اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. فروردين 1402 - 7:35   |   کد مطلب: 20898

به گزارش صبح الوند؛ به نقل از سلامت نیوز،هشت لیوان آب در طول روز بنوشید. جمله ای آشنا که همه در طول زندگی آن را بارها و بارها از زبان افراد مختلف شنیده ایم؛ اما مسئله این است که تا چه حد باید به این توصیه توجه کرد؟ آیا توجیه علمی وجود دارد؟

 
احتمالاً بسیاری از ما گمان می کنیم نوشیدن کم تر از هشت لیوان آب در طول روز می تواند سلامتی ما را تهدید کند، در حالی که یافته های اخیر دانمشندان خبر از موضوع دیگری می دهد. 
 
شما هم متعجب خواهید شد اگر بدانید نوشیدن آب زمانی که واقعاً تشنه نیستید می تواند حتی منجر به مرگ بشود. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، دریافت بیش از اندازه مایعات منجر به فعال شدن محافظ مهار بلع درون مغز می شود. 
 
در واقع، زمانی که شما خودتان را مجبور به نوشیدن آبی بیشتر از نیازتان می کنید در معرض ابتلا به نوعی مسمومیت با آب قرار می گیرید. هیپوناترومی (کم سدیمی خون) زمانی اتفاق می افتد که میزان سدیم خون انسان از حد طبیعی و استاندارد خود پایین تر بیاید و نوشیدن بیش از حد مایعات می تواند یکی از عوامل ابتلا به چنین مشکلی بشود. مشکلی که با عوارضی هم چون: بی حالی، حالت تهوع، تشنج، کما و حتی در مواردی مرگ همراه است. 
 
به همین خاطر کافی است ما آن میزانی آب دریافت کنیم که نیاز بدنمان است. همان طور که کم آبی موجب بروز مشکلات بسیاری برای ما می شود، بدون احساس تشنگی آب نوشیدن نیز خطرات بسیاری برای بدن ما به دنبال دارد. نگاهی به تاریخچه مسابقات ماراتون نشان می دهد بسیاری از دوندگان با این فرض که نوشیدن آب زیاد به حفظ شرایط جسمانی آنها کمک می کند بدون احساس تشنگی آب نوشیده اند و در نهایت جان خود را از دست داده اند. 
 
بنابراین اگر می خواهید سیستم محافظتی مغزتان بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد و سدیم موجود در بدنتان نیز کاهش پیدا نکند تنها زمانی به سمت مایعات بروید که احساس نیاز می کنید؛ و نه احساس اجبار. 
انتهای پیام/.
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان