اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. دى 1401 - 10:42   |   کد مطلب: 36342
گفتاری ازمسعود اسداللهی کارشناس برجسته لبنان در پاسخ به شبهات حضور ایران در سوریه
حمله به عین الاسد سیلی بود و پاسخ هم سنگ داده می شود/ نابغه نظامی ایران، همزمان جنگ داعش را در دو جبهه عراق و سوریه هدایت می کرد
دکتر مسعود اسداللهی کارشناس برجسته لبنان به بررسی حمله به عین الاسد و تاثیر آن برقدرت پوشالی آمریکا در همین حد اکتفا کرد که حمله به عین الاسد طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یک سیلی به دشمن بود و پاسخ هم سنگ داده می شود، اما در ادامه به پاسخ شبهاتی در خصوص حضور مستشاری ایران در سوریه پرداخت.

به گزارش صبح الوند، وی با اشاره به فعالیت گروه های تکفیری گفت: در سوریه و عراق گروه های تکفیری زیادی وجود داشتند که موفق شدند بخش های عمد ای از خاک سوریه و عراق را به تصرف خود در آورند.

کارشناس تحولات غرب آسیا گفت: سر آمد این گروهها داعش مخفف دولت های شام و عراق بود که دو رودخانه مهم دجله و فرات نیز در اختیار انها قرار گرفت، همچنین منابع نفتی، زمین های حاصل خیز که جمعیت زیادی هم در این مناطق بودند و از طرف دیگر این گروه بصورت مخفی نبود و در شهرهای مختلف مستقر بودند.

وی ادامه داد: عملیات های داعش پدیده بی سابقه ای بود که از نظر حجم خشونتی که به کار می بردند و هم از نظر کمیت و کیفیت ونوع شکنجه ای که به نمایش می گذاشتند.

اسداللهی بیان داشت: ایران خوشبختانه با علت رشادت های شهدای مدافع حرمش و حاج قاسم از داعش مصون ماند، که نقش سردار سلیمانی در این رهگذر بی بدیل بود.

وی تاکید کرد: سردار سلیمانی که جو کشور هنوز معطر است به یاد ایشون، نقش ویژه ای در دفع گروه های تروریستی داشت و شبهاتی در خصوص ورود ایران به سوریه وجود دارد.

کارشناس مسائل لبنان گفت: در سال 2011یک انقلابی را در تونس شاهد بودیم و این حرکت در کشورهای مختلف عربی مصر یمن بحرین لیبی شروع شد و حرکت مردمی بود که علیه حکام مستبد شروع شد.

وی گفت: که با دخالت کشورهایی چون عربستان و هزینه هایی که کردند به حرکتی ویرانگر تبدیل شد و در تونس وضعیت آشفته در مصر همچنین در یمن با جنگ وحشیانه امارات و عربستان جنگ خارجی است و در بحرین هم سرکوب شد.

کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه گفت: اما در سوریه تحولات با یک فاصله دو ماهه از سقوط مبارک اتفاق افتاد. وی گفت: خاطره ای از سید حسن نصرالله زمانی که در لبنان بودم شخصا از ایشون شنیدم.

زمانی که مبارک سقوط کرد خیلی خوشحال بودیم چرا که 29 سال به جهان اسلام خیانت کرد و نوکر امریکا و انگلیس بود که 18 روزه مبارک سقوط کرد.

در شبی که شاد از سقوط مبارک بودیم سردار سلیمانی از تهران تماس گرفت و گفت حواستون به سوریه و وضعیت بشار اسد باشد.

اسداللهی گفت: در سوریه یکی بحث نارضایتی ها بود 22 کشور عرب داریم که در هیچ کدام دموکراسی وجود ندارد در سیاست داخلی همه کشورهای عربی شبیه یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: اما در سیاست داخلی در بحث اجتماعی سوریه وضعیت بسیار خوبی نسبت به سایر کشورهای عربی داشت، اما آن چیزی که در سیاست خارجی مهم است سوریه کاملا در سیاست خارجی متفاوت بود، کشور مستقلی بود و طرفدار مقاومت، ضد اسراییل، طرفدارآزادی فلسطین هم بود.

کارشناس سیاسی افزود: آن چیزی که ایران از سوریه حمایت می کرد سیاست خارجی سوریه بود اما به سیاست داخلی آن دخالت نمی کرد، سوریه در واقع پیوند جغرافیایی را برای ایران و فلسطین ایجاد می کند.

وی افزود: سوریه هم می توانست در سیاست داخلی ایران دخالت کند همان طور که صدام دخالت می کرد، اما این کار را انجام نمی دادند. اسداللهی تاکید کرد: سوریه در جنگ تحمیلی به ایران خیلی کمک کرد که برخی بیان شد اما خیلی از کمک ها پنهان ماندند، اسد خدمات زیادی انجام داد.

وی ادامه داد: زمانی که اوضاع سوریه به هم ریخت پاسخ به خدمات آنها را می خواستیم انجام دهیم و جمگ سوریه یک نبرد داخلی جهانی بود.

اسداللهی افزود: یکی از تهمت هایی که می زنند وقتی اوضاع در سوریه بهم ریخت ایران سریع به کمک علوی سوریه رفت، خوب علوی یکی از فرقه های شیعه است، یکی از شبهات که دشمن مدام در رسانه هایش بیان می کند می گویند ایرانیان شیعه به کمک علوی ها رفتند تا سنی کشی راه بیاندازند، و تکفیری ها روی موج نارضایتی ها سوار شدند و به این دلیل گرو های تکفیری ایجاد شدند که در اینجا پاسخ این شبهه داده می شود.

وی گفت: در اسفند 89 اعتراضات در سوریه آغاز شد ، ایمن ظواهری القاعده خردادماه 1390 دو پیام داد که یکی مخفی و یکی علنی بود که سوریه به میدان جهاد تبدیل شده که واجب است بر هر کسی شرکت کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه اوضاع دولت ها را در ادامه این چنین بیان می کند: دولت اسلامی در عراق آن زمان ایجاد شده بود و رهبرش ابوبکر بغدادی بود که شاخه اصلی القاعده در عراق بود، در اینجا بود که پیام به ابوبکر بغدادی پیام داد یکی از یارانش

که در سوریه باشد بفرست تا در سوریه ابومحمد جولانی القاعده را ایجاد کند. شهریور 1390گروه اخوان المسلمین سوریه اعلام جنگ مسلحانه علیه دولت سوریه کرد. آذرماه 1390ابومحمد جولانی که به سوریه برگشته بود تشکیلات راه انداخته بود و در آذرماه اولین عملیات خود را از طریق یک انفجار یک ماشین بمب گذاری شده در میدان اصلی و شلوغ شهر انجام داد و جبهه النصره اعلام موجودیت کرد.

در دی ماه1390 سردار شهید حسین همدانی به دستور سردار حاج قاسم وارد سوریه شدند تا کار مستشاری را شروع کنند یعنی ایران بعد از گروه های تکفیری وارد شد نه اینکه قبل از آنها در ابتدا ارتش سوریه زیاد با مستشاران همکاری نمی کرد چرا که زیاد احساس خطر نمی کردند، که سردار همدانی نزد مقام معظم رهبری رسیدند که سوریه همکاری نمی کنند و آقا فرمودند صبر کنید زمانی که احساس خطر کنند خودشان درها را روی شما باز می کنند.

در پاییز1391 کار مستشاری در واقع شروع شد و شهر دمشق از سقوط نجات پیدا کرد، این جنگ چریکی و شهری بود در صورتی که سوریه جنگ کلاسیک را آموزش دیده بود اما جمهوری اسلامی تجربه این جنگ را داشت. چرا که در غرب تجربه جنگ چریکی و در جنوب تجربه جنگ کلاسیک را داشتیم.

سردار سلیمانی درگیری اش با تکفیری ها از جنوب شرق ایران شروع شده بود چرا که بعنوان فرمانده نیروگاه قدس چندین سال متوالی بعد از جنگ تحمیلی با آنها مبارزه کرد و در عراق صدام که سرنگون شد، سپهبد سلیمانی با گروههای تکفیری درگیر شد و اخبار منتشر نمی شد چون معمولا اخبار تروریستی بود. سردار سلیمانی 8 سال در عراق با گروه های تروریستی مبارزه کرد و شناخت ویژه ای روی آنها داشت.

کار مبارزه با آنها بسیار سخت بود چرا برای فرار نیامده بودند و می جنگیدند تا کشته شوند. انفجار سامرا و حرم مبارک امامین عسگرین بود بسیار ضد انسانی بود و آنجا را محل شرک می دانستند، مدافعین حرم نه تنها از شیعه ها بلکه از جهان انسانیت بود چرا که وحشی ترین خشونت ها را انجام می دادند.

 

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان