اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. مرداد 1395 - 22:32   |   کد مطلب: 19607
به لطف فناوری و وجود سرویس‌هایی نظیر جستجوی گوگل می‌توان همزمان با برگزاری رویدادهای بزرگی چون المپیک، به بررسی رفتار آنلاین کاربران اینترنت پرداخت که با توجه به گسترش استفاده از آن قابل تعمیم به جوامع بشری است. در ادامه نگاهی به آمار ارائه شده توسط گوگل خواهیم داشت که براساس آن یوسین بولت را به ورزشکاری با بیشتری جستجو در تاریخ تبدیل کرده است

به گزارش صبح الوند به نقل از زومیت، گوگل در جریان برگزاری المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو اطلاعات بسیار خوبی را در رابطه با این رقابت‌ها در اختیار کاربرانش قرار می‌داد، بطوری که برای مشاهده‌ی تغییرات مقطعی اعمال شده در نتایج جستجوی گوگل، کافی بود تا نام ورزشکار یا یک رشته‌ی ورزشی یا هر عبارتی مرتبط به رقابت‌های المپیک در کادر جستجوی گوگل وارد می‌شد، پس از نمایش نتایج، اطلاعاتی تکمیلی در کادری جداگانه برای کاربران نمایش داده می‌شود که برای مثال در مورد ورزشکاران زمان برگزاری رقابت‌‌های ورزشکار مورد نظر یا در صورت اتمام مسابقات، نتایج برای کاربر با قابلیت کلیک روی نتایج نمایش داده می‌شود. حتی لینک‌هایی به یوتیوب نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که گزیده‌ای از رقابت انجام شده را پیش روی کاربران می‌گذارد.

با وجود اینترنت و پیشرفت‌های حاصل شده، هیچ نکته‌ای از رقابت‌های این دوره از نظر تولیدکنندگان محتوا و سرویس‌هایی نظیر گوگل پنهان نمانده است. در کنار لکه‌های دایره‌ شکل روی بدن فلپس تا تصاویر پیشی شناگر سنگاپوری در دوران کودکی که در ریو توانست این ورزشکار افسانه‌ای را شکست دهد، همه به مدد فناوری در پیش روی مخاطبان قرار گرفت. شاید اشاره به نمونه‌های داخلی نیز چندان بیراه نباشد، بطوریکه موج ایجاد شده پس از رونمایی از لباس‌های کاروان تیم اعزامی موجی از اعتراض را در فضای مجازی و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت تا اینکه افکار عمومی را با استفاده از این ابزار‌ها به خواسته‌ی خود رساند. همچنین باید به حذف پر حرف و حدیث بهداد سلیمی نیز اشاره کرد که کار را به هک کردن وب‌سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری کشاند.

گوگل برای نمایش جزئیات جستجو‌های انجام شده در اینترنت از طریق این موتور جستجو در موضوعاتی که به المپیک مربوطند، نقشه‌ای را تدارک دیده که کشورها را به تفکیک آمار مربوط به رشته‌های ورزشی جستجو شده نمایش می‌دهد. آمار این جدول بصورت پویا تغییر می‌کند، بطوری که آخرین نقشه مربوط به جستجوهای انجام شده بین ۶ تا ۱۸ آگوست یعنی ۱۹ تا ۲۸ مرداد ماه است. با توجه به اینکه در تاریخ مورد نظر رقابت‌های کشتی آغاز شده، می‌توان دید که در مورد کشورمان، کشتی بیشتری آمار جستجو را به خود اختصاص داده است.

اما گوگل در کنار آمار فوق، در گوگل ترند آماری روزانه را نیز ارائه می‌کند که بسیار جالب توجه است. برای مثال در روز برگزاری فینال رقابت‌های تیمی تنیس روی میز، سوالاتی در مورد نحوه پیدایش این ورزش، نزدیک‌ترین محل برای کاربران به منظور انجام این ورزش یا میزان کالری مصرف شده، بیشترین آمار جستجو را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از نکات جالب توجه در مورد المپیک 2016 ریو تبدیل شدن یوسین بولت به محبوب‌ترین ورزشکار تاریخ از نظر جستجوهای انجام شده در گوگل است. کسب نهمین مدال طلا در سه المپیک گذشته را در کنار شخصیت جالب توجه این ورزشکار جاماییکایی می‌توان به عنوان فاکتورهایی تاثیر گذار در عطش اطلاعاتی کاربران اینترنت عنوان کرد. حتی انتشار تصویری از این کاربر، یوسین بولت را بیش از پیش در ذهن علاقمندان به ورزش نگه خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید نقشه‌ی مورد نظر را به تفکیک کشورها مشاهده کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان