اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1394 - 13:15   |   کد مطلب: 12735
پایگاه اینترنتی نشریه «نشنال اینترست» با انتشار مقاله ای تحت عنوان «نقشه ماهرانه اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران» به قلم «دنیل آر. دیپتریس»، به بررسی طرح اسرائیل برای مقابله با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران پرداخت و در آن به برنامه خرید سلاح از آمریکا و جمع آوری اطلاعات مشترک با ایالات متحده اشاره کرد.
نقشه بسیار ماهرانه اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش صبح الوند به نقل از صبح توس، پایگاه اینترنتی نشریه «نشنال اینترست» با انتشار مقاله ای تحت عنوان «نقشه ماهرانه اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران» به قلم «دنیل آر. دیپتریس»، به بررسی طرح اسرائیل برای مقابله با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران پرداخت و در آن به برنامه خرید سلاح از آمریکا و جمع آوری اطلاعات مشترک با ایالات متحده اشاره کرد.

متن ترجمه این مقاله را در ذیل بخوانید:

 

اگر [جنگ] اتفاق بیافتد، اینگونه خواهد بود.

 

با اینکه اوباما بارها صحبت گزینه‌های روی میز، یعنی استفاده از قوای نظامی، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به میان آورده است، نتانیاهو توجهی نکرده و از سال ۲۰۱۰ طرح آماده‌سازی نظامی خود برای تشکیل کمپین هوایی یک‌جانبه به تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای ایران را در پیش گرفته است.

 

۱. جمع‌آوری اطلاعات و به اشتراک‌گذاری سریع آن با ایالات‌متحده

در صورتی که مدارک قانع کننده‌ای علیه ایران در دسترس نباشد، مشروعیت بخشی به حمله هوایی علیه تأسیسات ایران توسط اسرائیل کاری بسیار پیچیده خواهد بود. موساد تمام اطلاعات مربوط به ایران را جمع‌آوری کرده و در حلقه کوچکی از مقامات امنیتی و اطلاعات ملی به بحث می‌گذارد و به شکل یک بسته اطلاعاتی ‌تر و تمیز در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهد. اسرائیل این کار را برای همراه کردن ایالات‌متحده در این جنگ نمی‌کند، بلکه برای اطمینان حاصل کردن از عدم مخالفت یا مقابله امریکا با اقدام احتمالی اسرائیل است که دست به چنین اقدامی می‌زند.

 

۲. چیدمان آرایش جنگی

اسرائیل برای اینکه بتواند هواپیماهای اف-۱۵ و اف-۱۶ خود را برای حمله اولیه به تأسیسات هسته‌ای ایران در قم، فردو، نطنز و پارچین به پرواز درآورد نیاز به ایجاد کانال‌های هوایی در آسمان کشورهایی چون عربستان سعودی، اردن، ترکیه و آذربایجان است.

خصومت مشترک بین اسرائیل و عربستان سعودی از ایران، لزوماً به این معنی نیست که کشورهای عربی منطقه در بمباران یک کشور مسلمان دیگر همکاری کنند. در سال ۲۰۱۰ گزارشی بدست آمد مبنی بر اینکه ریاض در هنگام حمله احتمالی، رادارهای ضد موشکی خود را خاموش خواهد کرد تا بدون خطر دیده شدن، هواپیماهای جنگنده اسرائیل از حریم هوایی عربستان عبور کنند، گزارشی که بلافاصله بعد از عمومی شدن، توسط مقامات ارشد عرب انکار شد.

 

۳. تحت فشار قرار دادن کنگره برای ارسال تسلیحات خاص به اسرائیل

اسرائیل برای تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران نیاز به  ۳۰ هزار پوند (بیش از ۱۳ هزار تن) بمب سنگر شکن دارد [تنها مهماتی که امریکا برای این کار در اختیار دارد]. اسرائیلی‌ها در طول سالیان گذشته تلاش بسیاری کرده‌اند تا ایالات‌متحده را متقاعد سازند که این مهمات را در اختیار آن‌ها قرار دهد، امری که تاکنون با مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده است. اگر اسرائیل بتواند شواهد و مدارکی از اقدامات پنهانی ایرانی‌ها در راستای سلاح هسته‌ای به کاخ سفید ارائه کند، به حتم سیاست پیشگیرانه واشنگتن در عدم ارسال مهمات لازم تغییر خواهد کرد.

 

۴. چند هواپیما برای بمباران چندین هدف

در طول تاریخ، اسرائیل دو بار به صورت یک‌جانبه به برنامه هسته‌ای کشورهای عرب حمله کرده است: عراق ۱۹۸۱ و سوریه ۲۰۰۷. این دو عملیات در فاصله زمانی زیاد از هم و به صورت متمرکز انجام شد، به این معنی که دولت‌های عراق و سوریه یک روز از خواب بیدار شدند و برنامه‌های هسته‌ای خود را ویران دیدند. اما برنامه هسته‌ای ایران تفاوت دارد: برنامه هسته‌ای ایران در کشور به صورت پراکنده قرار گرفته است، در کنار و یا داخل یک پایگاه نظامی واقع شده است و سامانه‌های دفاعی ضد هوایی نیز در اطراف این پایگاه‌ها جای گرفته‌اند. یک حمله سریع، با یکی دو تا شلیک، همچون عملیات ۲۰۰۷ سوریه، در مقابل برنامه هسته‌ای ایران پاسخگو نخواهد بود.

اگر چهار هواپیمای اف-۱۵ و چهار هواپیمای اف-۱۶ برای بمباران تأسیسات هسته‌ای سوریه به کار رفتند، حداقل به دوجین هواپیما برای هر حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای تهران نیاز است. با توجه به سایز تأسیسات و سامانه ضد هوایی آن‌ها، به چندین روز حمله هوایی نیاز است، در نتیجه ایرانی‌ها زمان بیشتری برای عکس‌العمل خواهند داشت. فردو، نطنز، اصفهان و پارچین اولین هدف‌های اسرائیل و اگر اراک طبق مفاد برجام عمل نکند و راکتورهای خود را غیر فعال نسازد، هدف بعدی خواهد بود.

اسرائیل اگر نتواند قدرت‌های منطقه را در حمایت از این جنگ متقاعد سازد، پایگاهی در این کشورها نخواهد داشت، در نتیجه مجبور است از هواپیماهای سوخت‌رسان استفاده کند تا جت‌های خود را برای مدت بیشتری در آسمان نگه دارد و در نتیجه فرصت ایجاد خسارت را بیشتر کند.

 

۵. ضربه زدن به هم‌پیمانان ایران در نوار غزه

یکی از علل محدودیت‌های اسرائیل در شش سال گذشته جنگ پروکسی‌ای است که ایرانیان در منطقه به وسیله حزب‌الله در جنوب لبنان و حماس/ جهاد اسلامی فلسطین در غزه راه انداخته است. می‌توان مدعی شد که با به چالش کشیدن ایران، این سازمان‌ها نیز در خطر قرار می‌گیرند. در نتیجه، با پیاده کردن مهندسی معکوس، اسرائیل می‌تواند این دو سازمان تروریستی را متلاشی و از تهدید ایران در خاورمیانه بکاهد.

 

نویسنده: دنیل آر. دیپتریس/ مترجم: رضا خزائیان مقدم

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان