اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. آذر 1395 - 8:59   |   کد مطلب: 22040
بسیج با ارائه خدمات در تمامی بخش های جامعه توانسته است بسیاری از نیازهای مورد نیاز مردم را حل و مرتفع کند.

به گزارش صبح الوند،  بسیجیان همدان با شور بسیجی خود اقدامات موثری در  شهر به انجام رسانده اند که همگی گام موثری در جهت رفع نیازهای جامعه بوده است ، نیازهایی که شاید رسیدن خیلی از افرادبه ان یک ارزو بوده است اما با همت بسیجی و شعار ما می توانیم براورده و به بار نشسته است. در این گزارش قسمت کوچکی از فعالیت های آنان قید شده است.

 

دانشجویان بسیجی همدان پیشگام در تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه جهادی شهید همت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان در راستای تحقق بخشیدن به بیانات رهبری در خصوص  اقتصاد مقاومتی  اقدام به برگزاری اردوهای جهاد ی نمودند.

مسئول خواهران بسیج  دانشگاه پیام نور همدان در خصوص این اردوها گفت: این دانشگاه با تحت پوشش قرار دادن سه روستای وروزین، آقکند و نینج از توابع شهرستان رزن فعالیت خود را شروع کرد و جهادگران در این سه روستا  به فعالیت های فرهنگی از جمله آموزش قرآن و احکام،مینا کاری و...پرداختند  همچنین یک تیم پزشکی نیز به دو روستای وروزین و آقکند اعزام شد.

وی با اشاره به سخنان رهبری که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی با ایجاد مشاغل خانگی و مناسب با فضای روستا زمینه بروز و ظهور اقتصاد مقاومتی را در عمل محیا می شود اظهار کرد: در این روستاها سعی شد با ایجاد کارگاه خیاطی (اموزش سریع دوزی)قدم کوچکی در عمل به سخنان رهبری و تاکید بر تولید داخل داشته باشیم.

 روستاییان از حمایت بسیج از آنان بسیار راضی بودند و بیان کردند: چند وقتی بود که دنبال کسی بودیم که این حرفه را به ما یاد بدهد،ولی متأسفانه کسی را پیدا نکردیم تا اینکه بسیج همت کرد و با تلاش اهالی و عنایت خداوند متعال توانستیم این تولیدی را راه اندازی کنیم.

 

 

نقش موثر بسیج مهندسین صنعتی همدان در تحقق اقتصاد مقاومتی

بسیج مهندسین صنعتی همدان با استفاده از نیروی متخصص خود با حضور در واحدهای صنعتی همدان به بررسی مشکلات این واحدها می پردازند.

 

بسیج مهندسین صنعتی همدان اعلام آمادگی کرده است که هر سازمان یا ارگانی دولتی  متخصص در رشته‌های صنعتی بخواهد مهندسین سازمان بسیج صنایع را جهت پیشبرد کارهایشان در اختیارشان می‌گذارند.

در همین زمینه اولین کارگروه پایش صنایع استان همدان شکل گرفت که برنامه این کارگروه به این صورت است است که گروه‌های جهادی سازمان به واحدهای تولیدی و صنعتی اعزام  و مهندسین از نزدیک در واحدهای تولیدی حضور پیدا می‌کنند و شناسنامه وضعیتی برای هر واحد صنعتی  پر می‌کنند و به‌این‌ترتیب موانع هر واحد را شناسایی  و بعد از شناسایی، پرسش‌نامه‌های تکمیل‌شده‌ای از مشکلات صنایع را  در کارگروه پایش صنایع استان مطرح می‌کنند که در این زمینه دسته‌بندی‌های خاصی را روی فرم‌ها انجام می‌دهند و بر روی موانع و مشکلاتی که صنایع ممکن است داشته باشند کار می‌کنند و از مسئولین مربوطه هم‌جهت حضور دعوت به عمل می‌آید.

همچنین بسیج مهندسین صنعتی از سال گذشته با راه‌اندازی کلینیک صنعتی در استان خدمات مشاورهای فنی و تخصصی را به‌صورت رایگان به واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه می‌دهد.

 

راه اندازی سامانه جامع صنایع و معادن استان همدان

بسیج مهندسین کشاورزی همدان در راستای ارائه خدمات دانش بنیان به واحدهای صنعتی سامانه جامع صنایع و سامانه و معادن استان  طراحی شده که هدف این است که در درون این دو سامانه فعالین و واحدهای تولیدی را  در حوزه صنعت و معدن معرفی شوند.

این سامانه ها به طور رایگان در اختیار واحدهای صنعتی همدان قرار گرفته شده است و در ان سعی شده است مواردی همچون واحدهای صنعتی، تولیدات واحدهای صنعتی و مسائل و  مشکلات آن‌ها معرفی و بستر مناسبی فراهم شود که صنایع استان دریک سامانه واحد خود را معرفی و محصولاتشان را ارائه بدهند تا بتوانند همدیگر را بهتر بشناسند.

 

بسیج عاملی برای ترغیب حافظان قران

بسیج با حمایت از حافظان قرآنی و جذب آنان کمک شایانی جهت ترغیب و پیشرفت آنان کرده است

 دختران و زنان جامعه ایران همواره در عرصه های مختلف کارنامه درخشانی کسب کرده اند و می توانند الگوی دیگر زنان مسلمان باشند.نگین آیینی  یک دختر نوجوان است که موفق شده قران کریم را حفظ کند. نگین در مقطع متوسطه اول  تحصیل می کند و از نخبگان مدرسه فرزانگان است . پدر و مادر نگین 6 دختر دیگر دارند که همه آنها موفق هستند و نگین آخرین فرزند خانواده و موفق ترین آنهاست . با او و مادرش هم صحبت شدیم تا در موردش بیشتر بدانیم.

نگین آیینی با داشتن بزرگترین کتاب آسمانی در حافظه اش، بین دوستان و همکلاسان از توجه خاصی برخوردار است. گاهی معلمان با وی در مسائل مختلف مشورت می کنند. خودش می گوید در دبیرستان فرزانگان بحث برتری علمی بسیار مطرح است اما دوستان ، همکلاسان و حتی معلمان  من به دلیل حفظ قرآن جایگاه خاصی برایم قائل هستند. او معتقد است این جایگاه و احترام را از برکت قرآن بدست آورده و آن را معجزۀ الهی می داند.  حفظ قرآن و همراه بودن آن با نگین در لحظات سخت زندگی یاور او بوده است. هرگاه تنهایی و درماندگی به سراغ نگین می آید از آیاتی که در ذهن دارد کمک میگیرد و با آن مقابله می کند. می گوید با وجود خدا هرگز تنها نمی شوم و قدرتم بیش از پیش است.

 

اردوهای جهادی مهندسین کشاورزی همدان در راستای محرومیت زدایی از روستاها

بسیج مهندسین کشاورزی همدان با برگزاری اردوهای جهادی در روستاهای همدان گام موثری در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته است.

اعضای بسیج مهندسین کشاورزی همدان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، محرومیت‌زدایی از روستاها، بالا رفتن مهارت کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر با حضور در روستاها و آموزش صحیح به روستاییان در امور کشاورزی و دام  روستاییان را با به‌روزترین آموزش‌های کشاورزی آشنا کردند.

این طرح در قالب اردوهای جهادی در روستاهای بخش مرکزی همدان همچون  مرتع بلاغ، باغچه، امزاجرد، قهاوند، آقداش و حیران  انجام شده است

دراین طرح کار شناسایی امور دام،  مسائل بهداشتی جایگاه دام و شیر، پرواربندی، زنبورداری ،پرورش مرغ بومی,  پرورش قارچ، فناوری استفاده از ضایعات کشاورزی و غنی‌سازی کاه به روستاییان آموزش داده ‌شود.

جنگ ما امروز در روستاها است بسیجیان با  حضور در روستاها به ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کرده اند.

 

 

دانش آموز نخبه بسیجی همدان مخترع داروی کاملا ایرانی

دانش آموز نخبه بسیجی همدان بااستفاده از روحیه بسیجی خود اقدام به  تهیه دارویی کامل ایرانی کرده است

محمد جواد ونایی اختراع خود را گامی در جهت اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور دانست و در این رابطه می گوید:  پس از آنکه فهمیدم برای خرید یک دارو چه مقدار ارز باید از کشور خارج شود به فکر تولید یک پماد ساده افتادم شاید مشابه ان در ایران باشد ولی تولیدات دیگر ترکیبات شیمیایی فراوانی دارند این پماد هم جنبه اقتصاد مقاومتی و هم از خروج ارز به خارج از کشور جلوگیری می کند.

وی با درخواست همکاری از مسئولان جهت صادرات این پماد به خارج از کشور گفت: این طرح با کمترین هزینه اجرا شده است که در صورت همکاری برای صادرات آن به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 

آشنایی مهندسین کشاورزی با روش عملی کسب و کار

با توجه به نیاز کشور به نیروی جوان و کارآزموده در بخش های مختلف تولیدی ما کمتر شاهد آموزش عملی با نحوه کار در سطح دانشگاه ها هستیم و این نیازی است که اگربرآورده شود  در جهت ایجاد اشتغال جوانان گام موثری برخواهیم برداشت.

دراین راستا بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان با برگزاری طرح هایی همچون اردوهای جهادی و بازدید مستقیم از مزارع کشاورزی این زمینه را فراهم کرده است و به همین منظور اعضای بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان به مناسبت روز تشکیل جهادکشاورزی از مزارع مرکز تحقیقات کشاورزی این شهر بازدید کردند و از نزدیک به بیان سئوالات خود در این  زمینه پرداختند و با کار عملی آشنا شدند.

انسیه شاکر نوری که فارع التحصیل مهندسی علوم کشاورزی است در این راستا به خبرنگار ما گفت: این طرح کمک موثری به ما جهت یادگیری کار به صورت عملی  در محیط کار می کند و از نزدیک جواب خیلی از سئوالات خود را گرفتیم.

این فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی  گفت: ای کاش در دانشگاه حداقل ماهی یکبار ما را به چنین مناطقی می آوردند تا الان با مشکل اشتغال مواجه نبودیم چرا که این آموزش عملی به ما کمک موثری خواهد کرد و امیدوارم چنین طرح هایی ادامه داشته باشد.

 

 

ترویج سبک زندگی اسلامی و مشارکت زنان در اقتصاد مقاومتی

ترویج سبک زندگی اسلامی در مصرف و همچنین اصلاح الگوی مصرف و بالا بردن ارزش و اهمیت تولید به عنوان یک فرهنگ در خانواده و جایگزینی تولید به جای مصرف گرایی از جمله روش هایی است که زنان خانه دار در صورت فرا گرفتن دانش های لازم در آن، می توانند نقش آفرینی گسترده ای در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

بسیج جامعه زنان در این راستا گام های بلندی برداشته است که به اختصار عبارتند از: گفتمان سازی و تبیین فرامین و انتظارات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی والگو سازی، حضور مشاوران و کارشناسان مجرب طرح های اقتصاد مقاومتی در نواحی و پایگاه ها جهت راهنمایی و توجیه متقاضیان.ایجاد انگیزه و روشنگری و اطلاع رسانی به بسیجیان جهت فعالیت در طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی و کسب درآمد با استفاده از مربیان بسیجی و ایجاد مشاغل (صنایع کوچک و تبدیلی) بصورت مشارکت گروهی و متناسب با شرایط بومی هر منطقه و ایجاد صندوق های قرض الحسنه ی محلی با اولویت طرح های کارآفرینی و اشتغالزایی می باشد.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان