اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. آبان 1395 - 19:59   |   کد مطلب: 21042
با وجود اینکه بارها از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است که فتنه خط قرمز ماست، امروز شاهد هستیم وزرایی به مجلس معرفی می شوند که برای رسیدن به کرسی وزارت حتی حاضر به رد فتنه 88 و تبری از اقداماتی که در جریان فتنه 88 انجام داده اند، نشدند.

به گزارش صبح الوند به نقل  راه دانا؛ بعد از استعفای سه تن از وزرای کابینه دولت یازدهم و قبول استعفای آنها، همه نگاه ها متوجه دولت شد تا ببینند در حالی که 6 ماه به پایان عمر دولت باقی مانده است، چه افرادی سعی می کنند سکان سه وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان را به دست بگیرند.

درحالی که گمانه زنی ها به سمت افراد دیگری در کشور می رفت، دولت در نهایت صالحی امیری را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی فر را به عنوان وزیر ورزش و جوانان و در نهایت دانش آشتیانی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد.

 

سید رضا صالحی امیری که این روزها از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است، در مجلس نهم نیز به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود اما او هم جز وزرایی بود که نتوانست رای اعتماد بگیرد.

27 مهر 1392، دکتر روحانی طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس‌ وقت مجلس نهم، "رضا صالحی امیری" را به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد. 5 آبان همان سال، جلسه علنی مجلس به منظور بررسی صلاحیت این وزیر تشکیل شد.

در جلسه 5 آبان که به منظور بررسی صلاحیت سه وزیر باقیمانده از کابینه یازدهم تشکیل شده بود بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و نیز دفاعیات وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس نهم به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان رأی اعتماد ندادند و صالحی امیری از مجموع ۲۶۱ رأی مأخوذه نمایندگان، با ۱۰۷ رأی موافق و ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع موفق نشد رأی اعتماد مجلس را به دست آورد و از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند.

حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس نهم در خصوص عدم اعتماد به صالحی امیری گفته بود: «در مورد آقای امیری مواردی مطرح می‌شود، از جمله عزلی که در خوزستان صورت گرفته و موضوع پرونده‌ای که در خوزستان در خصوص 20 فروند کشتی که کالا جابجا می‌کرده و موضوعات مربوط به نقش وی در تظاهرات پس از 29 خرداد سال 88 و نکاتی که در خصوص پرونده مربوط به بیمه از وی نام برده شده، از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد نمایندگان بر روی آن‌ها حساسیت لازم را دارند و بعید می‌دانم که به جمع‌بندی برسند و به وی رأی اعتماد دهند.»

سوابق فعالیتهای سیاسی اما مهمترین دلیل رای نیاوردن صالحی امیری بود. الیاس نادران هم به عنوان یکی از نمایندگانی که با صالحی امیری مخالف بود به نمایندگی از جمعی از نمایندگان مجلس پشت تریبون رفته و نکاتی را درباره او یادآور شد.

وی در صحن علنی مجلس گفته بود: «صالحی امیری متهم به دست داشتن در پرونده اختلاس از بیمه ایران است و حکم جلبش در سال 89 صادر شده است. همچنین انفجار لوله گاز در خوزستان در دوران مدیریت وی اتفاق افتاده است. دستگیری رزمندگان دفاع مقدس با گرایش چپ و ضرب و شتم آنها و خودکشی یکی از آنها در دوران مدیریت صاحلی در خوزستان بوده است و درنهایت اینکه این وزیر پیشنهادی در فتنه 88 فعالیت کرده است.»

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی کسی بود که پس از آنکه رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم استیضاح شد و در ادامه آن نیلی دولت آبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، در 20 آبان سال 93 به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد.

وی بلافاصله برنامه های خود برای تصدی گری این وزارت خانه را اعلام کرد و طی مصاحبه هایی از موافقت مجلس نهم با خودش خبر داد؛ او همچنین برنامه های خود را در رسانه ها علنی کرد تا شاید بتواند رای اعتماد خود را از مجلس نهم بگیرد.

دانش آشتیانی در جریان جلسه بررسی صلاحیت وی در مجلس، که سه شنبه ۲۷ آبان برگزار شد، با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد و به این ترتیب تعداد آرای مخالف وی در طول تاریخ انقلاب رکورد زد تا او نام او به عنوان وزیری که کمترین رای اعتماد را گرفته است در تاریخ ثبت شود.

شاید بتوان علت اصلی آرای پایین دانش آشتیانی را پخش فیلمی از او در مجلس دانست که این فیلم حضور دانش‌آشتیانی را در میان تحصن‌کنندگان فتنه 88 نشان می‌داد. این فیلم توسط علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در حین سخنرانی اش در به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی پخش شد.

قاسم جعفری یکی دیگر از نمایندگان مجلس نهم ضمن اعتراض به روحانی نسبت به معرفی افرادی از مجموعه مصطفی معین در جلسه رای اعتماد آشتیانی به صحبت پرداخت و انتخاب فردی که منتسب به جریان فتنه است را به صلاح نظام ندانست.

حسین نقوی حسینی هم به عنوان نماینده مخالف دانش آشتیانی در این جلسه گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که فتنه خط قرمز ماست. ما از این خط عبور نمی‌کنیم. اگر 20 نفر دیگر نیز معرفی شوند و ویژگی‌های میلی منفرد، توفیقی، فرجی دانا و دانش‌ آشتیانی را داشته باشند این مجلس به آنان رای نخواهد داد.

دانش آشتیانی در این جلسه هرچند تأکیدات زیادی بر روی حضورش در جنگ تحمیلی داشت اما حتی برای یک بار هم از حضور در فتنه 88 تبری نجست و همچنین خط قرمز خود را در زمینه فتنه 88 مشخص نکرد.

 

مسعود سلطانی‌فر که امروز به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شده است، پیش از این یک بار دیگر از سوی روحانی به مجلس نهم معرفی شده بود؛ وی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

اگرچه نمایندگان مجلس نهم معتقد بودند که سلطانی فر سوابق اجرایی برای کنترل وزارت ورزش و جوانان را ندارد اما در حقیقت یکی از دلایلی که نمایندگان نتواستند به سلطانی فر رای اعتماد بدهند، حضور وی به عنوان یک فعال سیاسی از اعتماد ملی در ستادهای انتخاباتی کروبی به عنوان یکی از سران فتنه بود.

سیاسی کاری های سلطانی فر در جناحی حاص و همچنین عدم مرز بندی وی با فتنه 88 یکی از دلایلی بود که سلطانی فر نتوانست رای اعتمادی از مجلس نهم بگیرد هرچند مدتی به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان مشغول به کار بود.

سلطانی فر در جریان دفاع از خود در صحن علنی مجلس برائن خود از فتنه 88 را اعلام نکرده و به خط قرمز بودن فتنه 88 اشاره ای نکرد.

 

با وجود اینکه بارها از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است که فتنه خط قرمز ماست، امروز شاهد هستیم وزرایی به مجلس معرفی می شوند که برای رسیدن به کرسی وزارت حتی حاضر به رد فتنه 88 و تبری از اقداماتی که در جریان فتنه 88 انجام داده اند، نشدند.

آن روزی که روحانی توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اصلاح طلبان صدای خود را بلند تر کرده و اعلام کردند که حمایت آنها منجر به پیروزی روحانی شد آما هنوز برای کسی مشخص نیست که میان عارف و روحانی چه گذشت که عارف با کناره گیری به نفع روحانی آرای خود را در صندوق روحانی ریخت تا روحانی با یک رأی هرچند لب مرزی به پیروزی دست پیدا کند.

روحانی که یکی از شعارهای انتخاباتی اش رفع حصر سران فتنه بود، اکنون با اتمام 4 سال به نقطه ای رسیده است که مهم ترین مطالبه اصلاح طلبان مبنی بر رفع حصر را جامه عمل نپوشانده و همین موضوع باعث بی اعتمادی اصلاح طلبان به او شده است به طوری که امکان دارد دیگر آرای اصلاح طلبان به صندوق روحانی ریخته نشود.

اگر روحانی نتواند اصلاح طلبان را با خود همراه کند و وعده خود به آنها را عملیاتی نکند، ممکن است در مبارزه با یک رقیب اصولگرا در انتخابات 96 شکست خورده و به اولین رئیس جمهور 4 ساله کشور تبدیل شود؛ از این رو معرفی سه وزیر منتسب به فتنه به مجلس شورای اسلامی محکی برای مجلس خواهد بود.

در صورتی که سه وزیر منتسب به فتنه از مجلس رأی اعتماد بگیرند یعنی وکلای مردم در مجلس دهم بر خلاف مجلس نهم حساسیتی به فتنه نداشته‌اند و دولت می تواند در قدم های بعدی به شعار خود مبنی بر رفع حصر سران فتنه نزدیک تر شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان