اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1396 - 9:12   |   کد مطلب: 24703
هیئت قدیمی مکتب عاشورای حسینیه شالبافان همدان در یکی از قدیمی ترین محله های همدان قرار دارد که توانسته است علاوه بر استفاده از ظرفیت سرمایه عظیم حسینیه در مراسم های مذهبی و در سایر ایام سال هم از این سرمایه عظیم استفاده و با برگزاری انواع مختلف کلاس های فرهنگی و هنری برای جوانان خصوصا قشر ضعیف دراین عصر تهاجم فرهنگی جامعه نیاز فرهنگی خیلی از جوانان را برآورده کند.

به گزارش صبح الوند،  یکی از محله‌های قدیمی   همدان محله شالبافان هست به داخل محله که می‌روی بوی قدیم به مشامت می‌رسد خوشبختانه با گذر زمان خیلی از بافت‌های  تاریخی این مکان ازجمله مسجد نظر بیگ حفظ‌شده است در این محله قدیمی و در روبروی  مسجد نظر بیگ حسینیه‌ای فعال با عنوان همین محله به نام شالبافان قرارداد که هیئت این حسینیه مزین به نام مکتب عاشورا به‌منظور درس گرفتن و پیروی از مکتب عاشورا است.

 

هیئت حسینیه شالبافان که در سال 1320 هجری شمسی در این محله شکل گرفته هنوز هم یکی از مهم‌ترین هیئت‌های همدان محسوب می‌شود اگر بخواهیم از قدیمی‌های این هیات یاد کنیم می‌توان به حاج سید محمدباقر فاضلیان که از بنیان‌گذاران هیئت حسینیه شالبافان بوده است و سید محمود حسینیان  که دیگر فرزند این مرحوم سید احمد  حسینیان مسئولیت هیئت ر ا  عهده دارد اشاره نمود.

 

حاج‌آقا سید احمد حسینیان  از قدیمی‌های حسینیه شالبافان و مسئول هیئت  و کانون فرهنگی هنری مکتب عاشورا است این پیرمرد که تمام عمر خود را صرف خدمت به امام حسین (ع ) کرده است گفت: ساختمان حسینیه بیش از 3600 متر زیر بنا دارد و با 50 هزار تومان این کار را شروع و هم‌اکنون ساختمان میلیاردی می‌ارزد و این به برکت سیدالشهدا است.

 

 

*مسئول هیئت مکتب عاشورا: سرمایه عظیم حسینیه نباید در بقیه ایام سال بی استفاده بماند

در این حسینیه علاوه بر برنامه‌های مذهبی، کانون فرهنگی و هنری به نام خود هیئت و مکتب عاشورا به  فعالیت می‌پردازد که در طول سال پذیرای قشر زیادی از جوانان است و جوانان مشتاق را ازلحاظ فرهنگی تغذیه می‌کند و  به گفته سرپرست هیئت قریب نزدیک به بیش از  800 کارآموز جوان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و هنری در اینجا آموزش می بینند.

 

حسینیان  به بیان اهداف برگزاری کلاس‌های فرهنگی و هنری در یک مرکز مذهبی پرداخت و اظهار کرد:  با توجه به تهاجم فرهنگی ما تنها اکتفا به برنامه حسینیه نکردیم و به فکر تعبیه مکانی برای استفاده عموم مخصوصاً قشر مستضعفین  بودیم .

 

وی بابیان اینکه فضای حسینیه تنها نباید برای اعیاد سوگواری و مذهبی قرار بگیرد گفت: فضای حسینیه در طول سال باید طوری باشد که مورداستفاده کل جامعه نیازمندان، امور ورزشی و هنری  و در رابطه با نیازهای جوانان خصوصاً در امر ازدواج باشد.

 

سرپرست هیئت  مکتب عاشورا خاطرنشان کرد: در طول سال اگر این سرمایه عظیم فقط  در مراسمات مذهبی صرف شود ،  دور از انصاف است که  بقیه سرمایه  بی‌استفاده و بخواهد تعطیل باشد  به همین دلیل ما شبانه‌روز باید احتیاج جوانان را برطرف و آنان  در مسیر احکام دین و اهل‌بیت (ع)  قرار دهیم.

 

 

و ی بابیان اینکه بیش از 600 مترمربع زیربنا برای فضای فرهنگی جوانان تعبیه کرده‌ایم گفت: باید در  رابطه باکارهایی که مورداستفاده جوانان و نیاز آنها مکانهایی تعبیه شود و چه جای بهتر از  زیر خیمه حضرت اباعبدالله (ع) می تواند باشد.

 

سری به بخش‌های مختلف کانون فرهنگی هنری مکتب عاشورا زدم یکی از این مکان‌ها که در طبقه زیرین حسینیه بود محل برگزاری کلاس‌ها بود.

 

*مدیر واحد خواهران کانون مکتب عاشورا:چون این مکان مزین به نام امام حسین است در ان فعالیت می کنم

زهره خوشکاوندی مدیر واحد خواهران  کانون مکتب عاشورا و مربی کلاس‌های فرهنگی به بیان توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های کانون پرداخت.

 

 

 

این فعال فرهنگی که دارای مدرک مدیریت فنی و حرفه‌ای  است با توجه به اینکه مشخصات لازم را برای زدن یک آموزشگاه داشته ولی خدمت به اهل‌بیت و امام حسین (ع) را برگزیده و سعی کرده است اگر هم همکاری با بخش‌های دیگر و فنی و حرفه‌ای داشته باشد این فعالیت‌ها را در  محیط کانون انجام دهد.

 

وی تصریح کرد: چون این مکان به نام آقا امام حسین (ع) مزین شده است دوست دارم همیشه در این مکان باشم و به دنبال پول نیستم.

 

 

*امکان آموزش رایگان به قشر مستضعف جامعه وجود دارد

وی با بیان اینکه هزینه‌های کمی جهت کلاس‌ها از متقاضیان پرداخت می‌شود  افزود: باید همه قشر از افراد جامعه را در نظر بگیریم و  خیلی از افراد  توان پرداخت پول کلاس‌های هنری را ندارند و به دلیل کم بودن هزینه‌های ما قشر ضعیف جامعه هم توانسته‌اند از این کلاس‌ها  استفاده می‌کنند.

 

زهره خوشکاوندی مدیر واحد خواهران مکتب عاشورا با اشاره به اینکه در این کانون انواع مختلف کلاس‌های فرهنگی ، هنری و علمی برگزار می‌شود گفت: کلاس‌های هنری همچون بافندگی، ریسندگی خیاطی گل‌سازی ترمه‌دوزی و.. همچنین کلاس‌های آموزشی همچون کامپیوتر زبان  و کلیه هنرهایی که روی بورس و هر هنری که به بازار عرضه می‌شود به مشتاقان در این کانون آموزش داده می‌شود.

 

وی  بابیان اینکه این کانون در تمام ایام سال به فعالیت و برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌پردازد گفت: بعضی کلاس‌ها مقطعی است و در دوران خاصی متقاضی دارد اما یک سری کلاس‌ها همچون خیاطی و فرش‌بافی همیشگی ست.

 

 

*مسئول کتابخانه کانون: کتابخانه شبانه روز در احتیار علاقه مندان است

یکی دیگر از بخش‌های این کانون فرهنگی و هنری که مورد استقبال بیش‌ازحد مراجعه‌کنندگان به این کانون صورت گرفته است  افزود: این کتابخانه به این دلیل که نزدیک مرکز شهر و شیفتی کار نمی‌کند و دارا بودن ساعت کاری بیشتر و اینکه  از صبح تا شب پذیرای علاقه‌مندان است استقبال زیادی دارد .

 

*وجود بیش از ده هزار کتاب در کتابخانه

وی بابیان اینکه بیش از ده هزار و پانصد جلد کتاب در این کتابخانه موجود است گفت: بعضی از این کتاب‌ها  از کمک‌های مردمی و یک قسمت هم ارشاد به ما داده است.

 

وی با اشاره به اینکه اکثر عضوهای ما دانش آموزان و دانشجویان هستند  گفت: در اصل این کتابخانه یک کتابخانه اختصاصی است علی‌الخصوص برای کنکوری‌ها هست.

 

*سخن پایانی...

در نهایت باید گفت با توجه به اینکه براورده کردن یاز جوانان نقش مهمی در پیشرفت و جلوگیری از اسیب های اجتماعی خواهد داشت هیات مکتب عاشورای حسینیه شالبافان همدان از ظرفیت حسینیه استفاده کرده است و توانسته است با تعبیه مکانی فرهنگی در حسینیه بخشی از نیازهای قشر جوان را پاسخ دهد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان