اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. فروردين 1395 - 8:34   |   کد مطلب: 17637
معاون اسبق بانک مرکزی با انتقاد از نحوه اجرای بخش اقتصادی برجام از مذاکره کنندگان اقتصادی برجام خواست در این خصوص پاسخگو باشند.

به گزارش صبح الوند حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با نسیم آنلاین؛ در تحلیل اظهارات دو روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: وقتی اظهارات آقای سیف را شنیدم در وهله اول جا خوردم. البته منتقدین از ماه‌ها قبل در همین راستا صحبت می کردند. ما از همان اول انتظار اتفاق خاصی را بعد از برجام نداشتیم، زیرا اروپا تا زمانی آمریکا اجازه نهایی را صادر نکند با ایران همکاری نخواهد کرد.

رفت و آمد هیاتهای تجاری یک نوع سرگرمی بود و فایده ای نداشت

وی خاطرنشان کرد: رفت و آمد هیات‌های تجاری در ماه‌های اخیر نوعی سرگرمی به شمار می‌رفت، زیرا در حد امضای تفاهمنامه بود. مهم اجرا شدن این تفاهمنامه ها و تبدیل شدن آنها به قرارداد است.

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: تفاهمنامه و رضایت طرفین برای امضای دو طرف ملاک نیست، زیرا نمونه این اسناد در طول تاریخ به تعداد بسیار زیادی امضا شده ولی اجرا نشده است. منتقدین از چند ماه پیش این حرفها را مطرح می کردند ولی متاسفانه دولتمردان مدام آنها را سرزنش کرده و متهم به سیاسی کاری می کردند.

مستخدمین حسینی با اشاره به اظهارات سیف بیان کرد: در خصوص اظهارات آقای سیف دو فرضیه می تواند مطرح باشد. اولی اینکه وحدتی در تیم اقتصادی دولت آقای روحانی از ابتدا وجود نداشت، زیرا طیفهای مختلف اقتصادی دور هم جمع شده اند، بنابراین تضادی در اظهارات اقتصادی دولتمردان مختلف می دیدیم.

ممکن است صحبتهای سیف در راستای تعدیل کابینه باشد

وی تصریح کرد: نمود پیدا کردن این تضادها به این شکل که یک عضو کابینه با حضور در قلب آمریکا از برجام انتقاد کند و بگوید که برجام هیچ دستاوردی نداشته برخلاف صحبتهایی است که تاکنون رئیس جمهور محترم، باقی وزرا و یا حتی خود آقای سیف مطرح می کردند. این احتمال وجود دارد که بحث تعدیل برخی از اعضای کابینه در میان باشد.

معاون اسبق بانک مرکزی به نسیم آنلاین عنوان کرد: شاید یکی از این اعضا رئیس کل بانک مرکزی باشد که شایعه جا به جایی ایشان در اواخر سال گذشته هم خیلی زیاد شنیده میشد. شاید آقای سیف خواسته با وجود این فرضیه ها در جایی مصاحبه کند که وسعت جهانی پیدا کند و همه رسانه های بین المللی به آن اشاره کنند. در دو روز گذشته خبرگزاری خارجی نبود که این صحبتهای آقای سیف را انعکاس نداده باشد و از این اظهار نظر متعجب نباشد.

مستخدمین حسینی گفت: اگر قرار بود آقای سیف از برجام انتقاد کند می توانست آن را در فضای بسته تری مطرح کند و یا از فرصت جلسه با وزیر خزانه داری آمریکا استفاده کند. انعکاس گسترده صحبتهای آقای سیف به بحث تغییرات در کابینه بر می گردد. با این فرضیه آقای سیف می خواست این را بیان کند تا پوششی بر کارکردهای خودش قرار دهد که مثلا او نیز اعتقاد دارد که با اجرای برجام اتفاق خیلی مهمی در اقتصاد کشور نیفتاده است.

وی بیان کرد: مطرح کردن عمومی انتقادات سیف به برجام امتیازی برای دولت به حساب نمی آید. جز این که آقای سیف از قبل بداند که قرار است تغییر کند و بعد اگر این تغییر انجام شد، ادعا کند به دلیل مواضعش در واشنگتن این تغییرات انجام شده است و یا اینکه خواسته به این صورت خودش را بیمه کند و به فعالیتهایش ادامه دهد.

معاون اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دولت آقای روحانی به دلیل این که در سال پایانی قبل از انتخابات کارنامه اقتصادی بهتری از خود به جا بگذارد بخواهد تغییراتی در کابینه انجام دهد. در حال حاضر این کادر اقتصادی پاسخگوی نیازهای مردم و برنامه های اقتصادی دولت نیست.

مستخدمین حسینی گفت: طرف آمریکایی ضد برجام عمل نکرده و دقیقا عین برجام را انجام داده، زیرا برجام چیزی بیشتر از این نداشته و در همین حد بوده است. اکثر تعهدات برجام مربوط به کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. طرف غربی علامتهایی نشان داده که برجام تحقق پیدا کند. همه می دانند که در حوزه اقتصادی آمریکا یک سوم اقتصاد و تولید ناخالص ملی جهان را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: بنابراین فعالیت اقتصادی بدون فعالیت بانکهای آمریکایی امکان پذیر نیست. بانکهای آمریکایی علاوه بر اینکه در بانکهای برتر اروپایی سهم دارند. نقش تعیین کننده ای را هم برای سیاستهای استراتژیک آن بانکها تعیین می کنند. اینکه انتظار داشته باشیم بعد از برجام همه بانکها تمایل به برقراری روابط کارگزاری با ایران داشته باشند بستگی به مذاکره بانک مرکزی با آنها دارد.

بخش اقتصادی تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص مشکلات اجرای برجام پاسخگو باشد

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: این مسئله از قبل مشخص بود و دست اندرکاران اقتصادی مذاکرات هسته ای باید در این خصوص پاسخ دهند. باید مشخص شود تیم اقتصادی مذاکره کننده هسته ای با چه کسانی صحبت کرده اند و چگونه این کار را انجام داده اند که در واقع مشکلات برجام را ندیده اند، طوری که هنوز عمر برجام به سه ماه نرسیده در این خصوص مشکل ایجاد شده و اختلافات عمیق این چینی به وجود بیابد و مرجع قضاوتی هم در این خصوص به وجود نیاید. این اتفاقات اعمال برنامه های اقتصادی کشور را معطل می کند.

بعید است سیف صحبتهای خود در واشنگتن را در دولت هماهنگ کرده باشد

مستخدمین حسینی عنوان کرد: بعید به نظر می رسد صحبتهای سیف با هماهنگی دولت باشد زیرا این اقدام برای دولتمردان گران تمام خواهد شد و دولت تشخیص می دهد که چنین واکنشی توسط رئیس کل بانک مرکزی در سطح بین المللی پیامدهای منفی خواهد داشت. به نظر نمی رسد اظهارات آقای سیف در راستای جهت گیری کل دولت باشد و صحبتهای ایشان بیشتر در راستای تعدیل کابینه صورت گرفته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان