اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1394 - 8:14   |   کد مطلب: 12956
طرح ملی احداث خط آهن تهران – همدان – سنندج از ابتدای دهه هفتاد به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار وزارت راه و ترابری وقت قرار گرفت اما امروز که نزدیک به 20 سال از آن می گذرد همچنان همدان و استانهای غرب کشور چشم انتظار شنیده شدن صدای سوت قطار هستند.
دو دهه چشم انتظاری همدانی ها برای تحقق یک وعده/صدای سوت قطار چه زمانی در همدان شنیده می شود

به گزارش صبح الوند، طرح ملی راه آهن تهران – همدان – سنندج که طرح آن در قالب کریدور شرق به غرب کشور تعریف شده است، بیش از 400 کیلومتر طول دارد و 268 کیلومتر از این طرح ملی در محور تهران – همدان و با احداث و راه اندازی 11 ایستگاه راه آهن طراحی شده است.

150 کیلومتر دیگر طرح ملی راه‌آهن سراسری کشور هم در محور همدان به سنندج با دارا بودن هفت ایستگاه راه آهن طراحی و در حال اجرا است.

مردم استان های غرب کشور بخصوص همدان و سنندج سال های سال است که دل به وعده مسئولان کشوری خوش کرده اند و هربار که دولتی سرکار می آید اعضای این دولت هربار وعده های را به مردم می دهند که با بازگشت دو دهه از این وعده ها هنوز کار به اتمام نرسیده است.

مسئولان یک روز کمبود بودجه را بهانه می کنند، روز دیگر تحریم ریل و حالا...

از رییس جمهور گرفته تا مسئولان ارشد استان همه وعده شنیده شدن صدای سوت قطار را در یک سال آینده داده اند و اما هنوز آن یک سال از راه نرسیده است.

رییس جمهور سابق کشورمان در سوم بهمن ماه سال 91 در سفر خود به همدان و در مراسم افتتاحیه طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهر همدان گفت: صدای سوت قطار تا آخر تابستان آینده در همدان شنیده می‌شود.

محمود احمدی نژاد به همدانی‌ها قول داد؛ با افزایش سرعت ریل گذاری از یک کیلومتر به دو کیلومتر در روز، اهالی همدان تا آخر تابستان سال بعد صدای سوت قطار را خواهند شنید.

اما تابستان 94 هم آمد و خبری نشد...

علی محمد آزاد استاندار دولت دهم در همدان هم در شهریور 92 و یکسال پس از قول احمدی نژاد به همدانی ها گفت: سوت قطار در همدان به صدا در می آید.

اما...

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و آمدن استاندار جدید همدان، مردم کمی امیدوارتر شدن که شاید در سال 93 وعده دولت عملی شود.

محمد ناصر نیکبخت، استاندار همدان در آذر ماه سال 92 گفت: صدای سوت قطار سال93 در ایستگاه همدان طنین انداز می شود.

همچنین سقندلی مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان همدان هم در دی ماه سال 92 گفت: همدانی ها منتظر شنیدن صدای سوت قطار در سال آینده باشند.

اما سال 93 هم آمد و باز صدای سوت قطار در همدان شنیده نشد که نشد.

تا اینکه محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در شورای اداری استان همدان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه 93 برگزار شد اظهار کرد: صدای سوت قطار کمتر از یکسال دیگر در همدان طنین انداز می شود.

و باز قصه هرساله تکرار شد و سال 94 هم به نیمه رسید و خبری نشد...

کار راه آهن همدان خیلی بالا گرفت تا جایی که نمایندگان مجلس را هم به واکنش وادار کرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام معلم در اردیبهشت سال 93 گفت: دست سنگ‌ اندازان در راه توسعه همدان را قطع می‌کنیم.

وی همچنین در خرداد سال 94 گفت: معاونین وزیر به جای ریل‌گذاری زیرتمام وعده ها زدند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس، راه آهن تهران- همدان-سنندج را یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در تیر سال 1383 به همدان دانست که عملیات اجرایی آن در سال 85 آغاز و مقرر شده بود،این طرح در پایان سال 90 به اتمام برسد و مردم همدان صدای صوت قطار را بشنوند.

امیرخجسته درواکنش به سخنان یکی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد:راه آهن تهران-همدان-سنندج پروژه ای قدیمی است که بعد از گذشت 20 سال از وعده ساختش، قرار بود عملیات اجرایی آن از سال 85 تا پایان سال 90 به اتمام برسد، ولی با گذشت 5 سال از شروع این پروژه درزمان تعیین شده؛تنها 72 درصد، پیشرفت فیزیکی دربخش زیرسازی داشته است.

ابراهیم کارخانه‌ای دیگر نماینده مردم همدان در مجلی شورای اسلامی هم در سال 93 با اعلام این‌ که وزارت راه به‌ دنبال تأمین ریل مورد نیاز پروژه‌های راه‌آهن کشور از طریق فاینانس از چین است، گفته بود: راه‌آهن تهران ــ همدان پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح ملی احداث خط آهن تهران – همدان – سنندج از سالهای ابتدایی دهه هفتاد به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار وزارت راه و ترابری وقت قرار گرفت اما امروز که نزدیک به 20 سال از آن می گذرد همچنان همدان و استانهای غرب کشور چشم انتظار شنیده شدن صدای سوت قطار هستند.

مردم همدان و سنندج با وجود قول ها و وعده های مسئولان عزیز، پیشرفت چندانی جهت پایان این پروژه عظیم ملی که طرح آن در قالب کریدور شرق به غرب تعریف شده و جزیی از راه‌آهن سراسری کشور است را مشاهده نمی کنند و امیدی به پایان این پروژه در آینده ای نزدیک ندارند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان