اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. آبان 1395 - 9:19   |   کد مطلب: 21699
دیوار کوتاه «زنگ ورزش» در مدارس و کمبود تجهیزات و منابع مالی باعث شده تا بسیاری از مدارس استان همدان حتی از داشتن حداقل امکانات برای ورزش محروم باشند.

به گزارش صبح الوند به نقل از مهر، متأسفانه ورزش در مدارس جایگاه مناسبی ندارد به طوریکه ناهنجاری‌های بدنی در دانش‌آموزان به‌ویژه دختران مشهود است و چاقی به‌عنوان بارزترین شاخص آن نیز قابل‌تشخیص است.

هرچند که وزارت آموزش‌وپرورش چند سالی است به‌سلامت جسمانی دانش‌آموزان توجه می‌کند اما این توجه ناکافی است و امکانات و بودجه آموزش‌وپرورش نیز پاسخگوی پوشش همه دانش‌آموزان نبوده و گواه این مدعا کمبود نیروهای تخصصی و امکانات ورزشی در مدارس است.

تنها با چندتکه کاغذ و بخشنامه و اجباری کردن بخشی از رشته‌های ورزشی در مدارس نمی‌توان نبض جامعه‌ را بهبود بخشید آنچه مسلم است تنها با ابلاغ چند بخشنامه و اجباری کردن برخی از رشته‌های ورزشی در مدارس نمی‌توان وضعیت ورزش که نبض هر جامعه‌ای است را بهبود بخشید.

کشورهای توسعه‌یافته به بحث ورزش به‌ویژه در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی توجه بسیاری دارند و هزینه‌های هنگفتی در این زمینه صرف می‌شود و از هیچ هزینه و حرکتی دراین‌باره کوتاهی صورت نمی‌گیرد اما متأسفانه در کشور ما همچنان ورزش دانش‌آموزی در کما به سر می‌برد.

براساس بررسی ها متأسفانه کوچ امکانات از مدارس دولتی به غیردولتی نیز ضربه بزرگی به‌نظام آموزش‌وپرورش زده و این موضوع آسیب‌های بی‌شماری را در بر خواهد داشت چراکه شاید بی ربط نباشد اگر گفته شود امکانات مناسب ورزشی تنها محدود به مدارس غیرانتفاعی و تعدادی از مدارس دولتی بالای شهر می‌شود و بسیاری از مدارس حاشیه شهر از حداقل امکانات برای ورزش کردن برخوردار نیستند.

امکانات اولیه ورزشی در بسیاری از مدارس همدان وجود ندارد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به امکانات ورزشی در مدارس استان همدان اظهار داشت: به غیر از درصد کمی از مدارس که معمولاً غیردولتی هستند و وضعیت و امکانات ورزشی مناسبی دارند بسیاری از مدارس درزمینهٔ دارا بودن امکانات ورزشی اعم از توپ و راکت و غیره متأسفانه وضعیت مناسبی ندارند.

عبدالله جعفری افزود: متأسفانه در چندسال گذشته کاهش سرانه‌های آموزش‌وپرورش باعث شده مدیران به علت محدودیت‌های اعتباری نتوانند در این زمینه کاری انجام دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان با گلایه از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان گفت: سازمان فرهنگی ورزشی مشهد، تهران، شیراز و بسیاری از شهرهای طراز اول هرسال اعتباری را در راستای حمایت از ورزش مدارس اختصاص می‌دهند اما متأسفانه ما چندین بار به صحن شورای شهر همدان مراجعه کرده و این موضوع را گوشزد کرده‌ایم اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است.

در همدان ۲۶۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد اما متأسفانه امکانات اولیه ورزش در مدارس وجود نداردجعفری بابیان اینکه انتظار می‌رود همدان نیز مانند شهرهای دیگر در این زمینه پای‌کار بیاید، گفت: در همدان ۲۶۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد اما متأسفانه امکانات اولیه ورزش در مدارس وجود ندارد و انتظار می رود سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان در این زمینه ما را کمک کند.

وی با اشاره به موازی کاری دستگاه‌ها بیان کرد: موازی کاری در بحث ورزش در برخی دستگاه‌ها وجود دارد و به تبع هر دستگاهی سعی دارد اعتبارات خود را در دستگاه خود هزینه کند درحالی که بسیاری از مدارس استان همدان به‌ویژه مدارس محروم از امکانات اولیه برای ورزش برخوردار نیستند.

استعدادهای ورزش در مدارس خاموش می‌شوند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان عنوان کرد: استعدادهای ورزشی بسیار نابی در مدارس داریم و مدارس سرشار از استعداد ورزشی هستند اما متأسفانه از حداقل امکانات برای ورزش برخوردار نیستند و این سرمایه‌ها هدر می‌روند که این روند بسیار غم‌انگیز است.

جعفری با اشاره به اجرای طرح ساختار قامتی در همدان گفت: کم‌تحرکی و میز و نیمکت‌های غیراستاندارد در دوره ابتدایی که دانش‌آموزان پنج زنگ متوالی مجبور هستند روی این نیمکت‌ها بنشینند باعث آسیب و ناهنجاری‌های جسمانی می‌شود.

وی یادآور شد: بی‌توجهی به استانداردها در ساخت نیمکت‌ها در آینده مشکلات مضاعفی ازجمله آسیب به ستون فقرات را برای نسل آینده ایجاد می‌کند که در این زمینه پایگاه‌های ساختار قامتی را برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در زمینه پالایش دانش‌آموزان و معرفی به متخصص و پزشک ایجاد کرده‌ایم.

شهرداری وظیفه ای برای کمک به آموزش و پرورش ندارد

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه آموزش‌وپرورش بودجه و ساختاری جدا و شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیز بودجه و ساختاری جداگانه‌ای دارد، گفت: شهرداری وظیفه ای برای کمک به آموزش و پرورش ندارد.

امیرحسین اسکندریان افزود: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان ۵ هزار نفر را در بحث ورزش محلات زیرپوشش قرار می‌دهد که بسیاری از آن‌ها نونهالان و نوجوانانی هستند که مخاطب آموزش‌وپرورش هستند و آیا ما هم باید بگوییم که آموزش‌وپرورش وظیفه دارد به ما کمک کند!؟

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بابیان اینکه اگر در شهرهای دیگر کمکی صورت می‌گیرد دلیل بر این نمی‌شود که ما هم کمک کنیم، گفت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان ورزش محلات را در این شهر پیگیری می‌کند اما در بسیاری از شهرها مانند مشهد و تهران و تبریز ورزش محلات انجام نمی‌شود و آیا باید مردم این شهرها هم بگویند چرا همدان این کار را انجام می‌دهد ما انجام نمی‌دهیم.

زنگ ورزش در مدارس ضعف‌های بی‌شماری دارد

مادر یکی از دانش‌آموزان همدانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضعف ورزش در مدارس اظهار داشت: از اینکه بسیاری از بچه‌ها در حیاطی تنگ و نفس‌گیر والیبال یا فوتبال بازی می‌کنند و عده‌ای زیر آفتاب و گوشه‌ای پینگ‌پنگ بازی می‌کنند بسیار ناراحت هستم چراکه معلمان به بچه‌ها بی‌تفاوت هستند و تنها یک توپ به داخل حیاط می‌اندازند و می‌گویند بروید بازی کنید.

مژگان مرادوند افزود: حیاط مدارس استاندارد لازم را برای ورزش ندارد و زنگ ورزش در مدارس از ضعف‌های بی‌شماری برخوردار است.

این مادر همدانی بابیان اینکه با فرارسیدن فصل سرما همین دویدن در حیاط مدارس نیز تعطیل می‌شود، بیان کرد: همدان شهری کوهستانی و سردسیر است و بیشتر ایام مدارس هم در فصل سرما و بارندگی قرار دارد و با کوچک‌ترین سرمایی که فرا می‌رسد عملاً همین زنگ ورزش نیز تعطیل می‌شود.

مرادوند عنوان کرد: باید در شهری مانند همدان که سردسیر است در مدارس سالن‌های ورزشی ساخته شود چراکه متأسفانه کم‌تحرکی آسیب‌های بسیار جدی به نسل آینده می‌زند و با این شرایط قطعاً با نسلی روبه‌رو خواهیم بود که از بسیاری بیماری‌های جسمانی رنج خواهد برد.

امکانات ورزشی مدارس ناچیز است

یکی از مدیران مدارس شهر همدان که نخواست نامش عنوان شود، در این زمینه گفت: چند سالی است آموزش‌وپرورش با کمبود اعتبار مواجه است و این موضوع از لحاظ امکانات، بسیاری از مدارس دولتی را با آسیب جدی مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: در بسیاری از مدارس پایین‌شهر و حاشیه‌ای حداقل امکانات نظیر توپ هم وجود ندارد که بچه‌ها بتوانند بازی کنند و باید گفت امکانات ورزشی مدارس در حد صفر است مگر مدارسی که غیردولتی و یا هیئت‌امنایی اداره می‌شوند و از خانواده‌ها شهریه و پول دریافت می‌کنند.

این مدیر مدرسه بابیان اینکه استعدادهای ورزشی در مدارس می‌سوزد، گفت: نونهالی و نوجوانی سنین انرژی و هیجان است و دانش‌آموزان باید در جایی انرژی خود را خالی کنند و اگر این انرژی را نتوانند خالی کنند در کلاس‌های درس دچار مشکل می‌شود؛ وقتی ما نتوانیم در زنگ ورزش انرژی بچه‌ها را خالی کنیم این آسیب جدی است.

وی افزود: استعدادهای ورزشی‌ بسیاری در مدارس ما وجود دارد که نابغه هستند اما این استعدادها یک‌به‌یک می‌سوزند و از بین می‌روند.

بنابراین گزارش، هرچند که ورزش کردن در مدارس شاید نیاز به کمترین امکانات ورزشی اعم از توپ و راکت و تور داشته باشد اما همین حداقل امکانات ورزشی نیز در بسیاری از مدارس استان همدان برای دانش‌آموزان وجود ندارد و متأسفانه پای امکانات ورزشی برای تحقق اهداف زنگ ورزش در مدارس این استان لنگ می‌زند.

انتهای پیام/.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان