اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. اسفند 1395 - 10:54   |   کد مطلب: 24349
صبح الوند گزارش می دهد:
بازار راکد و بی رونق شب عید در همدان
یادش بخیر روزگاری نه چندان دور مردم با پاکت هایی مملو از میوه ، شیرینی ، آجیل و تنقلات و با خرید پارچه و لباس ، کیف و کفش نو خوش و خرم از بازار روانه منازل می شدند.اما اکنون قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و دیگر در بازارها مانند سابق داد و ستدی در مغازه ها انجام نمی شود، چرا که آنطور که همگان می دانند در این چهار الی پنج سال اخیر کشور با یک رکود اقتصادی کم سابقه ای دست به گریبان بوده است.

به گزارش صبح الوند،  در این واپسین روزهای سال جاری که آخرین هفته هایش گویی با سرعت  و شتابی بیشتر از تقویم ها خط می خورد و به  تاریخ پیوست می شود. انگار همه چیز روی دور تند می رود  تا شمارش معکوس برای حلول سال نو آغاز شود.

 

هیاهو و تکا پویی بیش از گذشته چهان هستی را فرا می گیرد زمین از خواب زمستانی بیدار می شود و شکوفه های درختان شروع به خودنمایی می کند و  هوا مطبوع می گردد.

 

برف کوهساران و چشمه های الوند به آب زلال دامنه کوه تبدیل شده و پرندگانی مهاجر را  در پهنه بی انتهای مهربانیش سیراب می کند و  مژده میزبانی بهار طبیعت  را مردمان دیار دارالمومنین همیشه اول بار از طبیعت زیبا و بی نظیر و سخاوتمند الوند دریافت می کنند ، سپس مردم همدان همانند گذشته ای به درازای تاریخ، مهیای استقبال و پذیرایی از  جشن  باستانی نوروز  می شوند.

 

در این روز و شب ها که  ثانیه به ثانیه  به استقبال  از فصل بهار نزدیک تر می شویم جهت تهیه گزارش به میان مردم  رفتیم و  در بازار و مغازه هایی  که کالا ها و اقلام اساسی این روزها را عرضه می کنند مانند پوشاک ، کیف و کفش، آجیل و تنقلات و مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ در نقطه کانونی نوشتار قرار گرفت.

 

*مغازه های بی مشتری  با کاسبی هایی بی  رونق و کساد

 

علی رغم حضور نسبتا پرشمار مردم در سطح بازارها و مغازه های شهر همدان ،میزان  فروش مغازه ها که از مغازه دار ها جویا شدیم ، تقریبا کسبه از وضع راکد یا معمولی داد وستد اجناس ناراضی و گله مند بودند، عده کمی نیز از مغازه دار ها که شناخته شده تر و دارای برند شناخته بودند مقدار راضی تر به نظر می رسیدند.

 

*هیچ تغییری در میزان فروش و تقاضا برای کالاها و خدمات را شاهد نبوده ایم

 

رضا پیراهن فروش  با اشاره به  نرخ پایین  داد وستد اجناس و کالاها در این روزها که منتهی با عید است  می گوید :  باتوجه به اینکه نتها چند روز تا عید زمان داریم اما ، هیچ تغییری در میزان فروش و تقاضا برای کالاها و خدمات را شاهد نبوده ایم .

 

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی و رکود اقتصادی عامل اصلی رغبت کم مردم برای خرید کالاها و اجناس می باشد افزود: سالهای گذشته و حتی پارسال وضع کاسبی  بهتر بود و فروش بیشتری را داشتیم .

 

 

*امسال نسبت به سال گذشته وضع بازار کساد تر است

 

محمد کفش فروش می گوید : امسال نسبت به سال گذشته وضع بازار کساد تر است و مردم کمتر حتی برای خرید سر مغازه می زنند ، یه طوریکه میانگین فروش ماه اسفند  این مغازه  نسبت به میانگین فروش  سال گذشته در  همین ماه تقریبا نصف شده است .

 

وی فروش اجناس  چینی را عاملی برای رکودی و کسادی بازار حداقل در صنف خودش عنوان می کند و می افزاید به دلیل وجود مقدار بالای توجهی از کیف و کفش های چینی بی کیفیت در بازار عده زیادی از کارگاههای تولید کیف و کفش  ورشکستگی و تعطیلی کامل انجامیده است.

 

 

*عدم تناسب میزان  افزایش نرخ حقوق و درآمد با هزینه های جاری زندگی

 

مرتضی قصاب از میزان متوسط فروش گوشت در مغازه اش سخن به میان آورده و می افزاید : به نسبت فصل های دیگر سال در اسفند ماه هیچ گونه تغییری در میزان تقاضای مردم برای خرید و فروش گوشت را در بازار شاهد نبوده ایم .

 

وی مشکل را از جیب های خالی و تورم سرسام آور می داند و می گوید: هزینه های جاری زندگی مردم با نرخ حقوق و در آمدشان جور در نمی آید  و از آن سو گرانی های پشت سر هم هر روز قدرت خرید مردم را کمتر می کند .

 

 

*گلایه های مردم از وضعیت اقتصادی  ،گرانی و تورم

با این وضع گرانی و تورم و جیب خالی مردم ، کی حوصله این حرفارو داره!

 

زن وشوهری نسبتا جوان به نظر می رسند که در حال گردش در یکی از پاساژ های همدان بعضی اوقات ضمن نگاه انداختن به ویترین برخی مغازه ها چند ثانیه ای ها با دقت به پوشاک فروشی ها را رصد می کنند .

 

مرد که خودش را  اصغر !معرفی می کند و  می گوید : بابا! عید چی . با این وضع گرانی و تورم و جیب خالی مردم ، کی حوصله این حرفارو داره .

 

اصغر با بیان اینکه مسئولان باید بیشتر به وضع اقتصادی و معیشتی مردم نظارت داشته باشند می افزاید: خیلی از هموطنانمان متاسفانه نه تنها در ایام نوروز بلکه در طول سال نیز مردم خرج و دخلشان با هم متناسب نیست .

 

آقای جابری که خودش ، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است می گوید : متاسفانه هزینه های زندگی مردم با هم تناسب ندارد، ورز به روز قدرت خرید مردم کمتر می شود.

 

 

شمار زیادی از مردم نیز با تک جمله هایی از بدی وضع اقتصادی ، بیکاری ، گرانی سخن به میان آوردند.

 

به همین منظور با تعدادی از مسئولان همدانی در خصوص نظارت بر قیمت و بازار شب عید مصاحباتی صورت گرفت.

 

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان همدان:

 

*شهروندان تخلفات صنوف را به سامانه 1000135 گزارش بکنند

 

علیرضا حسین پور با بیان اینکه در  ایام اسفند و فروردین ماه تمرکز ویژه ای را برای نظارت بر فروشگاههای توزیع و عرضه مواد غذایی ، آجیل و خشکبار ، پوشاک ، کیف و کفش فروشی ها معطوف نموده ایم و افزود: همانند سال های گذشته  نظارت بر  آزانس های مسافرتی و مراکز اقامتی و تفریحی  نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد: گشتهای سیار اداره تعزیرات حکومتی استان در این ایام با حضور قضات و بازرسینی از اتاق اصناف ،صنعت و معدن ، بازرسان بهداشت و دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سطح بازار حضور خواهند و درصورت بروز تخلف و یا ارائه گزارش مبنی بر تخلف در واحد صنفی پرونده وی با حضور بازرسین وقضات تکمیل  و برای صدور و اجرای جریمه ها به اداره تعزیرات ارسال می گردد.

 

*گشت های سیار اداره  تعزیرات تا 15 اسفند در سطح بازار حضور خواهند داشت

 

میزان جریمه  واحد های صنفی متخلف به تعداد فروش و قیمت فروش جنس فروخته شده بر طبق فاکتور فروش بستگی دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به این که هر جریمه بر حسب مورد دارای مجازات خاص خودش می باشد ، افزود:ممکن است تخلف فردی پنجاه هزار تومان ، جریمه داشته باشد ، اما تخلف واحد صنفی  دیگر ممکن است چند صد میلیون جریمه در پی داشته باشد و میزان جریمه به تعداد فروش و قیمت فروش جنس فروخته شده بر طبق فاکتور فروش بستگی دارد.

 

وی سخن از سامانه 100135 به میان آورد و عنوان داشت : شهروندان در صورتی که چه به صورت شاکی و چه ارائه گزارش ، مبنی بر تخلف در یک واحد صنفی داشته یاشند می توانند با تماس با این سامانه نسبت به اعلام تخلف مذبور مبادرت بورزند و شهروندان  مطمئن باشند ، در صورت محرز شدن  تخلف واحد مذکور ظرف 24 الی 48 ساعت پیگیری های لازم صورت می پذدیرد.

 

 

وی در پایان با اشاره با اینکه بارها به مغازه دارانی که در شهر لالجین اقدام به فروش اقلام  صنایع دستی خارجی فعالیت دارند ، اعلام کرده ایم که در ایام نوروز نباید در این واحدهای صنفی اجناس چینی و خارجی صنایع دستی فروخته شود و در صورت مشاهده به شدت پیگیری و برخورد خواهد شد  و این اقدام در جهت حمایت از اشتغال ، کار و، تعاون و دفاع از اعتبار  صنایع دستی  استان صورت می پذیرد.

 

رئیس اتاق اصناف همدان :امسال با کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت میوه  شب عید مواجه نخواهیم شد

 

حمیدرضا  فرسایی وحید با بیان اینکه کالاها و محصولاتی که در نمایشگاه بهاره همدان که در محل دا ئمی نمایشگاههابرقرار می باشد ، صد در صد ایرانی است و گفت : اگر کالای خارجی و یا قاچاقی در غرفه ای رویت شود ، با غرفه دار متخلف برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

 

رییس اتاق اصناف همدان گفت:  امسال خوشبختانه نیز با  بحث کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت میوه  شب عید مواجه نخواهیم شد.

 

*شهروندان تخلفات صنوف را به سامانه 1000127 اعلام بکنند

 

وی تصریح کرد : سامانه 1000127 برای ارائه گزارش های مردمی در رابطه با تخلف های احتمالی واحد صنفی در نظر گرفته شده و در اختیار شهروندان قرار داده شده است .

 

فرسایی در ادامه  با اشاره به اینکه  در صورت بروز تخلف در واحد صنفی ، پرونده ای در این رابطه در اتاق اصناف تشکیل می شود  گفت: پرونده کسبه متخلف در اناق اصناف تکمیل می گردد و  به مراجع قضایی ارسال می گردد و نهایتا اجرای احکام و اعمال جریمه ها بر عهده اداره تعزیرات حکومتی می باشد.

 

 وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه امسال نیز بحث کمبود کالاهای اساسی و بحث افزایش میوه شب عید را نخواهیم داشت.

 

 

سخن پایانی...

رکود اقتصادی  فعلی کشور که ناشی از  تصویب و اجرای تحریم های ظلمانه و کارشکنی های سیاسی ، اقتصادی و حتی اخیرا اجتماعی جهانخواران مستکبر کشورهای شرق و غرب دنیا ، آزمون و خطای بی پایان و بی حاصل برخی مدیران اقتصادی  در کشور ، عدم  تنظیم و اجرا برنامه های نامتوازن و نامتناسب در عرصه سیستم پولی و بانکی کشور ، عدم تطابق افزایش نرخ دستمزدها با تورم واقعی و موجود در اقتصاد کشور ، رانتخواری و فرصت طلبی  و سود جویی محتکران ، گرانفروشان  و زراندوزی زراندوزان  و نیز  هجوم گسترده  و قارچ گونه فروشگاههای زنجیره ای با شعبه های  گونا گون  در شهرستانها به انتقال  همان سرمایه اندک شهرستانی ها به مرکز ، از مهمترین چالش ها و معضلات پیش روی  توسعه اقتصادی کشور می باشد .

 

در اینجا باید گفت مادامی که چرخ دنده های توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در کشور به سمت  بومی گرایی  و  استفاده از ظرفیت بالفعل و بالقوه و عمدتا تحصیل کرده  و اسقبال از اندیشه های نو یش نرود، مسلما  نباید چشم انتظار پیشرفت و توسعه همه جانبه  را در عر های اجتماعی و اقتصادی ،را شاهد باشیم و از سویی دیگر بحران های اقتصادی به  ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی نیز می انجامد و از دگر سو  هزینه های که باید در بخش گسترش  و ایجاد فرصت های فرصت های اشتغال ، خدمات رفاه و حمایتی عمومی که باید در بخش   پیشگیری صرف شود ، فی الحال در بخش درمان در مراکز  تربیتی و سایر ارگانها یا نهادهایی که بیشتر تلاش و همتشان صرفا برای مقابله با آسیب ها و نابهنجاریهای اجتماعی  تعریف شده است  نه پیشگیری .

 

 چرا که در نبود شبکه های قوی حمایتی و نظارتی  و سازمان های اجتماعی  کارآمد و حامی اقتصادی و اجتماعی روز به روز به بحرانها و آسیب های اجتماعی اضافه می شود  و فضای جامعه را ملتهب تر می کندو بحث درمان بر بحث پیشگیری ارجحیت می یابد.

 

میلاد زندی-جامعه شناس

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان