اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. مرداد 1395 - 10:18   |   کد مطلب: 19481
در حالی که 2 ماه از ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان گذشته است، مشاهده می شود که برخی از افراد در دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت‌خانه ها همچنان علیرغم بازنشستگی مشغول به کار هستند.

به گزارش صبح الوند به نقل از  راه دانا؛،  اواسط خرداد ماه بود که حسن روحانی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

 

در پی این ابلاغیه از سوی دولت به نوبخت، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاههای اجرائی قانون مدیریت خدمات کشوری و کلیه دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع اعلام شد.

 

بر اساس این ابلاغیه، دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کارگرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

 

در حال حاضر بیش از 60 روز یعنی بالغ بر 2 ماه از ابلاغ این قانون گذشته است اما همچنان مشاهده می شود که برخی از افراد در دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت‌خانه ها همچنان علیرغم بازنشستگی مشغول به کار هستند.

 

این در شرایطی است که در یک نمونه متناقض با این دستور، حسین اسفهبدی از سال 92 به عنوان معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

 

گفته می شود اسفهبدی غیر از مشاغل و مناصب سیاسی خود، 26 سال در بخش بازرگانی کشور از جمله 11 سال در شرکت سهامی نمایشگاه‌ها سابقه مدیریت دارد؛ اسفهبدی پیش از دولت های احمدی نژاد 8 سال در سمت فعلی خود مشغول به فعالیت بوده است.

 

نکته قابل توجه این است که اسفهبدی در اواسط سال 1384 با بازنشسته کردن پیش از موعد خود، از سمت مدیریت این شرکت کناره می‌گیرد و مشغول فعالیت در بخش خصوصی می‌شود. اما در آذر سال 1392 با حکم محمدرضا نعمت‌زاده مجدداً به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل انتخاب می‌شود و تاکنون در همین منصب مشغول به کار است.

 

وقتی قانونی که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است از سوی وزرای دولت نادیده گرفته می شود، انتظاری از سایر دستگاه های اجرایی کشور نیست که نسبت به این قانون بی توجه باشند.

 

اسفهبدی حدود 3 سال است که به صورت غیر قانونی مسئولیتی را بر عهده گرفته که با توجه به بازنشستگی وی با نظر خویش، وزیر صنعت باید درباره این انتصاب غیر قانونی جوابگو باشد.

 

باید در نظر داشت اسفهبدی بر اساس قانون مصوب کشور نمی تواند بعد از بازنشستگی حتی اگر پیش از موعد باشد، دوباره مشغول به کار شود و وی تا کنون 3 سال است که یکی معاونان وزیر صنعت بوده و نسبت به تخلفات وی و وزیر صنعت رسیدگی نشده است.

 

مدیریت اسفهبدی در نمایشگاه ها به گونه ای بوده است که کسی حق نزدیک شدن به جایگاه مدیریت نداشته است؛ نکته قابل توجه این است که مدیریت نمایشگاه ها تا این حد پیچیده است که هیچ نیروی کار دیگری قادر به حضور در این جایگاه نبوده و تنها وی می تواند از پس کار بر بیاید؟

 

از طرف دیگر در جریان حقوق های نجومی مشخص شد که برخی از زمینه های به وجود آمدن تخلفات حضور طولانی مدت برخی از افراد در سمت های حساس بوده است؛ در حالی که بسیاری از جوانان متخصص در کشور بیکار هستند لزومی ندارد برخی از افراد در عین بازنشستگی و یا همزمان در 2 شغل مشغول فعالیت باشند.

 

 

باید در نظر داشت حسین اسفهبدی تنها مدیر بازنشسته در دولت یازدهم نیست و بسیاری از مدیران دیگر هستند که با وجود گذشت سال ها از دوران بازنشستگی خود و بدون توجه به قانون لازم الاجرا که از سوی دولت ابلاغ شده است، در بدنه دولت مشغول به کار هستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان