اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. بهمن 1395 - 21:33   |   کد مطلب: 23968
استاد حوزه و دانشگاه خطاب به جامعه گفت: بیایید حرکتی به نام «تربیت سیاسی فرزندان» راه‌اندازی کنیم.
حجت‌الاسلام پناهیان خطاب به جامعه

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در کانون اسلامی خواهران همدان با اشاره به اینکه پرجاذبه‌ترین بخش دین بخش سیاسی آن است، اظهار کرد: دین موضوعات مختلفی را مطرح کرده که معنویت سیاسی آن بسیار حائز اهمیت است و معنویت فردی آن چندان جذبه ندارد.

 

وی با بیان اینکه پرداختن به اخلاق و معنویت فردی در جهان تازگی نخواهد داشت چرا که در فلیم‌ها، کتاب‌ها، اشعار و ... به این موضوع بسیار توجه شده است، گفت: سخنان معنوی و اخلاقی در زندگی فردی بسیار است که در واقع تحولی در آن ایجاد نکرده است و حال باید پرسید تا کی باید نصیحت باشد؟.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بارها به مبلغان می‌گویم اگر کارهایتان در جامعه تاثیر نداشت راه تکراری نروید، افزود:‌ هنگامی که معارف اخلاقی جنبه اجتماعی پیدا می‌کند تنش مثبت در جامعه ایجاد می‌کند که البته باید گفت حدودی نیز تنش منفی ایجاد خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه نباید به معنویت و اخلاق فردی بسنده کرد بلکه باید به معنویت و اخلاق جمعی پرداخت و آن را اصل قرار داد، گفت: امام(ره) می‌فرمایند «آیات قرآن اکثراً سیاسی است» اما جالب است که آن را جنبه فردی تلقی می‌کنیم.

 

پناهیان با تاکید بر اینکه برای دیدن جنبه سیاسی دین که آثار مختلفی دارد باید زاویه دید را تغییر داد، خاطرنشان کرد: زنان در زندگی معنوی با مسائل حجاب، خانواده و فرزند درگیر هستند و باید بگوییم بهترین راه جا افتادن حجاب از طریق مسائل سیاسی است.

 

وی با بیان اینکه بی‌حجابی میل زنان نیست بلکه از طریق تبلیغ منفعت‌طلبان حاصل می‌شود، گفت:‌ در مسئله خانوادگی آرمان‌های سیاسی می‌تواند مشکلات را حل کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر از ابعاد انقلابی، اجتماعی و سیاسی چشم‌پوشی کنیم و به جنبه فردی دین بپردازیم تیپ محدودی و ضعیفی جذب خواهند شد، افزود:‌ دین فردی، انسان ناتوان را جذب می‌کند اما دینی که سخنانش سیاسی است انسان‌های قوی را جذب خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: اگر دین فردی تبلیغ شود انسان‌های ضعیف جذب خواهد شد ما اگر دین را سیاسی ببینیم و به میدان جذب کنیم مشکل بی‌حجابی نیز حل خواهد شد.

 

پناهیان با اشاره به ریشه ترویج بی‌حجابی در جامعه گفت:‌ قدرت‌ها زمانی که بر جوامع بشری سلطه یافتند، خواستند که از زن به عنوان نیروی کار ارزان استفاده کنند، به همین دلیل در زمینه حجاب کار کردند در حالی که از فیلم‌های قدیمی جوامع غربی متوجه می‌شویم پوشش برای آنها قبلاً مهم بوده است.

 

وی با بیان اینکه بعد از سلطه صهیونیست‌ها بر جوامع، حجاب برچیده شد در حالی که خود صهیونیست‌ها اکثراً باحجاب هستند، افزود: اگر زن به طبیعت خود نگاه کند متوجه می‌شود که نمی‌تواند افکار فمنیستی داشته باشد در حالی که قدرت‌های جهان با تبلیغ سعی در ایجاد این اندیشه هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر رفتار انقلابی در افراد تقویت شود زندگی خوب خواهد شد، گفت:‌ زهد یک مسئله فردی نیست و پدیده انقلابی است، انقلابیون نمی‌توانند از زهد جدا شوند.

 

وی با بیان اینکه انقلابی‌گری و توجه به مسائل سیاسی دین، پاک‌کننده است، افزود: نزدیک‌ترین فرد در روز قیامت به خدا سلطان عادل است و رئیس که فردی خوب باشد کسی به پای او نخواهد رسید و اگر ثواب آخرت و نور می‌خواهید در زندگی سیاسی است.

 

پناهیان با بیان اینکه تمامی آیات قرآن کریم سیاسی است و نوع نگاه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ بیاییم حرکتی به نام «تربیت سیاسی فرزندان» راه‌اندازی کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید از منظر سیاسی فرزندان را تربیت کرد تا در نهایت آنها عمل سیاسی داشته باشند، افزود:‌ نمی‌دانم چرا گاهی مادران فقط از جنبه فردی فرزندان خود را تربیت می‌کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه از راه‌اندازی مهد کودکی در تهران به نام «مادرستان» خبر داد و افزود: این مهد کودک  اجازه می‌دهد چند ساعت مادران با فرزندان خود بازی کنند چراکه برخی از مادران توانایی تربیت فرزندان را ندارند.

 

وی ادامه داد: این مهد کودک فعلاً راه‌اندازی نشده است اما معتقدیم که با ایجاد آن کودکان می‌توانند در هفت سال اول زندگی خوب تربیت شوند و پخته‌تر به کلاس اول ورود کنند.

 

پناهیان با بیان اینکه سیاست‌زادیی در دین توسط دشمنان صورت گرفته تا به چپاول بپردازند، افزود: شیعیان معتقدند که ابوهریره روایات بسیاری را جعل کرده و به پیامبر نسبت داده است که نمونه‌ آن در حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» که به پیامبر نسبت داده‌اند می‌تواند دید، زیرا دنبال این هستند که ما را از دین سیاسی منحرف کنند.

 

وی با اشاره به اینکه البته این حدیث از لحاظ معنا و مفهوم غلط نیست و به همین دلیل شاید علما آن را استفاده می‌کنند، گفت: البته ابوهریره با تحریف این حدیث می‌خواست از دین و بعثت که یک مقوله سیاسی است سیاست‌زدایی کند.

 

وی با بیان اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که در ایران اجازه نمی‌دهند که جوانان ایرانی لباس جین بپوشند در حالی که این طور نیست، افزود:‌ باید جوانان بعد از شنیدن سخنان او پوشیدن لباس جین را تحریم می‌کردند.

 

پناهیان خاطرنشان کرد: آمریکا بی‌حجابی را ترویج می‌دهد و خود به خود نیز بی‌حجابی ترویج می‌شود که باید گفت اشکال حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش این است که انسان‌ها را سیاسی تربیت نمی‌کنند و اشکال ما این است که دین از منظر سیاسی دیده نمی‌شود.

 

 وی با بیان اینکه نماز جماعت انسان را روزی سه مرتبه به زندگی سیاسی می‌برد، افزود:‌ نماز جماعت تمرین رئیس‌داری و ولایتمداری است.

 

پناهیان با بیان اینکه مطالعه دقیق تاریخ سیاسی؛ نگاه سیاسی را تقویت خواهد کرد، گفت:‌ سیاسی‌ترین فرد رسول خدا بود که وقتی می‌خواست به مدینه هجرت کند 12 رئیس را آنجا انتخاب کرد.

 

وی افزود:‌ من هم هنوز فرد سیاسی نیستم چرا که اگر برای سخنرانی، فرماندار و استاندار را نبینم کار سیاسی انجام نداده‌ام و این یعنی آب در هاون کوبیدن؛ زیرا که اگر رؤسا کنترل نشوند کار فرهنگی فایده‌ای نخواهد داشت.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان