اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. فروردين 1395 - 13:50   |   کد مطلب: 17442
۷ میلیون تردد درمحورهای مواصلاتی همدان نشان دهنده رشد ۱۳ درصدی ترددهاست درحالیکه پلیس‌راه همدان از کاهش ۱۲ درصدی تصادفات فوتی خبر می‌دهد که این ماجرا برای جاده‌ها حکایت«برد- برد» است.

به گزارش صبح الوند به نقل از مهر، بیش از ۵ هزار و ۱۱۱ کیلومتر راه مختلف در استان همدان وجود دارد که از این میزان ۳۴۴ کیلومتر راه اصلی و ۷۶۶ کیلومتر راه فرعی است، همچنین در حال حاضر ۸۵ کیلومتر آزادراه در استان همدان وجود دارد که ۳.۸ درصد از کل آزادراههای کشور را شامل می‌شود.

در استان همدان ۵۰۶ کیلومتر بزرگراه وجود دارد که ۳.۹ درصد از کل بزرگراه‌های کشور را شامل میشود، همچنین استان همدان میزبان ۳۴۴ کیلومتر راه اصلی و ۷۶۶ کیلومتر راه فرعی بوده که هر یک ۱.۶ درصد از راه‌های اصلی و فرعی کشور را تشکیل می‌دهند.

براساس آمار در استان همدان دو هزار و ۵۸۹ کیلومتر راه روستایی آسفالته وجود دارد که ۲.۵ درصد راههای روستایی کل کشور را در برمی‌گیرد و به‌طورکلی استان همدان ۲.۴ درصد از راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با قرارگیری در غرب کشور به‌نوعی در مسیر محور ترانزیتی شرق و مرکز به غرب کشور قرار داشته و هرساله مسافران نوروزی که قصد مسافرت به غرب ایران را داشته همدان یا معبر سفر آن‌ها و یا مقصد مسافرت نوروزی ایرانیان محسوب می‌شود.

ثبت شش میلیون و ۹۵۴ هزار و ۱۴۸ تردد در جاده های همدان

در ایام نوروز امسال به گفته مسئولان امر در اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های همدان محورهای مواصلاتی استان شاهد بیش از شش میلیون و ۹۵۴ هزار و ۱۴۸ تردد وسایل نقلیه بود که این امر رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

به گفته متولیان محورهای مواصلاتی ساوه - همدان و بروجرد - ملایر - همدان از پرترددترین جاده‌های این استان در ایام تعطیلات نوروزی بوده است، مسیرهایی که لقب «ترانزیتی» را با خود یدک می‌کشند.

اما به‌رغم رشد تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی همدان میزان تصادفات رانندگی در جاده‌های این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۲ درصدی داشته است تا این روند مصداق برد - برد برای جاده‌های این استان و البته برنامه‌ریزان همدان در این بخش باشد.

فرمانده انتظامی استان همدان در این زمینه در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها از محورهای مواصلاتی استان در نوروز امسال گفت: میزان تصادفات فوتی در طرح نوروزی امسال در استان همدان ۱۲ درصد کاهش یافت.

سردار حاجی محمدمهدیان نسب با اشاره اقدامات انجام‌شده در طرح نوروزی پلیس اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح روزانه ۷۵ تیم کنترل ترافیکی در سطح جاده‌های استان همدان حضور داشتند و ۲۵ دستگاه خودرو کمکی به پلیس اختصاص داده‌شده بود.

کاهش ۱۰۰ درصد تصادفات فوتی درون‌شهری در استان همدان

وی با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصد تصادفات فوتی درون‌شهری در استان همدان افزود: امسال درمجموع میزان تصادفات منجر به فوت در استان همدان ۱۲ درصد کاهش داشته است که در این راستا ۲۳ نفر در جاده‌های استان براثر تصادفات رانندگی جان باختند.

فرمانده انتظامی استان همدان عنوان کرد: نوروز امسال بیش از ۶ میلیون تردد در محورهای استان همدان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان ترددها ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه تخطی از سرعت مطمئنه عامل اصلی تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان همدان بوده است، گفت: ۵۷ درصد متوفیان درصحنه تصادف و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها فوت کردند.

توقیف ۸۶۸ خودرو متخلف در استان همدان

مهدیان نسب از توقیف ۸۶۸ خودرو متخلف در استان همدان خبر داد و افزود: نوروز امسال ۱۴۶ جلد گواهینامه مربوط به رانندگان خودروهای حادثه‌ساز توقیف‌شده است.

وی با اشاره به اجرای ۱۴ مورد گشت هوایی در محورهای پرتردد استان در ایام نوروز عنوان کرد: ۲۴ نقطه حادثه‌ساز در جاده‌های استان همدان شناسایی‌شده است که با همکاری اداره کل راه و شهرسازی تعدادی از آن‌ها اصلاح شدند.

رئیس پلیس‌راه استان همدان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هم‌زمان با آغاز سفرهای نوروزی تصادفات محورهای مواصلاتی استان همدان ۲۳ کشته و ۱۴۲ مجروح بر جای گذاشته است.

سرهنگ مهدی شاکری با یادآوری اینکه تعداد مجروحان تصادفات رانندگی همدان در این مدت ۱۴۲ نفر بوده است، ادامه می‌دهد: در جریان تصادفات رانندگی رخ‌داده در محورهای مواصلاتی همدان ۲۳ نفر جان خود را از دست دادند.

کشته‌شدگان تصادفات رانندگی کاهش ۱۲ درصدی داشت

وی به آمار مجروحان و متوفیان تصادفات رانندگی در مدت مشابه سال گذشته اشاره‌کرده و یادآور می‌شود که تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در مدت‌زمان اجرای طرح نوروزی امسال کاهش ۱۲ درصدی داشته است.

رئیس پلیس‌راه استان همدان برخی از دلایل تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی همدان را برشمرده و معتقد است که مهم‌ترین علت تصادفات در این مدت مربوط به سبقت و سرعت غیرمجاز بوده است.

وی بابیان اینکه همدان یکی از ۵ استان نخست کشور است که بیشترین فراوانی تخلف سرعت را دارد، معتقد است: سرعت یکی از حادثه‌سازترین تخلفات رانندگی به شمار می‌آید و در این راستا میزان ثبت تخلف سرعت غیرمجاز در محورهای استان همدان ۲۶ درصد افزایش داشته است.

شاکری بابیان اینکه ۵۸ درصد تصادفات جاده‌های استان همدان براثر واژگونی خودرو بوده است، عنوان کرد: استان همدان ۲ برابر میانگین کشوری از بزرگراه و آزادراه برخوردار است اما به‌تناسب توسعه راه‌ها میزان ایمنی جاده‌ها موردتوجه قرار نگرفته است.

اما روایت رئیس پلیس‌راه همدان از تصادفات دل‌خراش این ایام تأسف‌بار است تا سرهنگ شاکری از تصادفی بگوید که براثر سهل‌انگاری راننده در سبقت غیرمجاز شاهد مرگ سه نفر از سرنشینان یک خودرو بوده است.

جاده نهاوند به همدان شاهد بیشترین سوانح جاده‌ای بوده است

سرهنگ شاکری به جزئیات دیگری از آمارهای تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی همدان اشاره‌کرده و می‌گوید که در این مدت جاده نهاوند به همدان و محور همدان - ساوه شاهد بیشترین سوانح جاده‌ای بوده است، محوری که نیازمند تعریض و بهسازی است.

جاده‌های استان همدان دارای ۳۷ نقطه حادثه‌خیز بوده و رئیس پلیس‌راه همدان معتقد است تا زمانی که این نقاط حادثه‌خیز رفع نشود همچنان باید نگران وقوع تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی این استان باشیم.

وی البته به سهم خودرو و راننده در سوانح جاده‌ای نیز اشاره‌کرده و یادآور می‌شود که افزایش میزان جرائم رانندگی در کاهش تصادفات نقش داشته است، هرچند که برای استانداردسازی خودروها همچنان نیازمند توجه خودروسازان و نظارت مسئولان هستیم.

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان همدان

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۱۴۳

۲۰۰

تعداد کشته‌شدگان

۲۳

۲۵

تعداد مجروحان

۱۴۸

۱۵۰

محورهای پرحادثه

محور همدان - ساوه

محور همدان - ساوه

دلیل عمده تصادفات

بی توجهی به جلو و تخطی از سرعت

بی توجهی به جلو و تخطی از سرعت

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان