اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آبان 1399 - 8:53   |   کد مطلب: 34238
بهترین فتح در جنگ کشورها، فتحی بدون درد و خونریزی و تصاحب سرزمین آنها با جنگ های نرم افزاری است؛ کم کردن جمعیت کشورها و اجرای سیاست های ضد جمعیتی توسط وام های بانک جهانی تعادل جمعیت را دنیا به هم ریخته که ایران از این قاعده مستثنی نیست و نه تنها کمکی به افزایش مسلمانان دنیا نکرده است، بلکه خود دچار جمعیتی سالخورده در سالهای نه چندان دور خواهد شد.

به گزارش صبح الوند، چه دلیلی دارد والدین بخاطر بچه ها شکسته شوند؟ چرا باید بخاطر بچه ها سختی بکشیم؟ هزینه بچه ها خیلی زیاد است، تربیت بچه ها سخت است،خانه هایمان برای بیشتر از دو بچه جا ندارد حتما این کلمات زیاد به گوشتان خورده است؟

اما منشا این جملات از کجاست؟ سالها پیش سندی در امریکا طراحی شده که با بررسی آن می توان پاسخ قانع کننده ای یافت.

در دهه ۵۰ میلادی هنری کینسون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت امریکا تحقیقاتی انجام می دهد و نشان می دهد افزایش جمعیت جهانی به ضرر امنیت ملی امریکاست.

چرا که امریکایی ها معتقدند افزایش جمعیت در نقاط مختلف دنیا باعث می شود دولتها برای تامین نیازهای ملت های خود قیمت نفت و سایر منابع انرژی را افزایش دهند که این افزایش قیمت نفت تاثیر منفی بر اقتصاد امریکا دارد بنابراین افزایش جمعیت جوان هر کشوری باعث اقتدار سیاسی و امنیتی آن می شود.

افزایش جمعیت ضریب اقتصاد مولد و امنیت پایدار را دو چندان می کند

نرخ افزایش جمعیت به دولتها کمک می کند که اقتصاد مولد و امنیت پایداری داشته باشند. بنابراین امریکا به کمک بازوهای خود چون بانک جهانی به اجرای برنامه های ضد جمعیتی می پردازد.

طرح “جمعیت و تعالی خانواده”سرانجام،۱۲ آبان ماه ۹۹ در مجلس تصویب شد

طرح “جمعیت و تعالی خانواده” از ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و از دوره هشتم پارلمان در دستور کار بهارستان‌نشینان بوده که همواره بنا به دلایلی که از جمله آن می‌توان به داشتن بار مالی طبق اصل ۷۵ قانون اساسی اشاره کرد، مورد تأیید خانه ملتی‌ها قرار نمی‌گرفت و رد می‌شد تا اینکه سرانجام، ۱۲ آبان ماه ۹۹ این طرح در صحن علنی مجلس به‌صورت مشروط و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد.

تشکیل کمیسیون مشترک بررسی طرح جمعیت در مجلس

طرح جمعیت و تعالی خانواده، طبق مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی و براساس توضیحاتی که درباره این اصل قانونی ارائه شد، به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شده است که باید ببینیم اعضای این کمیسیون چه تصمیمی برای طرحی که سال‌ها در ادوار مختلف مجلس در حال بررسی شدن بوده است، اتخاذ خواهند کرد.

از طرف دیگر، احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز گفته است که کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت، اجتماعی، بودجه، اقتصادی، کشاورزی، عمران و امنیت به‌منظور رسیدگی به این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیل خواهد شد.

متن کامل طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به‌شرح ذیل است:

مسئله جمعیت مسئله‌ای بنیادین در امر سیاست‌گذاری و آینده‌نگری است که همواره مورد توجه و دغدغه دولت‌ها بوده است، به‌طوری که پیوسته برای تحت کنترل داشتن رشد جمعیت تلاش می‌کنند.

کشور ایران از دهه ۱۳۲۰ تاکنون دو بار در سال‌های ۱۳۴۶ (به‌دلیل مهار تدریجی مرگ‌ومیر و دارا بودن باروری طبیعی کنترل‌نشده) و ۱۳۶۸ (به‌دلیل نیاز به فرصت برای ترمیم بعد از جنگ)، سیاست کنترل را در راستای تعدیل آهنگ رشد جمعیت تجربه کرده است.

امروزه نگرش‌های مختلف به جمعیت ایران و افزایش یا کاهش میزان رشد سالانه آن، بعد تازه ای یافته و به‌دلیل اهمیتی که به‌ویژه برای آینده دارد، مورد توجه محافل علمی و اجرایی قرار گرفته است. واقعیت آن است که بر اساس مطالعات انجام‌شده و نیز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، میزان باروری کل در کشور به کمتر از ۲٫۱ فرزند به‌ازای هر زن (حد جایگزینی) کاهش یافته است.

بر اساس مطالعات جمعیت‌شناسی و دیدگاه‌های جمعیت‌شناسان در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال‌های ۲۰ ــ ۱۴۱۵ به صفر خواهد رسید و رشد جمعیت منفی شده و ساختار جمعیت در ۲۰ سال آینده به‌سمت سالخوردگی خواهد رفت، از سوی دیگر متخصصین جمعیت‌شناسی معتقدند که در زمان حاضر کشور در شرایط فقر جمعیتی نیست و در عین حال ایران از سال ۱۳۸۵ وارد فاز پنجره جمعیتی شده است که این پنجره حدود ۴ دهه باز می‌ماند و حدوداً در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود.

بنابراین باز بودن این پنجره برای اقتصاد و توسعه کشورمان یک فرصت طلایی است و در صورت فراهم‌سازی امکانات حمایتی برای جوانان (ازدواج، اشتغال، مسکن مناسب و…) تا اواسط دهه ۱۳۹۰، می‌توانیم بهره لازم را در مسیر رشد اقتصادی و توسعه ببریم، بنابراین ضرورت تدوین سیاست‌های جمعیتی امری کاملاً ضروری به‌شمار می‌رود.

البته باید توجه داشت که سیاست‌های جمعیتی، فقط بحث‌های کنترل موالید را در بر نمی‌گیرد و مستلزم نگاه جامع‌تر به مباحثی چون اشتغال، نظام آموزشی، مسائل فرهنگی، آمایش سرزمین و… است.

جمعیت مولد عامل قدرت کشورهاست

رهنمودهای مقام عظمای ولایت در بازنگری سیاست‌های جمعیتی نیز، اتخاذ مسیر هوشمندانه در این تدبیر را به‌صراحت بیان می‌نماید: “در این سیاست تجدید نسل حتماً باید تجدید نظر شود و کار درستی باید انجام بگیرد”، لذا تدوین قانون جامع جمعیت از اواخر مهرماه سال ۹۱ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در تدوین آن، توجه به دو اصل کمیت مطلوب و کیفیت مطلوب جمعیت همواره مدنظر قرار گرفت، به‌طوری که این امر در بیانات مقام معظم رهبری نیز کاملاً مشهود است: “جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت است” و جمعیت عامل قدرت است و باید مدیریت شود و البته جمعیتی که مولد باشد و خود را اداره کند.

ازدواج و تولید مثل، نیاز بشر و از حقّ حیات او سرچشمه می‌گیرد. اگر انسان‌ها حق دارند زندگی کنند، پس حقّ تولید مثل هم دارند؛ چون در غیر این صورت، نسل بشر قطع می‌شود و از زندگی بازمی ایستد.

اسلام نیز ازدواج و تولید مثل را حقّ انسان می‌داند. در اندیشه امام (ره) نیز به امر مقدس ازدواج بارها سفارش شده است چرا که ایشان در این باره می‌فرمایند: ازدواج کنید که از سنن بزرگ الهی و مبدا بقای انسانی است.

ایشان با دریافت جامع از دین و با استفاده از معارف دست اول (قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام) معتقدند که شریعت اسلامی، مومنان را به تکثیر جمعیت فراخوانده است. و از رسول اکرم (ص) نقل می‌کنند که: بهترین زنان، زنی است که زیاد زایمان کند، با محبت با عفت در خانواده‌اش عزیز باشد و با شوهرش با خضوع رفتار نماید.

انگیزه های سیاسی مبلغین کنترل جمعیت ضرباتی به انقلاب می زند

از دیدگاه امام خمینی (ره) رشد جمعیت عامل مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی جامعه نیست و با کنترل آن نه تنها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه با توجه به انگیزه‌های سیاسی مبلغین کنترل جمعیت ضرباتی به انقلاب و جامعه اسلامی وارد می‌شود.

حضرت امام با دیدی تخصصی‌تر از سایر متفکران مسلمان نقشه‌های استعماری را در قالب سیاست‌های کنترل جمعیت در کشورهای اسلامی می‌بیند و می‌فرماید: استعمار گران می‌خواهند همه چیز را به یغما ببرند نمی‌گذارند در دانشگاه‌های دینی و علمی ما آدم تربیت شود از آدم می‌ترسند اگر یک آدم در مملکتی پیدا شود مزاحم آن می‌شوند به همین دلیل جلوگیری از تکثیر نسل را خلاف مصالح اجتماعی و سیاسی مسلمانان می‌دانستند.

به گزارش صبح الوند؛ رشد جمعیت از مهمترین مسائل آینده نزدیک ایران است و این نرخ در استان همدان به ۲۳ صدم درصد رسیده است یعنی همدان رتبه دوم را در بین استانها کسب کرده است.

بنا به گفته کارشناسان کاهش نرخ جمعیت دو علت اصلی دارد یکی مهاجرت و دیگری کاهش نرخ تولد است که در علت دوم افزایش سن باروری و سقط جنین و بیماریهای ناباروری دخیل است.

حدود ۲۰ درصد زوجها نابارور هستند که ۴۰ درصد را زنان و ۴۰ درصد آن را مردان تشکیل می دهند و ۲۰ درصد بقیه عوامل دخیل هستند.

در کشور حدود ۳۰ هزار زوج نابارور داریم و همدان به عنوان قطب ناباروری کشور مرجع مراجعات زیادی از طرف استانهای غربی است.

اما کمبود امکانات و صف های طولانی یا هزینه های سنگین درمان باعث منصرف شدن مقصد بیماران از همدان به تهران شده است.

طرح “جمعیت و تعالی خانواده” تمام موارد برای تعالی خانواده ها را دارد

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح “جمعیت و تعالی خانواده” طرح بسیار مفصلی است که اصل ۸۵ قانون اساسی به آن می پردازد و در کمیسیون های مربوطه باید بررسی شود، در حال حاضر این قانون مصوب شده و به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده شده تا رای نهایی را بگیرد.

وی افزود: تمام موارد برای تعالی خانواده ها در این طرح مدنظر است و در کمیسیون برنامه و بودجه مورد ارزیابی است که با منابع اقتصادی موجود قابل تامین است.

فلاحی با تاکید بر اینکه این طرح اگر پیاده شود روی افزایش فرزندان،ازدواج،بانوان خانه دار و شاغل و در نهایت توسعه خانواده نقش بسزایی دارد افزود: باید با اجرای طرح های مشوق جمعیت و ایجاد زیر ساخت های مناسب زمینه افزایش جمعیت جوان را در کشور بالا ببریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا تا بحال طرح اجرا نشده گفت: تا بحال اهمیت اجرای این طرح را دولت زیاد حس نمی کرد اما با توجه به اینکه جمعیت به سمت سالخورده می رود و با توجه به فرمایشات رهبری تاکید بر این موضوع شده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مساله جمعیت جزو مسائلی است که با خیلی از موارد در ارتباط است و بالطبع آثار و تاثیرات آن هم بسیار زیاد است.

اروپا، قاره پیر دنیاست

وی افزود: بحران جمعیت یک مساله عقلانی و تجربه ثابت شده است، در دنیا یک جمعیت فعال بین ۱۵ تا ۶۵ سال داریم و یک غیر فعال زیر ۱۵ و بالای ۶۵ که قاعدتا جمعیت غیرفعال تولید ندارند اما مصرف دارند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر در جامعه ای توازن جمعیت فعال و غیر فعال به هم بخورد آن جامعه دچار پیری می شود و این جامعه قاعدتا از هر لحاظ امنیتی، اقتصادی و غیره دچار مشکل خواهد بود مثل قاره پیر اروپا که کاهش جمعیت و پیری بزرگترین مشکل آن است.

وی افزود: در کشور ما هم در سال های آینده این اتفاق خواهد افتاد لذا ما اگر در حال حاضر علاج واقعه نکنیم بعدها در تاریخ بدون شک مورد سرزنش خواهیم بود که چرا قبل از اینکه مشکلی به وجود بیاید جلوی آن را نگرفتیم.

پیری جمعیت امنیت کشور را از بین می برد

این استاد حوزه و دانشگاه پیری جمعیت را یک مساله مهم دانست و گفت: باید خانواده ها و رسانه ها و بخصوص مردم دست به دست هم دهند تا این مشکل حادتر نشود و جامعه به تعادل برگردد.

حسینی یمین مهمترین فاکتور را ایجاد زیر ساخت مناسب دانست و گفت:مهمترین زیر ساخت ها ، اقتصادی ، امنیت شغلی ، مبارزه با بیکاری و مسکن از مهمترین مسائل هستند.

این استاد دانشگاه افزود: نه اینکه در کشور هیچ زیر ساختی نداریم، امکاناتی چون آموزش و دانشگاه ها را داریم و اگر پیچ دوره ۶۰ به سن بازنشستگی برسند قاعدتا ایجاد شغل های بسیار زیادی را خواهیم داشت که حتی نیاز به وارد کردن نیروی کار داریم و بالاخر این جمعیت باید ترمیم شود.

دولت وظیفه ایجاد زیر ساخت در حوزه افزایش جمعیت را دارد

حسینی یمین ایجاد زیر ساخت ها را وظیفه دولت دانست و گفت: سیاست های تشویقی و ایجاد زیر ساخت ها وظیفه دولت در جلوگیری از بحران جمعیت است اما خود مردم هم می توانند در این مورد ورود پیدا کنند و در عدم ارتکاب گناه کبیره سقط جنین که در آمار رسمی ۴۰۰ هزار اعلام شد دخالت کنند چرا که اگر بچه ای متوکن می شود سقط آن حرام است.

وی یکی دیگر از مهمترین مسایل را تغییر سبک زندگی دانست و گفت: در خانواده های بسیار متمکن شاهد فقط یک فرزند هستیم پس این نشان می دهد فقط مشکلات اقتصادی در فرزند آوری دخیل نیستند و مساله فرهنگی اجتماعی نیز هست.

به گزارش صبح الوند، جداسازی مراکز درمان های اولیه و تشخیصی و درمان تخصصی به جهت افزایش سرعت و تعداد پاسخگویی، ارتباط گیری با کمپین رویای مادری به جهت تحقق وعده های دولت و قوانین کمک کننده در زمینه فرزند آوری و تصویب بودجه های مصوب برای ناباروری، ساخت مراکز جامع ناباروری و مرکز تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی از اقدامات موثر در حوزه ناباروری است که می توان به آن اشاره کرد.

تعلل مجلس در تصویب قوانین افزایش جمعیت و دادن تسهیلات باعث شده نهادهای بین المللی چون بانک جهانی نسخه هایی برای بحران جمعیت بپیچند و متاسفانه برخی مسئولان با اعتقاد به نسخه دشمن بر این بحران جمعیتی دامن زدند تا جایی که کنترل جمعیت به عنوان یکی از پارامترهای یک جنگ تمام عیار نوین در کشور اجرا می شود و ایران اسلامی که به دنبال تشکیل تمدن عظیم اسلامی باید فکر افزایش جمعیت مسلمانان دنیا باشد خودش در آینده ای نه چندان دور با جمعیتی سالخورده و مصرف کننده روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ آ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان