اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. مرداد 1395 - 23:11   |   کد مطلب: 19608
دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که افراد مسلح داعش خانواده‌هایشان را از منطقه جرابلس سوریه در نزدیکی مرز ترکیه خارج کرده‌اند.

به گزارش صبح الوند به نقل از انتخاب، روزنامه مصری الیوم السابع، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای داعش در پی از دست دادن تسلط‌شان بر منبج به این امر متوسل شده‌اند که خانواده‌های خود را از منطقه جرابلس که در مجاورت شهر منبج قرار دارد، خارج کنند و این اقدام داعش نشانگر این است که گروه‌های مورد حمایت آمریکا آماده حمله هستند.

پیشتر نیروهای دموکراتیک سوریه شهر منبج را تحت کنترل درآوردند و بدین ترتیب باعث شدند تا نیروهای داعش در جرابلس با خطر انزوایشان از سایر اراضی تحت تصرف داعش مواجه شوند.

جرابلس در بخش شرقی منطقه تحت تصرف داعش در مرز با ترکیه به طول ۵۵ کیلومتر قرار دارد که نیروهای دموکراتیک سوریه در صورت پیشروی به سمت شمال آن را محاصره می‌کنند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که بیش از ۵۰ خانواده وابسته به نیروهای داعش و سرکرده‌های این گروه از جرابلس و شهر باب میان منبج و حلب وارد پایتخت خودخوانده داعش در رقه شدند. یک منبع عالی رتبه در میان مخالفان سوری در مصاحبه با رویترز گفت که داعش افرادی را به خارج از جرابلس انتقال می‌دهد.

نیروهای دموکراتیک سوریه تاکنون هدف بعدی خود پس از سیطره بر منبج را اعلام نکرده‌اند. موفقیت در پیشروی به سمت شمال می‌تواند داعش را از مرزهای ترکیه جدا سازد.

پس از اینکه منبج به دست نیروهای دموکراتیک سوریه افتاد نیروهای محلی اعلام کردند که یک شورای نظامی برای منطقه باب تشکیل داده‌اند و آنها اعلام کردند که حمله به داعش در باب به زودی آغاز خواهد شد.

در همین حال نیروهای دموکراتیک سوریه تمامی پایگاه‌ها و مقرهای حضور خود در شهر منبج و در خطوط جبهه‌های شمالی با داعش در این شهر را به شورای نظامی منبج تحویل داد.

شورای نظامی منبج در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای کرد تمامی پایگاه‌ها و مقرهای نظامی را که در آن مستقر بودند به نیروهای شورای نظامی تحویل دادند و آنها همچنین مقرها در خط دفاعی شمالی در کرانه شمالی رود ساجور را به نیروهای ما تحویل می‌دهند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای شورای نظامی به تحکیم بخش‌های دفاعی جبهه شمالی که در حومه شمالی شهر است، ادامه می‌دهند.

طبق این بیانیه عملیات نظامی نیروهای شورای نظامی منبج و حومه آن با پشتیبانی نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش در حومه شمالی منبج با روندی سریع و اراده‌ای قوی ادامه دارد و آنها دستاوردهای بزرگی را رقم زدند و عملیات نظامی تا زمان تدوین این بیانیه به آزادسازی تعدادی از روستاها در حومه جنوبی این شهر انجامیده بود.

در همین حال عکس‌های منتشر شده است که نشان می‌دهد افراد مسلح داعش از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی در هنگام فرارشان از شهر منبج در شمال سوریه استفاده کردند.

طبق گفته نیروهای دموکراتیک سوریه، این عکس‌ها که کاروانی از صدها خودرو را نشان می‌دهد در روز ۱۲ اوت گرفته شده است.

این ائتلاف که متشکل از نیروهای عرب و کرد است که آمریکا از آنها حمایت می‌کند، اعلام کرد که به دلیل حضور غیرنظامیان در هر خودرو به این کاروان حمله نکرد تا از وقوع تلفات اجتناب کند.

احتمال می‌رود که افراد مسلح داعش به سمت مرزهای ترکیه در شمال سوریه رفته باشند.

در همین حال ائتلاف تحت امر آمریکا اعلام کرد که افراد مسلح داعش غیرنظامیان را مجبور کردند تا سوار خودروهای این کاروان شوند تا از آنها به عنوان سپرهای انسانی استفاده کنند.

کریس گارور، سخنگوی ائتلاف تحت امر آمریکا در بغداد گفت: زمانی که شکست داعش نزدیک شد افراد مسلح داعش که تعدادشان حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن بود حامیان نیروهای کرد و برخی از غیرنظامیان را گروگان گرفتند.

این سخنگو افزود: ما مجبور شدیم که با آنها به عنوان نیروهای غیرجنگی برخورد کنیم. ما به سمت آنها آتش نگشودیم و فقط ناظر آن بودیم.

پیشتر افراد مسلح داعش تلاش کردند تا از شهر فلوجه عراق نیز در کاروانی مشابه در ژوئن گذشته خارج شوند اما نیروهای عراقی و ائتلاف تحت امر آمریکا این کاروان را بمباران کردند که به منهدم شدن حدود ۱۷۵ خودرو انجامید.

از سوی دیگر، سفیر انگلیس در سازمان ملل از روسیه خواست تا به تعهد خود مبنی بر آتش بس ۴۸ ساعته در طول هفته متعهد باشد تا اجازه رسیدن کمک‌های انسانی به شهر محاصره شده حلب و اتخاذ تدابیر تضمینی برای این امر داده شود.

سفیر انگلیس در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: به نظر می‌رسد که موضع جدید روسیه بهتر از موضع قبلی‌اش است. اما مردم سوریه بسیار درباره تعهدات روسیه شنیده‌اند که تاکنون پایبندی به آن صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان