اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. مرداد 1395 - 15:09   |   کد مطلب: 19090
منزل خاندان الهی‌قمشه‌ای از قدیم محل رفت‌وآمد برادران خامنه‌ای بود و هنوز هم خاطره‌های زیادی در این خانواده از خود رهبر انقلاب و خواهر گرامی و برادرانشان موجود است.

به گزارش صبح الوند به نقل از صبح نو، «بانوی ادیب و فاضل و پژوهشگر»؛ عباراتی که آیت‌الله خامنه‌ای در پیام تسلیت درگذشت بانو مهدیه الهی‌قمشه‌ای به کار برده بودند. در ابتدا قرار بود برای اطلاع از تکلیف آثار منتشر شده و نشده خانم الهی‌قمشه‌ای و مشی فرهنگی آن مرحومه با دامادش آقای افشین علا گپ بزنیم.
 
با این حال دامنه صحبت به برخی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی علا هم کشیده شد. درنهایت هم با رضایت او مقرر شد این بخش از گفت‌وگو - که این بار خودش در آن سوژه بود- را متمایز از قسمت‌های مربوط به مرحومه الهی‌قمشه‌ای منتشر کنیم. این تأکید البته به جهت رعایت مشی مرحومه مهدیه الهی‌قمشه‌ای در عدم ورود به مباحث سیاسی صورت می‌گرفت.
 
داماد مرحومه الهی‌قمشه‌ای در پاسخ به اینکه آیا آثار منتشر نشده‌ای از آن مرحومه باقی مانده است یا نه گفت: «ایشان سال‌ها در منزلشان کلاس مثنوی داشتند و کل شش دفتر مثنوی را شرح کرده‌اند. ماحصل این جلسات موجود است. یک جلدش با عنوان سیری در گلزار مثنوی منتشر شده، دفتر دوم هم تحت ویرایش است و باقی مجلدها هم به‌مرور زمان منتشر خواهد شد.»
 
علا در ادامه گفت: «بانو مهدیه در کلاس‌هایشان دقیق و علمی رفتار می‌کردند. از قبل، مباحث را تحریر کرده و با آیات و روایت انطباق داده و بعد تدریس می‌کردند. روی همین حساب این متن‌ها با دستخط خودشان موجود است و بعد از تصحیح و ویرایش منتشر خواهد شد.»
 
علا همچنین درباره تصمیم‌گیری درباره تجمیع آثار منتشر شده آن مرحومه نیز گفت: «هنوز درباره آثار قبلی تصمیم گرفته نشده است. ایشان چند جلد کتاب در انتشارات گوناگون داشته‌اند. نظر خودم هم این است که بهتر است کتاب‌های ایشان تجمیع شود.»

بیت الهی‌قمشه‌ای و آیت‌الله خامنه‌ای از قدیم با هم محشورند

افشین علا همچنین درباره ارتباط دوجانبه میان خاندان الهی‌قمشه‌ای و رهبر انقلاب نیز گفت: «ارتباط بین بیت الهی‌قمشه‌ای و آیت‌الله خامنه‌ای به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد؛ بسیار هم با هم نزدیک بودند. مادر وقتی تصویر آقا را در تلویزیون می‌دیدند می‌گفتند انگار برادرم حاج آقا نظام زنده شده است.
 
برادر بزرگ ایشان نظام‌الدین الهی قمشه‌ای  با رهبری سابقه رفاقت قدیمی داشتند. سایر اعضای بیت آیت‌الله خامنه‌ای هم با این خانواده محشور بودند. حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای در مراسم ترحیم بانو مهدیه نقل می‌کردند که مرحوم الهی‌قمشه‌ای بزرگ ایشان را معمم کرده است. منزل خاندان الهی‌قمشه‌ای از قدیم محل رفت‌وآمد برادران خامنه‌ای بود و هنوز هم خاطره‌های زیادی در این خانواده از خود رهبر انقلاب و خواهر گرامی و برادرانشان موجود است.»

علا همچنین در توصیف نوع نگاه مرحومه الهی‌قمشه‌ای به رهبر انقلاب گفت: «ایشان بارها تأکید داشتند که انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری یک امداد الهی بود. می‌گفتند بعد از امام(رحمه‌الله‌علیه) کسی جز ایشان نمی‌توانست سکان مملکت را به دست گیرد و باید خدا را بابت این نعمت شکر کرد.»
 
علا در ادامه با تأکید بر اینکه بانو الهی‌قمشه‌ای به وصیت پدر مرحومشان همواره سعی کردند مشی غیرسیاسی داشته باشند نیز گفت: «خانم الهی‌قمشه‌ای در روزهای آخر عمرشان به من گفتند من اگر در طول این سی و چند سال کار سیاسی نکردم و حرفی نزدم که مستقیماً در خدمت نظام باشد ولی هر آنچه گفتم در خدمت آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی بوده است. کارم سیاسی نبوده اما همیشه در خدمت قرآن و جذب نسل جوان به دیانت بود. اگر وارد سیاست می‌شدم شاید حرف‌هایم اینقدر اثرگذار نبود که الان در حیطه فرهنگی است.»

انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان