اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. آذر 1396 - 12:34   |   کد مطلب: 27560
غبارها در اطراف میدان مرکزی پایتخت تاریخ و تمدن:
آیا مدیران میراث دار خوبی خواهند بود
باتوجه به کشفیات اخیری که در میدان مرکزی شهر پایتخت تاریخ و تمدن همدان صورت گرفته است مردم منتظر هستند که ببیند مدیران در این زمینه چه تصمیمی میگیرند و این اکتشافات تا به کی ادامه پیدا خوهد کرد.

به گزارش صبح الوند، همدان با قدمت سه هزار ساله خود دارای آثار ارزشمند تاریخی است همزمان با آغاز طرح پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره) شاهد کشف اثار جدید باستانی در مرکز شهر همدان شدیم.

 

به همین علت با حضور به موقع کاوشگران باستان شناسی میراث فرهنگی همدان کاوشها راین مکان شروع شد چند روز قبل بود که خبری مبنا بر پیدا شدن آثاری جدید که نشان از وجود شهر هگمتانه در آن مکان دارد در فضای مجازی پیچید، خبرنگار صبح الوند  با حضور در مکان به بررسی این موضوع  پرداخته است .

 

*رییس میراث فرهنگی همدان: با توجه به یافته های اخیر نمیتوان گفت این مکان سکونتگاه بوده

علی مالمیر رییس میراث فرهنگی همدان در گفتگو با صبح الوند به تشریح  اکتشافات اخیر در میدان مرکزی شهر پرداخت و گفت:هنگامی که کارمندان شهرداری در حال بستر سازی لازم برای ایجاد آب نما در میدان مرکزی شهر بودند به یک تابوت سفالی برخورد کردند و چون حدس میزدیم امکان دارد به اثاری که ممکن است ظرفیت ایجاد یک سایت موزه داشته باشد برخورد کنیم با همکاری شهرداری کار کاوش را آغاز کردیم.

 

وی با بیان اینکه حدود 12 روز است که کاوش ها ادامه دارد گفت: تاکنون آثاری که بتوان با استناد به اینها اظهار نظر کرد دو تابوت آسیب دیده مربوط به دوران  اشکانی و یک سری خرده سفال است که با توجه به قدمت تاریخی همدان در هر گوشه از شهر این ها را میتوان یافت کرد.

 

رییس میراث فرهنگی همدان با تاکید بر اینکه با توجه به یافته های اخیر نمیتوان گفت که در دوران خاصی این قسمت از شهر سکونتگاه بوده افزود: ترانشه هایی که در مکان میبینید به دلیل اینکه باید کار کاوش گری با حساسیت انجام شود ایجاد شده و این به معنای دیوار نیست.

 

 

*معاون میراث فرهنگی همدان: هر کار کاوش نیاز به زمان و شرایط اب وهوایی خاص دارد

در ادامه احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی همدان در گفتگو با صبح الوند، به بین توضیحاتی در خصوص اینکه این کاوشها تا چه زمان ادامه خواهد داشت پرداخت و گفت: بعداز گزارشاتی که تیم کاوش باستان شناسی میراث فرهنگی به ما داد پیگیری های کارهای کاوش در این مکان آغاز شد.

 

معاون میراث فرهنگی همدان ادامه داد: هر پروژه ای که بخواهد تعریف بشود ابتدا باید تامین اعتباربشود و بعداز آنکه مجوز را دادند کار شروع می شود.

 

وی افزود : در نهایت با دادن حکمی از سوی پژوهشگاه اداره کل به گروه کاوش چند روزی است که کاوش دراین مکان آغاز شده است.

 

ترابی با بیان اینکه انجام کار کاوش  باستان شناسی نیاز به  زمان زیادی دارد گفت: این کار شرایط آب و هوایی خاصی را می طلبد و  بعد از آنکه ما آثاری را به دست آوردیم حفاظتش بسیار برای ما حائز اهمیت است.

 

وی ادامه داد: این بستگی به نظرات تیم کاوش دارد در صورت مجوز گرفتن و در صورت تامین اعتبار ما در خدمتشان هستیم.

 

 

*شهردار منطقه یک همدان: پیشنهاد ایجادموزه شسیشه ای به میراث فرهنگی داده شده است

 

درادامه با توجه به اینکه شهرداری متولی پروژه پیاده راه سازی میدان امام خمینی ره است در خصوص اطلاع از روند پروژه و اثرات این اکتشافات برروند کاری آنان مصاحبه ای با شهردار منطقه یک همدان امیر فتحیان نسب صورت گرفت .

 

شهردار منطقه یک همدان در گفتگو با صبح الوند ، با بیان اینکه با وجود بافت تاریخی و توسعه فرهنگ گردشگری پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره) کمک شایانی به جذب گردشگر می کند گفت: خوشبختانه در این مدت کم توانسته ایم بخش قابل توجهی از پروژه را جلو ببریم.

 

فتحیان نسب درادامه با اشاره به اکتشافات اخیر سازمان میراث فرهنگی در میدان مرکزی شهر گفت: شهرداری آماده هر نوع همکاری با سازمان میراث فرهنگی است و در خصوص یافتن آثاری با ارزش پیشنهاد ایجاد یک موزه شیشه ای در این مکان را به میراث فرهنگی داده ایم.

 

 

*مدیر فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک :پیشرفت 65درصدی پروژه پیاده راه سازی

در ادامه علیرضا عزیزی، مدیر فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک همدان در گفتگو با صبح الوند، به بیان جزییات طرح تاکنون پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پروژه در میدان اصلی شهر قرار گرفته و میدانی است که کاملا  حائز اهمیت است باید  برای این پروژه زیرساخت های خاصی من جمله زیر ساخت های تاسیساتی  در نظر گرفته می شد و شرکت های خدمت رسان مختلفی دراین زمان به ارائه خدمت پرداخته اند.

 

وی با بیان اینکه پروژه  در این مدت سه ماه که شروع شده است 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: امیدواریم بتوانیم پروژه را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

 

مدیر فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک در پایان با بیان اینکه در خصوص اکتشافات اخیر  هماهنگی های لازم با سازمان میراث فرهنگی وجود دارد گفت: اگر در این کاوش ها به اثار واجد ارزشی برسیم  همکاری لازم را با سازمان میراث فرهنگی خواهیم داشت.

 

 

*مسول کاوشهای میدان امام: یافتن سفال شاخص که نشان میدهد همدان دردوران مادها استقرارداشته است

در ادامه محمد شعبانی سرپرست  کاوش های میدان امام (ره) به بیان جزییاتی بیشتر در خصوص کشفیات و نحوه کاوش ها در این مکان  پرداخت و گفت: ما کار را در محدوده ای که گود برداری شده بود آغاز و در این مدت شواهدی از دوران های تاریخی متفاوت دراین مکان یافتیم.

 

سرپرست کاوش های میدان امام (ره) ادامه داد: تاکنون دو تابوت  سفالی مربوط به دوران اشکانیان به دست اوردیم متاسفانه  این تابوت ها در اثر  تخریب هایی که دردوران گذشته من جمله دوران پهلوی  و ساخت و سازهایی که در میدان مرکزی شهر بوده  تخریب شده اند.

 

*همکاری خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارد

وی با بیان اینکه دراین خصوص همکاری خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی وجودداشته گفت: ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا به یک نتیجه نهایی و خروجی مثبت برسیم.

 

شعبانی در پایان با بیان اینکه تاکنون سفال های شاخصی از دوران های تاریخی در این مکان یافت شده است افزود: تاکنون هر نوع ساختار معماری که مربوط به هر دوره ای از تاریخی باشد در این مکان یافت نکرده ایم اما با توجه به وجود سفال های شاخص دراین زمان می توانیم بگوییم که همدان  واقعا از دوران مادها استقرار داشته است.

 

به گزارش صبح الوند، در نهایت با ید گفت با توجه به قدمتتاریخی همدان باید منتظر ماند تا ببینیم مدیران چه تصمیماتی اتخاذ می کنند و آیا میراث دار خوبی خواهند بود؟

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان