود فرست. خدایا! ما را به درک ایام او و ظهور و قیامش نائل فرما و از یارانش قرارمان ده و خونخواهی ما را به خونخواهی او قرین کن و ما را در شمار یاران و دلدادگانش ثبت فرما و در دولتش شاد و خرّم زنده بدار و از همنشینیاش بهرهمند ساز و برپادارنده حقش قرارمان ده و از بدیها به سلامت بدار، ای مهربانترین مهربانان و سپاس خدای را پروردگار عالمیان و درودهای بیپایان خدا بر آقایمان محمّد خاتم پیامبران و رسولان و بر اهلبیت راستگو و خاندان حقگویش باد و خدا لعنت فرست بر همه ستمکاران و بین ما و بین آنان داوری کن، ای داورترین داوران.
پنجم:
شیخ از اسماعیل بن فضیل هاشمی روایت کرده که گفت: حضرت صادق علیهالسلام این دعا را به من تعلیم داد که آن را در شب نیمه شعبان بخوانم:
اللّهُمَّ أَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ الْخالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْیِى الْمُمِیتُ الْبَدِىءُ الْبَدِیعُ، لَکَ الْجَلالُ، وَلَکَ الْفَضْلُ، وَلَکَ الْحَمْدُ، وَلَکَ الْمَنُّ، وَلَکَ الْجُودُ، وَلَکَ الْکَرَمُ، وَلَکَ الْأَمْرُ، وَلَکَ الْمَجْدُ، وَلَکَ الشُّکْرُ، وَحْدَکَ لا شَرِیکَ لَکَ، یَا واحِدُ یَا أَحَدُ یَا صَمَدُ یَا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِى وَارْحَمْنِى وَاکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى وَاقْضِ دَیْنِى، وَ وَسِّعْ عَلَىَّ فِى رِزْقِى، فَإِنَّکَ فِى هذِهِ اللَّیْلَةِ کُلَّ أَمْرٍ حَکِیمٍ تَفْرُقُ، وَمَنْ تَشاءُ مِنْ خَلْقِکَ تَرْزُقُ، فَارْزُقْنِى وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَأَنْتَ خَیْرُ الْقائِلِینَ النَّاطِقِین: (وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ)فَمِنْ فَضْلِکَ أَسْأَلُ، وَ إِیَّاکَ قَصَدْتُ، وَابْنَ نَبِیِّکَ اعْتَمَدْتُ وَلَکَ رَجَوْتُ، فَارْحَمْنِى یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین؛
خدایا، تویی زنده، به خود پاینده، برتر، بزرگ، آفریننده روزیبخش، زندگیبخش، میراننده، آغاز کننده، پدیدآورنده، بزرگی توراست، برتری توراست، سپاس از آن توست، نعمت و جود، کرم و فرمان، بزرگواری و شکر تنها توراست، یگانهای، شریکی برای تو نیست، ای یگانه، ای یکتا، ای مقصود خلق، ای آنکه نزاده و زاده نشده و برایش همتایی نبود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا بیامرز و به من رحمت آر و نیازهای مهم مرا کفایت فرما، بدهکاریام را ادا کن، روزیام را وسعت ده، بهدرستی که تو در این شب هر کار استواری را مقدّر میکنی و هرکه از خلق خود را بخواهی روزی میدهی، پس مرا روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی، تو گفتی و تو بهترین گوینده و سخنگویی: «از فضل خدا بخواهید» بنابراین از فضلت میخواهم و تو را قصد کردم و به فرزند پیامبرت اعتماد کردم و به تو امید بستم، بر من رحم کن، ای مهربانترین مهربانان.
ششم:
دعایی را بخواند که حضرت رسول(ص) در این شب میخواند:
اللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِکَ مَا یَحُولُ بَیْنَنا وَبَیْنَ مَعْصِیَتِکَ، وَمِنْ طاعَتِکَ مَا تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَکَ، وَمِنَ الْیَقِینِ مَا یَهُونُ عَلَیْنا بِهِ مُصِیباتُ الدُّنْیا . اللّهُمَّ أَمْتِعْنا بِأَسْماعِنا وَأَبْصارِنا وَقُوَّتِنا مَا أَحْیَیْتَنا وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنَّا، وَاجْعَلْ ثارَنا عَلَى مَنْ ظَلَمَنا، وَانْصُرْنا عَلَى مَنْ عادانا، وَلَا تَجْعَلْ مُصِیبَتَنا فِى دِینِنا، وَلَا تَجْعَلِ الدُّنْیا أَکْبَرَ هَمِّنا وَلَا مَبْلَغَ عِلْمِنا، وَلَا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لَایَرْحَمُنا، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛
خدایا، از خشیتت چنان نصیب ما کن که بین ما و نافرمانی تو حائل شود و از طاعتت آنچه ما را به خشنودیات برساند و از یقین به قدری که گرفتاریهای دنیا را بر ما آسان کند، خدایا ما را به گوشهایمان و دیدگانمان و نیرویمان تا گاهی که ما را زنده میداری بهرهمند گردان و آن را وارث ما قرار بده و انتقام ما را بر عهده کسی قرار ده که بر ما ستم روا داشته و ما را بر کسی که با ما دشمنی ورزیده یاری ده و مصیبت ما را در دین ما قرار نده و دنیا را بزرگترین اندیشه و نهایت دانش ما قرار مده و آن را که به ما رحم نمیکند بر ما چیره مکن، به مهربانیات ای مهربانترین مهربانان. این دعا، دعای جامع و کاملی است که خواندن آن در اوقات دیگر هم مغتنم است و از کتاب «غوالی اللئالی» چنین روایت شده: که حضرت رسول(ص) همواره این دعا را میخواندند.
هفتم:
بخواند صلوات هر روز را که هنگام زوال [هنگام ظهر شرعی] میخواند: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ…
هشتم:
دعای کمیل را بخواند که ورودش در این شب است.
نهم:
هریک از ذکرهای «سُبْحانَ اللّه» و «الحَمْدُ للّه» و «اللّه أَکْبَر» و «لَا إِلهَ إلَّا اللّه» را «صد مرتبه» بگوید تا خدا تعالی همه گناهان گذشته او را بیامرزد و حاجتهای دنیا و آخرت او را برآورد.
دهم:
شیخ طوسی در کتاب «مصباح» از ابو یحیی در ضمن خبری در فضیلت شب نیمه شعبان روایت کرده است که گفت: به مولای خود امام صادق علیهالسلام گفتم: بهترین دعاها در این شب کدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردی، دو رکعت نماز به این ترتیب بخوان:
در رکعت اول سوره «حمد» و سوره «کافرون» و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» و چون سلام دادی، بگو «سُبْحانَ اللّهِ» سیوسه مرتبه و «الْحَمْدُ لِلّهِ» سیوسه مرتبه و «اللّهُ أَکْبَرُ» سیوچهار مرتبه؛ سپس بگو:
یَا مَنْ إِلَیْهِ مَلْجَأُ الْعِبادِ فِى الْمُهِمَّاتِ، وَ إِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فِى الْمُلِمّاتِ، یَا عالِمَ الْجَهْرِ وَالْخَفِیّاتِ، یَا مَنْ لَاتَخْفى عَلَیْهِ خَواطِرُ الْأَوْهامِ وَتَصَرُّفُ الْخَطَراتِ، یَا رَبَّ الْخَلائِقِ وَالْبَرِیَّاتِ، یَا مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ الْأَرَضِینَ وَالسَّماواتِ، أَنْتَ اللّهُ لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ، أَمُتُّ إِلَیْکَ بِلا إِلهَ إِلّا أَنْتَ ، فَیا لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ اجْعَلْنِى فِى هذِهِ اللَّیْلَةِ مِمَّنْ نَظَرْتَ إِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ، وَسَمِعْتَ دُعاءَهُ فَأَجَبْتَهُ، وَعَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَأَقَلْتَهُ، وَتَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطِیئَتِهِ وَعَظِیمِ جَرِیرَتِهِ، فَقَدِ اسْتَجَرْتُ بِکَ مِنْ ذُنُوبِى، وَلَجَأْتُ إِلَیْکَ فِى سَتْرِ عُیُوبِى؛
ای آنکه پناه بندگان در سختیها بهسوی اوست و بندگان در رخدادهای ناگوار بهسوی او پناه میبرند، ای دانای آشکار و نهان، ای آنکه خیالات وَهم و فکر و آنچه را اوهام در نظر میآورد بر او پنهان نمیماند، ای پروردگار خلایق و آفریدهها، ای آنکه ملکوت زمینها و آسمانها به دست اوست، تویی خدا، معبودی جز تو نیست، به اینکه معبودی جز تو نیست توسّل میجویم، پس ای آنکه معبودی جز تو نیست، مرا در این شب از کسانی قرار ده که به ایشان نظر کردی و به آنان رحم نمودی و دعایشان را شنیدی، پس اجابت کردی و درخواست گذشت از گناهشان را دانستی، پس ایشان را آمرزیدی و از خطای گذشته و گناه بزرگشان درگذشتی، به تحقیق از گناهانم به تو پناه آوردم و برای پردهپوشی عیبهایم به تو پناهنده شدم،
اللّهُمَّ فَجُدْ عَلَىَّ بِکَرَمِکَ وَفَضْلِکَ، وَاحْطُطْ خَطایاىَ بِحِلْمِکَ وَعَفْوِکَ، وَتَغَمَّدْنِى فِى هذِهِ اللَّیْلَةِ بِسابِغِ کَرامَتِکَ، وَاجْعَلْنِى فِیها مِنْ أَوْلِیائِکَ الَّذِینَ اجْتَبَیْتَهُمْ لِطاعَتِکَ، وَاخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِکَ، وَجَعَلْتَهُمْ خالِصَتَکَ وَصِفْوَتَکَ؛
خدایا! با کرم و فضلت بر من ببخش و به بردباری و گذشت، خطاهایم را بریز و مرا در این شب با کرامت کاملت فرو پوشان و از اولیایت که برای طاعتت برگزیدی و برای عبادتت اختیار کردی و خالص و برگزیده درگاهت نمودی قرار ده؛
اللّهُمَّ اجْعَلْنِى مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ، وَتَوَفَّرَ مِنَ الْخَیْراتِ حَظُّهُ، وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ، وَفازَ فَغَنِمَ، وَاکْفِنِى شَرَّ مَا أَسْلَفْتُ، وَاعْصِمْنِى مِنَ الازْدِیادِ فِى مَعْصِیَتِکَ، وَحَبِّبْ إِلَىَّ طاعَتَکَ وَمَا یُقَرِّبُنِى مِنْکَ وَیُزْلِفُنِى عِنْدَکَ
خدایا! مرا از کسانی که کوشششان قرین سعادت شد و بهرهشان از خیرات کامل گشت قرار ده و نیز مرا از کسانی قرار ده که سلامت یافتند و نعمتپذیر و رستگار گشته، پس بهره بردند و مرا از گزند آنچه پشت سر گذاردم کفایت فرما و از زیادهروی در معصیتت نگاه دار، طاعتت و هر آنچه مرا به تو نزدیک میکند و مقرّب درگاهت مینماید محبوب من قرار ده،
سَیِّدِى إِلَیْکَ یَلْجَأُ الْهارِبُ، وَمِنْکَ یَلْتَمِسُ الطَّالِبُ، وَعَلَى کَرَمِکَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقِیلُ التَّائِبُ، أَدَّبْتَ عِبادَکَ بِالتَّکَرُّمِ وَأَنْتَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ، وَأَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَکَ وَأَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
سرورم، هر فراری به تو پناه میآورد و هر جوینده به تو التماس میکند و هر عذرخواه توبهکار بر کرم تو تکیه میزند، بندگانت را با احترام گذاردن به آنان ادب کردی و تو کریمترین کریمانی و بندگانت را دستور به گذشت دادی و تویی آمرزنده مهربان.
اللّهُمَّ فَلا تَحْرِمْنِى مَا رَجَوْتُ مِنْ کَرَمِکَ، وَلا تُؤْیِسْنِى مِنْ سابِغِ نِعَمِکَ، وَلَا تُخَیِّبْنِى مِنْ جَزِیلِ قِسَمِکَ فِى هذِهِ اللَّیْلَةِ لِأَهْلِ طاعَتِکَ، وَاجْعَلْنِى فِى جُنَّةٍ مِنْ شِرارِ بَرِیَّتِکَ
خدایا! مرا نسبت به آنچه از کرمت امیدوارم بیبهره مکن و از نعمتهای کاملت ناامید مساز و از بهره فراوانت که در این شب برای اهل طاعتت مقرّر نمودهای بینصیب مکن و مرا از شرار مخلوقاتت در سپر استواری قرار ده،
رَبِّ إِنْ لَمْ أَکُنْ مِنْ أَهْلِ ذلِکَ فَأَنْتَ أَهْلُ الْکَرَمِ وَالْعَفْوِ وَالْمَغْفِرَةِ؛ وَجُدْ عَلَىَّ بِما أَنْتَ أَهْلُهُ لَابِما أَسْتَحِقُّهُ، فَقَدْ حَسُنَ ظَنِّى بِکَ، وَتَحَقَّقَ رَجائِى لَکَ، وَعَلِقَتْ نَفْسِى بِکَرَمِکَ فَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ، وَأَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ
پرودگارا! هرچند سزاوار آن همه عنایت نباشم، اما تو اهل کرم و گذشت و آمرزشی؛ بر من چنانکه شایسته آنی مرحمت فرما، نه چنانکه سزاوار آنم، زیرا گمانم به تو نیکو است و امیدم به تو برجا و به کرمت آویختهام، پس تو مهربانترین مهربانانی و کریمترین کریمانی
اللّهُمَّ وَاخْصُصْنِى مِنْ کَرَمِکَ بِجَزِیلِ قِسَمِکَ، وَأَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذَّنْبَ الَّذِى یَحْبِسُ عَلَىَّ الْخُلُقَ ، وَیُضَیِّقُ عَلَىَّ الرِّزْقَ حَتَّى أَقُومَ بِصالِحِ رِضاکَ، وَأَنْعَمَ بِجَزِیلِ عَطائِکَ، وَأَسْعَدَ بِسابِغِ نَعْمائِکَ، فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِکَ، وَتَعَرَّضْتُ لِکَرَمِکَ، وَاسْتَعَذْتُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ، وَبِحِلْمِکَ مِنْ غَضَبِکَ، فَجُدْ بِما سَأَلْتُکَ، وَأَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْکَ ، أَسْأَلُکَ بِکَ لَابِشَىْءٍ هُوَ أَعْظَمُ مِنْک
خدایا! خاص گردان مرا از روی کرمت به فراوانی روزی و پناه میآورم به عفوت از عقابت و بیامرز بر من گناهی را که زشتخویی آورد و روزی را بر من تنگ میکند تا به خشنودی درخورت بپا خیزم و به فراوانی عطایت متنعم شوم و به نعمتهای کاملت خوشبخت گردم، هرآینه به آستانت پناه آوردم و متعرّض کرمت شدم و به عفوت از مجازاتت و به بردباریات از خشمت پناه بردم، پس ببخش مرا آنچه از تو درخواست نمودم و به من برسان آنچه را از تو خواهش کردم، از تو میخواهم بهحق خودت نه به چیزی که بزرگتر از تو باشد که چیزی بزرگتر از تو نیست.
آنگاه به سجده میروی و میگویی: «یا ربّ» بیست مرتبه، «یا اللّه» هفت مرتبه، «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ» هفت مرتبه، «مَا شاءَ اللّهُ» ده مرتبه، «لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ» ده مرتبه؛ پس صلوات میفرستی بر پیامبر و آل او علیهمالسلام و از خدا حاجت خود را میخواهی، پس سوگند به خدا که اگر در پی این عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهی هرآینه خدا عزّوجل به کرم فراگیر و فضل بزرگش، آن حاجات را به تو میرساند.
یازدهم:
شیخ طوسی و کفعمی فرمودهاند: که در این شب این دعا را بخواند
إِلهِى تَعَرَّضَ لَکَ فِى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ، وَقَصَدَکَ الْقاصِدُونَ، وَأَمَّلَ فَضْلَکَ وَمَعْرُوفَکَ الطّالِبُونَ، وَلَکَ فِى هذَا اللَّیْلِ نَفَحاتٌ وَجَوائِزُ وَعَطایا وَمَواهِبُ تَمُنُّ بِها عَلَى مَنْ تَشاءُ مِنْ عِبادِکَ، وَتَمْنَعُها مَنْ لَمْ تَسْبِقْ لَهُ الْعِنایَةُ مِنْکَ، وَها أَنَا ذا عُبَیْدُکَ الْفَقِیرُ إِلَیْکَ الْمُؤَمِّلُ فَضْلَکَ وَمَعْرُوفَکَ، فَإِنْ کُنْتَ یَا مَوْلاىَ تَفَضَّلْتَ فِى هذِهِ اللَّیْلَةِ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ وَعُدْتَ عَلَیْهِ بِعائِدَةٍ مِنْ عَطْفِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْخَیِّرِینَ الْفاضِلِینَ، وَجُدْ عَلَىَّ بِطَوْلِکَ وَمَعْرُوفِکَ یَا رَبَّ الْعالَمِینَ، وَصَلَّى اللّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیِّینَ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ وَسَلَّمَ تَسْلِیماً إِنَّ اللّهَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ . اللّهُمَّ إِنِّى أَدْعُوکَ کَما أَمَرْتَ فَاسْتَجِبْ لِى کَما وَعَدْتَ إِنَّکَ لَاتُخْلِفُ الْمِیعادَ
الهی، در این شب روی آوردند بهسوی تو روی آورندگان و قصد تو نمودند قصدکنندگان و فضل و احسانت را آرزو کردند جویندگان، از جانب تو در این شب نسیمهای رحمت و هدایا و عطاها و مواهبی است که به هرکس از بندگانت بخواهی تفضّل میکنی و از هرکس که پیشینه عنایتت شامل حال او نگشته باز میداری، هماینک من این بنده کوچک تو، نیازمند به تو، احسان و نیکیات را آرزومندم، چنانچه ای مولای من در جایگاهی که در این شب بر یکی از بندگانت احسان نمودی و بر او جایزهای عطا کردی، پس بر محمّد و خاندان محمّد که پاکان و پاکیزگان و نیکوکاران و برترینند درود فرست و از نعمت و نیکیات بر من ببخش ای پروردگار جهانیان و درود خدا و سلام بسیار بر محمّد خاتم پیامبران و خاندان پاکش باد، بهدرستی که خدا ستوده و بزرگوار است. خدایا! تو را میخوانم آنچنان که فرمان دادی، پس دعایم را به اجابت برسان همانطورکه وعده فرمودی که تو هرگز از وعده خویش تخلّف نکن و این دعایى است که در سحرها در پى نماز شفع خوانده میشود.
دوازدهم:
نماز جناب جعفر طیّار را بجا آورد.
سیزدهم:
نمازهای این شب را بجا آورد که بسیار است، از جمله نمازی است که ابویحیی صنعانی از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام روایت کرده و همچنین سی نفر از کسانی که مورد اطمینان و اعتماد هستند از آن دو بزرگوار روایت کردهاند: که هرگاه شب نیمه شعبان فرا رسید چهار رکعت نماز بجا آور به این ترتیب که در هر رکعت سوره «حمد» و پس از آن «صد مرتبه» سوره «توحید» را بخوان و چون فارغ شدی بگو:
اللّهُمَّ إِنِّى إِلَیْکَ فَقِیرٌ، وَمِنْ عَذابِکَ خائِفٌ مُسْتَجِیرٌ. اللّهُمَّ لَاتُبَدِّلِ اسْمِى، وَلَا تُغَیِّرْ جِسْمِى، وَلَا تَجْهَدْ بَلائِى، وَلَا تُشْمِتْ بِى أَعْدائِى، أَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عِقابِکَ، وَأَعُوذُ بِرَحْمَتِکَ مِنْ عَذابِکَ، وَأَعُوذُ بِرِضاکَ مِنْ سَخَطِکَ، وَأَعُوذُ بِکَ مِنْکَ، جَلَّ ثَناؤُکَ أَنْتَ کَما أَثْنَیْتَ عَلَى نَفْسِکَ وَفَوْقَ مَا یَقُولُ الْقائِلُونَ
خدایا! نیازمند به توأم و از عذابت بیمناک و به تو پناهندهام، خدایا! نامم را از گروه بندگان به گروهی دیگر تبدیل مکن، جسمم را تغییر مده، آزمونم را سخت مکن، دشمنشادم مساز، پناه میآورم به عفوت از مجازاتت و به رحمتت از عذابت و به خشنودیات از خشمت و به تو از تو، ثنایت بس بزرگ است، تو چنانی که خود بر خویش ثنا کردی و برتر از آنچه گویندگان گویند.
و بدان که برای خواندن «صد رکعت» نماز در این شب به این ترتیب که: در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و سوره «توحید» ده مرتبه، فضیلت بسیار وارد شده است.
* روز نیمۀ شعبان
روز ولادت شریف امام دوازدهم مولانا و امامنا المهدی حضرت حجّة بن الحسن صاحب الزّمان(عج) است. زیارت آن حضرت در هر زمان و مکان و دعا برای تعجیل فرج آن حضرت به هنگام زیارتش مستحب است و زیارت آن حضرت در سرداب شهر سامرّاء تأکید بیشتری دارد و اوست که ظهور و فرمانرواییاش یقینی است و اوست که زمین را پر از عدل و داد میکند، چنان که از ستم و بیداد پر شده است.
انتهای پیام/

به گزارش صبح الوند، محمد ایرانپور مسئول گروه جهادی خادم الشهدا و راویان فتح در همدان با اشاره به شیوع کرونا گفت: مجموعه راویان فتح با همکاری خادم الشهدا در سطح استان 9 نمایندگی دارد و در زمینه های دوخت ماسک ،تهیه دستکش و پخش بسته های معیشتی بین خانواده های آسیب دیده فعالیت دارد.
وی ادامه داد: گروه جهادی راویان فتح در دوره های آموزشی زیست محیطی شرکت کرده و آماده حضور در بیمارستان های مورد نیاز هستند.
ایرانپور عنوان کرد: تاکنون 2000000 ماسک توسط گروه جهادی تهیه شده و در اختیار افراد مورد نیاز قرار داده شده است، همچنین تمام ناوگان حمل و نقل اعم از اتوبوس ها و تاکسی ها و ون ها یکبار توسط گروه جهادی خادم الشهدا ضدعفونی شده اند.
وی با تاکید بر حساسیت و ازدحام در آپارتمان ها گفت: از 25 اسفند تا امروز 8000 واحد آپارتمانی که تقریبا حدود 32000واحد مسکونی است توسط گروه جهادی راویان فتح ضدعفونی شده است.
ایرانپور با اشاره به طرح غربالگری در سطح استان افزود: 6 دوره آموزش غربالگری برگزار شد که در هر دوره 10 تا 15 نفر از گروه جهادی خادم الشهدا و راویان فتح حضور داشتند .
انتهای پیام/ آ

به گزارش صبح الوند، علیرضا مدرکیان در گفتوگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به تلاش شبانه روزی کادر درمانی از جمله پزشکان و پرستاران در راستای مقابله با ویروس کرونا، تا کنون حدود ۱۰ پزشک و تعدادی از پرستاران نیز مبتلا به این ویروس شدهاند.
وی ادامه داد: تعدادی از این پزشکان در بیمارستانها بستری و تحت درمان و برخی از آنها در قرنطینه خانگی به سر میبرند.
مدرکیان تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری و همدلی خوب پزشکان تا کنون با کمبود نیرو مواجه نشده و برای پزشکانی که به علت بیماری نمیتوانند در محل کار حاضر شوند جایگزین قرار دادهایم.
وی خاطرنشان کرد: جایگزین این افراد به صورت داوطلبانه بوده و هیچ اجباری برای خدمت رسانی به شهروندان توسط پزشکان جایگزین در کار نیست.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان در پایان یادآور شد: ابتلا این تعداد از پزشکان هیچ گونه خللی در خدمت رسانی به بیماران کرونایی وارد نکرده است.
به گزارش صبح الوند،این برنامه شاد به همت هیئت رزمندگان ثارالله همدان و ستاد مردمی مبارزه با کرونا و گروه سرود نورالمهدی (ع)برگزار می شود.











