اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. فروردين 1395 - 20:35   |   کد مطلب: 17645
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نهم گفت: همه نمایندگان باید تلاش بکنند مشکلات مردم را در قالب قانون حل بکنند و این کار هم با یک نفر نمی شود بلکه باید در این رابطه ساختار مجلس به گونه ای باشد که به آن سو برود.

به گزارش صبح الوند، ابراهیم کارخانه ای نماینده حوزه شهرستان های همدان و فامنین در دوره های هفتم و نهم بود بود، وی رییس  کمیته هسته ای مجلس می باشد.خبرنگار صبح الوند با توجه به نزدیک شدن به روزهای واپسین مجلس نهم مصاحبه ای را با ایشان با بررسی عملکرد مجلس نهم از دیدگاه ایشان انجام داد:

 

مهمترین اتفاقی که در دوره هایی که در مجلس بودید رخ داد، چه بود؟

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه مهمترین اتفاق در دوره حضورشان در مجلس بحث برجام بوده است گفت: مسئله برجام نه تنها مهمترین مسئله در این دوره بلکه مهمترین تعهد یا تفاهم نامه ای بود که جمهوری اسلامی ایران درطول دوره 37 ساله بعد از انقلاب متحمل شده بود.

 

وی تصریح کرد: به نظر من بدترین اتفاق که در این دوره از مجلس رخ داد و من شدیدا از این بابت متاسف شدم  و در طول مدت مجلس قبلی و این چهار سال هرگز این چنین روزی را سخت برای خود ندیده بودم این موضوع بود چون می دانستم که این تعهد، یک تعهد ساده ای نیست که طرفهای مقابل به ویژه آمریکا با یک امضا و  عهدنامه دست از شیطنتهای خودشان بردارند.

 

رییس کمیسون هسته ای مجلس افزود: من می دانستم این تفاهم یک بستری  برای شیطنت های بعدی آمریکا است و اینکه آمریکا بتواند با آن توطئه های خودش را علیه جمهوری اسلامی پیگیری کند و الان ما شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خودش را دقیقا انجام داده ولی طرف های مقابل تعهدات خودشان را عمل نکردند و فضای بین المللی مسمومی را علیه جمهوری اسلامی  ایران  به وجود آورده اند.

 

وی با اشاره به صحبت های اخیر آقای سیف، رییس کل بانک مرکزی گفت: همانطور که دیدید رییس کل بانک مرکزی در شورای رقابت خارجی آمریکا با صراحت اعلام کرد برجام هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران در نظر نداشته است.

 

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: این شیوه بدعهدی و عهدشکنی آمریکا از قبل مشخص بود و ما می دانستیم که آمریکایی ها در قالب برجام یک توطئه ای را علیه ملت ایران در منطقه دارند پیگیری می کنند که مشاهده کردید بعد از اینکه ایران تعهدات هسته ای خودش را به طور کامل انجام داد آمریکا بعد از این مرحله محدودیت برای فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردند.

 

کارخانه ای افزود: جان کری در همان موقع مذاکرات اعلام کرده بود ما به دنبال خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران هستیم و برجام بستر این کار را برای ما مهیا کرده و اوباما اعلام کرده بود آنچه را که ما در طول 25 سال گذشته به دنبال آن بودیم برجام آن امتیازات را برای ما فراهم  کرده و ما امروز شاهد آن هسیتم که آمریکایی ها یکی یکی دارند توطئه های خودشان را نشان می دهند.

 

وی ادامه داد:  بعد از مسائل هسته ای به دنبال مسائل  موشکی و تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه یا به عبارتی سقوط اقتدار جمهوری  اسلامی ایران  هستند و لذا بر همین اساس است که روز تثبیت برجام سخت ترین و دردناک ترین روزی بود که در طول این مدت دو دوره شاهد آن بودم.

 

طرح ها و لوایحی که دولت با آنها همراهی نکرد را نام ببرید؟

نماینده مردم همدان در مجلس، با بیان اینکه طرح هایی را که نمایندگان ارائه می دهند ممکن است دولت با بعضی از این طرح ها موافقت یا مخالفت کند گفت: فرایند رسیدگی به طرح ها و لوایح در مجلس به گونه ای نیست که فقط دولت نقش داشته باشد بلکه ابتدا طرح توسط نمایندگان ارائه می شود و سپس دو نفر مخالف و موافق صحبت می کنند، سپس دولت نظر خودش را می دهد و بعد کمیسیونی تخصصی نظر خودش را می دهد و لذا می بینیم که در روند رای گیری عوامل مختلفی دخالت دارد.

 

کارخانه ای اظهار کرد: مواردی برای من در طرح ها بوده که نظر من مثبت  و دولت نظرش مخالف بوده همچون در رابطه با به کارگیری مجدد بازنشستگان یا برخی از کمک هایی که در رابطه با مسئله بیمه کارگران بوده که نمایندگان موافق بودند دولت مخالف بود.

 

رییس کمیسیون هسته ای مجلس، تصریح کرد: البته دولت هم براساس اعتبارات خودش و امکان پیاده شدن آنها اینطور موارد را در مجلس مطرح می کند  و موارد این چنینی خیلی زیاد است، شاید بیش از چندین طرح باشد در مجلس مطرح شده که دولت در بعضی از آنها نظر مثبت  یا منفی داشته که روند عادی است چون دولت هم باید یک نظری ارائه کند.

 

 

چرا امسال در همدان کاندید نشدید؟

نمیانده مردم همدان در مجلس، با بیان اینکه در یک سال قبل از انتخابات در خطبه های نماز جمعه همدان اعلام کرده بودم که  دیگر کاندید نخواهم شد گفت: برهمین اساس هم کاندید نشدم اما در تهران خیلی ها اصرار کردند وجودم به دلیل مسائل هسته ای مهم هست براساس ادای تکلیف کاندید شدم، اما خوب چون در لیست اصولگرایان قرار نگرفتم به نفع آنان انصراف دادم چون برای من ادای تکلیف مهم  بود .

 

کارخانه ای اظهار کرد: البته من برداشت خودم این بود که مسئله نمایندگی یک ظاهری دارد که مشخص است اما باطن قضیه مسئولیت بسیار عظیمی است و خود نماینده در پیشگاه خداوند می تواند بگوید تا چه اندازه توانسته به آن وظیفه ای را که در روز ورود به مجلس به کلام الله مجید سوگند یاد کرده را رعایت کرده، پاسدار آنها بوده و تا چه اندازه توانسته آنها را انجام بدهد.

 

وی  تصریح کرد: وظیفه اصلی یک نماینده این نیست که صرفا مسائل اجرایی باشد چراکه این امر در اصل مربوط به دستگاه های اجرایی می باشد یعنی یک نماینده در کنار وظیفه اصلی نمایندگی، در کنار مردم از مشکلات آنها هم نباید غافل باشد.

 

رییس کمیسون هسته ای خاطر نشان کرد: بررسی ها و مسائل اجرایی هرگز نباید مانع از این بشود که نماینده وظیفه اصلی خودش را در مجلس فراموش کند چون اگر قرار باشد که نمایندگان صرفا به مسائل اجرایی بپردازند در آن صورت در آن مرکز  قانون گذاری خلایی ایجاد خواهد شد.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری  که مشکلات مردم را باید در قالب قانون حل کرد تصریح کرد:  کار آمدترین و بهترین مجالس آنهایی هستند که نمایندگان آن مشکلات مردم را در قالب قانون حل کنند.

 

رییس کمیسون هسته ای اظهار کرد:مسئله نمایندگی یک امانت خیلی سنگینی است که به دوش هر کس قرار بگیرد سخت است و بالاخره در این دوره این امانت از دوش ما برداشته شد و من از این بابت که باری بر دوشم نیست خوشحال هستم ولی ما سرباز ولایت و نظام هستیم و در هر جا باید وظیفه سربازی خودمان را انجام دهیم.

 

پیشنهادتان برای نمایندگانی که می خواهند وارد مجلس شوند چه است؟

نماینده مردم همدان در مجلس، با اشاره به اینکه مجلس قلب قانونگذاری است گفت: کسانی که وارد مجلس می شوند می بایست این توانمندی را داشته باشند که بتوانند با بهرگیری از توانمندی های اعتقادی، علمی، سیاسی  و فنی اندکی که دارند در رابطه با قوانین و بررسی آنها به گونه ای آنها را پردازش و رای دهند که حاصل آن خدمت به مردم باشد یک نماینده موفق ، صرفا نماینده ای نیست که تمام وقت خودش را به مسائل خارج از مجلس بپردازد بلکه مهتر از همه مسائلی که وجود دارد مسئله خود مجلس است.

 

کارخانه ای با بیان اینکه ساختار خود مجلس دارای اشکالات اساسی است گفت: ساختار مجلس به گونه ای است  که نمایندگان مجلس حدود 10 درصد از وقت خودشان را صرف مجلس می کنند و 90 درصد از وقت دیگر نماینده  خارج از مجلس صرف می شود.

 

رییس کمیسون هسته ای افزود: زمانی که نماینده در مجلس حضور ندارد این به این معنا نیست که  آزاد است، بلکه از آن زمان باید استفاده بکند و طرح ها و لایحه ها را بررسی کند تا  بتواند نظر درست و صحیحی را به نفع مردم و نظام اسلامی در  مجلس مطرح بکند در حالی که می بینیم متاسفانه مسائل جانبی آنقدر گسترده و زیاد است که این فرصت را از خیلی از نمایندگان سلب می کند.

 

وی تصریح کرد: لذا همه نمایندگان باید تلاش بکنند مشکلات مردم را در قالب قانون حل بکنند و دردهای مردم  شناسایی بشود و این کار هم  با یک نفر نمی شود بلکه باید در این رابطه ساختار مجلس به گونه ای باشد که به آن سو بروند.

 

کارخانه ای افزود: نمایندگان مجلس باید بتوانند براساس آن ساختار مشخص مشکلات مردم را با همفکری همدیگر در قالب طرح اجرا کنند در حالی که می بینید که  در مجلس یک نماینده طرح می دهد و 100 نماینده دیگر فقط آن را امضا  می زنند.

 

نماینده مردم همدان در مجلس، تشکیل اتاق فکر برای نمایندگان را یکی از راهکارها جهت بهبودی مجلس دانست و گفت: نمایندگان می توانند با تشکیل  یک اتاق فکر دور همدیگر جمع بشوند و مشکلات مختلف را  با همفکری همدیگر حل کنند و اگر همه نمایندگان دست به دست هم دهند مشکلات چندین دوره مجلس حل خواهد شد.

 

کارخانه ای ادامه داد: ولی متاسفانه چنین روندی در مجلس نیست و این مشکل  در سطح کل  کشور جاری است که این مشکل فقط در نمایندگان نیست یعنی این جریان عملا این جور بوده و اگر یک نماینده ای وارد این جریان نشود خلاف روند اجرایی است.

 

وی تصریح کرد: به نظر من یک نماینده ضمن اینکه وقت کافی و لازم را برای قانون گذاری و نظارت صرف می کند در عین حال باید به حل مشکلات مردم هم کاملا توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان