اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. ارديبهشت 1395 - 10:46   |   کد مطلب: 17858
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ‌ای همدان:
بهبود وضعیت منابع آبی استان با مشارکت خود کشاورزان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان گفت: بهبود وضعیت منابع آبی استان با طرح مدیریت مشارکتی کشاورزان امکانپذیرخواهد بود.

به گزارش صبح الوند، مهندس منصور ستوده در همایش شوراها که در روستای قزل آباد شهرستان فامنین برگزار شد گفت: یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیرزمینی در استان همدان برداشت بی‌رویه و بیش‌ازاندازه از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی است و متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان همدان، اقدام به حفر چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و خشکسالی های پی در پی نیز این بحران را تشدید کرده است.

ستوده افزود: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به بحث آب دارد وپروژه های مختلفی را در دست اجرا داردکه مهمترین آن طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که دارای 15 ریزپروژه است و 11پروژه آن درحوزه آب منطقه ای است که میتوان انسدادچاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند آب وبرق و تقویت اکیپ های گشت وبازرسی را از مهمترین بخش آن نام برد که هدف آن تعادل در بخش آب است.

ستوده افزود: در سال های اخیر به علت مصرف بی رویه برداشت ها بیشتر از تغذیه سفره های آب زیرزمینی بوده است و در همه دشت های استان سطح آب زیرزمینی رو به کاهش است به طور میانگین حدود 20 متر سطح آب های زیر زمینی کاهش پیدا کرده و در منطقه کبودرآهنگ تا حدود 40 متر کاهش سطح آبهای زیرزمینی را داشته ایم که همه چاه های آن متروکه شده اند.

وی همچنین اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی طرح های زیادی برای بهره برداران در نظر دارد که آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای ، تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان محصولات  و سایر برنامه هایی که در بخش کشاورزی در پیش رو داریم.

وی درباره نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های آب نیز گفت: کنتورهای هوشمند با هدف اندازه‌گیری حجم آب برداشت شده توسط بهره‌برداران، جلوگیری از اضافه‌برداشت‌‌ها و تجهیز تمامی چاه‌های آب به ابزار اندازه‌گیری نصب می‌شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: برای هر دشت همدان سهمیه آب کشاورزی در نظر گرفته شده و باید برنامه‌های کشت انواع محصولات کشاورزی براساس آن سهمیه تدوین شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار داشت: یک سری از چاه‌ها قبل از سال ۱۳۸۵ حفر شدند و در سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب شد که به این چاه‌ها پروانه و مجوز داده شود که بر همین اساس مقدار 25 مترمکعب آب برای آنان برنامه ریزی شده است .

وی با بیان اینکه برای مدیریت دشت‌های همدان تلاش شده تا مشارکت مردم نیز به کار گرفته شود، گفت: از طریق مدیریت مشارکتی در دشت‌های همدان به دنبال این هستیم تا وضعیت دشت‌های همدان را با مشارکت خود مردم بهبود ببخشیم.

ستوده گفت: در شهرستان اسدآباد یک شرکت تعاونی روستائی تشکیل شده است که به صورت مشارکتی خود کشاورزان برداشت آب را مدیریت می کنند.

درپایان مهندس ستوده به سامانه جدید تلفنی شرکت با شماره  3121 اشاره کرد وافزود: از این پس کشاورزان می توانند از طریق این سامانه با شرکت آب منطقه ای همدان در ارتباط باشند.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان