اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. اسفند 1399 - 8:26   |   کد مطلب: 34786
تحریم، تورم و از همه مهمتر نوسانات نرخ ارز باعث شده که چرخ ماشین ها نچرخد و در این بازار آشفته ماشین شاهد تعمیرگاه هایی هستیم که مملو از ماشین های خارجی هستند که قطعه آنها پیدا نمی شود و یا اینکه به علت بالا بودن قیمت قطعه ناتوان از تعمیر آن هستند.
باید نسبت به خطرات فضای مجازی حساس باشیم/حضور حداکثری در انتخابات تضمین کننده قدرت و عزت کشور

به گزارش صبح الوند،  با گشت و گذاری بر مکان های تعمیر اتومبیل در شهرها و در همدان محله ای به نام چاپارخانه که در قدیم به تعمیر و ساخت انواع ابزار کشاورزی و ماشین‌آلات سبک و سنگین اختصاص یافته است.

تراشکاران، فروشندگان ابزارآلات خودرو، تعمیرکاران و… سالهاست در این چاپارخانه در بین این همه سیاهی در پی روزی حلالند.

اما این روزها در این محل ماشین های خارجی زیادی را می بینیم که کنار تعمیرگاه افتاده اند و از نبود قطعات رنج می برند.

ماشین هایی که شاید قیمت آنچنانی هم ندارند اما کار خانواده ای را راه می انداختند و حالا مدت زیادی است که گوشه ای افتاده و در حال از بین رفتن هستند چرا که حتی قطعه آن پیدا نمی شود که صاحبش آن را بفروشد.

یکی از صاحبان این ماشین ها در همدان به خبرنگار ما گفت: متاسفانه ۵ ماه است که ماشین خراب شده و قطعه آن را پیدا نمی کنم.

وی افزود: امروز به تهران رفتم و از بازار شوش تهران یک قطعه تهیه کردم که حالا تعمیرکار می گوید جنس فیک است و دوام چندانی ندارد.

شهروند همدانی با بیان اینکه علاوه بر قیمت بالای قطعات خودروهای خارجی افزایش چندین برابری داشته است گفت: تعمیرکاران هم از این موضوع سوء استفاده می کنند و چون چندین تعمیرکار محدود در سطح شهر وجود دارد حق دستمزد چندین برابر دریافت می کنند.

ماشین هایی که در اتحادیه ها نرخ نامه ندارند

این مرد همدانی گفت:باید به ماشین های بی کیفیت داخلی روی بیاوریم چرا که نگه داشتن ماشین خارجی هم هزینه بالایی دارد و هم اینکه تعمیرگاه ها سوء استفاده می کنند و چندین برابر دستمزد می گیرند، وقتی هم به اتحادیه مراجعه می کنیم برای ماشین های خارجی نرخ ندارند.

خودورهای تیراژ پایین خارجی مستهلک شده و قطعه ندارند

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در شرایط غیر تحریمی تمام واردات تحت کنترل است و شرکت هایی قطعات را وارد می کنند که قرارداد خدمات پس از فروش دارند یعنی غالب شرکت های وارد کننده به نوعی موظف هستند که با یک شرکت خدمات دهنده قرارداد ببندند.

وی افزود: ولی وقتی که تحریم می شویم اصولا از این شرکت ها واردات ممنوع می شود و اصولا شرکت ها هم عملا ورشکست و از دور خدمات دهی خارج می شوند.

این کارشناس خودرو گفت: این وسط یک عده تاجر وجود دارند که واردات قطعه را انجام می دهند که برای آنها خودروهایی مدنظر است که تیراژ بالایی دارند و خودروهای کم تیراژ برای تاجر به صرفه نیست.

سنجری ادامه داد: برخی اوقات خودروهای خارجی در کشور تولید کننده هم از دور خارج می شوند و عملا از رده تولید خارج می شوند و به همین دلیل قطعات هم خوب ساپورت نمی شوند،بنابراین مشکل دقیقا مربوط به عدم آزاد بودن واردات و تحریم ها و تیراژ کم خودروهای خارجی.

وی افزود: البته افزایش قیمت در تمام خودرو به خاطر نوسان ارز و دلار افزایش یافته و قطعه ای که قیمت آن یک یورو بوده با ۴۰۰۰ تومان خریداری می شده که در حال حاضر ۴ برابر شده است.

این کارشناس خودرو گفت: بخش عمده افزایش قیمت قطعات خودروهای خارجی منحل شدن شرکت های است که قبلا خدمات ارائه می دادند .

وی با اشاره به وجود قطعات تقلبی در بازار خودرو گفت: در چنین بازار آشفته خودرو طبیعی است که یک سری افراد سودجو و دلال ورود کنند و برای اینکه یک قطعه ارزان بیاورند این قطعه فیک باشد و اینها همه ناشی از شرایط بد اقتصادی است.

گزارش از محبوبه اکبری 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان