اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. دى 1396 - 13:55   |   کد مطلب: 28130
وقتی زدن تونل های برفی در کوچه های همدان به داستان ها می پیوندد:
شهر کوهستانی همدان در انتظار بارش چشمگیر برف/ خالی بودن 70 درصدی ظرفیت سد اکباتان این شهر
شهر کوهستانی همدان که به گفته قدیمی هادر این موقع از فصل فقط با زدن تونلهای برفی در سطح کوچه ها می توانستند رفت امد کنند، سالهاست که بارش چشمگیر برف به خود ندیده است و کمبود بارش ها سبب شده است که سد اکباتان بزرگترین سد این شهر در این موقع از سال 70 درصد از ذخایر آبی خالی باشد.

به گزارش صبح الوند، شهر کوهستانی همدان که به گفته قدیمیها در سالیان گذشته دراین موقع از سال از پربارش ترین شهرهای کشور بوده و این بارش ها به حدی بوده که انها برای رفت  و امد مجبور به زدن تونلهای برفی درکوچه خود میشوند چند سالی است که به خود بارش های چشم گیر برف ندیده است وجز در کوه ها و مناطق خارج شهری بسیار کم در سطح شهربرف دیه میشود.

 

این در حالی است جوانهای نسل امروز که در انتظار بارش رحمت الهی هستند فقط از بزرگان خود این خاطرات را میشنوند و زدن تونل برفی  در کوچه ها فقط به داستان  پیوسته است.

 

 

جدا  از همه این مباحث این کاهش بارندگی ها عوارض غیر قابل جبران پذیری همچون کاهش اب شرب را در پی دارد که مردم از این معضل در فصل های گرم  رنج می برند و ما مشاهده میکنیم که در فصل های گرم اب خیلی از مناطق کم میشود گرچه مصرف بهینه مردم در این شرایط کم آبی بسیار موثر میباشد اما نکته قابل توجه در این زمینه تغییر شرایط جوب و کمبود بارندگی در این شهر کوهستانی و سردسیر است .

 

*60 هزار هکتار از منابع طبیعی همدان در معرض بیابانی شدن

بیابانی شدن منابع طبیعی استان مهم یکی دیگر از این معضلات بارندگی است به طوری که اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی همدان بارها  دراین خصوص هشدارداده  و گفته است که امسال از 905هزار هکتار منابع طبیعی که در سطح استان  وجود داشته  65 هزار هکتار از آن در معرض بیابانی شدن است و عواملی همچون برداشت بی رویه از ابهای زیر زمینی ، عدم مدیریت مصرف اب، کاهش بارندگی ها سبب شده روند بیابانی شدن با سرعت بیشتری پیش برود.

 

 

به همین منظور جهت بررسی وضعیت آبی شهر کوهستانی همدان مصاحبه ای با سرپرست شرکت اب منطقه ای همدان صورت گرفت.

 

*سرپرست شرکت اب منطقه ای همدان: وجود 10 میلیون متر مکعب ذخیره ابی در پشت سد اکباتان

سرپرست شرکت اب منطقه ای همدان ، منصور ستوده در گفتگو با صبح الوند  با  بیان اینکه ما الان در حال حاضر حدود 10  میلیون و 200 هزار متر مکعب در پشت  سد اکباتان آب داریم  افزود: این مقدار در مدت مشابه سال قبل 13 میلیون و 200 هزار متر مکعب بوده است و حدود سه میلیون نسبت به سال قبل فرق کرده است.

 

*حدود 30 درصد از حجم مخزن سداکباتان پر است

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 30 درصد از  حجم مخزن سد اکباتان  پر است افزود: این مقدار سال قبل 40 درصد پر بوده است  و  ما کاهش ده درصدی نسبت به مدت مشابه داشته ایم.

 

ستوده با اشاره به اینکه هم اکنون 70درصد سد اکباتان خالی است گفت: در حال حاضر با انجام اقداماتی موثر و بحث های مدیرت های آبی که انجام  شده از رودخانه های  دیگر داریم اب را به سمت تصفیه خانه های اب شرب  انتقال می دهیم که از سد یک مقدار کمتر برداشت کنیم.

 

وی با بیان اینکه در هفته های قبل  1200 لیتر در  ثانیه از سد اکباتان برداشت می کردیم  افزود: این مقدار هم اکنون کاهش پیدا کرده و به عدد780 لیتر رسیده است ،

 

سرپرست شرکت اب منطقه ای همدان ادامه داد: یعنی حول و حوش 200 الی 300 لیتر کم کردیم و علتش این است یک بخشی از اب شرب را از رودخانه خاکو داریم استفاده می کنیم  و آب آن رودخانه را به سمت  تصفیه خانه شهید بهشتی  هدایت کردیم.

 

وی افزود: همچنین حدود 200 لیتر آب را از رودخانه عباس آباد به سمت تصفیه خانه عباس آباد هدایت کرده ایم.

 

 

* با استفاده از منابع جایگزین برداشت از سد را کاهش داده ایم

ستوده با تاکید مجدد براینکه ما به دنبال ان هستیم که با استفاده از منابع جایگزین از ذخایر سد اکباتان کمتر برداشت  کنیم افزود: در حال  حاضر ورودی به سد اکباتان تا چند روز پیش حدود 100 لیتر در ثانیه بود  و ما با بسیج نیروها این امر را مدیریت کردیم و جلوی اب هایی که ازبالا دست برداشت می شدند را بستیم  و هم اکنون 570 لیتر اب دارد وارد سد میشود و در کنار ان هم  سعی کردیم کمتر آب مصرف بشود تا ببینیم طی ماه های بعد وضعیت بارندگی  استان چگونه است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت بارش ها در سطح استان و همچنین  در سراسر کشور مناسب نیست گفت: وضعیت بارندگی  نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت خیلی کم است.

 

*کاهش 50درصدی بارندگی نسب به مدت مشابه سال قبل

سرپرست شرکت اب منطقه ای همدان افزود: در  استان ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد کاهش بارندگی  نسبت به سال قبل داشتیم و نسبت  به بلند مدت و حدود 50 سال گذشته هم حدود 52 درصد کاهش بارندگی داریم.

 

 

وی در ادامه به بیان وضعیت سد کلان ملایر و سرابی تویسرکان پرداخت و گفت: هم اکنون در سد کلان ملایر حدود 39 میلیون متر مکعب اب داریم و چون خط انتقال آن هنوز کامل نشده مصرف شربی نداریم و اب آن  جمع اوری شده و فقط مصرف کشاورزی دارد در بخش کشاورزی است ولی  در کل ذخایرش خوب است.

 

ستوده همچنین ذخایر سد سرابی تویسرکان هم مناسب دانست و گفت: سد سرابی حدود 6  میلیون متر مکعب آب دارد و این هم  در فصل کشاورزی مصرف دارد کند در طول سال هم اب شرب چون خط انتقال در حال احداث است خیلی استفاده نمیشود و  فقط یک پیکج موقت هست  که آب شرب را موقتا تصفیه  و مورد استفاده قرار میدهد.

 

وی در پایان با اشاره به مدیریت صحیح مصرف آب از سوی مردم گفت: در بحث آب شرب مردم باید مصرف بهینه را رعایت کنند و ما هم از طریق منابع مختلف آب را مدیریت می کینم تا بتوانیم مشکلی برای سالهای بعد نداشته باشیم.

 

به گزارش صبح الوند، با این تفاسیر باید گفت وضعیت شهر کوهستانی همدان از لحاظ بارش مناسب نیست و امار کاهش 50 درصد بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل این موضوع را تایید می کند و تنها راهکاری که در این زمان میتوان داشت مصرف بهینه مصرف است که متاسفانه با وجود اینکه سالیان سال است کوشش های فراوانی در این خصوص از سوی مسئولین صورت گرفت ما شاهد عدم رعایت این موضوع از سوی مردم هستیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان