اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. خرداد 1395 - 12:19   |   کد مطلب: 18177
توسعه صادرات به وجود زیرساخت‌ها از جمله مبادی گمرکی گره خورده در حالی که شهرستان نهاوند از دارا بودن دفتر گمرکی بی بهره است تا محصولات آن از سایر گمرک‌ها روانه بازار شود.

به گزارش صبح الوند، شهرستان نهاوند در حال حاضر با بهره مندی از ۹۰ واحد صنعتی و در حال ساخت بودن پروژه بنیاد بتن یا تولید بتن‌های سبک گازی که ره‌آورد سفر هیئت دولت به شهرستان نهاوند است، آینده نویی در پیش دارد اما این شهرستان به‌واسطه نداشتن دفتر و یا نمایندگی گمرک، بسیاری از محصولات تولیدی خود را از مبادی گمرکی سایر استان‌ها صادر می‌کند که این امر علاوه بر نادیده گرفته شدن سهم نهاوند در توسعه صادرات استان همدان، موجب ضایع شدن حقوق تولیدکننده نیز می‌شود.

طی سال‌های گذشته تسهیلات پرداختی در راستای اقتصاد مقاومتی که توسط نهادهای انقلابی همچون بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جوانان و افراد جویای کار در شهرستان نه تنها موتور تولید در نهاوند را تا حدی به راه انداخته بلکه نیاز به ایجاد گمرک را بیش‌ازپیش کرده است.

نهاوند از قطب‌های تولید گشنیز در کشور است

درحال حاضر شهرستان نهاوند از قطب‌های تولید گشنیز در کشور است و بیشترین نیاز به این گیاه دارویی توسط نهاوند تامین می شود اما در صادرات این محصول مشکلاتی وجود دارد که  ابتدایی ترین آن، صادرات آن از مبادی گمرکی سایر استانها است.

یکی از تولیدکنندگان شهرستان نهاوند در گفتگو با مهر با بیان اینکه تولیدکنندگان با مشکلات کمی روبرو نیستندو از تولید تا مصرف مشکلاتی بر سر راه آنها قرار دارد، گفت: در حال حاضر در برخی موارد نبود امکانات صادراتی تجار و بازرگانان این شهرستان را نیز با مشکل روبرو کرده است.

محسن ترکاشوند عنوان کرد: نبود تجهیزات و زیرساخت های مناسب گمرکی، مهمترین مشکلی است که سبب نارضایتی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی برای انجام امور مربوط به صادرات و واردات شده است.

نبود پایانه متمرکز صادراتی تجار گل و گیاه را با مشکل مواجه کرد

یکی از تولیدکنندگان گیاه گشنیز نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه نبود پایانه متمرکز صادراتی، تولیدکنندگان و تجار گل و گیاه را با مشکل مواجه کرده است، گفت: نهاوند در زمینه تولید گیاه گشنیز حرف اول را در کشور می زند اما در صادرات آن نقش چندانی ندارد.

علی امنایی عنوان کرد: بیشتر محصولات کشاورزی نهاوند خام فروشی می‌شود چراکه نبود دفتر گمرک و صنایع تبدیلی دو معضل تولید در نهاوند است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان نهاوند نیز گفت: ایجاد گمرک در نهاوند موجب افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود.

حسین اکبری در گفتگو با مهر گفت: اصولاً کارخانه‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها و درنتیجه کاستن از قیمت تمام‌شده تولید هستند.

ایجاد نمایندگی گمرک در شهرستان نهاوند ضروری است

وی ادامه داد: صرف‌نظر از افزایش چشم‌گیر تعرفه‌های وارداتی که مستقیماً در بهای تمام‌شده نقش افزایشی خواهد داشت وجود یک نمایندگی از گمرک در شهرستان به سبب یکسره سازی مسیر حمل کالا نقش بسزایی در کاهش بهای تمام‌شده دارد.

وی اظهار کرد: اگر مواد اولیه وارداتی امکان حمل مستقیم به واحدهای صنعتی که دارای انبار گمرک هستند را فراهم کند علاوه بر کاستن از خسارت جابجایی و تخلیه و باز کردن کالا و هزینه‌های مربوط به آن‌ها می‌توان در ادامه مسیر از پرداختن کرایه مضاعف صرف نظر کرد.

وی گفت: ارزش‌افزوده ناشی از تولید معمولاً در شرایط رکود اقتصادی کفاف بسیاری از هزینه‌های سربار تولید را نمی‌دهد.

تصمیماتی که هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد سبب افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود

اکبری گفت: به همین سبب اتخاذ تصمیماتی که هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد مستقیماً به میزان تولید تأثیر داشته و سبب افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود.

مدیرعامل یک شرکت تولید آسفالت نهاوند نیز گفت: راه اندازی دفتر گمرک، پیشرفت و توسعه اقتصادی نهاوند را به دنبال دارد.

عباس کیانی در گفتگو با مهر گفت: مواد شیمیایی، پتروشیمی، قیر و سایر فرآورده‌های نفتی ازجمله موادی هستند که از مبادی گمرک برای مصرف وارد و به کارخانه‌های تولیدی تحویل می‌شود.

وی گفت: این محموله‌ها که غالبا به‌جز قیر کالاهای حجیمی محسوب می‌شوند از حجم بالایی در حمل‌ونقل برخوردار هستند.

کیانی عنوان کرد: چون مصرف چندین کارخانه نهاوند از محل واردات مواد اولیه است ایجاد یک واحد نمایندگی گمرک می‌تواند سهم ویژه‌ای در تولید کارخانه‌های ایفا کند.

نهاوند دارای شرایط بسیار خوبی برای صادرات تعداد زیادی از محصولات است

وی گفت: در حال حاضر نهاوند دارای شرایط بسیار خوبی برای صادرات تعداد زیادی از محصولات ازجمله مواد غذایی، لبنیات، آب‌معدنی، سبدهای پلاستیکی، آجیل و خشکبار و میوه به کشورهای همسایه است.

این تولید کننده نهاوندی گفت: این صادرات که در آمارهای گمرک به‌حساب نمی‌آید می‌تواند پایه محکمی از شناخت محصولات کشور و شهرستان نهاوند را ایجاد کند.

وی عنوان کرد: بر این اساس از مسئولان استان و شهرستان نهاوند تقاضا داریم با توجه به تمایلی که از خود در این راستا نشان داده‌اند مجدانه پیگیر این موضوع باشند چراکه توسعه و پیشرفت آینده نهاوند را به دنبال خواهد داشت.

استاندار همدان در حال رایزنی در خصوص ایجاد گمرک خشک در استان است

در همین زمینه فرماندار نهاوند در گفتگو با مهر بابیان اینکه استاندار همدان در حال رایزنی در خصوص ایجاد گمرک خشک در استان است، گفت: امیدواریم در آینده شاهد افتتاح گمرک در نهاوند باشیم.

کریم حمیدوند گفت: نهاوند یک شهرستان درحال‌توسعه است و به دلیل وجود کارخانه‌ها و شرکت‌های معدنی و فرآوری ظرفیت ایجاد گمرک را دارد.

وی بابیان اینکه نهاوند آمادگی اخذ و یا ایجاد دفتر و یا شعبه‌ای از گمرک در شهرستان را دارد، گفت: استاندار همدان به دنبال ایجاد گمرک خشک در استان است اما با توجه به اینکه نهاوند دارای زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو است این مقوله شامل نهاوند نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق استان کویر درحال‌توسعه است، اظهار داشت: یکی از شروط ایجاد گمرک خشک کویری بودن منطقه است بنابراین برای ایجاد فرودگاه، بارانداز و ریل قطار و همچنین وسایل نقلیه سنگین جایی مناسب در نهاوند وجود ندارد.

حمیدوند گفت: به دنبال آن هستیم که باهمت مسئول اتاق بازرگانی استان و نماینده وی در نهاوند دفتر گمرک در شهرستان ایجاد شود.

افتتاح نمایندگی گمرک در برنامه قرار دارد

وی اظهار کرد: فرمانداری نهاوند اقداماتی در خصوص اختصاص مکان برای این امر انجام داده است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح نمایندگی گمرک در نهاوند باشیم.

معاون صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند نیز گفت: ایجاد گمرک سهم بسزایی در توسعه نهاوند ایفا می‌کند.

بیژن ترابیان در گفتگو با مهر گفت: شهرستان نهاوند دارای ظرفیت‌های فراوان بالقوه درزمینهٔ صادرات محصول به کشورهای همسایه است.

وی سیمان نهاوند، گیاهان دارویی، گشنیز، فرآورده‌های لبنی و صنایع غذایی، روغن را ازجمله محصولات قابل صادرات نهاوند عنوان کرد و گفت: متأسفانه این محصولات و برخی محصولات تولیدی دیگر در شهرستان از سایر مبادی استان به کشورهای همسایه همچون عراق صادر می‌شود.

ترابیان گفت: این مجموعه بزرگ صادراتی ظرفیت‌های زیادی با ایجاد چند صد شغل در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از محصولات وارداتی برای حمل به شهرستان باید به یکی از مبادی گمرک که دارای بعد مسافت طولانی تا شهرستان است منتقل شود.

جابجایی‌های مکرر کالاها خساراتی به دنبال خواهد داشت

وی بابیان اینکه یقیناً جابجایی‌های مکرر برای این نوع کالاها خساراتی به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: گمرک استان همدان به‌منظور توسعه فعالیت خود و بهره‌گیری از توان صادرات محصول در شهرستان نهاوند می‌تواند با احداث نمایندگی دریکی از واحدهای بزرگ شهرستان به امر توسعه صادرات و واردات کمک کند.

معاون صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند تاکید کرد: نمایندگی گمرک بااطلاع رسانی مناسب و در اختیار گرفتن صادرات محصول و ایجاد مبادلات حقوقی سهم بزرگی در توسعه شهرستان خواهد داشت.

وی در پایان به صادرات روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن سیمان و ۲ هزار تن روغن از نهاوند اشاره کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند نیز بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد محصولات کشاورزی نهاوند خام فروشی می‌شود، گفت: نبود دفتر گمرک و صنایع تبدیلی دو معضل تولید در نهاوند است.

محسن رحیم‌پور در گفتگو با مهر گفت: نبود دفتر گمرک و نبود محلی مناسب به‌منظور عرضه محصولات تولیدی به‌دوراز دست واسطه‌ها دو مشکل اساسی شهرستان نهاوند در بحث تولید و تقویت اقتصاد مقاومتی است.

ایجاد و راه‌اندازی بازارچه عرضه محصولات تولیدی ضروری است

وی افزود: ایجاد و راه‌اندازی بازارچه عرضه محصولات تولیدی توسط افرادی که با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی فعالیت کرده‌اند راهکار مفیدی است که در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان مطرح‌شده و امیدواریم پس از انجام رایزنی‌ها با شهرداری و شورای شهر و صدور مجوزهای لازم بازارچه فروش محصولات در نهاوند فعال شود.

وی ادامه: نبود دفتر گمرک مسئله مهم دیگری بوده که امروز دغدغه تولیدکنندگان شهرستان نهاوند است چراکه بسیاری از محصولات تولیدی در نهاوند فرا شهرستانی و استانی شده و با استفاده از روابط تلفنی و رابطه‌ای به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

رحیم‌پور بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد محصولات درجه ۳ و ۴ کشاورزی شهرستان برای فرآوری و تبدیل به کمپوت‌ها و غیره به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود، گفت: بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچون گذشته قصد دارد در بحث اقتصاد مقاومتی که خواسته چندین ساله مقام معظم رهبری است ظرفیت‌های بالقوه شهرستان را بالفعل کند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه زیرساخت گمرکی در شهرستان نهاوند به عنوان یکی از قطب های برخی تولیدات در کشور از امکانات ضروری برای روان سازی صادرات و واردات کالاها و تکمیل چرخه تجارت و تولید در این منطقه است که باید برای راه اندازی آن تلاش مضاعفی صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان