اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. آذر 1395 - 17:26   |   کد مطلب: 22893
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: نامه رییس جمهور آن عکس العملی که باید نشان دهیم نیست، ان شاالله برای انحراف افکار عمومی و نخبگان از مسئله نباشد.

به گزارش صبح الوند به نقل از شیرازه، عبدالمالکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در همایش شورای عالی اقشار و نخبگان بسیج که در تالار امام علی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه در بررسی برجام باید به دو دیدگاه نگاه مسئولان و متن برجام توجه کنیم، گفت: آقای رییس جمهمور در روز اعلام برجام گفت طبق این توافق در روز اجرا تمام تحریم های اقتصادی لغو و نه تعلیق خواهند شد اما از منظر متن برجام داستان متفاوت است متن توسط آمریکایی ها نوشته شده و در مذاکرات درباره آن بحث شده است، در متن برجام در مورد 50 درصد تحریم ها بحث شده است پس همه تحریم ها رفع نمی شوند بخشی از تحریم ها که مانده از بخشی که گفته شده رفع می شود مهم تر است.

وی ادامه داد: در متن برجام گفته شده تحریم ها در سه مرحله برداشته می شوند بخشی در روز اجرا، بخشی هشت سال بعد و بخشی از تحریم ها هم ده سال بعد برداشته می شوند، این زمانبندی در ضمیمه 5 برجام آورده شده است.

وی با بیان اینکه اصل تحریم ها که تحریم های کنگره آمریکاست لغو نمی شوند، گفت: دولت آمریکا برای برخی تحریم ها در برخی دوره ها توانایی تعلیق دارد، در این مورد گفته شده پس از 8 سال اجرای برجام دولت آمریکا تلاش می کند تا کنگره تحریم ها را لغو کند.

وی با بیان اینکه همه تحریم هایی که لغو می شوند، برگشت پذیر هستند، گفت: برجام یک توافق داوطلبانه است که بخاطر قطعنامه سازمان ملل اعتبار حقوقی بین المللی پیدا کرده است، اگر ایران از آمریکا شکایت داشته باشد طِی شدن مراحل مختلف رسیدگی به شکایت در صورت قانع نشدن ایران، مکانیزم شکایت در برجام در هر صورت به ضرر ایران است و سبب بازگشت تحریم ها می شود.

وی با اشاره به نامه اخیر رییس جمهور به رییس سازمان انرژی اتمی کشور و وزیر امور خارجه، گفت: این واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا آن کاری که باید می شد نیست، براساس برجام قبلا هم امکان ساخت پیشران هسته ای داشتیم اما در این وضعیت دولت باید طبق مصوبه مجلس فورا از توافق برجام خارج شده و طِی دو سال به 190 هزار سو غنی سازی برسیم.

وی ادامه داد: نامه رییس جمهور آن عکس العملی که باید نشان دهیم نیست، ان شاالله برای انحراف افکار عمومی و نخبگان از مسئله نباشد.

وی با بیان اینکه روی رفع تحریم ها اصلا نمی شود حساب کرد، گفت: برجام از نظر حقوقی منعی برای تحریم ایران از سوی آمریکا قائل نمی شود، از روز تصویب برجام تا امروز بیش از 70 طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا مطرح شده این نشان می دهد مشکل " مسئله هسته ای " نبوده است و آن بخش از تحریم هایی که برداشته شده هم هزینه زیادی برای ما نداشته اند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان