اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. آبان 1395 - 14:56   |   کد مطلب: 21197
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی به عنوان دومین دانشجویی که در پیش از خطبه های نماز جمعه همدان سخنرانی می کند صحبت هایش را در سه بخش استانی و بومی، وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و برخی از مسائل کلان کشوری طرح نمود.

به گزارش صبح الوند به نقل از  صدای دانشجو، محمد رضا شیری دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سخنان خود پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان را با اهداء سلام و تحیات به محضر شریف امیرالمؤمنین علیه السلام شروع کرد  و گفت: سلام بر او که تا آخرین لحظه، عدالت خواست و "قُتل في مِحرابه لشِدة عَدله"، او که جانش را، زندگی‌اش را و حتی فاطمه‌اش را برای عدالت از دست داد تا بدانیم جلوگیری از دست اندازی به بیت المال هزینه دارد و چه مردانه علی علیه السلام در محراب شهادت این هزینه را پرداخت کرد.

 

شیری سخنان خود را در سه بخش استانی و بومی، وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و برخی از مسائل کلان کشوری طرح نمود.

 

مسائل استانی و بومی

وی در ابتدای این بخش از صحبت هایش گفت: یکی از مسایل مهمی که در دهه‌های گذشته در استانمان به شدت به چشم می‌خورد عدم وجود مدیران بومی و آشنا با استان می باشد. همانطور که عزیزان و بزرگواران مستحضر هستید یکی از نکات مثبتی که یک مدیر بومی با خود به همراه دارد شناخت کافی و مورد قبول از ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و کمبودهای استان می‌باشد و این نکته زمانی حائز اهمیت می‌شود که خیل عظیمی از مدیران دولتی موجود در استان، از همدانی‌ها نبوده ومتاسفانه از مشاوران همدانی نیز بی‌بهره مانده‌اند.

 

شیری افزود: این نکته باعث می‌شود بسیاری از ظرفیت‌ها و نیازهای درون استان که می‌توانند در بسیاری از مشکلات و کمبودها دستگیر مردم عزیز شوند ناشناخته بمانند و از طرفی روز به روز مشکلات مردم افزایش یابد.

 

مدیری که نمیداند مشکلات معیشتی مردم همدان چیست؟

مدیری که آشنا با علایق و سلایق مردم همدان نیست!

مدیری که نمی داند مشکلات فرهنگی استان و شهرهای مختلف آن چیست؟

 مدیری که نمی داند یا نمی خواهد بداند که بیکاری و عدم وجود اشتغال برای جوانان در همدان بیداد می کند!

این مدیران چگونه می‌توانند در استان کارآمد و مفید باشند؟

 

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی عنوان کرد: ما نمی خواهیم منکر فعالیت‌ها و زحمات بسیاری از مدیران و مسولان باشیم اما متاسفانه زمانی که خروجی بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی در استان را مشاهده می‌نماییم می‌بینیم که نه تنها بسیاری از مشکلات عمده و اساسی مردم حل نشده است بلکه متاسفانه گرهی به گره‌ها افزون گردیده و در عمل آش همان آش است و کاسه همان کاسه!

 

از این تریبون به پشتیانی از شما مردم عزیز از مسولان و دولت نشینان می‌خواهیم برای خدا هم که شده همدان را به همدانی‌ها بسپارند!

 

شیری خاطز نشان کرد: یکی دیگر از مسایل مهمی که در استان‌ما بیش از سایر استان‌ها به چشم می خورد عدم وجود شفافیت از سوی مدیران و مسولان استانی می‌باشد!

 

متاسفانه برخی از مسولان ارشد استان همدان در دوستی و ارتباط با افرادی که حقوق های نجومی دریافت نموده‌‌اند و دست اندازی آن ها به بیت المال بر همگان واضح و مشخص گردیده است افتخار میکنند و حاضر نیستند اعلام کنند که به چه میزان از بیت المال مسلمین حقوق و مزایا دریافت می‌کنند؟

 

وی افزود: متاسفانه هزینه‌های مربوط به شورای اسلامی شهر هرگز برای مردم مشخص نمی‌شود و برای مردم گزارش داده نمی‌شود که هزینه‌های دقیق مربوط به شورای شهر صرف چه کارها و چه فعالیت‌هایی می‌شود وبه تبع آن گزارشی از سوی نمایندگان شورای شهر  داده نمی‌شود!

 

به عنوان مثال روز‌های گذشته در خبر‌ها آمده است که در سال 94 مبلغی درحدود 3 و نیم میلیارد ریال هزینه صرف تجهیز سالن جلسات شورای شهر گردیده است! چنانچه این خبر صحت داشته باشد می‌بینیم که یک سال از صرف این هزینه هنگفت و جفای بزرگ در حق مردم همدان گذشته است و متاسفانه هیچ یک از نمایندگان شورای شهر خود را ملزم به پاسخگویی در برابر مردم ندیده‌اند!

 

متاسفانه حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان که به تازگی توانسته‌اند به مجلس شورای اسلامی راه یابند حاضر به شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی خود نیستند و در برابر مردم اعلام نمی‌کنند که هزینه‌های هنگفت انتخاباتی ستاد هایشان را از کجا و از چه طریقی کسب نموده‌اند؟

 

 

شیری گفت: نمایندگان مجلس باید در قانون گذاری در زمینه شفافیت مالی ورود پیدا کنند و با جعل قوانین مناسب مسولان را ملزم به شفافیت مالی نمایند! البته باید ذکر کرد که با "دست مال کثیف هم نمی‌شود شیشه را پاک کرد" اخیرا یکی از نمایندگان راه یافته به مجلس شورای اسلامی که هزینه‌ها هنگفت وی در شهر مشهور و زبان زد خاص و عام بود صحبت از قانون شفاف سازی هزینه‌های انتخابات کرده است که مشخص است عاقبت چنین قانونی چه می شود؟!

 

این فعال دانشجویی گفت: یکی دیگر از مسایل مهم استانی که باید به آن اشاره شود مساله اقتصاد و اشتغال می‌باشد که متاسفانه از اوضاع مساعد و مناسبی برخوردار نبوده و تدابیر لازم نیز برای آن اندیشیده نمی‌شود هر چند که برخی در داخل استان و برخی دیگر افراد معلوم الحالی که در حکم پدر معنوی برای مسولان استانی محسوب می‌شوند سعی دارند با ارایه آمارهای اعجاب آور مساله اشتغال را وارونه جلوه دهند و با بازی با آمار و ارقام سوء تدبیرها و اقدامات ناکارآمد خود را بپوشانند!

 

این آمار دادن‌ها دامن مفاهیم والایی چون اقتصاد مقاومتی را نیز گرفته است و مسولان استانمان تا می‌توانند در این زمینه اقدام به انتشار آمار و ارقام می‌نمایند به گونه‌ای که در اظهار نظری شگرف یکی از مسولان ارشد استان گفته بود که همدان الگوی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور می‌باشد!

 

 

وی در ادامه افزود: متاسفانه این نوع اظهار نظرها که بیشتر برای سرپوش نهادن بر سوء تدبیرها و ناکارآمدی‌ها می‌باشد مردم عزیز همدان را که با مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، به مفاهیم ارزشمند و والایی چون اقتصاد مقاومتی بدبین می‌نماید حال آنکه از نوع فعالیت‌های این آقایان می توان حدس زد که حتی یک بار هم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است را مطالعه نکرده‌اند و متاسفانه غالبا نمی دانند این سیاست‌ها چند بند هستند و چه محتوایی دارند!

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی افزود: امروز همه‌ی ما نیک می‌دانیم که مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم عزیز همدان نفس گیر شده است و توان خرید به شدت پایین است و اشتغال هم که بهتر است از آن بگذریم!

 

 

کجاست گوش شنوا ؟!

به جرات می‌توان گفت بخش عمدهای از مشکلات اجتماعی و فرهنگی که گریبان گیر جوانانمان شده است حاصل نبود اشتغال و فعالیت مناسب اقتصادی است اما بی‌تعارف بگوییم که: کجاست گوش شنوا ؟؟

 

امروز حقیر به نمایندگی از تشکلی با شما مردم عزیز سخن می‌گویم که بیش از 900 روز است در 8 نوبت از استاندار این استان جهت حضور در دانشگاه و پاسخ به سوالاتمان در زمینه‌های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و معیشتی مردم می‌گذرد اما بازهم بی تعارف بگوییم: کجاست گوش شنوا ؟!

 

مردم عزیز دارالمؤمنین همدان؛ فرزاندانتان در با سابقه‌ترین تشکل دانشجویی استان یعنی جامعه اسلامی دانشجویان بیشترین تلاش برای مطالبه عدالت از مسئولانشان را داشته‌اند اما یا با زبان تهدید پاسخ شنیده‌اند یا با زبان شکایت! بازهم بی تعارف با شما می‌گوییم: کجاست گوش شنوا ؟!

 

در دهه‌های گذشته و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، همدان به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح گردید! فارغ از درست یا اشتباه بودن این تصمیم و این نام گذاری باید بگوییم متاسفانه دولت‌های مختلف به همین تصمیم نیز پایبند نبوده و بار اجرایی این نام گذاری را در این بخش مهم رعایت نکرده و به کشاورزی استان بی‌توجه و یا کم توجه بوده‌اند در حالی که توجه و عنایت به کشاورزی می‌تواند مشکلات معیشتی و اشتغال بخش عمده‌ای از مردم استان را برطرف نماید! تحلیل ما دانشجویان و فرزندان شما عزیزان این است که توجه به مساله کشاورزی در گرو سه بخش مهم و زیر ساختیِ "آبیاری، مکانیزاسیون و مسایل علمی" می‌تواند به افزایش بهره‌وری منجر شده و کشاورزی استان را از بحران نجات دهد!

 

این فعال دانشجویی بیان کرد: تحلیل ما دانشجویان این است چنانچه در رابطه با مساله کشاورزی سه مساله اساسی ذکر شده یعنی سرمایه گذاری در زمینه زیر ساختی و کشاورزی مدرن، توجه به آموزش های مورد نیاز و اساسی کشاورزی و کشاورزان و کنترل عرضه و تقاضای بازار از طریق حذف واسطه‌های غیر ضروری می‌تواند باعث تحول عظیمی در بخش کشاورزی استان شود!

 

 

وضعیت فعلی دانشگاه ها

محمد رضا شیری در این بخش از سخنان خود گفت: یکی از نکاتی که در رابطه با دانشگاه های امروز به چشم می خورد توجه به این هشدار از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشد که فرمودند اجازه ندهید دانشگاه‌ها جولان گاه احزاب سیاسی شود!

 

متاسفانه یکی از نکاتی که این روزها در دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد ظهور تشکل‌ها و مجموعه‌های جدید و یک بار مصرفی است که برای فعالیت‌های حزبی و سیاسی و از آن بدتر فعالیت های انتخاباتی پا به عرصه دانشگاه نهاده‌اند و این نکته جای تاسف بیشتر دارد که مسولان دانشگاهی نیز با این قشر در هماهنگی کامل بوده و نه تنها به ایشان مجوز هرگونه فعالیت را می‌دهند بلکه از آن‌ها به صورت کامل حمایت می نمایند!

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان گفت: یکی از عمده فعالیت‌های این تشکل‌ها و مجموعه‌ها دعوت از چهره‌های معلوم الحالی است که نه تنها مبانی نظام را تحت هیچ شرایطی قبول ندارند بلکه سعی در وارونه جلوه دادن حقایق و تضعیف مبانی نظام را دارند چنانچه در چند روز گذشته یکی از دانشگاه‌های استان همدان میزبان فردی بود که علاوه بر به مسخره کردن شورای نگهبان، سعی در تحریف شخصیت امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا داشت!

 

 وی گفت: ذکر این نکته نیز واجب و ضروری به نظر می‌رسد که یکی از راه‌های این مجموعه‌های تازه از راه رسیده برای جذب بدنه دانشجویان برگزاری کنسرت‌ها و کارناوال های رقص و شادی به صورت مختلط می باشد!

 

تحلیل ما دانشجویان این است که این مجموعه‌ها از سوی کسانی هدایت می‌شوند که می‌خواهند با درگیر کردن دانشجویان مومن و انقلابی در مسایل حاشیه‌ای  از پرداختن به مباحث اصلی و بنیادی در دانشگاه‌ها جلوگیری نمایند و بر روی ناکارآمدی برخی مسئولان و مدیران در زمینه‌های مهمی همچون برجام و مذاکرات هسته‌ای و عدم توان ایشان در حل مشکلات معیشتی مردم سرپوش بگذارند!

 

 

برخی مسائل کلان کشوری

محمد رضا شیری مشعوف در این بخش از صحبت های خود عنوان کرد: اما مسئله سوم و پایانی که باید به آن اشاره شود در مورد مسئله کلان و کلی کشورمان می باشد! انقلاب اسلامی در پیچی تاریخی قرار گرفته و چالش‌های جدیدی فرا روی آن است. چالش‌هایی که به ‌بهانه‌ی مسئله‌ی هسته‌ای آغاز شده لکن به مسئله‌ی هسته‌ای ختم نخواهد شد.

 

اساساً هسته‌ای از همان ابتدا بهانه بود! هم برای آمریکا، هم برای بزک‌کنندگان داخلی چهره آمریکا! تا آرزوی سی‌وچند ساله‌شان برای همقدمی با آمریکا محقق شود! وگرنه تعداد سانتریفیوژهای منهدم شده و قلب اراک مطرح نیست! مسئله فراتر از این حرف‌هاست! مسئله، استحاله نظام و ساخت جمهوری اسلامی تقلبی است، که نقطه آغازین آن را تغییر در ماهیت انقلاب اسلامی نظیر همان بلایی که بر سر اندلوس آوردند، قرار داده‌اند!

 

این دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان مطرح کرد: در رابطه با تغییر در ماهیت جمهوری اسلامی ایران چند نکته به نظر می رسد که پرداختن به آن خالی از لطف نیست:

نکته اول کنار گذاشتن تکیه بر ظرفیت‌های دورنی کشور و گره زدن پیشرفت به سرمایه گذاری خارجی می‌باشد! از نظر ما دانشجویان راه علاج مشکلات کشور استحکام ساخت درونی نظام و توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های درونی می‌باشد! سوال اساسی ما این است که چرا کشوری که توانایی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای پیشرفته و توانایی ساخت موشک های پیشرفته را دارد باید در صنایع خرد و کوچک دچار مشکل شود؟

 

البته به نظر می‌رسد منافع عده‌ای که با واردات بی‌رویه به نان و نوایی رسیده‌اند و کشور را در معرض وابستگی اقتصادی قرار داده‌اند به مخاطره می‌افتد که امروزه جلوی پای بسیاری از تولید کنندگان داخلی سنگ‌های بسیار عظیم و مشکلات عمده قرار دارد اما به اندازه سر سوزنی مشکلی برای همین وارد کنندگان و دلالان وجود ندارد! البته وزیری که به تنهایی در هیات مدیره‌یِ بیش از 20 شرکت بازرگانی عضویت دارد خود به خوبی می‌تواند معرف اوضاع اقتصاد و صنعت باشد و شما خود بخوانید "حدیث مفصل از این مُجمَل"

 

وی در بیان خطری به نام لیبرال ها و لیبرالیسم گفت: امام راحل خطر «اسلام منهای روحانیت» در دوران بنی‌صدر را به خوبی دریافت نمودند و بنی صدر را کنار گذاشتند!

 

اگر امروز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی زنده بودند متاسفانه خطری بدتر و به مراتب خطرناکتر به نام «روحانیت منهای اسلام» را مشاهده می‌فرمودند!

 

یعنی افرادی که در لباس روحانیت مسئولیت می‌گیرند اما در عمل لیبرالیزم را پیاده می‌کنند. امام راحل در نامه‌ای که پس از برکناری قائم مقامشان دادند خطاب به شخص برکنار شده فرمودند: تو پس از من کشور را به لیبرال ها می دهی! متاسفانه امروز وزیری با وقاحت تمام مصاحبه می‌کند و به صورت تمام قد و علنی از لیبرالیزم دفاع می‌کند. وحتی به صورت علنی راه علاج مشکلات کشور را خصوصی سازی نهاد‌های حساس و تاثیر گذار می دانند! تا جایی که لیبرال‌تر از لیبرال‌ها، اراده‌شان بر خصوصی‌سازی آموزش‌ وپرورش و آموزش عالی نیز قرار گرفته است. اکنون نیز اگرچه مصوبه مربوطه در شورای نگهبان رد شد، لکن همچنان نگرانیم که سیطره‌ی نگاه سرمایه‌سالارانه بر نظام تصمیم‌سازیِ کشور، این مسئله را تداوم ببخشد.

 

این فعال دانشجویی افزود: نکته سوم قرارداد‌هایی است که تحت عناوین مختلف روز به روز ابعاد اسف بارتری از آن ها برای مردم آشکار می‌شود!

 

تحلیل ما اینست که برجام، IPC، خصوصی سازی آموزش و پرورش، بین المللی شدن آموزش عالی، ورود ایران به WTO، اجرایی شدن FATF  و برنامه ششم توسعه، همچون تلاش‌ها برای برجام موشکی و حقوق بشر و منطقه، همگی قطعات یک پازل هستند که خروجی آن، بر باد رفتن استقلال کشور است! مسئله‌ای که مدتی است مطرح کردن آن را هم آغاز کرده‌اند، در دانشگاه‌ها هم مدام بر آن تأکید می‌کنند؛ جدیداً پرروتر شده و علنی مصاحبه می‌کنند که «استقلال کشور با رشد اقتصادی منافی هم هستند» و یا اینکه «در دهکده‌ی جهانی دیگر از استقلال سخن گفتن، بی‌معناست.»

 

شیری مشعوف بیان کرد: نکته چهارم عدم پرداخت مناسب و صحیح به مساله اقتصاد مقاومتی می‌باشد! متاسفانه عده ای برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی زمام دار امور شده‌اند که نه تنها اندک اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند بلکه نسخه دسته صدم و منسوخ شده اقتصاد بازار آزاد را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کنند و جالب تر از آن اینکه همه‌ی این اتفاقات را اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نام می‌گذارند!

 

متاسفانه یکی از بدترین اتفاقات ممکن نیز این نکته است که بسیاری از دستگاه‌ها و ادارات و نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در زمینه اقتصادی برنامه‌های عادی و بر روی روال گذشته خود را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرده و برای آن گزارش های مفصل ارائه می دهند که خلاف واقع و ناصواب می‌باشد.

 

انتها پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان