اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. آبان 1395 - 8:48   |   کد مطلب: 20974
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به غفلت بخش صنعتی همدان از ظرفیت دانشگاه‌ها گفت: بسیاری از بازارهای جهانی برای صنعتگران یک‌بار مصرف شده است.

به گزارش صبح الوند، حمیدرضا رهبر در اولین نشست تخصصی اعضای اتاق بازرگانی، کارآفرینان و مدیران صنایع برتر استان همدان اظهار داشت: ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح و بیان شده ولی بین دانشگاه و بخش صنعت فاصله وجود دارد که سبب گلایه‌مندی است.

وی افزود: فاصله موجود بین صنعت و دانشگاه سبب می‌شود دانشگاه در زمینه تحقق اهداف با مشکل مواجه شده و بخش صنعت نیز مجبور به درجا زدن و عقب بودن از تکنولوژی‌های روز شود.

رهبر با بیان اینکه حضور در بازار جهانی به سادگی و راحتی نیست، عنوان کرد: نمی‌توان تنها با تکیه بر گفتگو و مذاکرات پیروز شویم و بتوانیم محصولی را عرضه کنیم، متاسفانه بسیاری از بازارهای جهانی برای صنعتگران همدان یک‌بار مصرف شده چراکه صنایع داخلی موفق به استفاده از فرصت‌های پیش آمده نشدند و غفلت از ظرفیت دانشگاه‌ها این امر را تشدید کرد.

وی با اشاره به اینکه نبود توان رقابت در بازارهای جهانی در صنایع بزرگ، متوسط و کوچک این مشکلات وجود دارد، اظهار داشت: کسانی که از دانشگاه در واحدهای صنعتی به کار گرفته می‌شوند به صورت عملی توان انجام کار ندارند چراکه تنها مسائل را تئوری آموزش دیده‌اند.

رئیس خانه صنعت استان همدان با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید دوره آموزش‌های کاربردی و اجرایی را بگذرانند، تصریح کرد: این خلا را باید کار کارشناسی کرده و با تعامل دست‌اندرکاران دو بخش صنعت و دانشگاه راهکارهای عملی برای حل مشکلات موجود احصا شود.

رهبر با اشاره به اینکه چهار روش برای برقراری تعامل بین صنعت و دانشگاه پیشنهاد شده است، گفت: دانشجویان، صنعت و دانشگاه ارتباط سه جانبه پیدا کرده و مسائل صنعت را بررسی کنند و در نهایت گروه دانشگاه راهکارهایی را برای حل مشکلات ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: روش دیگری نیز برای تعامل این دو بخش وجود دارد که دانشجویان یک روز تا یک ماه از دوران آموزشی خود را در واحدهای تولیدی و صنعتی سپری کنند که در کشورهای اروپایی نه تنها مُزدی دریافت نمی‌کنند بلکه هزینه نیز پرداخت می‌کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان روش سوم را روش کارآموزی دانست و گفت: این روش در کشور و استان رایج بوده ولی انتقادات زیادی به آن وارد است چراکه هر ساله واحدهای تولیدی و صنعتی درصد بالایی کارآموز پذیرش می‌مکنند که بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و دوره‌های کارآموزی براساس رابطه است.

رهبر با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان به دنبال استفاده از رابطه در راستای گذراندن دوره کارآموزی هستند، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی ممکن است سخت گیری‌هایی داشته باشند ولی در ایام کارآموزی هیچ اثر و نشانه‌ای از اساتید در صنعت نیست.

وی درباره روش چهارم نیز گفت: در این روش دانشگاه‌ها یک ترم کامل را به عنوان ترم کاری به صنعت اختصاص داده و همه کلاس‌های ترم در داخل صنعت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان