اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1394 - 13:06   |   کد مطلب: 12731
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی افراد روز کلماتی تأکید می‌کنند درحالی‌که اراده باطل از آن دارند. امروز به بهانه پرتوی شادی هر نوع ابتذال، سبکی و جلفی را رواج می‌دهند.
اصالت شادی در جوانان ایرانی بیشتر از غربی هاست/ به بهانه شادی نباید ابتذال را رواج داد

به گزارش صبح الوند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با صبح توس در خصوص نقد ادعای افسردگی جوانان ایرانی اظهار داشت: برخی از شادی‌ها را نمی توان شادی واقعی نامید و حتی برخی از شادی‌ها در اثر اختلال روانی به وجود می‌آید که پس از مدتی افسردگی به همراه دارد. قرص‌های روان‌گردان نیز اثرات مشابهی را در مردم به وجودمی آورند.

وی افزود: مراد از شادی، شادی اصیل است که از روش‌های صحیح ایجاد شود، نمی‌شود جوان را صرفاً هیجانی بکنید و برون‌ریزی داشته باشد این شادی نیست، مدتی بعد همان غم‌ها روی دلش می‌ماند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: هر نوع شادی را نیمی‌توان شاد زیستن معنا کرد و یا هر نوع غم داری را افسرده زیستن نمی‌توانیم نام بگذاریم.

وی ادامه داد: تندیس یک آدم متفکر نمادی از یک آدم است که دست زیر چانه گذاشته و حالت غم دارد درحالی‌که این نوع غم تفکر شادی‌افزا است و بالعکس شادی‌هایی وجود دارد که غم‌افزا هستند.
حجت‌الاسلام‌ واعظ موسوی بیان داشت: در نیمه‌شب ماه رمضان ممکن است به یاد گناهان گریه کنید که پس‌ازآن انبساط خاطر می‌دهند و دل شما شاد می‌شود و برخی ممکن است از مجلسی پر از خنده بیرون بیاید و غمی همراه او می‌شود.
وی عنوان داشت: برخی عنوان می‌کنند مجالس دعا و توسل به اهل‌بیت افسردگی ایجاد می‌کند درحالی‌که پس از مراسم افراد به گفتگو و مزاح می‌پردازند که نتیجه همان احساس شادی است.

این کارشناس اجتماعی بابیان اینکه برخی از الفاظ مانند شادی می‌تواند مورد سوءاستفاده هم قرار گیرد، گفت: امیرالمؤمنین فرموده‌اند: «کلمه حق یراد بها باطل‎». جوان باید شاد باشد چه کسی منکر شادی است.
حجت‌الاسلام‌ واعظ موسوی خاطرنشان کرد: برخی افراد روی کلماتی تأکید می‌کنند درحالی‌که منظور باطل از آن دارند. امروز به بهانه پرتوی شادی هر نوع ابتذال، سبکی و جلفی را رواج می‌دهند.

وی تأکید کرد: شادی در کلیت خوب است ولی در مصادیق آن بحث وجود دارد که چه نوع شادی صحیح است. آیا مشکلات اقتصادی مردم تنها با فیلم‌های مضحک و یا کنسرت‌ها رفع می‌شود؟
کارشناس اخلاقی و دینی عنوان کرد: شادی اصیل نوع شادی است که خداوند به بنده‌هایش عطا می‌کند در قرآن کریم آمده است: «وانه تو مضحک وأبکى» خداوند با ابتذال و عدم ثبات بندگانش را شاد نمی‌کند بلکه با حقیقت آن‌ها را شاد می‌کند، با شادی مجازی که حس شاد زیستن پایدار نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: غربی‌ها بیماری قرن را دل‌مردگی اعلام کرده‌اند، آنها دارای مشکلات شاد زیستن هستند که سمینارهای شادی می‌گذارند.
حجت‌الاسلام‌ واعظ موسوی افزود: غربی‌ها سال ۲۰۰۰ را قرن اضطراب و دل‌مردگی اعلام می‌کردند. بنیان خانواده، جوان و زن در غرب ازهم‌گسیخته بوده و دل‌شادی آن‌ها به یک سگ است.

وی با اشاره بر اینکه جوان ایرانی شادتر است نه افسرده‌تر، گفت: اگر معدلی گرفته شود جوانان ایرانی بسیار شادتر از جوانان غربی هستند چه در عرصه‌های علمی و تولید و چه سایر عرصه‌های تفریحی و ورزشی.
عضو مجمع عالی اساتید تفسیر قرآن کریم بیان داشت: برخی از مسئولین باید بدانند با شادی‌های مبتذل شادی پایداری را نمی‌توان در جامعه ایجاد کرد بلکه باید کارهای زیربنایی انجام شود تا جوانان با نگاه با آینده خود شاد باشند.
واعظ موسی در انتها عنوان داشت: اینکه مردم پس از یک بازی مسابقه فوتبال در خیابان‌ها تجمع کنند و برای دیگران صلب آسایش کنند یا آسیبی به شهر برسانند و حتی گاهی راه مردم را سد کنند شادی پایدار و اصیلی نیست بلکه مسکنی است برای تحمل فشارهای اقتصادی.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان