اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. تير 1395 - 14:29   |   کد مطلب: 18721
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همدان از وجود کتاب‎هایی با ادبیات زرد در بازار خبر داد و گفت: ارتباط مدارس و مهدهای کودک با نویسندگان و شاعران کمرنگ است.

به گزارش صبح الوند، مریم زندی در گفت‌وگو با فارس، ضمن گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه ادبیات کودک مثل دریایی می‌ماند که جا برای کار زیاد است، اظهار کرد: همان اندازه که ذهن یک کودک می‌تواند فعال باشد، شاعر و نویسنده هم می‎تواند به آن اندازه برای فعال‌تر شدن و پیشرفت آن ذهن کار کند.

وی با تأکید بر اینکه برای ادبیات کودک و نوجوان نمی‌توان انتهایی در نظر گرفت، گفت: همدان به لحاظ پیشینه خوبی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داشته، در این زمینه فعالیت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همدان با بیان اینکه شاعران و نویسندگان زیادی در همدان فعال هستند، گفت: از جمله آنها می‌توان به مصطفی رحماندوست، مونا اسکندری، غلامرضا بکتاش، بهناز ضرابی‌زاده، مریم زندی و شهلا شهبازی و... نام برد.

وی در ادامه در خصوص کتاب‎های ارائه شده در برخی مهدهای کودک اظهار کرد: متأسفانه کتاب‌هایی که در مهدهای کودک استفاده می‌شود یا غربی هستند، یا دارای ادبیات زردی بوده و ارزش شعری ندارند و خوراک ذهنی نامناسبی برای بچه‌ها تزریق می‌کنند.

زندی با بیان اینکه برخی از همین کتاب‌ها اطلاعات غلطی از برخی مسائل مهم به کودکان می‌دهد، بیان کرد: وجود این گونه کتاب به این خاطر است که کارها کارشناسی نشده و صرفاً برای تولید انبوه و فروش به بازار آمده است.

وی تصریح کرد: راه حل این موضوع این است که شرکت‌ها و ناشرانی که این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند به شاعران و نویسندگانی که کار و دغدغه آنها کودک و نوجوان است، اعتماد کنند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همدان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راهکارها اینکه شاعران نیز باید به ناشران اعتماد کنند و اشعار خود را در اختیار آنها بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه کتاب‌ها باید با قیمت مناسبی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد، گفت: گاهی اوقات شاعران عملکرد خوبی دارند و کارها چاپ می‌شود اما قیمت آنها آنقدر بالاست که مهدهای کودک‌ و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند، از کتاب‌های ارزان‌تر استفاده کنند.

زندی یادآور شد: یکی از کارهای خوب این است که انتشارات «آوای باران» و «امیر کبیر» کتاب‌های یک‌هزار تومانی و 500 تومانی با شاعران و نویسندگان خوب قرارداد بسته‌ و چاپ می‌کنند.

وی بیان کرد: در صورت ادامه روند همراهی ناشران با نویسندگان، کتاب‌های بازاری کنار خواهند رفت و کتاب‎های فاخر و خوب جای آنها را خواهد گرفت.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همدان با بیان اینکه وجود کتاب بازاری چه در سوپرمارکت‌ها و چه در مهدهای کودک خیلی باب شده است، گفت: از این لحاظ وضعیت خوب نیست زیرا خانواده‌ها آنقدر که برای لباس و خوراک بچه‌ها توجه می‌کنند به خوراک ذهنی آنها توجهی ندارند.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی اینکه خرید کتاب مناسب و خوب می‌تواند آینده بچه‌ها را تأمین کند، تأکید کرد و گفت: کتاب خوب ذهن را بارور می‌کند و باید به این موضوع توجه کرد.

زندی خاطرنشان کرد: همانطور که والدین به دنبال غذای خوب و سالم به فرزندان خود هستند باید در انتخاب کتاب نیز دقت کنند، زیرا کتاب بازاری همان غذای ناسالمی است که به فرزندان خود می‌دهند.

وی به نقش مهم خانواده‌ها در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: مدارس و مهدهای کودک نیز باید کتاب‌های خوب را معرفی کنند که متاسفانه این مراکز نیز ارتباط قوی با نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان