اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. فروردين 1402 - 22:45   |   کد مطلب: 22550
تعیین این‌که چه زمانی در معرض خطر از دست دادن و زوال بافت استخوانی که به نام پوکی استخوان شناخته می‌شود، قرار داریم، آسان نیست زیرا بر خلاف مشکلات پوستی یا مسائل داخلی بدن، ما نمی‌توانیم همواره آن‌چه استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مشاهده کنیم.

به گزارش صبح الوند به نقل از «عصر ایران»، اگرچه پوکی استخوان می‌تواند یک بیماری پنهان باشد، به‌طور ویژه افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما روش‌هایی وجود دارند که آقایان می‌توانند برای تشخیص این‌که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند، مدنظر قرار دهند. در ادامه با برخی از این نشانه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 
درد و گرفتگی عضلانی
 
هنگامی که درباره پوکی استخوان فکر می‌کنید، احتمالا دردی که از استخوان و نه عضلات ناشی می‌شود را مدنظر قرار می‌دهید؛ اما درد و گرفتگی‌های عضلانی می‌توانند نشانه‌ای از روند از دست دادن بافت استخوانی هم در آقایان و هم در بانوان باشد. در حقیقت، بسیاری از مردم درد مرتبط با زوال استخوان را با درد عضلانی اشتباه می‌گیرند. بر همین اساس است که مراجعه به پزشک و کشف منبع دقیق درد از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرایط و مشکل خود را با جزئیات کامل با پزشک در میان بگذارید.
 
ناتوانی در فعالیت بدنی
 
بیشتر کارشناسان سلامت به بزرگسالان توصیه می‌کنند که روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی با شدت متوسط داشته باشند. اما در آقایانی که احساس درد و ناراحتی دارند، تحقق این هدف دشوار است. اگر به‌واسطه درد در کمر یا مفاصل در انجام فعالیت‌های جسمانی دچار مشکل می‌شوید، زمان آن فرا رسیده تا به پزشک مراجعه کنید. با اعضای خانواده خود به منظور بررسی سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان صحبت کنید. رسیدگی به این شرایط در مراحل اولیه می‌تواند به مدیریت درد و زیر کنترل داشتن آن در آینده کمک کند.
 
کمبود ویتامین D
 
سطوح پایین ویتامین D یکی از نشانه‌های پوکی استخوان نیست، اما می‌تواند عاملی در کاهش تراکم استخوانی باشد. در حقیقت، آقایانی که کمبود ویتامین D دارند، احتمال بیشتری دارد که پوکی ستخوان را تجربه کنند. بر همین اساس است که کارشناسان اصرار دارند که آقایان، به ویژه افراد بالای ۵۰ سال، به طور مرتب سطوح ویتامین D خود را زیر نظر داشته باشند. برای رفع این مشکل اغلب فعالیت‌هایی ساده مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل توصیه می‌شود.
 
شکستن راحت ناخن‌ها
 
برای افرادی که به خوبی از ناخن‌های خود نگهداری می‌کنند، هیچ چیزی بدتر از شکستن ناگهانی آنها نمی‌تواند باشد. اما جدا از بر هم خوردن زیبایی ظاهری، شاید مشکلی زمینه‌ای وجود داشته باشد. ناخن‌های ضعیف یا شکننده می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به پوکی استخوان هم در آقایان و هم در بانوان باشد. البته گاهی اوقات مواجهه با برخی شرایط مانند باغبانی یا استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند موجب ضعف ناخن ها شود و مشکل از استخوان‌ها ناشی نشود.
 
کاهش قد
 
با افزایش سن برای بسیاری از ما کوتاه‌تر شدن قد رخ می‌دهد. این مساله‌ای است که با پوکی استخوان و زوال استخوان تا حدی زیادی مرتبط است. با آغاز روند افت کیفیت استخوان‌ها، قد ما می‌تواند کوتاه‌تر به نظر برسد یا حتی به واقع کوتاه شود. بر همین اساس است که معاینات منظم توسط پزشک توصیه می‌شود. افراد مسن بهتر است سابقه‌ای از شرایط قدی خود تهیه کنند و اگر با کاهش قد خود مواجه شدند، احتمال ارتباط آن با پوکی استخوان را با پزشک مطرح کنند.
 
وضع اندامی ضعیف
 
حفظ وضع اندامی مناسب چه در حالت نشسته و چه حالت ایستاده مهم است و به عنوان مثال باید از قوز کردن پرهیز کنیم. اما با زوال استخوان‌ها وضع اندامی ما به صورت مستقیم می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. در صورتی که همانند گذشته نمی‌توانید شرایط ایستادن و نشستن خود را حفظ کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را بررسی کنید.
 
مشکلات لثه
 
نخستین نشانه پوکی استخوان ممکن است هیچ ارتباطی با استخوان‌ها یا مفاصل نداشته باشد. در حقیقت، نخستین نشانه قابل رویت زوال چشمگیر استخوانی می‌تواند در دهان که شاید آخرین جایی باشد که به ذهنتان خطور می‌کند، پدیدار شود. زوال و التهاب بافت لثه (یا پریودنتیت) اغلب نخستین نشانه پوکی استخوان است. کاهش تراکم استخوان آرواره می‌تواند به زوال لثه منجر شود.
 
اشکال در گرفتن اجسام
 
آیا در به دست گرفتن اجسام مختلف دچار مشکل می‌شوید؟ مشکلاتی که در دست گرفتن اجسام برای شما ایجاد می‌شود می‌تواند نشانگر ابتلا به پوکی استخوان باشد. خبر خوب این است که با انجام تمرینات قدرتی ساده و تقویت عضلات و استخوان‌های دست می‌توانید با این مشکل مقابله کنید. در این زمینه می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.
 
انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان