اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. ارديبهشت 1395 - 22:02   |   کد مطلب: 17917
فرزند ارشد شهید مطهری گفت: ادعای برخی مبنی بر اینکه نظام با مردم‌سالاری دینی نمی‌سازد را رد می‌کنم.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس؛ مجتبی مطهری در همایش شهیدمطهری در دانشگاه صنعتی همدان به مناسبت گرامیداشت هفته معلم با بیان اینکه آثار شهید مطهری ماندگار است، اظهار کرد: آثار شهیدمطهری از تزکیه،‌ اخلاق، حکمت، عرفان و سلوک جدا نیست.

وی با تأکید بر اینکه آثار شهید مطهری آثار وصل است، ‌گفت: پدرم عاشقانه، خالصانه و برای خدا نوشت و با دم مسیحایی، قلمش به جان‌ها نور افشاند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از شگفتی‌های آثار شهید مطهری پیوند بین دین و علم، دین و حکمت، دین و جامعه، دین و سیاست، دین و فرهنگ، دین و هنر، دین و تمدن و دین و روان‌شناسی بود.

وی صنعت و علم را از قواعد کار انبیا برشمرد و بیان کرد: در دانشگاه امام صادق(ع) برخی از اساتید معتقد بودند اسلام فرهنگ آورد ولی تمدن نیاورد که شهید مطهری با این تفکر مخالف است.

مطهری با بیان اینکه اکنون تمدن اسلامی داریم، ادامه داد: شهید مطهری معتقد بود علم را باید با نام خدا و برای هدایت خود و انسان‌ها آغاز کرد و به تزکیه نفس و سلوک عرفانی در کنار تحصیل علم توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه شهیدمطهری معتقد بودند استاد واقعی در دانشگاه کسی است که اخلاقی باشد، تصریح کرد: اساتید واقعی دانشگاه‌ها آراسته به روح اخلاق هستند، چراکه استاد منهای اخلاق و تزکیه، استاد موفقی نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه استاد جمشید مشایخی در حرفه خود به دلیل رعایت موارد اخلاقی و انسانی ماندگار است، یادآور شد: زندگی بی‌خدا بدون انسانیت و اخلاق، ارزشی ندارد.

وی خواستار مراجعه بانوان به کتاب شهید مطهری با عنوان «زن، مسائل قضایی و سیاسی» شد و اظهار کرد: اسلام دین تک‌همسری است اما در شرایطی تعدد زوج ایرادی ندارد.

مطهری با بیان اینکه ابهامات نسبت به حقوق زن ایجاد می‎کنند که در یادداشت‌های شهید مطهری به این ابهامات اشاره شده است، گفت: ایشان معتقد بود که سعادت جامعه از زنان تأمین می‌شود.

وی گفت: شهیدمطهری زنان را محور جامعه می‌دانستند که کلید جامعه در دست آن‌هاست و اگر زنان عفیف و پاک‌دامن باشند جامعه گلستان خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه شهیدمطهری همواره احترام به اساتید را جدی می‎گرفت، از دانشجویان نیز خواست احترام اساتید خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه کلاس و علم‎آموزی مقدس است، یادآور شد: دانشجویان باید برای خدا درس بخوانند؛ نه برای مدرک و جایگاه.

مطهری با اشاره به احیای تفکر دینی توسط پدرش گفت: شهید مطهری معارف اسلامی را با ادبیات و زبان نو و با نثری دلنشین به جامعه دانشگاهی و فرهنگی انتقال داد.

وی با اشاره به اینکه معارف الهی ثابت است و باید با قالب و زبان نو ارائه شود، تأکید کرد: نمی‌توان معارف الهی را طبق سلیقه زمانه تغییر داد بلکه باید با ادبیات نو به جامعه ارائه شود.

فرزند شهید مطهری با بیان اینکه ممکن است کسی بگوید علم بی‌طرف است اما در فلسفه ثابت‌ شده که در «عالم»، «علم» و «معلوم» اتحاد وجه وجود دارد، افزود: شهید مطهری معتقد بود علم و تمدن غربی به دنبال علم و تمدن اسلامی است که برخی این گفته را قبول ندارند.

وی با بیان اینکه نقد غرب داریم و نه نفی غرب، تصریح کرد: نقد سلطه غرب را داریم و نه نفی تعامل با غرب؛ در آثار شهید مطهری نیز نقد غرب به‌ عنوان کارهای تطبیقی مشهود است.

مطهری با بیان اینکه شهیدمطهری در فلسفه کار میان‌رشته‌ای و میان فرهنگی را انجام داد، اظهار کرد: او با نثار خون خود به دنیا ثابت کرد علوم و معارف الهی حق است و اسلام دائم به شهید نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در اجرای مردم‌سالاری دینی مشکل‌ داریم گفت: ادعای برخی مبنی بر اینکه نظام با مردم‌سالاری دینی نمی‌سازد را رد می‌کنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در خصوص مسائل جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی خوب تحقیق نشده است، جامعه را دارای هویت و شخصیت دانست و یادآور شد: رأی ملت ارزش دارد و باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان