اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. اسفند 1397 - 11:18   |   کد مطلب: 30793
به چهارشنبه ای نزدیک میشویم که در روزهای قدیم آئین و رسوم زیبا و پراز آرامشی را به خود می دید اما با گذشت سال ها عده ای باعث می شوند که آخرین چهارشنبه سال به خطرناک ترین و پر حادثه ترین چهارشنبه سال تبدیل شود.

به گزارش صبح الوند، با سپری شدن روزهای آخر سال به چهارشنبه ای نزدیک میشویم که از سال های قدیم در ایران باستان رسم بوده تا آتش روشن کرده و از روی آن بپرند وبه خواندن شعرهایی از قبیل سرخی تو از من، زردی من از تو بپردازند.

 

با این که ما ایرانی ها رسوم زیبای دیگری برای چهارشنبه آخر سال داریم اما انگار این رسوم ها با گذشت سال ها به دست فراموشی سپرده شده اند و دیگر جوانان امروز به دنبال حفظ آن ها نبوده و ترجیح میدهند به جای انجام آئین و رسوم پیشینیان خود به سمت استفاده از مواد منفجره و پر سرو صدا بروند.

 

در بسیاری از موارد دیده شده که جوانان و نوجوانان بر اثر استفاده از همین مواد منفجره چهاشنبه آخرسال را بر کام خود و خانواده هایشان تلخ کرده و علاوه بر آسیب جسمی، آسیب روحی و روانی دیده اند؛ در ادامه این گزارش با تعدادی از افراد که خود و یا اطرافیانشان دچار آسیب دیدگی شده اند گفت و گو خواهیم کرد.

 

یکی از افراد با بیان این که در سال گذشته یکی از دوستانش دچار سوختگی و قطع عضو شد گفت: پارسال یکی از دوستانم مواد منفجره در دستانش ترکید و چند انگشت دستش قطع شد و باعث شد شب عید خود و خانواده اش خراب شود.

 

 

یکی دیگر از مخاطبان که اتفاق ناگواری برای برادرش افتاده بود افزود: چندسال پیش شب چهارشنبه سوری همراه برادرم پلاستیک آتش زدیم و همان لحظه باد پلاستیک را برد و به صورت برادرم چسبید و باعث سوختگی شد و هنوز اثرات سوختگی روی صورتش هست.

 

 

یکی دیگر از افرادی که با ما به گفت و گو پرداخت ضمن خطرناک دانستن مواد منفجره یادآور شد: در روستا و شهر ما اتفاقات ناگوار زیادی می افتد، به عنوان مثال خاطرم هست سالیان قبل چند نفر ترقه روشن کردند اما منفجر نشده بود، یکی  از انها رفت نگاه کند ببیند چه اتفاقی افتاده که ترقه جلوی صورتش منفجر شد و در حال حاضر فقط یک چشم  دارد و خود و خانواده اش چندین سال است ناراحت اند.

 

 

فردی دیگر به تعریف حادثه ای که برای خواهرش افتاده بود پرداخت وگفت: یکبار همراه خواهرم در حیاط بودیم و خواهرم تی ان تی انداخت اما منفجر نشد  به جلو رفت و آن را برداشت اما در دستش منفجر شد و باعث سوختگی دستانش شد.

 

 

در ادامه گفت و گو ها مخاطبان با اشاره بر اینکه شب های چهارشنبه سوری در کنارخانواده های خود هستند گفتند: سعی میکنیم مراقب کودکان فامیل باشیم تا اتفاق بدی نیافتد و از وسایلی که خطر ناکند استفاده نمیکنیم تا هم خودمان اسیب نبینیم و هم خانواده هایمان.

 

 

در پایان باید گفت این که همه ی جوانان و نوجوانان از استفاده از مواد منفجره لذت میبرند کاملا طبیعی و اقتضای سن آنان است اما خانواده ها و جامعه باید آثار زیان بار این مواد منفجره را برای همگان با لفظی دوستانه و روشن بیان کنند تا جوانان و نوجوانان دست از انجام کارهای خطرناک بپردازند.

 

آیا به راستی استفاده از مواد منفجره و پرسروصدا آنقدر ارزش دارد که بخاطر آن ها باعث آسیب دیدگی روحی و جسمی خود و اطرافیانمان شویم؟

 

امید است چهارشنبه آخرسال را به خطرناک ترین چهارشنبه سال تبدیل نکینم و با آرامش به استقبال سال نو برویم.

 

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

 
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان