اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. مرداد 1395 - 10:42   |   کد مطلب: 19301
گفتگوی صبح الوند با یک بانوی کارآفرین,
امید در دل بانوان بی سرپرست جوانه می زند
زنان و دختران بد سرپرست و بی سرپرست از قشر آسیب پذیر جامعه هستند که با ایجاد اشتغال برای آنان می توان کمک موثری به این قشر آسیب پذیر کرد

به گزارش صبح الوند، این روزها که بیکاری یکی از مشکلات بزرگ است وجود کارآفرینان و ایجاد بستر برای اشتغال، نعمت بزرگی است که باید آن را قدر دانسته و در راستای تقویت این فرهنگ و کمک به فعالان این عرصه کوشید.

 

در این بین زنان و دختران بد سرپرست و بی سرپرست ابه دلیل نداشتن پشتوانه مالی از آسیب پذیرترین قشر هستند که با ایجاد اشتغال برای آنان می توان کمک موثری به این قشر کرد.

 

صغری حسنی تحصیل  یکی از کارآفرینان نمونه کشوری است که توانسته برای یکی از اقشار پردرد جامعه کارآفرینی‌ کند.

 

 

این بانوی کارآفرین زیر بال و پر دختران و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را گرفته و با مشغول کردن آنها به کار، مسیر زندگی آنان را تغییر داده است.

 

حسنی تحصیل که 45 سال سن دارد از سال 87 تاکنون  مقام کار آفرین برتر کشور را کسب و 3 سال صنف برتر استان شده است، از سال 70 کار خود را با 100 هزار تومان آورده شخصی آغاز کرده و امروز توانسته با راه‌اندازی کارگاه تولیدی «پدیده» ، توانمندی خود را در معرض نمایش بگذارد.

 

وی و مجموعه زیر نظرش ، با تولید انواع کالای خواب و پیراهن مردانه و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی، نه تنها به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کرده که به اقتصاد کشور و تولید داخلی نیز توجه داشته است.

 

این بانوی کارافرین در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح الوند، اظهار داشت: اوایل که کار خیاطی را شروع کرده بودم به طور اتفاقی با خانمی که متارکه کرده بود آشنا شدم و با همدیگر کار را ادامه دادیم و این جرقه ای در ذهن من برای کمک به این قشر آسیب پذیر جامعه شد.

 

وی افزود: من عاشق کمک به این قشر از جامعه هستم و فعالیت‌های خود را زیر نظر بهزیستی شروع کرده‌ام به طوری که کارآموزان من، از این نهاد معرفی و با آموزش شیوه کار، مشغول فعالیت می‌شوند.

 

 

حسنی تحصیل اظهار کرد: آموزش‌ها در این کارگاه به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و کارآموزان پس از کسب دوره‌های مهارت‌آموزی گواهی فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و مشغول به کار می‌شوند و من تاکنون از هیچ گونه وام و تسهیلاتی استفاده نکرده ام و همه سرمایه خودم بوده است.

 

وی اظهار کرد: روال کاری بر این است که 60 درصد درآمد به کارفرمایان و 40 درصد به کارگران برسد اما در این کارگاه، این موضوع برعکس بوده و کارگران سهم بیشتری را به دست می‌آورند.

 

این بانوی کارآفرین افزودد: سالی 50 الی 70 تا دختران متارکه و زوج های جوان را برای خریدن جهیزیه کمک می کنم و با کمک بهزیست  سبد کالا هر سال به مبلغ 100 هزار تومان بین دوستان توزیع می کنیم

 

وی به حمایت های صندوق کارآفرینی امید از زنان و دختران بدسرپرست و بی سرپرست اشاره کرد و گفت: چون ما یک کارگاه محدود داریم و اگر بخواهیم همه در این کارگاه کار کنند جایی برای ورود و خروج کارگران نمی ماند صندوق به آنها وام خود اشتغالی داده است  و هر کدام از اینها یک کارافرین شده اند.

 

 

حسنی تحصیل با بیان اینکه جهت ارتباط هر چه بیشتر با این قشر از جامعه تحصیل دررشته روانشناسی بالینی پرداخته است اظهار کرد: بیشتر این بانوان به علت نداشتن مهارت ارتباط صحیح کم می آورند و طلاق می گیرند که با دادن مشاوره صحیح به این افراد می توان کمک موثری به آنان کرد.

 

وی برقراری روابط دوستانه‌ با کارگرانش را یکی از اصول کاری خود دانست و اظهار کرد: این بانوان به خاطر شرایط خاص زندگی خود، علاوه بر داشتن کار به منظور تأمین مایحتاج زندگی، به برقراری روابط دوستانه و عاطفی نیز نیاز دارند.

 

این بانوی کارآفرین افزود: جهت بیشتر شدن ارتباط با کارگرانم سالی چند بار سفر سیاحتی تفریحی با حمابت بهزیستی داریم زیرا این قشر نیازمند تفریح و تقویت معنویت هم هستند.

 

وی در پایان اظهار کرد: مهمترین هدف من پشتیبانی و ایجاد اشتغال پایدار برای دختران و زنان بد سرپرست و بی سرپرست است زیرا اگر آنها  از لحاظ مالی و عاطفی تامین شوند کمتر خطا می کنند.

 

کار در این کارگاه من را از لحاظ عاطفی هم تامین کرده است

در ادامه با یکی از کارگران این کارگاه به گفت‌و‌گو نشستم، رویا دختری 25 ساله است که زیر نظر بهزیستی است و نه پدری و مادری دارد به بیان حمایت های خانم حسنی از وی پرداخت و اظهار کرد: ایشان همانند مادر برای من دلسوزی کرد و ضمن آموزش شیوه کار من را ازلحاظ  عاطفی تامین کرده است.

 

وی ادامه داد: این محل فقط محیط کار بچه‌ها نیست بلکه به واقع می‌توان اینجا را محیط زندگی آنان دانست.

 

 

شکست مقدمه ای برای پیروزی ام شد

همانطور که ذکر شد برخی از این بانوان خود به کارآفرین شده اند به همین منظور با یکی از این بانوان مصاحبه ای کردم.

فلاح که خود تولیدی دارد به بیان نحوه اشنایی خود با این بانوی کارافرین پرداخت و اظهار کرد:در اوایل مدتی که طلاق گرفته بودم  و امیدی به جایی نداشتم به طور اتفاقی با ایشان در پاساژ قدس اشنا شدم و با اعتمادی که به من داد باعث پیشرفت من شد.

 

وی ادامه داد: ایشان خیاطی پایه را به من آموزش دادند و بدون ترس پارچه را در اختیار من قرار دادند که ابتدا بنده در کار پرده دوزی مشغول شدم و سپس خودم تولیدی مانتو زدم

 

فلاح افزود: ایشان سفارشات برای ما می گرفتند و به ما کمک می کردند و به نوعی موتور حرکت من شده بودند

 

وی آشنایی با خانم حسنی تحصیل را بهترین فرصت در زندگی خوددانست و بیان کرد: فعالیت من در تولیدی سبب شد که یکی از چرخکارهایم زمینه ازدواج من را فرهم اورد و زندگی موفق تشکیل دهم و الان هم در حال ادامه تحصیل هستم و به گونه ای شکست مقدمه ای برای پیروزی ام شد.

 

سخن پایانی....

بانوان و دختران بدسرپرست و بی سرپرست از آسیب پذیر ترین اقشار جامعه هستند که اگر فکری برای حل مشکلات انها صورت نگیرد منشا خطاهای بزرگی خواهند شد این بانو با سرمایه شخصی خود کمک قابل توجه به این قشر کرده است که این امر باید الگویی برای سایرافراد و مسئولین مرتبط با این امر شود.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

خيلي عالي

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان