اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. تير 1394 - 14:11   |   کد مطلب: 12371
سال گذشته همایش فرصت های سرمایه گذاری همدان برگزار و در این همایش سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی در همدان وعده داده شد اما شنیده ها از انصراف این سرمایه گذار خبر می دهد.
سرمایه گریزی بازهم دخلِ همدان را خالی کرد

به گزارش صبح الوند به نقل از  مهر، ۲۸ و ۲۹ آبان ماه سال گذشته همایش فرصت های سرمایه گذاری با حضور ۱۰ کشور و ۵۰۰ سرمایه گذار داخل و خارج استان و حتی خارج از کشور با محوریت اقتصاد مقاومتی در همدان برگزار شد.

در آن زمان برای حضور در همایش سرمایه گذاری دو هزار سرمایه گذار شناسایی و بعد از چند بار پالایش ۵۰۰ نفر به این همایش دعوت شدند و پس از دو روز برگزاری برنامه ها و نشست های تخصصی با سرمایه گذاران ۴۸ تفاهمنامه به مبلغ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان امضا و همزمان با برگزاری همایش ۳۸ جواز تاسیس در همدان صادر شد.

براساس اعلام مسئولان هزار میلیارد از این هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان مربوط به قول یک سرمایه گذار همدانی خارج از استان بود که در همایش قول داد هزار میلیارد تومان در هر کجا که استاندار همدان صلاح بداند سرمایه گذاری می کند، اما با گذشت بیش از هشت ماه از این همایش هنوز هیچ اقدام خاصی برای این سرمایه گذاری صورت نگرفته و انجام این سرمایه گذاری در کش و قوس است تا جایی که استاندار همدان اخیرا در صحبت های خود بیان کرد روی این هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری حسابی باز نمی کنم.

اما گذری بر اخبار منتشر شده در خصوص همایش سرمایه گذاری در استان همدان نشان می دهد که استاندار همدان در خصوص همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری با محوریت اقتصاد مقاومتی در استان همدان بارها عنوان کرده که از دل این همایش عایدی های بسیاری نصیب استان همدان شد و در حال پیگیری هستیم.

فرش قرمز همایش سرمایه گذاری

محمد ناصر نیک بخت با بیان اینکه ۵۵ نفر از مسئولان کشوری از جمله وزیر کشور، وزیر اطلاعات، مدیرکل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی و غیره در این همایش حضور داشتند، عنوان کرد: همچنین ۱۰ کشور در همایش سرمایه گذاری حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه درهمایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شد، بیان داشت: اجرایی شدن هزار میلیارد تومان از این هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان را شک دارم و روی این هزار میلیارد تومان زیاد حساب باز نکردیم.

استاندار همدان با بیان اینکه در همایش سرمایه گذاری یک همدانی یا هیجانی شد و یا به قدری روضه خواندیم که اعلام کرد هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در همدان انجام می دهد، ادامه داد: این سرمایه گذار هیچ مقدار از این هزار میلیارد را در همدان سرمایه گذاری نکرد.

نیک بخت با بیان اینکه این سرمایه گذار همدانی یک پتروشیمی در همدان دارد که ۱۳ سال مانده و هنوز کار آن به پایان نرسیده است، افزود: پتروشیمی این سرمایه گذار همدانی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فقط ۱۰ درصد آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه به اندازه ای برای این پتروشیمی جلسه برگزار شد که ناگهان متوجه شدیم کار تعطیل شده است، بیان کرد: هفته گذشته با نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و شخص سرمایه گذار و وزیر نفت جلسه ای درخصوص پتروشیمی این سرمایه گذار همدانی برگزار شد.

استاندار همدان افزود: وزیر نفت به سرمایه گذار گفت این طرح را چرا به پایان نمی رسانید و اگر قیمت خصوصی سازی را گران می دانید سهم شما را دو برابر قیمت خصوصی سازی می خریم و همین امروز پتروشیمی را تحویل دهید.

وی عنوان کرد: وزیر نفت همچنین به سرمایه گذار پتروشیمی گفت اگر نمی خواهی سهم خود را بفروشی دو راهکار داری که یا طرح را اجرا کنید و یا ما ۱۰ درصد باقی مانده را اجرا می کنیم و در آخر کار صورت حساب پایان کار ارائه می کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار پتروشیمی تعهد داد طرح را شش ماهه تحویل دهد، ادامه داد: با این تفاسیر روی این هزار میلیارد تومان سرمایه گذار همدانی حساب باز نمی کنیم.

نیک بخت با بیان اینکه از دل ۹۶۰ میلیارد دیگر که تفاهمنامه امضا شد ۵۰۰ میلیارد تومان آن یا عملیاتی، یا کلنگ زنی و یا به اجرا رسید و یا مشغول به اجراست، بیان داشت: کشورهای چین، کره، ژاپن و عراق سرمایه گذاری کردند و کشور قزاقستان نیز برای انجام سرمایه گذاری به همدان می آید.

سرمایه گذاری

وی همچنین با بیان اینکه در همایش سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلار صادرات تفاهم شد، عنوان کرد: از این ۶۰ میلیون دلار تفاهم شده ۳۰ میلیون دلار انجام شده است.

استاندار همدان با بیان اینکه سرمایه گذاری که به استان همدان می آید اگر اهلیت و تصمیم به سرمایه گذاری و طرح قابل توجیه داشته باشد همراه و همگام او هستیم، ادامه داد: خود را خدمت گذار سرمایه گذار می دانم و پیشانی سرمایه گذار را می بوسم و تا دروازه شهر به استقبال سرمایه گذار رفته و فرش قرمز جلوی پای او پهن می کنم و تضمین تمام خواسته های سرمایه گذار را می دهم.

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در همه جا سرمایه دار و سرمایه گذار را قدر می دانند و در صدر می نشانند، اظهار داشت: متاسفانه در همدان نه تنها این فرهنگ وجود ندارد بلکه برعکس به سرمایه گذار به چشم یک طعمه برای بهره برداری خاص نگاه می شود.

محمد خسروی با بیان اینکه سرمایه گذاری به مولفه های بسیار متعدد و عوامل گوناگونی مرتبط است که بر کم و کیف آن تاثیر گذاشته و جریان آزاد آن را شکل می دهد، ادامه داد: مولفه اصلی را باید انگیزه های سرمایه گذار برای کسب سود تلقی کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سرمایه گذار بدون اطمینان از سودآوری و بدون اطلاع از هزینه ها و امکانات برگشت آن، سرمایه گذاری نمی کند، گفت: سرمایه گذاران برای مدیریت بهینه سرمایه گذاری خود و کسب سود بیشتر و دست زدن به حداقل ریسک و در واقع گزینش مناسب ترین حیطه ها و زمینه های فعالیتی نیاز به شناخت کامل از بازار سرمایه استان از یک سو و تضمین امنیت سرمایه گذاری همراه با اعمال حمایت های همه جانبه از سوی دیگر دارند.

وی با بیان اینکه باید برای جذب سرمایه گذار در استان همدان تلاش کرد گفت: باید زمینه های لازم برای دعوت سرمایه گذاران به استان همدان فراهم باشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان