اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1395 - 10:04   |   کد مطلب: 17991
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان از خسارت سرمازدگی به بیش از ۲۵ هزار هکتار از باغات همدان خبر داد و گفت: بادام، زردآلو و آلو بیشترین خسارت را دیدند.

به گزارش صبح الوند، حجت‌الله شهبازی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با توجه به برآوردهای به عمل آمده در چندین مرحله وقوع پدیده سرما و بارش برف در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به 25 هزار و 44 هکتار از باغات استان خسارت وارد شده است.

وی درصد خسارت وارده به انواع محصولات باغی را بین 10 تا 67 درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین درصد خسارت به محصولاتی شامل بادام آبی و دیم، زردآلو و انواع آلو وارد شده و محصولاتی نظیر گردو، هلو و شلیل، آلبالو، گیلاس و گوجه سبز درصد کمتری نسبت به محصولات یادشده خسارت دیده‌اند و کمترین درصد خسارت به محصولاتی چون سیب گلابی و به وارد شده است.

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود به سطوح خسارت دیده اشاره کرد و افزود: باغات گردو با 11 هزار و 779 هکتار بیشترین سطح خسارت دیده و در رتبه بعدی باغات هلو و شلیل با سه هزار و 751 هکتار سطح خسارت دیده قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سایر محصولات باغی در سطوح کمتری خسارت دیده‌اند، عنوان کرد: در مجموع میزان محصول خسارت دیده استان همدان 54 هزار و 220 تن بود که ارزش ریالی  محصولات باغی خسارت دیده  استان در اثر سرما و برف 169 میلیارد و 901 میلیون تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به محصولات باغی در سال زراعی گذشته اظهار داشت: در سال قبل 37 هزار و 836 هکتار از باغات دچار خسارت شده بود که میزان محصول خسارت دیده در سال قبل 187 هزار و 356 تن و ارزش ریالی محصولات باغی خسارت دیده 372 میلیارد و 297 میلیون ریال بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: میزان خسارت امسال در مقایسه با خسارت وارده در سال گذشته 34 درصد در سطوح، 71 درصد در میزان محصول و 54 درصد در ارزش ریالی کاهش داشته است.

وی به راهکارهای مقابله و جبران خسارت حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: رعایت اصول علمی و فنی احداث، اصلاح و تغذیه باغات، استفاده از سیستم‌های مقابله با سرمازدگی و تگرگ در پیشگیری از وقوع خسارت موثر بوده و روی آوردن باغداران به بیمه کردن باغات در جبران خسارت‌های احتمالی تاثیر بسزایی دارد.

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود از اعطای دستورالعمل تسهیلات تلفیقی مرحله سوم اعتبارات سرمایه‌ای کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست صندوق توسعه ملی سال 94در مناطق برخوردار خبر داد و گفت: طرح‌های حائز اولویت برخورداری از تسهیلات تلفیقی یاد شده شامل احداث گلخانه و تولیدات گلخانه‌ای و پرورش ماهیان دریایی در قفس است.

وی محل تامین تسهیلات فوق را شامل50 درصد از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی با سود 14 درصد و 50 درصد از محل منابع داخلی بانک کشاورزی با سود ترجیحی 18 درصد اعلام کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: مدت بازپرداخت تسهیلات حداکثر هفت سال و شامل دو سال دوران مشارکت و حداکثر پنج سال فروش اقساطی است.

وی میزان تسهیلات یاد شده را  دو هزار و 600 میلیارد ریال بصورت شناور در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: مدت جذب اعتبار فوق پایان مرداد ماه  سال 95 است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان