اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. آبان 1395 - 21:45   |   کد مطلب: 21360
به فاصله کمتر از یکماه، دوباره خودکشی 4 نفر در یک روز خبرساز شد.

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، هنوز تب‌وتاب خودکشی‌های ماه گذشته فروکش نکرده بود که آخر هفته گذشته خبرهایی مبنی بر خودکشی 4 نفر در همدان به گوش رسید و از قضا یکی از حلق‌آویزی‌ها مربوط به پزشک همدانی بود.
فرمانده انتظامی شهرستان همدان در باره 4 مورد خودکشی می‌گوید: آخر هفته گذشته 4 مورد خودکشی در همدان رخ داد که یک نفر از آنها با حضور به موقع بستگانش از مرگ حتمی نجات یافت.
پژمان قویمی اظهار کرد: نخستین خودکشی روز چهارشنبه گذشته ساعت 12:30 دقیقه ظهر از طریق سامانه 110 به پلیس اطلاع داده شد که در بررسی انجام شده توسط مأموران کلانتری 14 مشخص شد خانمی 28 ساله به دلیل نامعلومی اقدام به خودکشی به صورت حلق‌آویزی کرده که بستگان وی سریعاً متوجه موضوع شده و با انتقال وی به مراکز درمانی از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.
قویمی ادامه داد: تنها نیم ساعت بعد، دومین خودکشی به پلیس اطلاع داده شد و مأموران انتظامی با حضور در منزلی واقع در بلوار زینبیه با جسد زنی 47 ساله در حالی روبه‌رو شدند که از میله بارفیکس اتاقش حلق‌آویز شده بود.
سومین خودکشی در ساعت 2 بامداد روز پنجشنبه گذشته رخ داد. مردی 63 ساله در خیابان امیرکبیر شهر مریانج از درخت داخل حیاط منزل خود را حلق آویز کرد و وقتی که خانواده وی با تأخیرش مواجه شدند جسد او را به صورت حلق‌آویزی پیدا کردند.
خودکشی چهارم نیز صبح روز پنجشنبه گذشته ساعت 7:40 دقیقه به پلیس اطلاع داده شد. محل خودکشی خیابان رکنی بود که در جریان آن مردی 52 ساله که پزشکی متخصص بوده خود را به مانند افراد دیگر حلق آویز کرده بود.
بنا بر گفته یک منبع آگاه این پزشک به دلیل مشکلات روحی و خانوادگی در منزل مادرش اقدام به خودکشی کرده و جسد وی نیز توسط مادرش مشاهده و درخواست کمک شده بود.
همچنین فرد مطلع دیگری نیز خبر داد که 2 نفر از افرادی که خودکشی کردند اعتیاد به موادمخدر داشته‌اند.
رئیس پلیس آگاهی استان همدان نیز با تأیید این خبر گفت: اجساد به پزشکی قانونی انتقال داده شده و بررسی‌ها لازم نیز صورت گرفته و هر 3 مورد خودکشی بوده است.
رضا زارعی افزود: این افراد به دلایل مختلف شخصی اقدام به این کار کرده بودند و هیچ مسأله‌ای مربوط به جامعه در میان نبوده است.
اوایل مهرماه بود که کشف اجساد حلق‌آویز شده 2 جوان در تپه عباس‌آباد لابه‌لای درختان خبرساز شد و شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در این‌باره به وجود آمد تا اینکه با بررسی‌های پلیسی و قضایی مشخص شد 2 جوان در اقدامی خودخواسته به زندگی خود پایان دادند. یک هفته از این ماجرا نگذشته بود که اهالی مجتمعی در سعیدیه با دیدن جسد مرد همسایه‌شان در پارکینگ شوکه شدند و موضوع را به پلیس اطلاع دادند که در بررسی‌ها نیز خودکشی پیرمرد 70 ساله محرز شد.
اواسط مهرماه نیز خبری دیگر مبنی بر خودکشی و حلق‌آویزی جوان دانشجو در منطقه جوکار به گوش رسید و این موضوع را فرمانده انتظامی شهرستان ملایر نیز تأیید کرد.
چندین مورد ذکر شده تنها مواردی بودند که ثبت و به دلیل مشهود بودن اطلاع‌رسانی شد؛ زیرا به گفته برخی از صاحبنظران آمار خودکشی‌ در ایران واقعی نیست.
در هر حال باید به این فهرست ناخوشایند، این 4 مورد خودکشی و اقدام به آن را اضافه کرد و این سؤال را پرسید که آیا خودکشی در همدان به یک اپیدمی تبدیل شده است؟
 روانشناس همدانی خواستار تشکیل جلسه‌ای با نیروی انتظامی شد
با این تفاسیر یک روانشناس نیز می‌گوید: خودکشی دلایل مختلفی دارد و مشخصاً نمی‌توان یک دلیل را برای همه خودکشی‌ها عنوان کرد.
حسین احمدوند اظهار کرد: اعتیاد، بیکاری، مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی و عاطفی، شکست‌های عشقی و... از جمله مواردی است که همواره در خودکشی‌ها نقش پررنگ‌تری داشته اما موارد دیگری در همدان از جمله وضعیت آب‌وهوا و مواد غذایی نیز می‌تواند از دیگر علت‌ها باشد.
وی ادامه داد: وقتی صحبت خودکشی و دلایل آن به میان می‌آید به دید سیاسی به مسأله نگاه و از باز شدن آن خودداری می‌کنند.
احمدوند افزود: اگر در اینچنین مواردی نیروی‌انتظامی از روانشناسان و جامعه‌شناسان شناخته شده دعوت به عمل آورد و مسأله را آسیب‌شناسی و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش آن ارائه دهند قطعاً نتیجه خوبی خواهد داد.
این گفته در حالی است که رئیس پلیس آگاهی استان همدان عنوان کرد که از این نظر مشکلی نیست و از روانشناسان و جامعه‌شناسان دعوت به عمل می‌آوریم تا جلسه‌ای در این‌باره تشکیل و علت‌ها و دلایل مربوط به خودکشی‌ها بررسی شود.
چندی پیش رئیس انجمن مددکاری ایران نیز گفته است که برخوردهای سلبی و قهری با اینگونه موضوعات درست نیست.
سید حسن موسوی‌چلک افزود: آمارهای رسمی در حوزه اقدام به خودکشی واقعی نیست؛ چراکه بسیاری موارد برای استفاده از دفترچه بیمه ثبت نمی‌شود؛ اما در نهایت باید گفت خودکشی معلولِ عوامل دیگری است که اگر مدیریت نشوند، شاهد سایر آسیب‌های اجتماعی نیز خواهیم بود.
وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، از این اقدام پشیمان هستند و این ندامت نشان می‌دهد، بخش عمده این کار ناشی از جهل و ناتوانی و نبود شناخت منابع اجتماعی است و بخشی دیگر به این مسأله بازمی‌گردد که باید به سواد اجتماعی برای زندگی در شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری توجه شود.
 موسوی‌چلک آگاهی‌دادن به‌جای ممنوعیت را راهکاری مفید خواند و افزود: رویکرد سلبی مناسب نیست؛ موضوعات اجتماعی از جمله اقدام به خودکشی با این‌گونه برخوردهای قهری مدیریت نخواهد شد، زیرا ۳۷ سال این تجربه را در کشور داشته‌ام.
رئیس انجمن مددکاران ایران خاطرنشان کرد: ما باید مهارت گفت‌وگو را میان خودمان افزایش دهیم؛ خواسته‌ها را بیان کنیم و مشورت بگیریم. فراموش نکنیم اگر گفت‌وگو با آداب خود همراه باشد، بیشترین تأثیر را در پدیده‌هایی همچون خودکشی خواهد داشت».

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان