اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. اسفند 1395 - 14:22   |   کد مطلب: 24336
گروه نمایشی «تبلور» اگر چه شاید سابقه چندانی در حوزه تئاتر همدان ندارد اما تنها گروهی است که تمامی اعضای آن را از سرپرست گرفته تا کارگردان ، بازیگران و غیره همگی خانم‌ها تشکیل داده‌اند

به گزارش صبح الوند، گروه نمایشی «تبلور» گروهی که حاصل آموزش، شناسایی و کشف استعداد‌های برتر تئاتری از بین دانش آموزان دختر مدارس همدان بوده و در مدت کوتاه تاسیس خود توانسته‌اند علاوه بر شرکت در جشنواره‌های ریز و درشت متعدد، رتبه‌های قابل توجهی را نیز به خود اختصاص دهند.

 

 در همین راستا سرپرست گروه نمایشی «تبلور» در گفت و گو با صبح الوند، اظهارکرد: باتوجه به شناخت و علاقه‌ای که از کارکردن با دختران نوجوان دارم، گروه نمایشی خود را نیز کاملاَ از آنها تشکیل داده‌ام، اگر چه ممکن است با توجه به نوع کار و شرایط زمانی از افراد متغیری در نمایش‌ها استفاده شود.

 

نِسا بخشی گفت: این امر نه تها محدودیت‌های خاصی به دنبال نداشته بلکه حتی در بسیاری از موارد موجبات تسریع در کارها و هماهنگی بیشتر نیز می‌شود. اگر چه ممکن است در مواردی هم از جمله حمل یا نصب وسایل و دکور  مشکلاتی داشته باشیم.

 

وی که بیشترین سابقه خود را در بازیگری نمایش عنوان می‌کند در مورد نحوه ورود خود به حوزه کارگردانی تئاتر گفت: در واقع ابتدای کارم با مربی‌گری در مدارس بود تا اینکه در سال گذشته به عنوان مربی فنی برای دانش‌آموزان تعدادی از مدارس همدان کلاس‌های آموزش بازیگری و تئاتر داشتم و اینجا بود که پس از مشورت با برخی از اساتید این حوزه، فعالیت خود را با کارگردانی تئاتر‌های دانش آموزی شروع کردم.

 

 

*در تئاتر دانش آموزی هدف کشف استعدادهای آینده است

بخشی با بیان اینکه در تئاتر دانش‌آموزی هدف کشف استعدادهای آینده است، گفت: در کارهای دانش‌آموزی سعی بر این است تا از افراد مستعدی که تبحر لازم را داشته باشند، استفاده شود اگر چه اکثراَ هم آماتور بوده و تجربه‌ای در این زمینه نداشته و نیاز به آموزش‌های فراوانی دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه به لطف خداوند اولین کار ما هم که نمایش « به خاطر مروارید» بود در مسابقات دانش‌آموزی امسال حایز رتبه اول شد و به مرحله کشوری راه یافت، افزود: البته در این مدت در سایر بخش‌های تئاتر دانش آموزی و یا در جشنواره عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال همدان هم موفق به کسب رتبه در بخش کارگردانی شده ایم.

 

سرپرست گروه نمایشی «تبلور» با تاکید براینکه تازه ابتدای راه بوده و مسیر طولانی برای کسب دانش و تجربه در حوزه کارگردانی دارد، افزود: با اینکه تجربه مناسب و حتی رتبه‌هایی هم در بازیگری و تالیف کتاب کسب کرده ‌م اما همچنان باید تلاش کنم و بیاموزم.

 

وی با اشاره به حضور گروه خود در دوازدهمین دوره تئاتر بسیج هنرمندان کشور که بهمن ماه امسال به میزبانی بندعباس برگزار شد، گفت: با توجه به شرایط خاص این جشنواره در بخش مدارس، که می بایست همه بازیگران آن خانم بودند. ما هم پس از طی کردن مراحل قانونی و به لطف خدا به بخش پایانی راه پیدا کرده و چند اجرا هم در مدارس بندرعباس برگزار کردیم.

 

بخشی با بیان اینکه در اجرای نمایش « به خاطر مروارید» جشنواره بندرعباس هنرمندانی همچون فریبا مختاری، درسا نعمتی، شقایق خدابنده لو و ماه منیر سرعتی ما را همراهی کردند، افزود: البته شرکت در این جشنواره محدودیت‌ها و سختی‌های بسیاری را به همراه داشت که بنابر دلایلی د رحال حاضر از بیان آنها معذور می‌باشم.

 

وی در مورد تفاوت اجرا در مکان‌هایی چون مدارس و نمازخانه‌ها با سالن‌های استاندارد گفت: این نوع از اجرا شرایط و مشکلات خاص خود را داشته از جمله نداشتن فضای کافی برای حرکت بازیگران همچنین میزان‌سن هایی که از قبل برای بازیگران طراحی شده و یا پرده ای که بازیگر بتواند پشت آن قرار بگیرد با این حال سعی می‌شود که با استفاده از راهکارهای دیگر این مسائل هم به نوعی پوشش داده شود.

 

 

*عدم تعامل و همدلی بین هنرمندان تئاتر همدان بیداد می کند

 

سرپرست گروه نمایشی « تبلور»  همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط نامناسب تئاتر در همدان اظهارکرد: اگر چه همدان از لحاظ کمی و میزان تولیدات بخصوص در حوزه تئاتر کودک تاحدودی شرایط مناسبی دارد اما متاسفانه عدم تعامل، همدلی و حتی حسادت در بین هنرمندان تئاتر ما بیداد می‌کند.

 

وی افزود: این امر باعث دلزدگی و حتی فراری شدن برخی از هنرمندان خصوصاَ استعدادهای جوان شده و به‌نظر می رسد در صورت ادامه این روند در سال های آتی نیروهای تازه نفس در تئاتر نخواهیم داشت.

 

بخشی در پایان تصریح کرد: امیدوارم وضعیت تئاتر در این شهر روزبه‌روز بهتر و آثار تولیدی ما بیانگر دانش و خلاقیت بیش از پیش دست اندرکاران آن باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان