اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. خرداد 1401 - 12:16   |   کد مطلب: 35940
موقت های پر دردسر؛ مشاغلی که نمی توان آنها را جزو آمار اشتغال حساب کرد؛
اعلام آمار غیر واقعی، موجب کاهش چشم گیر بودجه استان شده است/لزوم شفافیت نرخ بیکاری همدان
اعلام نرخ بیکاری زیر ۸ درصد، استان همدان را با چالش های جدی روبرو کرده است. برخی نمایندگان استان نیز بارها و در جلسات مختلف، به بیان پیامدهای آن پرداخته اند. به نظر می رسد که باید در نرخ بیکاری در استان بازنگری کلی انجام شود، چرا که علی رغم ارائه آمار های سفارشی توسط شرکت های پیمانکاری در حوزه آمار، در عمل شاهد بیکاری افراد بیشمار، چه تحصیلکرده های دانشگاهی و چه غیر آن ها در استان هستیم و همیشه اصلی ترین مطالبه در دیدار های مردمی مسئولین، حل مشکلات مربوط به اشتغال است.

به گزارش صبح الوند، اعلام نرخ بیکاری زیر ۸ درصد، استان همدان را با چالش های جدی روبرو کرده است. برخی نمایندگان استان نیز بارها و در جلسات مختلف، به بیان پیامدهای آن پرداخته اند. به نظر می رسد که باید در نرخ بیکاری در استان بازنگری کلی انجام شود، چرا که علی رغم ارائه آمار های سفارشی توسط شرکت های پیمانکاری در حوزه آمار، در عمل شاهد بیکاری افراد بیشمار، چه تحصیلکرده های دانشگاهی و چه غیر آن ها در استان هستیم و همیشه اصلی ترین مطالبه در دیدار های مردمی مسئولین، حل مشکلات مربوط به اشتغال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر همدان، اظهار کرده بود: نبود آمار دقیق و ارائه آمار اشتباه از قبیل نرخ اشتغال، موجب کاهش بودجه استان شده است.

وی افزود: آمار اشتغال در همدان غیر واقعی است و پیگیریم آمار دقیق را احصا کنیم و مسئولان باید برای ارائه آمار بی اساس پاسخگو باشند.

حمیدرضا حاجی بابایی، دیگر نماینده همدان نیز در جلسه شورای اداری شهرستان همدان که با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار شد، گفت: در طول ۱۰ روز گذشته ۵۰ سخنرانی در رابطه با مسائل مربوط به کار، اشتغال و آمار واقعی در استان داشته‌ام تا یک حرکت جدیدی در سال ۱۴۰۱ به همت مسئولین و نمایندگان استان رقم زده شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وقتی آمار استانی اشتباه ارائه شود وضعیت بودجه و حقوق‌های کارمندان ما افتضاح می‌شود، مطرح کرد: واریزی بودجه‌های کشوری به استان همدان دچار مشکل است در صورتی که استان‌های هم‌جوار این وضعیت را پیاده نمی‌کنند و در تحقیقاتشان برای به دست آوردن آمار تنبلی نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمار غیر واقعی باعث می‌شود در نهایت به جوانان کشور ما ظلم وارد شود و آن‌ها نتوانند وارد ادارات و مشاغل مختلف شوند زیرا بودجه‌ای در اختیار آن‌ها نیست و علت آن آمار اشتباهی است که ارائه می‌کنند و بودجه‌های کشوری به آن‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: چرا جوانان و نخبگان ما را فراری می‌دهید، ۲۰۰ دکتری تخصصی استان را با این کارها فراری می‌دهند و نباید اجازه دهیم این روند تکرار شود و باید ساختار نوین ما ایجاد شود، نباید در امور اداری و پرداختی‌ها خساست کنیم؛ امسال مدیری برای نماینده‌ای که من باشد عزیز است که استخدام‌های بیشتری داشته باشد.

حاجی بابایی مطرح کرد: اصلاح ساختارها موجب تغییر شاخص‌ها می‌شود و در نهایت خدمات‌رسانی مسئولان به مردم بیشتر می‌شود و با تغییر نگاه‌ها می‌توان افراد بسیاری را استخدام کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان نیز در شورای سرمایه گذاری واشتغال استان با تاکید بر اینکه ارائه آمار‌های غیر واقعی وبعضا متناقض باعث بی اعتمادی و کاهش چشمگیر سهم استان از بودجه‌های ملی برای تکمیل زیر ساخت‌های اشتغال در استان شده است گفت: باید این امار‌ها اصلاح شوند.

قاسمی فرزاد افزود: ارائه آمار‌های غیر واقعی و بعضا متناقض در حوزه اشتغال وکارآفرینی وپایین نشان دادن آمار بیکاری استان را از دریافت بودجه‌های کلان ملی برای تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز در حوزه اشتتغال محروم کرده است.

استاندار در ادامه به سازمان برنامه بودجه استان ماموریت داد که آمار‌های موجود در زمینه اشتغال را اصلاح و از فرمانداران نیز خواست از ارائه آمار‌های کلیشه‌ای در زمینه اشتغال خود داری کنند.

سخنرانی مسئولان ارشد استان در سال جدید نشان از اتحاد و توافق آنها در اعلام نرخ بیکاری استان است، هر چند وجود بیکاران زیاد در این استان خود گویای مطلب است.

حالا بگذریم که برخی از همین مسئولین با نرخ تصاعدی اشتغال در دولت قبل افتخاراتی کسب کردند.

در این خصوص عبدالمجید شیخی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: از سوی متولیان اشتغال بخش های مختلف و از سوی افراد اهل اندیشه و صاحبان حرفه اقتصاد حداقل این درخواست مجددا مطرح شود که آمار گیری مجددی انجام شود.

وی افزود: نرخ بیکاری باید شفاف شود و این نرخ در کشور عددی معین است و اگر یک استان متفاوت باشد نیاز به تجدید نظر از سوی نخبگان طرح آمار گیری نمونه ای دارد که هزینه آن نیز از سرشماری بسیار کمتر است.
کارشناس اقتصادی گفت: طرح آمارگیری نمونه ای بصورت میزانی با نرخ های گذشته مقایسه و تفاوت نرخ ها را تعیین می کند که چه طرح هایی در استان همدان اجرا شده و نرخ بیکاری را کاهش داده است.

وی افزود: بیکاری نیروهای تحصیلکرده یک مشکل عمومی است و پذیرش بدون محدودیت در دانشگاهها باعث اختلال در بازار کار شده است.

شیخی تاکید کرد: عمده بیکاران تحصیلکرده هستند و دانشجویان مرتبا به بازار کار سرازیر می شوند، رشته های علوم انسانی معمولا بازار کاری ندارند، و باید بدانیم که رهبری بارها مطرح کردند که برخی علوم ما وارداتی هستند و هنوز منابع مناسبی تهیه نکرده ایم، بنابراین نیازی به جذب نیرو تا این اندازه در رشته ها نداریم و اول باید خود اتکا باشیم.

وی افزود: جذب نیروهای تحصیلکرده در بخش کشاورزی بعنوان طرحی بود که می توانست خوب عمل کند، اما عملا ۸۵۰۰نیروی انسانی به صورت کارمند جذب شدند و اکثرا خانم بودند که مناسب نظارت بر مزارع نیستند.

شیخی بیان کرد: در صنعت هم ارتباط دانشگاه و صنعت مطرح است و یکی از راهها ایجاد تشکل های دانش بنیان است که در این مدت تکانی خورده اما هنوز ظرفیت پر کار نمی کنیم و برای حل مشکل اشتغال نیاز به شرکت های دانش بنیان داریم.

وی تاکید کرد: شغل یک تعریف مشخص و معین دارد و زمانی که در آمدهای سالانه و ماهانه یک فرد را پوشش دهد می تواند بعنوان شغل تلقی شود و مشاغل موقتی نباید در آمار حساب شوند.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان