اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. مرداد 1395 - 6:46   |   کد مطلب: 19282
ماشین های لوکس، بنزین، گندم، شکر خام، عینک آفتابی، کفش، موز، پارچه، اسباب بازی، فندک و ... از کالاهای وارداتی هستند که طی چند روز گذشته وارد کشور شده اند.

به گزارش صبح الوند به نقل از راه دانا؛، چند شب پیش رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم، به نکات و آمارهایی درباره صادرات اشاره کرد.

روحانی با بیان اینکه در صادرات غیرنفتی حرکت خوبی را شاهد هستیم گفت: در 5ماهه نخست سال جاری، ۱۳.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۲.۹ میلیارد دلار واردات کشور است.

وی با خوشحالی از پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی به عنوان یک نکته مثبت در کارنامه دولت یازدهم یاد کرد و مدعی شد: افزایش صادرات علامتی است که نشان می‌دهد امسال مسیر حرکت ما به سمت حرکت مثبت اقتصادی است.

بررسی آمار گمرک در چند روز گذشته نکات قابل توجهی را در بر داشت؛ صادرات غیر نفتی ایران چه کالاهایی بوده و به چه کشورهایی صادر شده است که این موضوع در آمار گمرک به خوبی نشان داده شده است.

بررسی ها نشان میدهد در روزهای منتهی به گفتگوی تلویزیونی روحانی با مردم، واردات انواع خودروهای لوکس با کشتی های مختلف صورت گرفته است.

از طرف دیگر صادرات کشور ما مربوط به کالاهایی نظیر لوله آهنی، ورق آهن، سیمان، کاه، خرده سنگ، پودر سنگ، خشکبار، پفک، گچ، گوسفند، بز، گوجه و کاهو است.

این آمار نشان می دهد که گوسفند و بز بیشترین آمار صادرات غیر نفتی در روزهای منتهی به سخنرانی روحانی بوده است؛ به عبارت دیگر صادرات گوسفند و بز و کاه اولویت های صادرات غیر نفتی ایران بوده اند.

روحانی در حالی مدعی شده است که صادرات غیر نفتی ایران افزایش یافته که این صادرات مربوط به کالاهای اصلی و تولیدی کشور نبوده است. به عبارت دیگر هنوز صنایع ایران به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

هرچند به گفته روحانی واردات همیشه بد نیست و مواد اولیه محصولات تولیدی در کشور که وارد می شوند جز واردات محسوب می شوند اما بررسی آمار واردات نشان می دهد که بیشترین واردات متعلق به کالاهای غیر موثر در تولید است.

ماشین های لوکس، بنزین، گندم، شکر خام، عینک آفتابی، کفش، موز، پارچه، اسباب بازی، فندک و ... از کالاهای وارداتی هستند که طی چند روز گذشته وارد کشور شده اند.

همانطور که مشاهده می شود همچنان واردات کالاهای غیر ضروری در کشور بالاست و علاوه بر تذکرهای مکرر مقام معظم رهبری همچنان خودروهای لوکس به عنوان بیشترین کالای وارداتی به شمار می روند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان