اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. تير 1401 - 8:52   |   کد مطلب: 35997
نهال صرفه جویی را بکاریم؛ آژیر قرمز خشکسالی در ایران؛
جدال همدان با غول خشکسالی/پنجه در پنجه کم آبی و دوئل با این وصله ناجور
وضعیت آبی سدهای کشور و همچنین استان همدان، امسال نگران کننده است؛ این خبر چندین بار بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و وضعیت مخازن سدهای کشور از اول سال آبی جاری تا دهم اردیبهشت کاهش ده درصدی داشتند و آمار جدید نیز این نگرانی را تایید می کنند.

به گزارش صبح الوند، دفتر اطلاعات و داده های آبی کشور نشان می دهد که از ابتدای سال آبی تا ۳۱ خردادماه، روزانه کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب رسیده است.

این یعنی کاهش ۵ درصدی ذخایر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، و این کاهش در مرکز کشور شدیدتر به نظر می رسد.

آمارهای منتشر شده وزارت نیرو در ۱۴خردادماه کاهش ۲۲ درصدی ذخایر سد زاینده رود اصفهان را تایید کرد.

در پایتخت هم وضعیت تعریفی ندارد و یک پنجم ذخایر مجموعه سدهای تهران آب رفته است.

سد کرخه خوزستان اما نسبت به باقی سدها وضعیت نگران کننده ای دارد و ذخایر آبی آن نسبت به سال گذشته کاهش ۶ درصدی داشته است.

البته بارندگی به داد بعضی از سدهای کشور رسیده است و سد دز خوزستان و سد یامچی دراردبیل، یا دو سد در هرمزگان، کاهش ذخیره سدهای کشور از دیدگاه کارشناسان می تواند یک معنای مشخص و البته ترسناک داشته باشد، کم آبی و خشکسالی!

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور می گوید: میزان ورودی سدها و ذخیره آنها به بارش بستگی دارد و سال گذشته وامسال سال خشکی بوده که بارندگی کشور ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است که از بی سابقه ترین خشکسالی ها در ۵۰ سال اخیر بوده است.

و اما همدان این روزهاحال و روز خوشی ندارد؛ استانی که در جای جای کوهستان های آن، چشمه های زیبای زاگرس سرازیر است، این روزها به دلیل کاهش بارندگی، استفاده بی رویه، افت نامحسوس سفره های آب زیر زمینی باعث شده روی نوار قرمز خشکسالی و کم آبی قرار گرفته و زنگ خطر آن به صدا دربیاید.

در همین خصوص علیمردان طالبی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: ابزار مدیریت بحران دستگاه های اجرایی هستند که تعامل و همکاری بین این دستگاه ها با مجموعه ما وجود دارد.

وی افزود: بحران اصلی در بحث خشکسالی همدان کشاورزی است، چرا که دلبل بیشتر هدر رفت آب از این منطقه می باشد. لذا ما به طور جد دنبال زنده کردن وام کشاورزان هستیم تا افرادی که توان پرداخت ندارند به این صورت بتوانند بخشی از خسارت خود را جبران کنند.

طالبی تاکید کرد: در حوزه آب شرب نیز برنامه هایی برای انتقال آب و صرفه جویی داریم. در بحث زیست محیطی نیز در مناطقی که به آن ها خسارت وارد شده، اقداماتی صورت گرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان ادامه داد: مدیریت بحران، در بخش کلان و موضوع اعتبارات و اقدامات، ارسال گزارشات و غیره پیگیر است.

طالبی در پاسخ به این سوال که کدام یک از عوامل نقش مهمی بر خشکسالی همدان دارد. گفت: نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و هر کدام بنا به سهم خود نقش در بحران آب دارند و مجموع نطرات دال بر این است که استان در وضعیت خشکسالی قرار دارد.

وی تاکید کرد: خشکسالی در برخی مناطق شدت دارد و در برخی مناطق ضعیف است که براساس شاخص های هواشناسی تعریف می شود.

نیروگاه شهید مفتح از پساب فاضلاب استفاده می کند

طالبی ادامه داد: نیروگاه چندین و چند سال است که از پساب فاضلاب استفاده می کند و هزاران چاه غیر مجاز در دشت کبودرآهنگ داریم که آنها علت اصلی فروچاله ها در آن منطقه هستند.

وی افزود: چاه های غیر مجاز چندین و چند برابر نیروگاه آب های زیر زمینی را می بلعند و نشست ها بیشتر بخاطر تغذیه دشت کبودر آهنگ از ارتفاعات سردرود، علیصدر، قلی آباد و شیرین سوء است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: منابع آب زیر زمینی به مرکز دشت اسد آباد می رسد و علیرغم اینکه صدها چاه با صرفه جویی پر شده اند اما باز بصورت غیر قانونی شبانه روزی شاهد حفر چاه ها هستیم.

وی افزود: بیلان آبی چاه های مجاز در آمار است و یکی از اقدامات ما ارائه پروانه چاه هاست.

به گزارش صبح الوند؛ این روزها به دلیل کاهش بارندگی، استفاده بی رویه، افت نامحسوس سفره های آب زیر زمینی باعث شده روی نوار قرمز خشکسالی و کم آبی قرار گیرد و زنگ خطر آن به صدا در آمده است.

وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف کنندگان آب در بخش شرب، کشاورزی و صنایع و خدمات انجام شود.

اما این بارش‌ها مشکلی از کمبود آب ذخیره شده پشت سد‌ها را بر طرف نمی‌کند و تنها راه حل برون رفت از این بحران کم آبی صرفه جویی و مصرف بهینه بخصوص در بخش کشاورزی، نوسازی ادوات انتقال آب و مدیریت صحیح آب های سطحی در شهر است.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان