اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. فروردين 1395 - 20:01   |   کد مطلب: 17623
مدير گروه بيماري هاي واگير دار مركز بهداشت استان همدان گفت: تاكنون 712 بيمار مبتلا به ايدز در استان همدان شناسايي شده است كه بيش از 57 درصد موارد در گروه سني 20 تا 34 سال قرار دارند.

به گزارش صبح الوند جلال الدين بطحائي در گفت و گو با ايرنا؛ افزود: شايع ترين علت ابتلا اين افراد نيز به اين بيماري نيز استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترك در بين مصرف كنندگان مواد مخدر تزريقي است.
وي ادامه داد: البته بر اساس شواهد اپيدميولوژيك موج سوم اين بيماري در حال شكل گيري بوده و آن انتقال عفونت از طريق تماس جنسي به جاي اعتياد تزريقي است.
وي عنوان كرد: 85 درصد از موارد ابتلا در استان آقايان و 15 درصد نيز خانم ها هستند.
وي ادامه داد: از زمان شناخت اين بيماري تا شهريور ماه سالجاري نيز 257 نفر در استان همدان به علت ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده اند.
وي تصريح كرد: با توجه به ماهيت بيماري كه داراي دوره اي بدون علامت طولاني بوده و در بسياري از مواقع تا حدود پنج تا 15 سال در فرد آلوده هيچگونه علامتي مشاهده نمي شود، افراد مبتلا از بيماري خود آگاه نبوده و يا به دليل ترس از بدنامي ناشي از آن از مراجعه به مراكز مشاوره بيماري هاي رفتاري خودداري كرده، به اين دليل قسمت عمده مبتلايان در كشور ما ناشناخته باقي مانده است.
** راه هاي انتقال اين بيماري را به جامعه بياموزيم
مدير گروه بيماري واگيردار مركز بهداشت استان همدان عنوان كرد: مهم ترين راه انتقال ويروس در جهان تماس جنسي محافظت نشده است كه اين ويروس مي تواند از مرد آلوده به زن سالم، از زن آلوده به مرد سالم و همچنين در افراد همجنس باز منتقل شود.
وي ادامه داد: اگر چه احتمال انتقال ويروس در هر بار رابطه جنسي كمتر از يك درصد است اما در حال حاضر بيش از 75 درصد موارد اچ آي وي در دنيا از اين راه مبتلا شده اند.
بطحائي افزود: دومين راه ، انتقال از طريق خون و فرآورده هاي خوني آلوده مي باشد كه مي تواند از طريق تزريق خون آلوده و يا ابزار و وسايل آغشته به خون مانند استفاده از سرنگ مشترك براي تزريق مواد مخدر باشد.
وي اضافه كرد: سازمان انتقال خون كشور با انجام تمهيدات لازم توانسته احتمال انتقال ويروس از طريق اهدا خون را به استاندارد دنيا رسانده و در حال حاضر موارد انتقال از طريق تزريق خون در كشور به صفر رسيده است.
وي افزود: در حال حاضر مهم ترين راه انتقال در كشور استفاده مصرف كنندگان تزريقي مواد از سرنگ مشترك بوده و بيش از 69 درصداز بيماران كشور را مصرف كنندگان تزريقي مواد تشكيل مي دهد.
به گفته وي سومين راه انتقال ويروس نيز ممكن است انتقال از مادر مبتلا و آلوده به ويروس به كودك خود در حين حاملگي، هنگام زايمان و يا از طريق شيردهي و پس از زايمان باشد.

** تنها 16 درصد جوانان با راههاي انتقال ايدز آشنا هستند
بطحائي اضافه كرد: بسياري از مردم به ويژه جوانان درباره اين بيماري اطلاعات كمي داشته و باورهاي نادرست دارند به نحوي كه تنها 16 درصد افراد 15 تا 24 ساله هر سه راه انتقال را مي دانند لذا به منظور پيشگيري از انتشار بيماري بايد سطح آگاهي عمومي به خصوص افراد در معرض بيشترين خطر، افزايش يابد.
وي تصريح كرد: با توجه به اين كه اچ آي وي ويروس بسيار ضعيفي است و خارج از بدن انسان در مدت زمان كوتاهي از بين مي رود، نمي تواند از طريق دست دادن، بوسيدن، در آغوش كشيدن، استفاده از گوشي تلفن، دستگيره درب، شنا كردن در استخر، استفاده از توالت، سرفه، عطسه و ملاقات بيماران منتقل شود، بنابراين زندگي كردن در كنار بيماران خطري براي سايرين نداشته و لزومي به جداسازي و قرنطينه كردن آنان نمي باشد.
وي گفت: درمان قطعي اين بيماري به دليل تغيير دائمي آنتي ژن سطحي ويروس و وجود دوران عفونت مخفي امكان پذير نيست، اگر چه امروزه با داروهاي ضد رترو ويروسي مي توان طول عمر بيماران را تا حد قابل توجهي افزايش داد.

** كلينيك هاي مثلثي به صورت محرمانه مبتلايان را حمايت مي كند
مدير گروه بيماري هاي واگير دار مركز بهداشت استان همدان ادامه داد: با توجه به ماهيت بيماري كه داراي دوره بدون علامت طولاني بوده و در بسياري از مواقع تا حدود پنج تا 15 سال در فرد آلوده هيچ گونه علامتي مشاهده نمي شود و افراد مبتلا از بيماري خود آگاه نبوده و يا به دليل ترس از انگ و بدنامي ناشي از آن از مراجعه به مراكز مشاوره بيماري هاي رفتاري خودداري كرده و قسمت عمده مبتلايان در كشور ما ناشناخته باقي مانده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر در همه شهرستان هاي همدان مراكزي تحت عنوان مركز يا پايگاه مشاوره بيماري هاي رفتاري با حضور پزشك و كارشناسان مجرب و آموزش ديده به صورت كامل محرمانه و در نهايت رازداري خدمات آموزشي و مشاوره رايگان را به مراجعان ارائه مي دهند و در صورت لزوم در همان مراكز به صورت محرمانه، داوطلبانه و رايگان نمونه از نظر تشخيص HIV تهيه مي شود.
وي بيان كرد: مركز مشاوره بيماري هاي رفتاري مرجع واقع در ابتداي خيابان تختي به عنوان مركز رفرانس آماده ارائه خدمات آموزشي، مشاوره، مراقبت و درمان مي باشد و افراد مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن رايگان 09686 و يا 32521411 تماس حاصل كنند.
آچ آي وي (ويروس نقص سيستم ايمني بدن) نوعي ويروس عفوني است كه قابليت انتقال به ديگران را دارد اما بيمار اچ آي وي مثبت فاقد علامت بوده و تنها با آزمايش خون مي توان به ابتلاي فرد به اين بيماري پي برد، ايدز مرحله علامت دار و پاياني اين بيماري است كه به طور معمول چند سال پس از ورود ويروس به بدن فرد اتفاق افتاده و در صورت درمان نشدن فرد عمري طولاني نخواهد داشت.
طبق آمار سازمان جهاني بهداشت در حال حاضر بيش از 35 ميليون نفر در دنيا به اين ويروس مبتلا بوده و روزانه پنج هزار و 600 نفر به آمار قبلي مبتلايان افزوده مي شود.
در حالي كه در اروپا و آمريكا به دليل آگاهي مردم از راه هاي سرايت بيماري از سرعت شيوع آن كاسته شده است، متاسفانه بيش از 90 درصد از موارد جديد در كشورهاي كمتر توسعه يافته و يا در حال توسعه بروز مي كند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان