اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. تير 1395 - 13:27   |   کد مطلب: 18678
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین سالیان سال است که به دلیل مدیریت ناصحیح شهری میدان اصلی این شهر شکل تاریخی خود را از دست داده است، اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی گامی در جهت بازگرداندن هویت تاریخی و جذب گردشگر در این شهر تاریخی است.

به گزارش صبح الوند، همدان شهری است  دارای قدمت فرهنگی و تاریخی فراوان که در سالیان اخیر به دلیل نبود مدیریت شهری صحیح شکل قدیمی این شهر علی الخصوص میدان مرکزی آن فراموش شده است و شلوغی و ازدحام جمعیت دراین مکان باعث مخفی شدن آثار تاریخی پایتخت تاریخ و تمدن شده است.

 

در این راستا  پس از سه دهه تصمیم به اجرای پیاده راه سازی خیابانهای منتهی به میدان امام خمینی (ره) سرانجام با همت مسئولین وقت اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی شروع شد.

 

اجرای این طرح با وجود اماکن تجاری و پزشکی در اطراف این خیابان و همچنین نبود ماشین جهت سهولت رفت و آمد مردم سئوالاتی را در ذهن آنان پیش آورده است در همین راستا بر آن شدم تا مصاحبه ای با مسئولین اجرا کننده طرح من جمله اعضای شهردای منطقه یک انجام دهم.

 

ساعت حدود 12 شب است وجود شهردار و پرسنل منطقه شهرداری همدان و همچنین نائب رییس شورای شهر همدان جهت بازرسی طرح نقطه مثبتی است که مردم فهیم همدان متوجه شوند این قشر زحمت کش از آسایش خود جهت اجرای هر چه  بهتر و سریعتر این طرح زده اند و شبانه روز بر طرح نظارت می کنند.

 

 

با نزدیک شدن به جمع آنان جویای حال اجرای پروژه شدم مهدی فتحیان نسب، شهردا منطقه یک همدان در این راستا با بیان اینکه اجرای طرح پیاده راه سازی در ۶ خیابان اصلی شهر همدان منشعب از میدان مرکزی این شهر از سال ها قبل مدنظر بوده است  گفت: اجرای طرح پیاده راه سازی سالهاست مغفول مانده و به دو خیابان بوعلی و اکباتان  رسیدگی نشده است، که امسال این طرح عملیاتی و در خیابان بوعلی اجرا خواهد شد.

 

وی افزود: خیابان بوعلی و اکباتان به عنوان محور گردشگری همدان هستند و اماکن تاریخی و ارزشمندی در امتداد خیابانهای مذکور وجود دارد چرا که از یک طرف به آرامگاه بوعلی و دیگری به تپه هگمتانه که قدیمی ترین پایتخت همدان است منتهی می شود.

 

فتحیان نسب با بیان اینکه در حال حاضر کاربری و موقعیت اجتماعی خیابان اکباتان ایده آل نیست و مباحث اقتصادی در بازار همدان رونق خود را به علت وجود مشکلات ترافیکی و اجتماعی از دست داده و متاسفانه بازار به عنوان سرمایه مغفول مانده است.

 

بازگرداندن هویت تاریخی همدان با اجرای طرح پیاده راه سازی

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح ها تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی مجدد سابقه و امنیت خودشان را پیدا خواهند کرد چرا که ما فقط بر روی خیابان کار نمی کنیم بلکه روی جداره ها مبلمان و همچنین فرهنگ رفتار در این خیابان ها هم می توانیم سرمایه گذاری و کار کنیم.

 

شهردار منطقه یک همدان با اشاره به تغییر مکان ایستگاه های اتوبوس و تاکسی در همدان تصریح کرد: در طی سالیان گذشته مردم همدان تمام فعالیتهایشان را به میدان امام خمینی (ره) معطوف کرده اند که  وقتی پایانه ها و ایستگاه را از میدان فاصله بدهیم به مرور زمان رفتار مردم همدان هم تغییر پیدا می کند و از ازدحام جمعیت در این مکان کاسته خواهد شد و میدان به عنوان مرکز گردشگری و توریستی خواهد شد.

 

فتحیان نسب اظهار کرد: ایجاد خیابانی بدون اختلاف سطح و بدون پله آرمان ما است که دو خیابان را بدین شکل مبدل می کنیم تا عبور و مرور برای جانبازان، معلولان، کودکان، کهنسالان و دوچرخه سواران سهل و آسان شود.

 

تغییر کاربری خیابان بوعلی به مکان توریستی

فتحیان نسب در خصوص جابجایی ساختمان پزشکان از خیابان بوعلی و تعیین کاربری جدید برای این ساختمانها نیز گفت: هیچ اجباری بر این امر نیست در واقع پس از مدتی مراکز درمانی خود به این نتیجه می رسند که جابجا شوند چر اکه خیابان بوعلی حالت گردشگری خواهد گرفت  البته تا آن زمان تسهیلاتی همچون جانمایی ایستگاه امانی ویلچر و ماشین برقی برای تردد در مسیر ارائه خواهد شد.

 

و ی در پایان گفت: جهت سهولت رفت و آمد مردم در روز عملیات پیاده راه سازی درشب انجام می پذیرد و همچنین از تک تک مصالح به کار رفته شده دراین طرح من جمله در آب نماها وحتی جالیزها در عملیات زیباسازی این خیابان استفاده خواهد شد.

 

 

اجرای طرح پیاده راه سازی گامی در جهت شناساندن شهر تاریخی همدان به دنیا

 حضور نایب رییس شورای شهر همدان، حمید رضا طبی مسرور هم در جمع آنان قابل توجه بود به همین منظور مصاحبه ای با ایشان انجام دادم.

 

نایب رییس شورای شهر همدان هم با بیان اینکه طرح ییاده راه سازی 6 خیابان منتهی به میدان امام خمینی (ره)  سالیان سال است که مصوبه طرح تفضیلی شهر همدان است گفت: براساس وظایف قانونی که مدیریت شهری دارد و آن هم اجرای به هنگام طرح تفضیلی است ولی بنا به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصا عدم وجود  بودجه و هزینه لازم برای اجرای این پیاده راه شاهد این بودیم که ازسنوات گذشته این طرح اجرا نشده بود.

 

حمیدرضا طبی مسرور تصریح کرد: با همتی که اعضای محترم شورای چهارم و شهردار داشتند  برآن شدیم که اجرای پیاده راه را که گامی است در جهت شناساندن شهر تاریخی و فرهنگی همدان به دنیا و در سطح کشور و در سطح بین المللی اجرا کنیم.

 

وی افزود: با توجه به پتانسیل تاریخی فرهنگی و وجود شخصیت های علمی، اجتماعی و دانشمندانی که در همدان هستند من جمله بوعلی سینا و شعرای بزرگ نامی که در این خطه آرامیده اند وظیفه دانستیم که در جهت حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی این مسیرها پیاده راه را هر چه سریعترشروع کنیم.

 

نائب رییس شورای شهر همدان در خصوص استقبال شهروندان از این طرح گفت: اجرای این طرح  با اشاره به وجود مشکلات  اجتماعی و فرهنگی که هست، نیاز به  فرهنگ سازی دارد که مردم فهیم همدان باید به این نکته توجه کنند که در جهت غنای هر چه بیشتر شهر همدان و سپردن آن به نسل آینده این یک حرکت بنیادین و زیربنایی و حرکتی کارا برای پیشبرد مباحث کلان شهری شهر همدان است.

 

 

اجرای طرح یپاده راه سازی گامی در جهت افزایش گردشگر و در آمد پایدار 

نائب رییس شورای شهر همدان اظهار کرد: با اجرای این طرح شاهد گسترش مباحث گردشگری و توریسم  که یکی از شعارهای کنونی مدیریت شهری است می باشیم و با توجه به اینکه همدان از حیث منابع درآمدی غنی  است مباحث ساخت و سازهایی که از برنامه های ساختمانی اخذ می شد به حداقل رسیده بحث گردشگری و درآمد و آورده مالی که توریسم و گردشگری می تواند برای شهر ما داشته گامی در جهت یک درآمد پایدار است.

 

 

تعبیه ماشین برقی در لاین وسط خیابان بوعلی جهت رفاه حال مردم

طبی مسرور با اشاره به وجود کاربری های مختلف در این مکان همچون مطب پزشکان، دفاتر مرکز تجاری، پاساژها ومراکز متعددی که در این مسیر است کوچکترین مشکلی را شاهد نخواهند بود و مسیرهای دسترسی از مسیرهای فرعی پشت تعبیه شده و لاین وسط به صورت ماشین برقی و یا اتوبوس برقی در نظر گرفته شده و حرکت پیاده در آن به سهولت انجام می شود.

 

و ی با اشاره به استفاده از عناصر زیبایی شناسی در این پیاده راه گفت: در این پیاده راه ها با استفاده  از المان ها و عناصر زیباشناسی و مباحث منظره سازی شهری به استفاده های خیلی بهینه ای دست پیدا خواهیم کرد و شاهد آن خواهیم بود که یک پیاده راه و یک آرام راهی را برای آسایش شهروندان فراهم بکنبم که نمونه آن در در اکثر کشورهای دنیا و کلان شهرهای مطرح دردنیا وجود دارد.

 

پویایی و حرکت پیاده نقش مهمی در پویایی فضای شهری دارد

نائب رییس شورای شهر همدان اظهار کرد: این مسیرها و معابر برای آرامسازی و آرام بخشی به افراد جامعه در نظر گرفتند و مباحث اقتصادی در آن رونق بیشتری خواهد داشت و پویایی و حرکت پیاده یک روح و نشاط جدیدی را دراین فضاهای شهری برای ما به ارمغان خواهد آورد

 

طبی مسرور در پایان با اشاره به زمان پایان این پروژه گفت:  زمان اجرای این پروژه بین 6 الی 7 ماه باشد که به نظر می رسد با اصراری که شورای شهر و همتی که شهردار و مدیر منطقه دارند قبل از شروع فصل سرما به بهره برداری برسانیم و این پایلوتی خواهد بود که خیابان های بعدی و خیابان اکباتان و سایر خیابان ها به تناوب و در آینده اجرا خواهد شد.

 

یکی دیگر از تغییرات این طرح همانگونه که اشاره شد تغییر ایستگاه های تاکسیرانی بود به همین منظور مصاحبه ای با مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان انجام دادم.

 

 

مهرداد خورشی وند با اشاره به انسداد کامل خیابان بوعلی و انتقال تاکسی های این خیابان به محوطه ذوالریاستین و پایانه سینا گفت: در راستای اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی و اکباتان، مسدود کردن این خیابان ها اتفاق افتاده است.

 

وی بیان کرد: با توجه به مصوبات شورای ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر ایجاد پیاده راه در چند ماه گذشته انتقال پایانه تاکسی در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت که فاز اول آن اجرا شد.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان به خدمات رسانی 400 دستگاه تاکسی در خیابان بوعلی اشاره کرد و افزود: با مسدود شدن خیابان، این تعداد تاکسی مسیرهای خیابان بوعلی- میدان بیمه و غنی زادگان و خیابان بوعلی- دره مرادبیگ به پایانه جدید منتقل شدند.

 

 

وی با اشاره به مسیرهای ورود و خروج تاکسی ها به پایانه جدید ، اظهار داشت: تاکسی های خیابان بوعلی جهت ورود به پایانه از آرامگاه بوعلی به سمت کولانج و سپس پایانه سینا و بالعکس جهت خروج از محوطه کولانج به سمت آرامگاه تردد خواهند کرد.

 

خورشیدوند افزود: شاید در ابتدا برای مردم سخت بود که از ابتدای خیابان بوعلی تا پایانه را پیاده بروند اما به تدریج مردم نیز به شرایط جدید عادت خواهند کرد و مشکلات کمتر خواهد شد و اجرای چنین طرح بزرگی مساعدت همه اقشار را می طلبد و هم رانندگان و هم مسافران باید مشارکت داشته باشند که این طرح اجرا و فرهنگسازی شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان ضمن ابراز امیدواری از تأثیر پیاده راه سازی خیابان بوعلی و اکباتان در رشد و توسعه گردشگری شهر همدان، گفت: امید می رود که با اجرای این طرح از بار ترافیکی میدان اصلی شهر نیز کاسته شود.

 

نظر مردم هم در اجرای این طرح بسیار مهم ا ست در این راستا خانمی که در خیابان بوعلی بر روی صندلی نشسته بود نظر من را بخود جلب کرد از وی راجع به اجرای این طرح پرسیدم و گفت : همانگونه که مشاهده می کنید دیگر اثری از صدای بوق و ترد ماشین ها در این خیابان نیست و به گونه ای سکوت و آرامش در این خیابان حاکم شده است

 

وی ادامه داد: البته شاید برای رانندگان مخصوصا تاکسی و بعضی از مردم جهت رفتن به این ایستگاه ها سختی در برداشته باشد ولی انتهای این طرح لذت بخش خواهد بود.

 

 

تعبیه پارک سوار در آینده نزدیک برای اتوبوس های خیابان بوعلی

یکی دیگر از تغییرات که در اجرای این طرح انجام شده است انتقال ایستگاههای اتوبوسرانی است در همین راستا مدیر عامل سازمان اتوبو سرانی در گفتگو با خبرنگار ما،  با بیان اینکه بنا بر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی موظف به اجرای پیاده راه شدیم گفت: ما معتقدیم پیاده راه شدن گامی موثر در جهت تقویت گردشگری می باشد و این تجربه در کشورهای مختلف هم اجرا شده است و نتایج خوبی از این طرح گرفته اند.

 

محمد پوروخشوری با بیان اینکه تنها راهی که  برای انتقال ایستگاه های اتوبوس واقع در خیابان بوعلی داشتیم خیابان شریعتی بود گفت: برای مردم اتفاق خاصی نیفتاده است و به جای خیابان بوعلی به خیابان شریعتی مراجعه می کنند  و مشکلی در این زمینه نداشتیم.

 

وی اظهار کرد: با تمام اینها ما باید به فکر ایجاد یک پایانه ای در این منطقه همچون پایانه سرگذر باشیم که فعلا نتوانسته ایم زمینی در این محدوده تهیه کنیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک مکانی جهت این امر تعبیه شود.

 

سخن پایانی....

 

با همه این تفاصیل به نظر می رسد با اجرای این طرح در همدان گامی موثر در جهت شناختن این شهر به دنیا و جذب گردشگر و ایجاد در امد پایدار و بازگرداندن شکل تاریخی همدان خواهیم برداشت.

 

که لازم است مردم فهیم همدان همچون گذشته صبر داشته باشند تا به نتیجه های  ثمر بخشی حاصل از اجرای این طرح در همه خیابانهای مدنظر برسیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

عالی بود . ممنون
گزارش خوبی بود

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان