اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. خرداد 1395 - 9:33   |   کد مطلب: 18396
کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان، گفت: در روزه داری رعایت اصول تغذیه ای بسیار مهم است و باید از پرخوری و خوردن غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

مریم شلیله در گفتگو با صبح الوند، با بیان اینکه بهترین نحوه تغذیه در ماه مبارک رمضان الگو گرفتن از شکل هرم غذایی است گفت: در این هرم گروه های متنوع غذایی  همچون شیر و لبنیات، سبزی ها، نان و غلات، چربی، گوشت و جایگزین ها است که این هرم غذایی در ماه رمضان در بین وعده های سحر، افطاری و شام باید گنجانده شود.

 

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان، وعده سحر هم را همچون  وعده ناهار دانست و اظهار کرد: در سحری، باید  غذاهای  دیر هضم و پرانرژی  همچون برنج و تمامی خورشت ها با گوشت گوسفند استفاده کرد.

 

وی افزود: جهت تامین آب موردنیاز بدن در طول روز در کنار وعده سحر یک سالاد کامل که حاوی کاهو و خیار باشد و همچنین نیم ساعت قبل از غذا خوردن شربت خاکشیر میل گردد که به دلیل داشتن حالت ژله ای خود در دستگاه گوارش باقی می ماند و به‌ تدریج، آب خود را آزاد می‌کند  و یک حالت خنکی به بدن می دهد.

 

روزه داران چای ننوشند

شلیله به بیان ممنوعات غذایی در وعده سحر پرداخت و اظهار کرد: در این وعده به علت ایجاد تشنگی مواد پرشور و پرادویه  خورده نشود و بیشتر سبزیجات  و میوه جات میل گردد و از خوردن چای خودداری شود.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه خیلی ها تصور می کنند با خوردن چای در طول روز تشنه نمی شوند که تصور اشتباهی است چرا که این چای ادار را زیاد می کند و سریعا مثانه را پر می کند و سریع هم تخلیه می شود اما سبزیجات به مدت زیادی در بدن باقی می مانند.

 

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان، به بیان یکی دیگر از تصورات غلط در وعده سحری پرداخت و گفت: خیلی ها تصور می کنند با خوردن حجم زیادی از مواد قندی در وعده سحر در طول روز دچار افت قند خون نمی شوند که این یک تصور اشتباه است چرا که این قندها مصنوعی هستند و باید به جای آن از مواد قندی پیچیده باید استفاده کرد.

 

وی وعده افطار را شبیه وعده صبحانه  دانست و اظهار کرد:  وعده افطار باید مختصر و همراه مواد غذایی همچون آب گرم، شیر گرم و خرما  باشد که  ضمن رفع ضعف معده، دستگاه گوارشی را گرم  کنند.

 

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان،  افزود: خوردن آب سرد و یخ بلافاصله بعد از صرف افطار آسیب زننده جسم است  و معده خالی، توانایی نگهداری و جذب آب خیلی سرد را ندارد و بلافاصله آب را وارد روده می کند.

 

 

شلیله بیان کرد: وعده افطار با یک فاصله دو ساعته از شام باشد که البته با توجه به طول مدت روزه داری متغیر است و شام باید زمانی میل شود که دستگاه گوارشی آمادگی کامل داشته باشد اما بهترین فاصله زمانی دو ساعت است و شام هم یک شام سبک معمولی باشد و از خوردن غذاهای پرچرب و پرحجم خودداری شود.

 

در فاصله شام تا سحر سبزیجات و میوه جات میل گردد/ شام جای سحری را نمی گیرد

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان، اظهار کرد: در فاصله شام تا سحر سبزیجات علی الخصوص کاهو و میوه جات  علی الخصوص خیار و مایعات خورده شود برای اینکه ویتامین ، مواد معدنی قند و آب موردنیاز بدن تامین شود.

 

وی به بیان تصور غلط بعضی از افراد که با خوردن شام در آخر شب از خوردن سحری  امتناع می کنند پرداخت و اظهار کرد:  شام، جای سحری را نمی گیرد و باید سحری را حتما میل کرد  چرا که نخوردن سحری به علت تامین نشدن نیازهای تغذیه ای ضروری روزه دار باعث تحلیل قوا در طول روز می شود و اثرات مفید روزه را از بین ببرد.

 

شلیله تصریح کرد: وقتی که نیازهای تغذیه ای بدن تامین نشود بدن به سوخت ناقص چربی ها روی می آورد و این پدیده باعث بوجود آمدن عوارضی همچون سردرد و بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون می شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان