اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. فروردين 1402 - 21:47   |   کد مطلب: 20547
برخی از مردان هنگامی که موضوع رفتن به نزد دکتر پیش می آید، پای شان شل می شود و این امر باعث تاسف هست. مراقبت معمول پیشگیرانه می تواند سرطان و سایر بیماری ها را در مراحل اولیه کشف کند، یعنی در زمانی که گزینه های بیشتری برای درمان وقت بیشتری برای علاج وجود دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از ندا آنلاین،  برخی از مردان هنگامی که موضوع رفتن به نزد دکتر پیش می آید، پای شان شل می شود و این امر باعث تاسف هست. مراقبت معمول پیشگیرانه می تواند سرطان و سایر بیماری ها را در مراحل اولیه کشف کند، یعنی در زمانی که گزینه های بیشتری برای درمان وقت بیشتری برای علاج وجود دارد.

 
اما برخی از مردان به جز به خاطر زنان شان به دکتر نمی روند. در اغلب موارد زنان هستند که به مردان فشار می آورند تا برای چکاپ از لحاظ سرطان به دکتر مراجعه کنند.
 
 
کارشناسان می گویند مردان می توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر هست، به خود نفع بسیاری برسانند. برخی از این علائم سرطان در مردان اختصاصی هستند.این علائم بخش های معین بدن را در بر می گیرند و ممکن هست به طور مستقیم به امکان وجود سرطان اشاره کنند. برخی دیگر از علائم مهم تر هستند. برای مثال دردی که در بخشی از بدن احساس می شود، ممکن هست علل گوناگونی داشته باشد. اما حتی در مورد این علائم نباید بدون مراجعه به دکتر احتمال سرطان را مد نظر قرار ندهید.
1- توده پستانی
اگر مانند اغلب مردان باشید، شاید هرگز به این فکر نیفتاده باشید که مردان هم ممکن هست سرطان پستان بگیرند. سرطان پستان مردان شایع نیست، ولی ممکن هست بروز کند. هر توده جدیدی در ناحیه پستان در مرد نیاز به بررسی به وسیله پزشک دارد. این نشانه ها نیز که چه در زنان و چه در مردن باید از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرده هست:
•    کشیدگی یا فرورفتگی پوست پستان
•    به داخل کشیده شدن نوک پستان
•    قرمزی یا پوسته ریزی نوک پستان یا پوست پستان
•    خروج مایع از نوک پستان
در صورتی که با این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید، پزشک علاوه بر گرفتن سابقه دقیق و معاینه جسمی، ممکن هست برای شما ماموگرافی، نمونه برداری بافتی، یا آزمایش های دیگر را تجویز کند.
 

2- درد

در هر سنی افراد ممکن هست به دردهای مبهم یا حاد مبتلا شوند. اما درد حتی دردی مبهم ممکن هست نشانه اولیه برخی سرطان ها باشد؛ البته در اغلب موارد احساس درد ناشی از سرطان نیست.
هر دردی که طول بکشد باید به وسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. پزشک با توجه به شرح حال بیمار تصمیم خواهدگرفت که آیا آزمایش های بیشتری مورد نیاز هست یا نه، و چه نوع آزمایشی لازم هست. حتی اگر سرطانی وجود نداشته باشد، شما از رفتن به نزد پزشک سود خواهیدبرد. پزشک با بررسی شما می تواند به شما کمک کند دریابید چه عاملی باعث درد شما شده هست و برای تسکین دادن آن چه کار می شود کرد.
 
3- تغییرات در بیضه
سرطان بیضه اغلب در مردان در سنین 20 تا 39 رخ می دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند بیضه مردان به عنوان بخشی روتین از چکاپ سرطان به وسیله پزشک معاینه شود. و برخی از پزشکان معاینه ماهانه بیضه به وسیله خود فرد را توصیه می کنند. هر تغییری در اندازه بیضه چه بزرگ دن و چه تحلیل رفتن و کوچک شدن باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
همچنین تورم یا وجود توده در بیضه را نباید نادیده گرفت و بالاخره احساس سنگینی در کیسه بیضه (اسکروتوم) باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از سرطان های بیضه بسیار سریع رشد می کنند.
بنابراین کشف زودرس آنها حیاتی هست. اگر توده سختی در بیضه تان احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما معاینه بیضه انجام خواهدداد و وضع کل سلامتی تان را ارزیابی خواهدکرد. اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، ممکن هست آزمایش های خونی تجویز کند. همچنین بررسی بیضه با سونوگرافی ممکن هست انجام شود. در نهایت ممکن هست پزشک تصمیم بگیرد نمونه ای از بافت بیضه را بردارد تا از لحاظ وجود سرطان مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گیرد.

4- تغییرات در گره های لنفاوی

اگر متوجه توده یا تورمی در گره های لنفاوی زیر بغل یا گردن، یا هر جای دیگر بدن تان شدید، باید به آن توجه کنید.
در صورتی که گره لنفاوی به طور پیشرونده ای بزرگتر شود، و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
پزشک به معاینه شما خواهدپرداخت و بیماری هایی را که می توانند باعث بزرگی گره لنفاوی شوند، از جمله عفونت ها را بررسی خواهدکرد. اگر عفونتی یافت نشود، معمولا پزشک دستور نمونه برداری از گره لنفاوی را می دهد.

5- تب

اگر تبی دارید که علت آن مشخص نیست، ممکن هست سرطان عامل آن باشد، تب همچنین علامت ذات الریه یا برخی از بیماری های دیگر هم می تواند باشد که نیاز به درمان دارند. اغلب سرطان ها زمانی در سیر خود باعث ایجاد تب می شود. اغلب تب در سرطان هنگامی رخ می دهد که سرطان از محل اصلی خود انتشار پیدا کرده و به بخش دیگری از بدن تهاجم  کرده هست.
 
اما تب همچنین ممکن هست نشانه اولیه سرطان های خونی مانند لنفوم و لوسمی باشد. بهترین کار این هست که تبی را که علت آن مشخص نیست را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و تجویز آزمایش ها علت تب را خواهدیافت و درمان های لازم را انجام خواهدداد.
 

6- کاهش وزن غیرمنتظره

کاهش وزن غیرمنتظره و بی دلیل باید مورد توجه قرار گیرد. اغلب ما به سادگی وزن کم نمی کنیم. البته وقتی ا زکاهش وزن به عنوان نشانه سرطان صحبت می کنیم، منظورمان چند کیلو کاهش وزن به علت افزایش فعالیت جسمی یا کم غذا خوردن به علت گرفتاری های شغلی نیست. اگر مردی بیش از 10 درصد وزن بدنش را در مدت کوتاهی در حد چند هفته از دست بدهد، زمان مراجعه به دکتر فرا رسیده هست.
پزشک شما معاینه جسمی عمومی از شما انجام خواهد، پرسش هایی در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی تان و نیز وجود سایر علائم خواهدکرد. پزشک براساس اطلاعات به دست آمده آزمایش های لازم را تجویز خواهدکرد.

7- درد شکمی و افسردگی

هر مردی که درد شکمی دارد و احساس افسردگی هم می کند باید مورد چکاپ قرار گیرد. متخصصان رابطه ای میان سرطان لوزالمعده و افسردگی یافته اند.
سایر علائم سرطان لوزالمعده شامل زردی یا تغییر رنگ مدفوع اغلب به رنگ خاکستری هست. پزشک شما معاینه جسمی کاملی از شما خواهدکرد و سابقه پزشکی شما را خواهدگرفت. سپس ممکن هست رادیوگرافی قفسه سینه، سی تی اسکن یا MRI یا سایر آزمون های تشخیصی را تجویز کند.

8- خستگی

خستگی یک علامت مبهم دیگر هست که ممکن هست در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان های معده یا روده بزرگ ممکن هست در همان ابتدای بیماری بروز کند.
 
اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهدکرد تا علت خستگی شما را پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.
 

9- اشکال در بلع

برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می کنند. آنها در طول زمان ممکن هست با تغییر دادن رژیم غذایی شان و مصرف مواد غذایی نرم تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال دربلع می تواند نشانه سرطان های گوارش از جمله سرطان مری باشد. اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن هست رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند.
پزشکتان همچنین ممکن هست شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش تان مورد بررسی قرار گیرد.

10- تغییرات پوست

شما نه تنها باید از تغییرات در خال های تان آگاه باشید (که نشانه شناخته شده سرطان پوست بالقوه هست) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید. همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست و پوسته ریزی شدید هم باید به وسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. مشکل هست گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد.
 
اما اغلب کارشناسان می گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمایند. پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهدگرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهدداد. همچنین ممکن هست برای رد کردن احتمال سرطان نمونه برداری بافتی از پوست را تجویز کند.

11- ظهور خون در جاهای غیرمعمول

اگر در بخشی از بدن تان که به طور معمول خونریزی نمی کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالاآوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم هست. توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (همورویید) اشتباه هست، این خونریزی ممکن هست نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
پزشک شما در مورد علائم تان سوال خواهدکرد. ممکن هست آزمایش هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده هست) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه های سرطان یا ضایعات پیش سرطانی (که ممکن هست بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده هست.

12- تغییرات دهان

اگر سیگار می کشید یا توتون می جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان تان هشیار باشید، این تغییر ممکن هست بیانگر بروز «لوکوپلاکیا»، یک ضایعه پیش سرطانی که ممکن هست در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ داده باشد. این عارضه ممکن هست در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود. این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهدگرفت چه کارهای دیگری لازم هست انجام شود.
 

13- مشکلات ادراری

با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می کند. مردان ممکن هست تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن هست به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن هست به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند.
پزشک برای بررسی اندازه پروستات معاینه انگشتی از راه مقعد انجام خواهدداد. پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش خیم و غیرسرطانی به نام «هیپرپلازی خوش خیم پروستات» یا BPH هست. پزشک شما ممکن هست آزمایش خون برای اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی هست که به وسیله غده پروستات تولید می شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می دهد و ممکن هست نمونه برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.

14- سوءهاضمه

بسیاری از مردان، به خصوص در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوءهاضمه می شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می کنند دچار «حمله قلبی» شده اند. اما سوءهاضمه مداوم همچنین ممکن هست نشانه سرطان مری، گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود. پزشک شما از سوابق پزشکی تان سوال خواهد کرد و پسرش هایی درباره دوره های سوءهاضمه خواهدکرد. براساس شرح حال شما و پاسخ های تان به این پرسش ها پزشک در مورد آزمایش های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهدگرفت.
 
 
اما برخی از مردان به جز به خاطر زنان شان به دکتر نمی روند. در اغلب موارد زنان هستند که به مردان فشار می آورند تا برای چکاپ از لحاظ سرطان به دکتر مراجعه کنند.
 
کارشناسان می گویند مردان می توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر هست، به خود نفع بسیاری برسانند. برخی از این علائم سرطان در مردان اختصاصی هستند.این علائم بخش های معین بدن را در بر می گیرند و ممکن هست به طور مستقیم به امکان وجود سرطان اشاره کنند. برخی دیگر از علائم مهم تر هستند. برای مثال دردی که در بخشی از بدن احساس می شود، ممکن هست علل گوناگونی داشته باشد. اما حتی در مورد این علائم نباید بدون مراجعه به دکتر احتمال سرطان را مد نظر قرار ندهید.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان