اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. شهريور 1399 - 11:53   |   کد مطلب: 33899
در شرایطی که ۱۰ روز از شروع سال تحصیلی دانش آموزان و معلمان می‌گذرد اما هنوز برخی دانش‌آموزان کتاب ندارند و این موضوع نگرانی‌هایی را نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده است.
آموزش های مجازی و بلاتکلیفی دانش آموزانی که کتاب ندارند/ عدم مدیریت صحیح در توزیع کتب درسی

به گزارش صبح الوند، آغاز سال تحصیلی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در حالی بدون مقدمه و بی برنامه آغاز شد که در این آشفته بازار آموزش، نگرانی والدین از حضور دانش آموزان از یک طرف و رعایت نشدن پروتکل ها از طرف دیگر مدارس را با مشکلاتی مواجه کرد.

اما حالا گویا مشکلات دست از سر این سیستم آموزشی بر نمی دارد و معلمان و خانواده های دانش آموزان همچنان در گیرند.

نحوه توزیع کتب درسی یکی از مواردی است که نه تنها برای معلمان بلکه برای برخی دانش آموزان هم مشکل ایجاد کرده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اعلام جزئیاتی از ثبت سفارش کتب درسی، قیمت پشت جلد کتب درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را اعلام کرد.

محمدمهدی کاظمی با حضور در شبکه خبر، نحوه ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید را توضیح داد و گفت: امسال نیز ثبت‌نام دانش‌آموزان برای تهیه کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت الکترونیک و اینترنتی انجام می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند به دو صورت فردی یا گروهی و از طریق سامانه www.irtextbook.ir ثبت نام خود را انجام دهند. افراد باید با وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه کتاب‌های درسی پایه تحصیلی خود را ثبت‌ سفارش کنند. در روش گروهی نیز ثبت نام توسط مدیران مدارس انجام می شود.

و حالا با شروع سال تحصیلی معلمان و خانواده هایی را می بینیم که کتاب ندارند و گویا عدم مدیریت صحیح در توزیع کتب درسی یکی از مهمترین مشکلات سیستم آموزشی در سال جدید بوده است.

خانم ترابیان معلم پایه پنجم مدرسه حر ریاحی واقع در سعیدیه همدان گفت: هم اکنون که مدارس باز شده دو روز در هفته تدریس مجازی و ۴ روز آموزش حضوری داریم.

وی ادامه داد: در آموزش حضوری مشکلی نیست اما در مجازی حتما نیاز به کتاب داریم و تا حالا نتوانسته ایم کتاب های سال گذشته را تهیه کنیم.

این فرهنگی همدانی با انتقاد از نحوه توزیع کتب درسی افزود: دانش آموزان در مقطع ابتدایی معمولا در مواظبت از کتابهایشان کوشا نیستند و ممکن است دانش آموزی به هر دلیلی کتاب را گم یا از بین ببرد که در اینصورت تهیه کتاب مجدد برای خانواده مشکل است.

ترابیان با اشاره به ثبت در سامانه برای کتب درسی گفت: ۳۵ دانش آموز در یک گروه مجازی دارم و تاکنون نیمی از آنها هنوز کتاب برایشان ارسال نشده و بدون کتاب هستند .

یکی از والدین دانش آموزان که نتوانسته بود کتاب تهیه کند گفت: در تابستان برای ثبت نام کتاب اقدام کردم اما به علت جابجایی مجبور شدم فرزندم را در مدرسه جدیدی ثبت نام کنم و حالا بلاتکلیف مانده ام و هنوز کتابی دریافت نکرده ام.

موضوع را از اداره چاپ و نشر کتب درسی جویا شدیم و مسئول اطلاع رسانی این نهاد در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم امکان ثبت نام معلمان برای خرید کتاب های درسی، تکلیف این قشر برای تهیه کتاب چیست گفت: معلمین می توانند فایل الکترونیکی(PDF) کتاب ها را از سایت اینترنتی ما بارگیری و استفاده نمایند!

یاسر نانکلی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: امسال در همه دوره ها کتاب از طریق سامانه فروش کتب درسی و وزارتخانه انجام شد .

نانکلی افزود: ثبت نام کتابها از فروردین ماه به صورت انفرادی و گروهی شروع شد و توزیع آنها در مدرسه انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد دانش آموزان همدانی در سامانه ثبت نام شده اند گفت: از ۲۹۱ هزار دانش آموزی که در استان همدان هستند حدود ۲۴۰۰ دانش آموز تا هفته گذشته کتاب دریافت نکرده بودند.

نانکلی تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده از ابتدای هفته بین ۸۰۰ دانش آموز ابتدایی کتاب توزیع شد که با این حساب نباید دانش آموزی در مقطع ابتدایی بدون کتاب باشد.

وی افزود: در مقاطع متوسطه، فنی حرفه ای و کار دانش مشکل داریم و هنوز کتاب ها از وزارتخانه ارسال نشده است و در اولین فرصت سعی می کنیم کتب تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان همدان گفت: سامانه ثبت کتاب تا ۳۱ شهریورماه باز است و افرادی که ثبت نام نکرده اند می توانند برای گرفتن کتاب اقدام کنند و بدون شک سامانه در طول سال برای افرادی که به هر دلیلی به مشکل خورده اند باز تا مجددا بتوانند ثبت نام کنند.

در حال حاضر به رغم آنکه آموزش و پرورش عنوان کرده است که کمبود کتاب درسی وجود ندارد اما دانش‌آموزانی بدون کتاب هستند و اگر ماجرای تولید کتاب درسی به تعداد دانش‌آموزان درست باشد پس به نظر می‌رسد عدم مدیریت صحیح در توزیع کتب درسی، موجب این موضوع شده است.

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان