اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. شهريور 1395 - 0:40   |   کد مطلب: 19783
وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه تیتر امشب به مناسبت هفته دولت گزارشی از فعالیت های وزارتخانه آموزش و پرورش ارائه کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر فانی گفت: دولت یازدهم توجه ویژه ای به مدارس دولتی دارد، چرا که مدارس دولتی مخاطب عامه مردم هستند. 11 یا 12 درصد در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و بیش از 80 درصد مردم در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

فانی افزود : باید با یک برنامه ریزی درست و حساب شده مدارس خاص و مدارس غیردولتی کاهش پیدا کند تا جامعه دانش آموزی ما در یک محیط متعارف تر تحصیل کنند. در کشورهای دیگر نیز دانش آموزان تیز هوش و حتی دانش آموزان استثنایی در یک مدرسه با همدیگر تحصیل می کنند. ما در حال حاضر این کار را در وزارت آموزش و پرورش انجام می دهیم. تحت عنوان طرح تلفیقی که دانش آموزان آموزش می بینند.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما از سال 1393 یک طرحی را تحت عنوان طرح شهاب ایجاد کرده ایم. این روش شهاب دانش آموزانی که از بهره هوشی بالاتر از میانگین برخوردار هستند در همان مدرسه با نظارت و هدایت در همان مدرسه عادی رشد می دهیم. در سال 1395 84 هزار دانش آموز تحت این طرح قرار گرفتند. ما برنامه ریزی کردیم تا سال 1404 طرح شهاب را فراگیر بکنیم. در سال 94 از هر استانی دو مدرسه آموزشی انجام دادیم. ما در رابطه با مدارس تیزهوشان این نکته را باید عرض کنم که شاخص ها را به سمت شاخص های جهانی می بریم. در شاخص های جهانی از هر 100 دانش آموز، 3 دانش آموز به عنوان تیز هوش مطرح هستند.

او در خصوص مقایسه مدارس دولتی و غیردولتی گفت: در بدنه کلان وضعیت مدارس دولتی بهتر است. یکی از سیاست های جدی ما در دولت یازدهم عدالت آموزشی بوده است. یکی عدالت کمی و دیگری عدالت کیفی که ما می توانیم به جد بگوییم که هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن تمکن مالی از تحصیل باز نمانده است. ما بیش از 100 مدرسه داریم که تنها یک دانش آموز داشته و یک معلم. اما در متوسط یک و متوسطه دو اینگونه نیست. چون درس ها تخصصی می شود. ما در مناطق کم جمعیت نمی توانیم مدرسه متوسط تأسیس کنیم. ما چند روش داریم : یک روش روستا مرکزی است. روش دیگر خوابگاه مرکزی است. روش دیگر نیز شبانه روزی است. هم مدرسه است و هم خوابگاه و هم تغذیه دانش آموزان در این حوزه قرار می گیرند.

فانی تأکید کرد: در بعد کیفیت ما هنوز راه طولانی در پیش داریم. ما برای اینکه کیفیت مدارس را ارتقاء بدهیم عوامل متعددی دارد. نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی، مدیریت آموزشی و ... ما یک روشی را در دو سه سال اخیر دولت یازدهم شروع کرده ایم تحت عنوان طرح تعالی مدرسه که تا کنون 8 هزار مدرسه تحت پوشش آن قرار گرفته اند. مدیریت مدرسه و مدیریت آموزشی تقویت می شوند تا کیفیت مدارس افزایش پیدا کند. این طرح تبدیل به یک برنامه شده است و ما امسال مدارس بیشتری را زیر پوشش می بریم. در مجموع اینها گامهایی است برای عدالت بخشی به کیفیت آموزش. اگر مدیریت مدارس ما از تخصص و انگیزه لازم برخوردار باشند می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت کار افزایش پیدا می کند.

فانی تصریح کرد: امسال ما در کل کشور حدود 13 میلیون دانش آموز خواهیم داشت. این دانش آموزان ثبت نامشان یک فعالیت است. که خانواده می گذارند نزدیک ماه مهر  و یا حتی بعد از مهر. ما در حال حاضر حدود 11 میلیون نفر ثبت نام کرده اند و هنوز 2 میلیون دانش آموز ثبت نام نکرده اند. ما یک سیستمی داریم تحت عنوان صناد که ما روزانه رصد می کنیم. بنابراین ثبت نام یک پروژه است در پروژه مهر. اگر ما مرداد ماه ثبت نام را جمع کنیم برای ما مشخص است که چند نفر کجا، در چه منطقه ای و تحت عنوان چه رشته ای ثبت نام  کرده اند تا امکانات بهتری فراهم کنیم.

در سال 1395، 5500 عدد مدرسه نوساز به مدارس ما اضافه می شود که تا عید این رقم به 11 هزار کلاس می رسد. در طرح مسکن مهر نوعا برای آنها مدرسه تعبیه نشده است. ساماندهی نیروهای انسانی از مسایل مهمی است که وزارت خانه مبادرت به انجام آن می کند. ما امسال استاندارد سازی سیستم های گرمایشی را پیش گرفتیم که تا مهر ما با بخاری های نفتی خداحافظی می کنیم.

 وی در پایان در خصوص اینکه به نظر شما موفق ترین عضو کابینه کیست، گفت: جناب آقای ظریف جزو بهترین ها هستند. آقای طیب نیا نیز به نظر من بسیار موفق هستند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان