اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. ارديبهشت 1395 - 20:56   |   کد مطلب: 17761
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص پرداخت دیه جان باختگان فاجعه منا و ماجرای سقوط جرثقیل گفت: وزیر حج عربستان در جلسات اعلام کرد دیه و غرامت حادثه جرثقیل ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می شود همچنین دیه شهدای فاجعه منا نیز پرداخت خواهد شد.

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین؛ سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت  در اولین نشست خبری سال 95 خود گفت: روال هر ساله اینگونه است که در جلسه ای که با وزیر حج عربستان برگزار می کنیم تفاهم نامه به صورت رسمی تنظیم می شود و در آن طرف سعودی و ما نسبت به مسائل مربوط به حج در آن جلسه مذاکره می کنیم؛ البته همیشه رسم بر این بود که بعد از جلسه با وزیر حج عربستان صحبت ها ضبط میشد و این صبحت ها به تفاهم نامه تبدیل شود و بعد از آن سر جزئیات بحث و جلسات کارشناسی برگزار میشود و در برخی سالها در اولین جلسه کارشناسی به نتیجه رسیدیم و در بعضی سالها هم جلسات کارشناسی به 4 بار رسیده است و گاهی نیز مانند سال 91 هیئت ایرانی به کشور بازمیگشت و مجددا برای حصول نتیجه قطعی به عربستان می رفتند.

وی ادامه داد: وزارت حج عربستان سال گذشته یک تاریخی را برای برگزاری جلسه تعیین کرد ولی  4 روز قبل از قطع رابطه سیاسی وزیر حج عربستان زمان جلسه را تغییر داد و اعلام کرد 19 اسفند جلسه را برگزار کنیم که اعلام کردیم این تاخیر در خدمات رسانی ما مشکل ایجاد میکند و بعد از قطع رابطه سیاسی احساس مان این بود که هم عربستان به تاریخ 19 اسفند پایبند باشد و هم ما پایبند باشیم که بعد از مدتی اعلام کردند ویزای هیئت ایرانی در دبی صادر میشود اما بعد از آن به نماینده ما اعلام کردند که به دلیل عدم هماهنگی وزارت خارجه و وزارت حج عربستان ویزا برای ما صادر نشده است.

اوحدی گفت: تاریخ جدید جلسه با وزیر حج عربستان به 26 فروردین موکول شد و اعلام کردند که این جلسه در دفتر وزیر حج عربستان برگزار خواهد شد که علی رغم قطع رابطه سیاسی با عربستان ولی وزیر حج عربستان در این جلسه حضور داشت و از طرف سعودی 17 نفر و از سوی ایران نیز 5 نفر در این جلسه حضور داشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هیات ایرانی کاملا هوشمندانه در جلسه حضور داشت، گفت: در این جلسه موضوع سقوط جرثقیل و فاجعه منا و قطع رابطه سیاسی به عنوان مهمترین موضوعات مطرح شد؛  همچنین تاخیر 3 ماهه در برگزاری این جلسه هم موضوع بسیار مهمی بود که فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: در روز اول مذاکره با طرف سعودی، وزیر حج عربستان حضور داشت و ملاحظاتی که نسبت به سازماندهی حجاج ایرانی  بود و همچنین قوانین حج 95 را اعلام کرد، همچنین وزیر حج عربستان گفت بعد از فاجعه منا کارهای زیادی را برای تامین امنیت زائران انجام شده است.

اوحدی تصریح کرد: طبیعتا ما نیز باید پاسخ وزیر حج عربستان را می دادیم و از تامین امنیت زائران اطمینان حاصل می کردیم، به همین دلیل 20 پیشنهادی که در کارگروه های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تعیین شده بود و همچنین راهکارهای تامین امنیت زایران را به مقامات سعودی ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه در آن جلسه مطرح کردیم که خدمات کنسولگری حق زائران ما به شمار می رود، تصریح کرد: بحث عزت، کرامت و حرمت زائران از دیگر موضوعات مطرح شده توسط ما بود، تصریح کرد: موضوع دیگری که در این جلسه بیان کردیم نحوه ارائه خدمات به زائران بود و گفتیم وزیر حج عربستان به صورت شفاف تحریم بودن یا نبودن هواپیمایی ماهان را مطرح کند،  همچنین نحوه صدور ویزا را هم مطرح کردیم.

اوحدی افزود: از وزیر حج عربستان خواستیم که درباره نحوه صدور ویزای الکترونیک برای زائران ما توضیح دهد،  البته وزارت خارجه ما اعلام کرد که آمادگی کامل دارد که ویزای زائران ما در داخل کشور صادر شود و به طرف سعودی هم گفتیم هر این آمادگی را داریم هر سفارت خانه ای که به عنوان حافظ منافع اعلام کنید به عنوان طرف ثالث جهت صدور ویزا باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص پرداخت دیه جان باختگان فاجعه منا و ماجرای سقوط جرثقیل گفت: وزیر حج عربستان در جلسات اعلام کرد دیه و غرامت حادثه جرثقیل ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می شود همچنین دیه شهدای فاجعه منا نیز پرداخت خواهد شد.

اوحدی در ادامه گفت: مسئولین حج عربستان به ما اعلام کردند که خود ما نیز از تاخیر در صدور حکم خاطیان فرودگاه جده متعجبیم و به دنبال پیگیری آن هستیم.

اوحدی گفت: قطعا امروز کاملا امیدوار هستیم که حج امسال برگزار میشود و مذاکرات تا امروز مانند مذاکرات سال 91 بوده است.

وی گفت: در فراخوانی که اعلام کردیم انتظار داشتیم که 40 هزار نفر ثبت نام کنند که در فراخوان اول 10 هزار نفر و در دو فراخوانی که اعلام شد جمعا 17 هزار نفر ثبت نام کرده اند،  البته عده زیادی منتظر نتیجه مذاکره هستند و مطمئن هستیم که در حذب زائر مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: امسال نیز مانند سال گذشته سهمیه ایران برای حضور در حج 64 هزار نفر است ولی سعودی ها اعلام کردند سهمیه سال آینده 78 هزار نفر است.

وی درباره بحث دستبند الکترونیک برای تامین امنیت زائران گفت: از آنجایی که سعودی ها اعلام کردند آوردن رهیاب از کشور دیگر به دلایل امنیتی ممنوع است از پیشنها د ما اسنقبال کردند و گفتند خودشان در حال تولید این دستبدها هستند که امکان ردیابی زایران را دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: روز آخر حضورمان در عربستان قائم مقام وزیر حج این کشور اعلام کرد که تفاهم نامه موجود را امضا کنیم و بعد آنها با وزارت خارجه شان درباره نحوه صدور ویزا به نتیجه برسند که عنوان کردیم موضوع ویزا باید به‌عنوان یکی از بندها در تفاهم نامه قید شود به همین دلیل قرار شد که هیئت ایرانی دوباره به عربستان برود و انها نیز نظر نهایی خود در این زمینه ظرف چند روز آینده مطرح کنند

وی گفت: عربستان همیشه اعلام کرده که مراسم حج به دور از روابط سیاسی است و ما این مهم را به صراحت به آنها اعلام کردیم و گفتیم که علت حضور هیئت ایرانی عزم جدی ایران برای برگزاری فریضه الهی است و به سعودی ها گفتیم اگر به حرفتان اعتقاد دارید خارج از نگاه سیاسی به حج توجه کنید

وی گفت: وظیفه شرعی و سازمانی ما این است که تا زمانی که امکان انجام کارهای اجرایی حج وجود داشته باشد این مسئله را دنبال کنیم

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: توقع ما از وزارت خارجه و حج عربستان این است که همانگونه که اعلام کرده اند که درهاق عربستان به روی حجاج بدون تبعیض باز است، در اعلام نحوه صدور ویزا تاخیر نداشته باشند.

وی گفت: همه مراجع بر اقامه حج که واجب شرعی است تاکید دارند و اگر قرار است تصمیمی در خصوص حج گرفته شود بایذ نظر علما هم جلب شود

اوحدی درباره فضای سرد و تحکم آمیزی که در مذاکرات ایران و عربستان وجود داشت و صحبت های وزیر ارشاد در این خصوص گفت: این مسئله طبیعی است؛ چرا که در شرایط قطع رابطه سیاسی با عربستان هستیم؛ البته تحکم امیز بودن رفتار سعودی ها را در تنظیم تفاهم نامه مشاهده کردیم؛ چرا که تفاهم نامه بیشتر به صورت صورت جلسه تنظیم شده بود و ما نیز نسبت به آن اعتراض کردیم و به سعودی ها گفتیم که باید پیشتهادات ما در تفاهم نامه وجود داشته باشد و متن آن تغییر کند.

وی درباره اظهارات یکی از مسئولان ترکیه درباره نحوه صدور ویزای زائران ایرانی گفت: همه ساله ایران با بعثه های کشورهای دیگر ارتباط داریم و یکی از راهکارهای بعثه رهبری این بود که امسال از ظرفیت بعثه سایر کشورها استفاده کنیم؛ با این حال هیچگاه این پیشنهاد نشد که از کشور ثالثی برای صدور ویزا استفاده کنیم و از ابتدا نیز پیشنهادمان این بود که ویزا در داخل کشور خودمان صادر شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره محدودیت فعالیت های فرهنگی ایران در حج امسال تصریح کرد: همه ساله سعودی ها بر برخی فعالیت های فرهنگی ما ملاحظاتی دارند و امسال نیز همانند سال گذشته این ملاحظات مطرح شد ولی هیچ گونه هشداری در این خصوص نداشتیم.

در ادامه پرورش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ما به استفاده از شرکت هواپیمایی کشور ثالثی که عربستان آن را پیشنهاد کرده بود، اعتراض کردیم، گفت: این مسئله از تفاهم نامه حذف شد و قرار داشت از هواپیمایی خودمان برای اعزام زائران همانند سال های گذشته استفاده کنیم.

وی به خبر روزنامه عکاظ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این روزنامه به نقل از مقامات سعودی اعلام کرده بود که هواپیمایی ایرانی اجازه پرواز بر حریم هوایی عربستان را ندارند که ما معتقدیم این مصاحبه یا قبل از تفاهم نامه صورت گرفته است و یا آن مقام مسئول از متن تفاهم نامه اطلاعی نداشته است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان