اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. بهمن 1396 - 10:00   |   کد مطلب: 28565
جای تعجب دارد که چرا مسوولان اداره ارشاد و در رأس آنها مدیر کل آنها، تاکنون هیچ عکس العملی در خصوص مهاجرت هنرمندان موفق این استان به دیگر شهرها نداشته در حالی‌که شاید نقش اصلی حیات و مطرح کردن اسم همدان در میادین ملی و بین المللی حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را همین قشر بردوش می‌کشند.

به گزارش صبح الوند،  بدون شک توجه به هنر و هنرمند و تامین خواسته‌های معقول آنها، نقش بسزایی در کشف و پیشرفت استعدادهایی دارد که نه تنها می‌توانند سالیان سال در شهر و استان خود به توسعه و ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کمک بسیاری کنند. بلکه با برافراشته نگه‌داشتن پرچم استان در میادین ملی و بین المللی موجب شناسایی بیش از پیش پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بر همگان باشند. امر مهمی که متاسفانه در سال‌های اخیر نه تنها کمتر مورد توجه قرار گرفته بلکه در سایه بی‌توجهی و بی‌مهری مسوولان فرهنگی استان و در رأس آنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده تا جوانان و هنرمندان فاخر دیار هگمتانه یکی پس از دیگری عطای کار و فعالیت در این استان را به لقای خود بخشیده و برای یافتن فرداهایی بهتر به شهر و استان‌های دیگری از جمله تهران مهاجرت کرده و از قضا تاکنون هم موفق بوده‌اند که نمونه بارز آن را در درخشش تئاتری‌های مهاجر شهرستان ملایر در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر می‌توان به روشنی مشاهده کرد.

 

برای بررسی بیشتر این موضوع و همچنین پی بردن به رمز موفقیت هنرمندان مهاجر، با دوتن از این هنرمندان شاخص به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

*امرار معاش نفرات برتر جشنواره تئاتر از طریق تئاتر است

در همین رابطه سرپرست گروه نمایشی باران در گفت‌و‌گو با ما با بیان اینکه اکثر تئاتری‌های شهرستان ملایر به دلیل ماهیت و پتانسیل موفقیتی که در وجودشان نهفته است، موفق هستند، اظهارکرد: آنها به این موضوع بصورت حرفه‌ای فکر و عمل می‌کنند لذا ابتدا در شهر خود و اکنون هم در تهران یا سایر نقاط کشور و حتی خارج از مرزها درخشان ظاهر شده و کسب رتبه می‌کنند.

 

محمد قاسمی‌گفت: اگر به فهرست برگزیدگان جشنواره فجر امسال نگاه کنید، می‌بینید که همه افرادی که امسال موفق به کسب مقام شده‌اند، کسانی هستند که امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی آنها از طریق تئاتر بوده و لذا بصورت جدّ و حرفه‌ای کار می‌کنند.

 

وی با تاکید براینکه در کار حرفه‌ای هر خطایی ممکن است مسائل مالی و در نهایت اقتصاد خانواده فرد را تحت تاثیر قرار دهد، افزود:  بخاطر همین باید خیلی دقیق و با رعایت همه جوانب کار کرد و این امر با فعالیت دوستانی که شاغل بوده و یا صرفاَ از روی علاقه و یا تفریح،کار می‌کنند، متفاوت است. 

 

قاسمی ادامه داد: امثال بنده، مهدی حبیبی، آرش عباسی و غیره از همان لحظه اول و با علم به شرایط و مشکلات ( مالی، اجتماعی و... ) فعالیت‌های هنری بخصوص تئاتر، وارد این حرفه شده‎ایم و نزدیک به سه دهه است که با جدیت مشغول کار هستیم و در این راه متحمل فشارها و مشکلات فراوانی شده‎ایم لذا رسیدن به پیروزی و موفقیت کمترین حق ممکن ما خواهد بود.

 

قاسمی که با نمایش « آبی‌ترین آسمان زمین» در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فجر موفق به کسب رتبه اول در بخش دفاع مقدس شد، با اشاره به عدم تخصیص مناسب اعتبارات به شهرستان‌ها، اظهارکرد:  باتوجه به اینکه در کلان شهرهایی همچون تهران، توانائی‌های فرد بیشتر در معرض دید دست اندرکاران و عموم مردم قرار می‌گیرد، لذا فضای کار و پیشرفت بیشتری هم فراهم بوده و ممکن است در مدت زمان بسیار کمتری بتوان پله‌های ترقی را طی کرد.

 

وی با بیان اینکه درصدی از هنرمندان هم هستند که در شهر خود امکانات و شرایط کار برای آنها مهیا شده و شاید هیچ وقت تمایل ندارند به تهران بروند مگر اینکه ناچار به این کار باشند،گفت: در استان‌های مثل مشهد، اصفهان و تبریز افرادی زیادی هستند که به علت حمایت و پشتیبانی هایی که مسوولان آنها دارند، هنرمندان آنها هم نه تنها موفق بوده بلکه به دلیل برآورده شدن نیازهاشان از انگیزه زیادی برای فعالیت برخوردار بوده و در نتیجه می بینیم که هنرمندان آنها در اکثر حوزه های هنری هم حرف های زیادی برای گفتن دارند.

 

سرپرست گروه نمایشی باران افزود: در اینکه باید به جوانان بها داده شود،شکی نیست اما در همه شهرها و حتی تهران روال بدین شکل است که اولویت رزرو سالن برای تمرین و یا اجرا با پیشکسوتان و گروه‌های قوی‌تر است و پس از آن نوبت به جوان تر‌ها می‌رسد، اما این قضیه در شهر ما کاملاَ برعکس بوده و معمولاَ به گروه‌های معتبرتر و افرادی که با چندین سال زحمت و تلاش برای خود جایگاهی کسب کرده‌اند، کمتر بها داده شده و یا همان حداقل‌ها هم به آنها تخصیص نمی‌یابد. 

 

 

وی افزود: این البته بدان معنا نیست که باید حتما تفاوتی بین بنده و دیگران باشد بلکه متاسفانه استدلال مسوولان ارشاد همدان این است که امثال بنده به دلیل حضور مکرر در جشنواره‌ها، درآمدزایی مناسبی داشته و نباید از اندک حمایت‌های ارشاد برخوردار شویم  و این در حالی است که در طی سال‌های گذشته پرچم تئاتر استان توسط همین پیشکسوتان برافراشته شده و مردم برای تماشای اجراهای عمومی ما به سالن ها آمده اند.

 

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: واقعاَ جای تعجب دارد که چرا مسوولان این اداره و در رأس آنها مدیر کل آنها، تاکنون هیچ عکس العملی در خصوص مهاجرت هنرمندان موفق این استان به دیگر شهرها نداشته در حالی‌که شاید نقش اصلی حیات و مطرح کردن اسم همدان در میادین ملی و بین المللی حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را همین قشر بردوش می‌کشند.

 

*در جشنواره بین المللی تئاترکودک، حرمت هنرمندان و اعضای هیئت رئیسه انجمن نمایش استان حفظ نمی‎شود

 

وی با بیان اینکه انتقاد بنده اگر در ابتدا تنها متوجه شهرستان ملایر بود اما اکنون تبدیل به استان شده است، ادامه داد: زیرا مسائلی که بعد از نقل و انتقال ما مطرح شد، نه تنها برای مدیران اداره کل ایجاد سوال نکرد، بلکه در این خصوص حتی به عنوان نایب رئیس انجمن نمایش استان هم هیچ تماسی با بنده گرفته نشد.

 

قاسمی تاکید کرد: واقعاَ خجالت‌آور است که در جشنواره بین المللی تئاترکودک و نوجوان که خود همدان میزبان آن است، حرمت هنرمندان و اعضای هیئت رئیسه انجمن نمایش استان حفظ نشده و کوچکترین احترامی حتی در حد دعوت از آنها برای تماشای یک کار تئاتر به عمل نمی‌آید.

 

وی افزود: این درحالی است که بسیاری از بچه‌های ما به عناوین مختلف ( بازبین، داور و ...) برای حضور در جشنواره‌هایی که در استان‌های دیگر برگزار می‌شود، دعوت می‌شوند اما در شهر و استان خود غریب اند.

 

این هنرمند موفق ملایری در پایان با تاکید براینکه روزی خواهد رسید که تئاتر همدان برای همیشه تعطیل شود، تصریح کرد: مدیران ارشاد همدان تنها وعده و وعید می‌دهند و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اینکه در پشت پرده این ماجراها چه خبر است، خدا داند.

 

*بچه‌های ملایر با همت و تلاش خود، تئاتر را فقط برای خود تئاتر کار می‌کنند.

اما مهدی حبیبی هم با بیان اینکه خوشبختانه حضور هنرمندان تئاتر ملایر در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر بسیار پر فروغ و درخشان بود، اظهارکرد: تمامی این عزیزان، افرادی هستند که با مهاجرت به تهران سال‌هاست که دیگر در ملایر فعالیت نمی‌کنند.

 

وی گفت: البته این اتفاق تنها مختص امسال نبوده و سال‌های قبل هم، گروه‌های دیگری از ملایر باحضور در این جشنواره، توانسته‌اند نام این شهر و استان همدان را در بزرگترین رویداد تئاتری کشور زنده کنند.

 

 

سرپرست گروه نمایشی سپید وسیاه با تاکید براینکه این موفقیت‌ها فقط و فقط حاصل تلاش‌های فردی و بخاطر وجود پتانسل و استعدادهای هنری آنان است، ادامه داد: بچه های ملایر با همت و تلاش خود تئاتر را فقط برای خود تئاتر کار می‌کنند.

 

وی افزود: همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید با نگاه حرفه‌ای به تئاتر، فعالیت داشته و از تولیدات تفنّنی یا نگاه حاشیه‌ای پرهیز کنیم.

 

داور بخش خیابانی سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: افرادی امروز در تئاتر موفق هستند که این هنر با گوشت و پوست آنها عجین شده و تلاش می‌کنند تا بتوانند هر روز بر موفقیت‌های خود را افزایش دهند.

 

*مسوولان فرهنگی ملایر قدر هنرمندان خود را ندانسته و ارزشی برای آنها قائل نیستند

حبیبی با تاکید براینکه متاسفانه مسوولان فرهنگی شهر ملایر قدر هنرمندان خود را ندانسته و ارزشی برای آنها قائل نیستند، ادامه داد: بنابراین آنها هم در نهایت و علی‌رغم میل باطنی خود، مجبور به مهاجرت از زادگاه خود می‌شوند.

 

وی افزود: البته شاید برخی هم اعتقاد داشته باشند که این مهاجرت‌ها به دلیل کسب رتبه‌های بیشتر یا دستیابی به موفقیت‌های دیگر باشد، ولی اصلاَ چنین چیزی نیست.

 

بهترین کارگردان سی و دومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بیان اینکه بنده و خانواده ام 26 سال برای بدون هیچ چشم‌داشتی برای اعتلای تئاتر ملایر تلاش کردیم، ادامه داد: در این سال‌ها تمام وقت ما وقف تئاتر و افتخارآفرینی برای شهر و استان‌ام شد و در طی سال‌های اخیر چه در داخل و چه خارج از کشور تئاتر استان همدان را به اسم ملایر می شناختند.

 

وی گفت: اگر چه به نظر برخی از همکاران حضور در جشنواره‌ها و بخصوص جشنواره بین المللی فجر، مقیاس مناسبی برای فعالیت گروه و یا حیات تئاتر یک شهر نیست اما ممکن است در حتی بعضی از مردم از اجرای عمومی یک کار در شهر خود هم مطلع نباشند در حالیکه  این جشنواره‌ها هستند که تئاتر یک شهر را برون مرزی و بین المللی کرده ‌موجب می‌شود تا همه دست اندرکاران و حتی مسوولان پِی به وجود تئاتر در رگ و خون این شهرها و استان‌ها ببرند.

 

حبیبی افزود: همه تئاتری‌هایی که از ملایر مهاجرت کرده‌اند، بدون هیچ ادعایی فقط برای این شهر و مردمان بافرهنگ آن تلاش و کسب افتخار کرده و به نوعی دین خود را نسبت به آنان ادا کرده اند و انشااله بزودی روزی را خواهیم دید که مسوولان فرهنگی آن هم با برداشتن عینک بدبینی، به هنرمندان این شهر به دید بهتری، نگاه کنند.

 

از آنچه گفته شد به نظر می‌رسد که دید و نگاه حرفه‌ای به مقوله هنر در کنار  همت و کوشش این هنرمندان باعث شده تا آنها باوجود همه کمبود‌ها و ناملایمات موجود، نه تنها دست از تلاش و فعالیت نکشیده بلکه با انگیزه ای مضاعف در جهت کسب قله های افتخار بیشتر قدم بردارند. اگر چه می شود به راحتی و با کمی توجه و حمایت‌های بیشتر مسوولان مربوطه هم با پدیده مهاجرت جوانان مقابله کرد و هم از پتانسیل و استعدادهای آنها در جهت رشد و توسعه فرهنگی استان خود بهره برد.

انتهای پیام / 93

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان