اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. بهمن 1399 - 8:50   |   کد مطلب: 34678
با حضور مدیرکل راه‌وشهرسازی استان انجام پذیرفت:
بررسی چالش طرح جامع شهری روی میز صحن شورا
هشتادمین جلسه علنی صحن شورای اسلامی شهر همدان به‌منظور بررسی مشکلات تهیه طرح جامع شهر همدان و مسائل فی مابین شهرداری و راه‌وشهرسازی با حضور اعضای شورا، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، شهردار و مدیران و کارشناسان شهری برگزار شد.
بررسی چالش طرح جامع شهری روی میز صحن شورا

به گزارش صبح الوند، 

* عسگریان: ضرورت الحاق بلوار جوان به شهر همدان

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ رئیس شورای شهر همدان در این جلسه گفت: ابهام در برخی مباحث حوزه عملکرد اداره کل راه‌وشهرسازی استان از سوی اعضای شورای شهر مطرح شده بود که عموماً سوالات در راستای تأمین حقوق شهروندی و رفاه حال شهروندان مطرح می‌شود؛ زیرا به‌عنوان نماینده منتخب مردم باید مطالبات مردمی را به مسئولان امر  انتقال دهیم.

سید مسعود عسگریان با تأکید بر عدم توجه نسبت به اضافه شدن بلوار جوان به محدوده شهر در تهیه طرح جامع شهر همدان، خطاب به مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان، پیشنهاد داد: با توجه به اینکه مرکزی‌ترین املاک شهر ما بین بلوار جوان و دره مرادبیگ با جمعیت 300 خانواری بوده، بر اساس مطالبه برخی از شهروندان همدانی، ضرورت اضافه شدن این محدوده مشهود است؛ از این‌رو طی بازدید می‌توان ضرورت الحاق این نقطه شهری را به شهر همدان در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه بلوار جوان در گذشته جزو شهر بوده و در محدود زمانی خارج شد، گفت: املاک بلوار جوان تا جاده دره مرادبیگ برای الحاق به محدوده قانونی شهر همدان، واجد شرایط‌تر از روستاهای الحاقی به شهر همدان است؛ زیرا با وجود بیش از ١۵٠ واحد مسکونی و سایر املاک و راه ارتباطی منطقی به جاده دره مرادبیگ، یکی از مهم‌ترین نقاط الحاقی به شهر همدان است.

* مولوی: انتظار همدانی‌ها برای تهیه طرح جامع و تفصیلی جدید شهر

نایب رئیس شورای شهر همدان در ادامه گفت: سال‌های سال، مردمان شریف و نجیب همدان منتظر تهیه طرح جامع و تفصیلی جدید شهر همدان به‌عنوان یک سند بالادستی و نقشه راه توسعه کهن شهر هگمتانه بوده‌اند.

ابراهیم مولوی افزود: حدود ۳ سال است که برای تهیه این طرح شهری با مهندسان مشاور نقش جهان پارس به‌عنوان یکی از مهندسین مشاور قدیمی و خوشنام عقدقرارداد شده؛ اما متأسفانه روند تهیه طرح طبق دستور کار و شرح خدمات بسیار کُند و غیرقابل‌قبول پیش رفته است که این امر موجب سرگردانی و معطلی شهروندان عزیز خواهد شد.

وی به‌عنوان متخصص حوزه شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری که در امور تهیه طرح‌های توسعه عمران و تفصیلی شهر هم تجربه دارد، درخواست کرد: سطح، سطوح و سرانه‌های موجود و پیشنهادی و ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی شهر همدان با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و...، استانداردسازی شود و مناطق و محدوده‌های شهری که دارای سابقه ساخت‌وساز در سالیان گذشته را داشته‌اند، مانند مناطق توانمندسازی، مجموعه مساکن مهر ساخته شده، حدفاصل بلوار جوان تا ورودی جاده دره مرادبیگ به محدوده شهر اضافه شود تا رضایت خاطر ساکنان و شهروندان را فراهم سازند.

* گردان: حافظه خوشایندی برای مردم به یادگار بگذارید

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز گفت: عمر خدمت به مردم در کشور، استان و شهر همدان کوتاه خواهد بود، اما کار ماندگار در حافظه درازمدت مردم باقی خواهد ماند و بازخوانی خواهند کرد.

کامران گردان با اشاره به اینکه مردم، مسئولان خدمتگذار را فراموش نخواهند کرد؛ گفت: با توجه به تورم موجود، انتظار می‌رود اقدامات اثربخش در راستای توسعه شهر به‌ویژه در حوزه اقشار آسیب‌پذیر باشد.

وی در حکم پدرانه و برادرانه، خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان، توصیه کرد: زیرمجموعه را وادار به کار کنید، زیرا به تنهایی، امکان‌پذیر نیست؛ از این‌رو امیدواریم با ارائه خدمات نیک، حافظه خوشایندی برای مردم به یادگار بگذارید؛ به طور مثال طول عمر خدمت مرحوم بهنامجو کوتاه بود، اما یادش همواره به دلیل ارائه خدمات شایسته‌ گرامی داشته می‎شود.

* نوراله‌زاده: تأکید بر بازنگری روند پیشروی تهیه طرح جامع شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان در این جلسه با بیان اینکه تهیه طرح جامع شهر همدان به درازا کشیده است، خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، گفت: از ۶ ماه قبل به جز جلسات هفته‌های اخیر، جلسات تخصصی در طول این ۶ ماه برگزار نشد و این تأخیر در ٢ سال ارائه طرح از سوی مشاور و ضعف کارشناسی موجود در بدنه، نیاز به تقویت بدنه کارشناسی در حوزه مشاور، ضروری به نظر می‌رسد.

نرگس نوراله‌زاده؛ عدم حضور مشاور طرح را در جلسات گذشته، زنگ خطر جدی برشمرد و افزود: عدم حضور وی باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مشاور طرح فردی بسیار خبره و با تجربه است؛ اظهار کرد: اصلاحات اساسی خواسته شده گروه کارشناسی باید در نقشه‌های وضع موجود، پهنه‌بندی، جمعیت سرانه‌ها و... اعمال شود؛ از سوی دیگر بر اساس شرح خدمات، مشاور در دفتر همدان، نماینده مقیم داشته باشد که متأسفانه این دفتر فعال نیست.

نوراله‌زاده عنوان کرد: با توجه به مدت زمان تعیین شده برای اتمام روند تهیه طرح جامع شهر همدان، شاید مشاور طرح قصد دارد که با تلف کردن زمان ممکن، مباحث کارشناسی را مغفول نگه دارد، فرصت کارشناسی را ازدست دهیم و در نهایت طرح به صورت ناقص به تصویب برسد که این مهم، تدبیر خطرناکی است.

به گفته وی؛ متأسفانه تیم سابق دبیرخانه راه‌وشهرسازی استان همدان همواره در صورت طرح سوال در گذشته، به جای مشاور طرح جامع پاسخگو بودند که تغییرات اعمال شده در دبیرخانه قابل قدردانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان تأکید کرد: یک‌سوم املاک عادی در شهر همدان در ضوابط دارای اسناد عادی و نیازمند ضوابط ویژه هستند، متأسفانه در ضوابط ارائه شده برای آنها هیچ ضوابطی فعلا ارائه نشده، از سوی دیگر برای روستاهای الحاق شده به شهر نیز لازم است ضوابط ویژه پیش‌بینی شود که هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده است.

نوراله‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر در تعاریف پهنه‌های حریم نیازمند تعاریف دقیق تر و ضوابط مشخص در راستای ساماندهی اراضی حریم و نیز موارد مورد نیاز شهر هستیم که باید در طرح پیش‌بینی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های اخیر موجود در دبیرخانه، موارد و نکات مساله دار اصلاح و روند بررسی طرح جامع به صورت دقیق، جامع و کارشناسانه بدون تأخیر و تعجیل اتفاق افتد.

* قراباغی: بررسی طرح جامع برای تصمیم‌گیری 20 سال آینده شهر

در ادامه جلسه عضو شورای شهر همدان گفت: در برهه زمانی حال حاضر به دنبال بررسی طرح جامع شهر همدان به‌منظور تصمیم‌گیری 20 سال آینده شهر، هستیم و فرصت مناسبی برای همدان خواهد بود که آیندگان، یا برای ما طلب آمرزش خواهند کرد یا انتقادات متفاوتی وارد می‌شود.

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه طرح جامع مهم‌ترین مبحث شهری و تأثیرگذارترین طرح برای آینده محسوب می‌شود؛ اعلام کرد: ترسیم نقشه 1302 شهر همدان، بر اساس مطالعات اساسی و اصول علمی و فنی، فارغ از اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد راسخ به مباحث فنی و کارشناسی داریم؛ افزود: اضافه شدن اراضی ملی به محدوده شهر باید فارغ از اعمال سلیقه، احساسات و فشارهای سیاسی و مدیریتی بر اساس کار کارشناسی صورت گیرد.

عضو شورای شهر همدان با توجه به اینکه رویکرد توسعه شهر را در طرح جامع شهر همدان، شمال شهر و بر مبنای ادعای اراضی ملی مسکن و شهرداری، دیده‌اند؛ درخواست کرد: این مهم باید به صورت مکتوب در جلسات کمیته فنی طرح جامع مطرح شود که اگر قرار است زمین‌های دولتی اضافه شود، بررسی بیشتری صورت گیرد تا مورد استفاده مردم و شهر و موجب توسعه کاربری‌های مدنظر باشد و شاهد ضرر و زیان مردم و شهر نباشیم.

* فتحی: طرح جامع شهر با ایرادات اساسی مواجه است

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان هم با بیان اینکه طرح جامع شهر با ایرادات اساسی در اکثر زمینه‌ها مواجه است؛ گفت: با توجه به پیشنهاد اضافه شدن زمین‌های شورین و بخشی از شهرک بهشتی به محدوده شهر، این مهم از نظر مالکیت مشخص نیست؛ از این‌رو پاسخگوی سرانه‌های مسکن نخواهد بود.

علی فتحی اظهار کرد: مشاور طرح جامع در حوزه ترافیکی، ایجاد تونل را مطرح کرده است که متأسفانه با توجه به روند کارهای عمرانی، این مهم امکان‌پذیر نیست و سالیان سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود: با توجه به بافت میراثی همدان و پیوست‌های اقتصادی آن، عملیات اجرایی تونل قابل اجرا نیست و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

فتحی همچنین با اشاره به مبحث بلندمرتبه‌سازی نیز گفت: حاشیه بلوار نجفی، پتانسیل لازم برای اجرای طرح‌های بلندمرتبه‌سازی را دارد؛ در حالی که پیشنهاد مطرح شده در حوالی بلوار ارم و پردیس بوده است که باید حداقل به قسمت‌های پایین شهر واقع در شهرک‌های مدنی و بهشتی انتقال داده شود.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان عنوان کرد: حوزه مشاغل در طرح جامع در بافت مسکونی و عمومی قرار دارد که باید برای این مهم، تدابیری بهتری اندیشید.

فتحی با اشاره به نادیده گرفتن بازار اصناف و سنگ (ورودی جاده ملایر) در طرح جامع شهر همدان، عنوان کرد: با توجه به اینکه سالیان گذشته، بازار بنکداران در جاده فرودگاه استقرار داده شد، انتظار می‌رود بازار اصناف و سنگ در اطراف شهر برای رونق آن مناطق در نظر گرفته شود.

داریوش حسینی افزود: تاکنون تقریبا 107 مورد جلسه به‌منظور بررسی تهیه طرح جامع شهر همدان برگزار شده که تنها 23 جلسه تخصصی در زمان تصدی بنده بوده است.

وی با تأکید بر توانمندی مشاور طرح جامع، در پاسخ به عدم حضور وی در جلسات هفته گذشته، اظهار کرد: قطعا وی در خصوص عدم حضورش در جلسات تخصصی،  بازخواست می‌شود.

حسینی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی کمیته فنی به‌منظور بررسی تهیه طرح جامع شهر همدان، گفت: طی برگزاری کمیته‌های تخصصی به تهیه طرح جامع شهر خواهیم پرداخت که این مهم نشان می‌دهد که نظر راه‌وشهرسازی نیست، بلکه مباحث کارشناسی دیده می‎شود.

وی با بیان اینکه تمامی مباحث پس از جلسات تخصصی کمیته فنی، به جمع‌بندی خواهیم رسید و پس از ارائه به مدیران اجرایی استان، کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان برای شورای عالی شهرسازی به‌منظور تصویب نهایی طرح ارسال خواهد شد که هم‌اکنون در مرحله نخست قرار داریم.

حسینی بیان کرد: همچنین پیشنهاد داده اند که طرح اقدام ملی مسکن را با طرح جامع شهر همدان به صورت همزمان و یکجا پیگیری کنیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان در پاسخ به اینکه ادعای راه‌وشهرسازی برای اضافه شدن اراضی ملی به‌منظور توسعه شهر غیرممکن است؛ گفت: اراضی ملی که تحویل منابع طبیعی و راه وشهرسازی هستند، هیچگونه مشکلی ندارد و دارای سند تک برگ به نام دولت هستند که برای توسعه شهر مجبوریم این مهم را تأمین کنیم.

حسینی ادامه داد: حدود 800 هکتار از اراضی ملی شهر همدان وجود دارد که برخی مستثنیات مردم در بخشی از این اراضی وجود دارد و در حال طی شدن مراحل قانونی آن هستیم که بزودی تعیین‌تکلیف می‎شود؛ اما 680 هکتار از این اراضی با قاطعیت کامل جزو اراضی ملی دولتی است.

وی با بیان اینکه همه ما خدمتگذار مردم هستیم؛ از اعضای شورای شهر درخواست کرد: سوءتفاهم‌ها را با درایت حل کنیم.

حسینی افزود: موافق پیشنهادات اعضای شورا هستیم که تمامی امور باید ایده‌آل پیش برود و بهترین اثرگذاری را داشته باشد؛ اما منابع مالی محدود است و باید منابع مالی دولت به صورت منطقی دیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم به تنهایی تمامی مباحث را برطرف کنیم.

به گفته وی؛ به دنبال تامین اعتبار برای اکثر پروژه‌های راه‌وشهرسازی استان هستیم که از سنوات قبل باقی مانده است.

حسینی اظهار کرد: به عنوان مدیر، آنچه برای ما تعریف می‌شود را باید در چارچوب قانون، اجرا کنیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، گفت: عملیات کلنگ‌زنی و تجهیز کارگاه پروژه ۶۰۹ واحدی حصار حاج شمسعلی واقع در شهرک شهید بهشتی و ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی در زمینی به مساحت 80 هزار مترمربع توسط جهاد نصر مرکزی که از پیمانکاران تحت قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان کارگزار این اداره کل بوده، آغاز شده است.

حسینی عنوان کرد: به عنوان متولی مسکن موظفیم که برابر قانون و مقررات زمین را برای افراد نیازمند واجد شرایط به منظور امر مسکن، تأمین کنیم.

* تقدیم بودجه پیشنهادی سال 1400 شهرداری به شورای شهر

در پایان این نشست هم لایحه بودجه پیشنهادی سال ١۴٠٠ شهرداری همدان در هشتادمین جلسه صحن علنی شورای شهر همدان به رئیس شورا تقدیم شد.

شهردار همدان در این جلسه گفت: بودجه پیشنهادی سال 1400 شهرداری همدان با مبلغ هزار و 600 میلیارد تومان به شورای شهر همدان تقدیم شد.

عباس صوفی با تأکید بر افزایش 60 درصدی بودجه سال ١۴٠٠ شهرداری همدان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: 652 میلیارد تومان هزینه جاری و  948 میلیارد تومان هم هزینه عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین تأکید کرد: سالیان قبل به‌دلیل ضعف مدیریتی شاید ساخت‌وساز ۹ محله غیرمجاز که جمعیت ده‌ها هزار نفری در آن محلات مستقر هستند، در کاربری‌های عمومی به‌ویژه فضای سبز به انجام رسید که هنوز تصمیم خاصی برای این مناطق در طرح جامع گرفته نشده است و موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان به ارائه راهکاری به‌منظور تقویت انگیزه مشاور طرح جامع شهر همدان پرداخت و تأکید کرد: این مهم باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا با توجه به تورم اقتصادی موجود، مبلغ قرارداد مشاور طرح جامع شهر همدان منطقی به نظر نمی‌رسد و شاید انگیزه مشاور در این مقطع، کمتر شده است که باید این طرح اثرگذار شهری تعیین‌تکلیف شود تا شرمنده مردم نشویم.

* کاوسی‌امید: نادیده‌ گرفتن ظرفیت‌های کالبدی محدوده کنونی برای توسعه

سخنگوی شورای شهر همدان نیز خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، گفت: عملاً شورای شهر از فرآیند طرح جامع حذف شد و از سوی دیگر برای ارسال آخرین نسخه طرح جامع شهر همدان به شورا سرباز می‌زنند و یا در صورت ارسال هم به‌دنبال چندماه مکاتبه و پیگیری انجام می‌شود.

کاوسی‌امید با بیان اینکه شورای شهر طبق قانون باید به تأیید شورای شهر برسد؛ افزود: عدم مطالعات علمی و سنجش دقیق مؤلفه‌های مختلف مؤثر در برنامه‌ریزی شهری در گزارش‌های طرح جامع شهر همدان مشهود است.

به گفته وی؛ کاربری‌های پیشنهادی، تقاطع‌های غیر هم‌سطح متعدد پیشنهادی، زیرگذرهای پیشنهادی، سطح و سطوح سرانه‌ها، نوع مواجهه با توسعه محدوده، ضوابط و مقررات تراکمی و... از پشتوانه مطالعاتی دقیق برخوردار نبوده و طبعاً آینده شهر و مدیریت شهری را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

کاوسی‌امید اظهار کرد: باید ضمن سنجش تأثیرات پیشنهادهای طرح بر روی یکدیگر، سپس تأثیر آن‌ها در کل شهر به‌صورت یکپارچه و علمی دیده شوند که در فرآیند تهیه طرح جامع شهر همدان چنین موضوعی مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه وجود پیوست اقتصادی مبتنی بر شرایط حاکم بر اقتصاد شهری را یکی از ملزومات مهم طرح‌های جامع برشمرد و گفت: در گزارش‌های این طرح برای پروژه‌های پیشنهادشده، نه‌تنها اشاره‌ای به نحوه تأمین مالی پروژه‌ها، ترازهای مالی و توجیه اقتصادی طرح نشده است، بلکه با شرایط اقتصادی واقعی شهر همدان نیز بسیار فاصله دارد و عملاً تحقق‌پذیری طرح را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد که در این خصوص می‌توان به تقاطع‌های غیرهمسطح شهید همدانی، غدیر و... اشاره کرد.

سخنگوی شورای شهر همدان همچنین با بیان اینکه به‌روزرسانی درست و اصولی بر روی نقشه پایه شهر انجام نگرفته است؛ عنوان کرد: این مهم که نشانگر عدم اشراف به وضعیت کالبدی شهر همدان است، نه‌تنها کلیت طرح پیشنهادی را به لحاظ سطوح کاربری‌ها زیر سؤال می‌برد، بلکه موجب ایجاد مشکلات زیادی از قبیل موضوع مالکیتی، حقوقی و کاربری در درازمدت خواهد شد.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه در موارد متعددی حتی مصوبات کمیسیون ماده 5 در نقشه پایه لحاظ نشده است؛ گفت: نقشه کاربری وضع موجود پر از ایراد و اشکال است که اهداف طرح جامع را زیرسؤال خواهد برد؛ از این‌رو کارشناسان شهرداری این موارد را احصا و به مشاور اعلام کردند، اما با کمال تعجب در طرح نادیده گرفته شده است.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه در محدوده کنونی، ظرفیت‌های گسترده کالبدی برای توسعه وجود دارد، این مهم نادیده گرفته شده‌ و مشاور طرح جامع شهر همدان به توسعه بیرونی متمرکز شده است.

سخنگوی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه الحاق شهرها و روستاهای پیرامون در دستور کار قرار گرفته؛ معتقد است: این مهم نه تنها موجب تخریب اراضی کشاورزی، بلکه به نابود شدن ساختار فرهنگی و اقتصادی این شهرها خواهد انجامید، هویت آنها از بین خواهد رفت و به حاشیه شهر همدان تبدیل خواهند شد؛ از این‌رو این تصمیمات در راستای کلانشهر شدن همدان اتخاذ شده و طرح جامع بستری برای جا انداختن پروژه کلانشهر شدن همدان تبدیل شده است.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه مشخص نیست دقیقاً نحوه طرح‌گذاری و لکه‌گذاری کاربری پیشنهادی صورت گرفته است؛ گفت: با توجه به اینکه در بافت مرکزی شهر همدان، محدوده تاریخی مشخص شده، اما کاربری‌های مختلف روی آن لحاظ نشده است؛ از این‌رو این سوال پیش می‌آید که این مهم، سطح و سطوح سرانه‌ها را مخدوش نمی‌کند؟

وی اظهار کرد: وقتی قرار است بخشی از شهر از روند کار عملا ًحذف شود، دیگر جدول سرانه‌ها چه معنی می‌دهد؟ یا با کدام استدلال علمی، آرامستان همدان به فضای سبز تبدیل شده است که آیا این مهم محقق می‎شود؟ آیا مقبولیت مردم نسبت به جابجایی آرامستان، لحاظ شده است؟

* بادامی‌نجات: ضرورت بازنگری طرح جامع شهر همدان برای آینده شهر

رئیس کمیسیون برنامه‌بودجه و مالی شورای شهر همدان نیزگفت: با توجه به اینکه شورای اشهر همدان تمام توان خود را برای نظارت بر روند بازنگری طرح جامع خواهد داشت، از این‌رو مشکلات و نیازهای شهر در تدوین طرح جامع شهر باید پیش‌بینی شود تا شهری آباد را با افتخار به آیندگان تحویل دهیم.

حمید بادامی‌نجات بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح به طور قطع آینده شهر همدان را رقم خواهد زد، از این‌رو همفکری بیشتر و تبادل نظرات مجموعه مدیریت‌شهری با مشاور و کارفرمای طرح جامع شهر همدان در راستای بازنگری هرچه بهتر این طرح ضروری است.

بادامی‌نجات؛ بهره‌بردار نهایی این طرح شهری را مجموعه مدیریت‌شهری و مردم دانست و ادامه داد: بر اساس بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراها و اصل ۱۰۳ قانون اساسی، شوراها می‌توانند مشکلات شهری را برای دریافت پاسخگو منطقی و ارائه به مردم، با دستگاه‌های اجرایی مطرح کنند.

وی همچنین با اشاره به تأکید وزارت کشور مبنی بر تخفیف 50 درصدی پروانه ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن، تأکید کرد: تصویب تعرفه و عوارض محلی شهرداری در حوزه اختیارات شوراهاست و هیچ جایگاه دیگری نمی‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

بادامی‌نجات در ادامه با بیان اینکه در خصوص کوی گلستان و فردوس هیچ یک از مسئولان امر روی رفتن به این منطقه را ندارند؛ زیرا پیش از اینها تعهد داده شد که مشکلات آنها حل شود؛ اظهار کرد: جمعیت مستقر در این نقاط و سایر نقاط تحت مسئولیت راه‌وشهرسازی از جمعیت برخی شهرهای کشور و شهرستان‌های اطراف همدان بیشتر است. از سوی دیگر متأسفانه برخی سرانه‌های این مناطق از روستاها هم کمتر است.

وی عنوان کرد: جمعیت مستقر در کوی فردوس و گلستان از برخی شهرستان‌های ما هم بیشتر است و هیچ یک کاربری‌های تجاری، فضای سبز، مسجد و مدرسه به‌عنوان لازمه شهرنشینی، به جز چهاردیواری مسکن، دیده نمی‌شود .

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان همچنین با توجه به پیگیری جدی برای توافقنامه شهرداری و مسکن؛ گفت: سهمی که مسکن و شهرسازی برای سرانه تفکیکی از شهرداری مطالبه می‌کند، در هیچ بخشی از قانون وجود ندارد؛ در حالی‌که به عنوان یک بخشنامه مطرح شده است و این مهم باید حل شود.

بادامی‌نجات همچنین ادامه داد: طرح بازآفرینی هم مسئله دیگری است که گویا مقرر شده بود مقداری اعتبار از منابع بازآفرینی شهری به‌منظور اجرای طرح سایت موزه پیاده‌راه امام خمینی(ره)، پوشش رودخانه‌ها و... به شهر همدان اختصاص یابد؛ اما هیچ یک از این موارد محقق نشده است.

وی با طرح چزایی این سوال که نیازهای شهر همدان در حوزه بازآفرینی بر چه مبنا و اولویت‌هایی مشخص و تصمیم‌گیری شده است؟؛ تأکید کرد: در مبحث رایگان شدن و ارائه تخفیف عوارض شهرداری در حوزه بازآفرینی، دولت باید این مبلغ را جبران کند.

* سلماسی: حق انتقال توسعه در طرح جامع شهر همدان بررسی شود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در این جلسه گفت: قرار دادن حق انتقال توسعه (TDR) در مطالعات طرح جامع شهر همدان، برای احقاق حقوق شهروندانی است که به‌خاطر داشتن املاکی در حرائم مختلف شهری و لزوم اجرای ضوابط حرائم مانند حرائم بافت تاریخی، باغ‌ها، رودخانه‌ها و یا سایر حرائم به بخشی از حقوق حقه خود دست پیدا نمی‌کنند.

رضوان سلماسی با بیان اینکه حق انتقال توسعه در شهرهای قزوین و خرم‌آباد بررسی شده است؛ افزود: انتظار می‌رود این مهم در طرح جامع شهر همدان نیز مورد بررسی و در صورت امکان، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: در خصوص مطالعات امکان‌سنجی اجرای جاده برگشت گنجنامه و بودجه تخصیص یافته برای آن از سوی اداره کل راه‌و‌شهرسازی استان، باید توضیحاتی ارائه شود.

سلماسی افزود: طرح فوق در سال 1397 در جلسات مختلف کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در حوزه‌های شهرسازی، عمرانی، زیست‌محیطی، ترافیکی، اقتصادی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و با نظر قاطع اساتید حاضر در جلسات، با اجرای آن مخالفت شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد انجام مطالعات این طرح در دانشگاه بوعلی سینا هم مطرح شد که در همان زمان به دلیل نظر منفی اساتید حاضر در جلسه معاونت پژوهشی دانشگاه در خصوص اجرای طرح، منجر به قرارداد نشد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان بیان کرد: امسال هم اجرای جاده گنج‌نامه مجدد در مرکز مطالعات شورای شهر بررسی و صورتجلسه آن مبنی بر عدم تأیید اجرای این پروژه پس از ارایه در جلسه صحن شورا به استانداری همدان ارسال شد.

* حسینی: منابع مالی دولت به صورت منطقی دیده شود

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه بحث طرح جامع شهری به درازا کشیده شده است؛ گفت: به طور قطع ضمن پیگیری جدی، از توان کارشناسی تمامی حوزه‌های مرتبط برای به ثمر رساندن این مهم، استفاده می‌شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان