اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1395 - 1:16   |   کد مطلب: 19192
سخنگوی سابق وزارت امورخارجه و یک اقتصاددان امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بد عهدی آمريکا در برجام تا رکود، بیکاری و مشکلات اقتصادی پرداختند.

به گزارش صبح الوند به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بدعهدی آمریکا در برجام تا رکود، بیکاری و مشکلات اقتصادی امشب11 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور الیاس نادران اقتصاد دانان و آصفی سخنگوی سابق وزارت امورخارجه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 
نادران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون بدعهدی هاي آمریکا در برجام گفت: آمریکا چه در دوران رژیم گذشته و چه پس از انقلاب همیشه مانع جدی بر سر راه پیشرفت کشورمان بود.
 
اعتماد به آمریکا به هیچ وجه به مصلحت نیست
 
وی با بیان اینکه، اعتماد به چنین دشمنی غلط است عنوان کرد: اعتماد به چنین دشمنی در حوزه اقتصادی به مصلحت نيست زیرا آنها بارها به طور رسمی اعلام کرد ه اند که می خواهند با سیاست قورباغه پخته با ایران برخورد کنند.
 
این اقتصاددان با اشاره به جهت گیری های صحیح مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی افزود: نگاه و توجه به ظرفیت های داخلی ما را قدرتمند کرده است.
 
حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امورخارجه در ادامه برنامه گفت: باید بین تلاش مذاکره کنندگان هسته اي و رفتار آمريکا تمیز قائل شد بنابراین نباید بداخلاقی و بدعهدی آمریکا را به حساب تیم مذاکره کننده نوشت.
 
وی با اشاره به مشکل صدور ويزا از سوی آمریکا ادامه داد: این کشور  تنها برای کسانی که به منظور امور تجاری و اقتصادی درصدد سفر به ایران هستند ويزا صادر می کند و در سایر موارد از صدور ويزا ممانعت به عمل می آورد.
 
آصفی با اشاره به تشدید ایران هراسی از سوی آمریکا اظهار داشت: آنها رفتار اخلاق مدارانه ای را انجام نمی دهند زیرا در مسائل بنیادی دچار اختلاف با ما هستند.
 
آمریکا از روز اول و به طریق مختلف برجام را نقض کرد
 
آصفی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه آمریکایی‌ها از روز اول و به طریق مختلف برجام را نقض کرده اند گفت: رویکرد ما و آمریکا از ورود به مذاکرات هسته ای و برجام کاملا متفاوت از یکدیگر بود به این معنی که ما برجام و مذکرات هسته ای را یک موضوع منفرد و جدا از دیگر مسائل با آمریکا دنبال می کردیم اما آمریکایی‌ها اگرچه به ظاهر همین هدف را اعلام می کردند اما پس ذهنشان این بود که برجام و مذاکرات هسته‌ای مدخلی برای ورود آنها به موضوعات دیگر باشد.
 
باید هزینه بد عهدی های آمریکا را برای آنها سنگین کنیم
 
وی با بیان اینکه باید هزینه بد عهدی های آمریکا را برای آنها سنگین کنیم تصریح کرد: دست مابسته نیست و یکی از اقداماتی که می توان در رابطه با بد عهدی های آمریکا انجام دهیم استفاده از راه حل های دیپلماتیک و سیاسی است که در این رابطه باید با کشورهایی که در ۱+۵ هستند و با ما قرابت بیشتری دارند از جمله روسیه و چین جدی تر وارد مذاکره شویم.
 
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات دیگری که می توان در مقابله با بد عهدی های آمریکا انجام داد این است که مواضع ما باید نسبت به سوریه، یمن، عراق، رژیم صهیونیستی و حزب الله قوی تر شود چراکه با صلابت ایستادن بر سر مواضع سبب خواهد شد آمریکا انعطاف بیشتری نشان دهد و این اشتباه است که فکر کنیم چنانچه از یک موضوع تنازل کنیم آمریکا موضعش را به نفع ما عوض خواهد کرد.
 
با آمریکا تضاد منافع داریم نه اختلاف منافع
 
آصفی با بیان اینکه آمریکا یک کشور صهیونیست محور است، گفت: در خصوص مسائل منطقه ای مهمترین مسائل، تحولات سوریه، لبنان و عراق است ضمن اینکه آمریکا حزب الله را یک گروه تروریستی می شناسد بنابراین ما با آمریکا نه تنها اختلاف منابع بلکه تضاد منافع داریم.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تجزیه سوریه، عراق و حتی ترکیه هستند بیان داشت: هدف امریکا از دنبال کردن این سیاست، ایجاد آرامش برای رژیم صهیونیستی است در حالی که این رویکرد به هیچ عنوان با سیاست های ما همخوان نیست چراکه ما تاکید به یکپارچگی کشورها داریم ضمن اینکه مواضع ما نسبت به رژیم صهیونیستی نیز کاملا روشن است. 
 
منافع کلان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا زیر یک سقف نمی گنجد
 
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه منافع کلان ما با آمریکایی ها زیر یک سقف نمی گنجد، اظهار داشت: برای مقابله با بد عهدی های آمریکا علاوه بر اینکه باید روی مواضع اصولی خود بایستیم باید از هم اکنون یک همگرایی منطقه‌ای بین خود، سوریه، عراق و روسیه ایجاد کنیم تا کفه اوضاع بین المللی و روابط بین الملل را به نفع جمهوری اسلامی ایران عوض کند.
 
نادران نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدیریت اقتصادی در حوزه دولت با چالش اساسی مواجه است، گفت: تا در توانمندسازی اقتصاد داخلی چنان مستحکم عمل نکنیم که آمریکایی ها از اثرگذاری تحریم ها ناامید شوند آن ها این ابزار قدرت را برای تغییر سیاست‌های ایران از دست نخواهند داد.
 
در موضوع تحریم ها مشکل ما بحث فروش نفت نبود
 
وی با بیان اینکه در بحث تحریم ها اساسا مشکل ما فروش نفت نبود،گفت: آمریکایی‌ها جرات اینکه نفت ما را به کلی از بازارهای بین المللی حذف کنند را نداشتند چراکه حذف نفت ما از بازارهای بین‌المللی به معنی بستن تنگه هرمز بود که ۷۵ درصد نفت دنیا برای تامین انرژی اروپا و آمریکا از این منطقه عبور می کند.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث نفت آنچه که برای ما مهم بود این بود که درآمدهای خارجی خودمان را بدون مانع و بر حسب نیازهای داخلی خرج کنیم.
 
نادران تاکید کرد: تا اقتصاد داخلی را قدرتمند نکنیم و این باور در مدیران اجرایی کشور ایجاد نشود که اقتصاد داخلی جزء با مدیریت صحیح مدیران داخلی و توانمندی های بخش های مختلف اقتصادی، بهبود می یابد ممکن نیست مشکلات در این حوزه رفع گردد.
 
وی در پایان تاکید کرد: در حوزه اقتصادی کشور دولت باید متواضعانه از کارشناسان بخواهد مدیریت واحد اقتصادی در دولت ایجاد کند، ضمن اینکه جز تکیه بر اقتصاد مقاومتی، ظرفیت های داخلی و یک وفاق ملی در حوزه اقتصادی کشور مشکلات اقتصادی مرتفع نخواهد نشد.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان